Jump to content

Lakk til ny tresnekke...erfaringer?


killmeister

Recommended Posts

Jeg har også prøvd litt med kinesisktreolje/tungoil på innsiden, har en følelse av at den trekker inn og tørker/herder fort. Dog dyrere, men fin til vedlikeholds oljing mens båten er i bruk! Ang. primer, har jeg selv kjøpt inn jernmønje og skal bruke dette under. Den skal ha den samme funksjon som blymønja, lager et hardt, tett og beskyttende lag. Den skal være også være lett og billig å lage selv og ikke giftig å arbeide med! Jeg kjøpte den ferdig hos Claessons i Gøteborg, men har oppskriften hvis det skulle være interessant!

Redigert av thomsped (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På svinesundsk heter det järnmönja! :flag_sw::lol: Nei, det er nok ikke så mye billigere i Sverige, man kan kanskje tjene litt på store kvanta eller om man tilfeldigvis har veien forbi, kursen hjelper jo litt, men jeg ser Liers produkter har mye av de samme varene og fabrikat, heller ikke så gærne priser! linolje.com

Jeg har betalt ca 500sek for 25liter rålinolje i Tanum, Hermatit koster 48sek/kg og 3liter ferdig jermønje kostet 534sek hos Claessons til sammenligning.

 

Her er oppskriften, jeg har funnet den på träbåtsakuten. Der kan du også søke og lese mer om det!

 

Recept på järnmönja

Järnmönja blandas av pigmentet Hematit och kokt linolja. Det är mycket enkelt att göra det själv. I en del färdigblandad järnmönja är halten av kallpressad linolja för stor, och det går inte, när mönjan ska användas på en båtbotten. Blanda själv, då vet du, vad du får.

1 kg Hematit Fåes kjøpt hos www.claessons.com

1 liter kokt linolja

0,3 dl torkmedel (Sikkativ de Haarlem) - torkmedlet är inte nödvändigt, men framskyndar härdningen. Du får absolut inte ha mera än 3% torkmedel, i så fall försämras färgen.

Du blandar bäst i en gammal köksmaskin. Börja med ett par dl olja, tillsätt pigment medan maskinen rör långsamt runt, fortsätt hälla i pigment tills du har en tjock pasta. Blanda torkmedlet med resten av oljan, och tillsätt långsamt den blandade oljan medan maskinen rör. Låt sen maskinen köra en halvtimme eller två. Ju längre tid du rör, dess smidigare färg får du. Sen är färgen är klar. Hematit är ett mycket tungt pigment. Så rör i färgen med en pinne medan du målar. Pigmentet sjunker ner på botten och behöver hela tiden blandas upp igen.(Tips från Simon Hansen, www.trabatsakuten.nu)

Lykke til videre! Hvordan har det gått med lakkingen?

Redigert av thomsped (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen... ja nå har jeg pusset ned og gjort som anbefalt. Mista noen dager i helga på grunn av "sykdom" :drink::cheers::drink::cheers::drink::headbang::puke::cool: hehe...rimelig selvforskylt...

Men alt ser mye bedre ut nå. Lakken ser værtfall "jevnere" ut en slik det var, så det vil jeg kalle en "suksess"! Takker!

 

Jeg la på et tynt lag med lakk, for å være sikker. Eneste som bekymrer meg er at jeg ser antydninger til streker etter pussingen i skinnet. Jeg håper og tror det vil forsvinne, når jeg får på noen strøk til. Tror kanskje jeg ville valgt 150 papir skulle jeg gjort det en gang til. Men jeg pusset aldri igjennom alle lakkstrøkene, så jeg regner med at det, i kombinasjon med tykkere lag og fargepigmentene i lakken vil gjøre disse usynelige.

Dersom dere mener noe annet, vil jeg gjerne vite det før jeg legger på neste størk i morgen kl 16.00. Litt enklere og gjøre noe med nå...

 

Ellers ser det som nevnt bra ut, og de som har vært og sett i dag, sier det ser veldig bra ut!

Om det er noe interesse for det kan jeg legge ut et bilde eller to i morgen som viser den med fire lakkstrøk ferdig?

Link to post
Share on other sites

Heisann!

Nå ser alt så meget bedre ut!

Jeg må si at jeg ikke helt skjønner hva som kan ha skjedd, men det ser ut til at det hjalp og pusse rimelig kraftig ned.

Noen formening om hvorr mange strøk jeg trenger? Legger på veldig tynt, for jeg synes den renner rimelig fort... Selv ser jeg for meg 12 strøk.

 

Her er noen oppdaterte bilder.. men jeg la på et strøk i går og et i dag, så det ser MYE bedre ut enn her :yesnod:

cimg1661.jpg

cimg1633.jpg

cimg1636.jpg

cimg1648.jpg

cimg1628.jpg

cimg1591.jpg

cimg1604.jpg

 

Som dere ser er to av bildene ikke lakket. Bare så dere ser forskjellen fra "bart" til lakket. Er nesten ferdig med å lakke motorkasse og lokk til fiskeparken også :cheers:

I morgen er det lesedag før eksamen... det passer jo veldig fint nå som båten begynner å haste! hehe...

Redigert av killmeister (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...Legger på veldig tynt, for jeg synes den renner rimelig fort... Selv ser jeg for meg 12 strøk.

Bare ikke lakk for tynt. Da blir den ikke blank nok. Ser forøvrig ut som du lakker akkurat passe, for båten din blir nydelig :yesnod:

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Den blir virkelig fin. Kan jeg spørre om hva slags tettningsmasse eller lignende du brukte mellom fenderlista og dollbordet? Har så smått tenkt å skifte fenderlist. Forøvrig brukte jeg også 12 strøk lakk på overbygget på min egen båt.

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Jeg husker ikke det nøyaktige navnet, men det var simsons deck comp. eller noe i den duren... Det er samme som jeg natet med... smurte godt inn slik at det ikke blir stående fukt bak listen og dollbordet / overste bordgang.

Skal til båten nå, da skal jeg sjekke navnet og redigere navnet slik at det blir riktig når jeg kommer hjem igjen.

Link to post
Share on other sites

Ja... i dag fikk jeg på strøk nr 8. Begynner og ligne noe nå! Satser på å kunne begynne innvendig til uken.

Ellers ble jeg akkurat blitt "lurt" på leia av plassen jeg står, men nå er det så lite igjen at jeg tror jeg gir f... intill jeg får den ut :lol:

Hva mener dere om MVA pliktige som tar mer enn de sier, Introduserer "sesongvarighet" slik at jeg må betale 2 fulle sesonger ettersom jeg krysser 1 juni??? og ikke spesifiserer moms.... Ja.. så fikk jeg en ukes betalingsfrist... KØDDEN! :boxing:

 

Fikk roret i dag, så veldig bra ut, men det var et par cm. feil. Liten missforståelse..men kjenner dem rett, så det lar seg ordne rimlig greit tenker jeg!

 

Ellers klarner det opp her sør, og jeg gleder meg syyyykt til og få den ferdig!

Link to post
Share on other sites

Da var jeg ferdig og lakke utvendig!!!! :cheers:

Den lille feilen ble fiksa med en gang av de som laget det. Uten noe om og men.... Kan ikke bli bedre enn det!

I morgen begynner jeg innvendig, og satser på å pusse det som gjenstår der i løpet av morgendagen. Da er det bare å mette med interpreg eller hva det hette og starte finishen der også! ENDELIG!!!

 

Men... Jeg klarer ikke bestemme meg for hva jeg skal gjøre med skutesidene innvendig :crazy::cryin: Får lese igjennom min egen tråd, og se om det hjelper :yesnod: Så nye menigner må dere gjerne komme med!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

hjelp...

Blir ferdig med rengjøring innvendig i morra... men hva jeg skal gjøre er jeg mildt sagt i tvail om :confused:

Svogeren min (han som skal ha æren for båten) mener kokt linolje. Selv føler jeg dette blir litt "gammeldags" om dere missforstår meg rett. Thomsspeed nevnte kiniesisk treolje, noen som har erfaring med det? Jeg ser poenget med at ikke treet får puste med en tett hinne, men det må da finnes noe som både er greit og holde rent, og som puster. Benar er som nevnt i tråden "pustende" men hva med senere vedlikehold? Vil oljen jeg mettet med tørke ut for så trekke fukt alikavell?

 

takker!

 

Thomssped: Takker for infoen om jernmønje! Veldig interresant, men jeg kom over et sted som fikser god "gameldags" blymønje, så da tenker jeg det blir løsningen.

 

Smører undersiden av tiljene også, med mønje. Men hva bør de behandles med på oversiden? Lakk er nok ikke aktuelt, da jeg synes det er finere med malte tiljer, enn ripete lakkede tiljer.

Link to post
Share on other sites

Kokt linolje har store molekyler som ikke trenger dypt inn i treverket. Derimot herder den fint.

 

Start med 50/50 rå linolje (som har mye mindre molekyler) og amerikanske terpentin eller balsamterpentin samt 10% antiparasitt. Stryk dette til treet er mettet. Rå linolje som er tynnet med terpentin trenger dypt inn i treverket, samtidig som terpentinen får den til å herde etterhvert. Er en oksyderingsprosess som terpentinen starter.

 

Deretter avslutter du med ett par strøk med kokt linolje (eventuelt med litt terpentin og antiparasitt) for å få en overflate som herder raskt og ikke er klissen.

 

Lærte dette av en gammel fargehandler som leverte til trebåtbyggerier i "gamle dager".

Link to post
Share on other sites

Blymønje blir jo omtalt som det absolutt beste for trebåter, men ikke noe særlig for dyr og mennesker. Så husk å beskytte deg når du jobber med den og ikke mal på steder som folk og dyr er i direkte kontakt med. Pasienthåndboka

Ellers til oljing, Honduras metode er jo den gamle safe, avslutte med kokt linolje. Kokt linolje skal bare lage et tynt lag som slites bort etterhvert og som du må gjenta kanskje hvert år, så hvis du ikke er fornøyd, så vil nok olje laget forsvinne med tiden. Vil ikke tro det er noen problem å f.eks velge Benar eller annen olje siden, men Benar er noe kliss i sommervarmen. Kan du ikke prøve på en planke eller noe først, så ser du hvordan resultatet blir? Det var kokt linolje og terpentin de i gamle dager brukte som lakk, men det måtte veldig mange lag til! Jeg brukte kinesisk treolje på innsiden av skroget på Arina som vedlikehold for å alltid holde det mett, først hadde jeg mettet med rå linolje. Kinesisk treolje er veldig fin på den måten at den trekker inn og tørker veldig fort og er yppelig å bruke mens man er i og bruker båten. Hos meg holdt det seg veldig fint, men merk, min båt var ikke åpen, flatene var stortsett synlig mellom benker og dollbord, så de var aldri utsatt for vær og vind. :crazy::smiley:

Redigert av thomsped (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er det bare å finne frem gasssmaska, og se om jeg finner en "tyvek" kjeledress eller lignende. Var litt farligere enn jeg trodde :crazy: men er det ikke altid sånn??? hehe

 

Forresten utrolig bra dokumenter prosjekt du hadde thomsped!(så det ikke før i går... :cheers: ) Så veldig bra ut! Godt det finnes de som tar vare på de eldre damene på fjorden også! Så hjemmesiden din også... mulititalent? eller ser det bare sånn ut!

 

Da forsøker jeg kokt linolje med litt antiparsitt og terpentin. Noen formening om hvor mange strøk som trengs? 3-4?

Link to post
Share on other sites

offf :cryin: skulle mette innvendig med interpreg nå i kveld... det ble "katastrofe" :crazy: . Ved skjøtene og noen andre steder rant det interpreg ned over siden, noe som førte til at scooner lakken løste seg opp. i fortvilesen vasket jeg over med tynner nr 1 i håp om å redde det som reddes kan... Gruer meg noe helt for j... å ned i morgen når det er tørket... 12 strøk "bortkastet" :cryin:

 

Har gjort dette før dog ikke like "tykt" uten problemer, men ikke i dag...

 

Så om dere ikke vet det.... få aldri interpreg på lakken...buhuhu,,, har mest lyst til å drikke... men det kan jeg jo ikke, for nå har jeg enda mere jobb forran meg :nonod:

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt denne Schooner lakken fra International, virket som en god lakk også, men den lukter litt sterkt og spesielt, og jeg lurer på hvor lenge denne lukten sitter i?

Lufter som bare fy for å bli kvitt lukta så raskt det lar seg gjøre.

Andre tips for å bli kvitt slik lukt raskere?

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...