Slostrilen Startet 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 20.Mars.2009 Jeg har akkurat solgt en askeladden 475Freestyle med 60 hk mercury. Solgte denne pga at jeg synest at den slo veldig mye, og dermed ble ubehagelig for ungene å vere ombor i. Er på jakt etter en ny skjærgådsjeep eller bowrider til under 200000. Er det noe som har noen anbefalinger her. Har sett litt på askeladden wasper og 525excel. er det noen som har noen erfaringer med disse? Det er viktig for meg at båten slår minst mulig, da jeg bor helt ute ved kysten på vestlandet (Nordsjøen nærmeste nabo) og det kan ofte vere litt sjø. håper noen har gode erfaringer med dette. Sitér dette innlegget Link to post
Ktveiten Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Kan være verdt å ta en titt på Yamarin 59dc, tidligere 5920. Er meget kjekke og praktiske båter, og gode sjøegenskaper. Prisen kommer nok på rett over 200000,- for et bra eksemplar, men hvis økonomien tilstrekker så anbefaler jeg å ta en titt på denne. Eller så er jo askeladden bra båter dette også. Mener selv at yamarin er mykere i sjøen, men det er nok forskjellige meninger om dette selvfølgelig. Ellers ønsker jeg deg lykke til med båtvalget! Sitér dette innlegget MVH Ktveiten Link to post
Lagavulin Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Skal du ha skjærgårsjeep, kan jo Ibiza 19 være et alternativ. Ibiza er kjent for gode sjøegenskaper. F.eks denne Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
2nd Trikker'n Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Jo dypere V-bunn, jo mindre slår den, men selv det hjelper ikke så mye når båten er så liten at den spretter fra bølge til bølge. Det hele er et spørsmål om størrelse, balanse, trim og hastighet. Jeg er fornøyd med min 16' Sessa, men det skal ikke blåse mye før jeg må ned i fart. Og fyterakker'n hvor kjipt det er når jeg ikke lenger klarer å holde den i plan, men da er det bare å ta tiden til hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Skal du ha skjærgårsjeep, kan jo Ibiza 19 være et alternativ. Støtter det forslaget. Man skal dog huske på at da får man en båt som er ganske trang innvendig, men vanskelig å få både i pose og i sekk, og det blir alltid en avveining mellom hvilke kriterier som er viktige/viktigst! Mange av båtene i den størrelsen du ser etter er forholdsvis brede i forhold til lengden, Ibiza19 er et unntak i så måte. I tillegg er det en båt av anerkjent god kvalitet og forholdsvis lett å selge igjen. Motorstørrelse bør være 90hk eller mer. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Goran Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Hva med denne http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=16748304 Kjenner ikke til den typen, men her er det sikkert prutemuligheter også. Så får du 21 fot. Sitér dette innlegget Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post
Havgap Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Jeg er i samme situasjon, bortsett fra at jeg synes at Askeladden er så bra på kvalitet og detaljer og er godt fornøyd med 475 Freestyle. Men jeg vil selge, og jeg vil ha en 525 Excel. Har hatt Yamarin, og var ikke såå fornøyd med totalinntrykket. Og en del ukurante og ukkjente merker vil jeg ikke borti i det hele tatt. Never give up a winning team... Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Har hatt både 475Freestyle og 525Excel av Askeladdens modeller. Vil vel si litt enkelt at 525Excel er en forstørret utgave av 475Freestyle, men følte nok at Excel var en atskillig større båt. Skroget til Excel er jo det samme som det bygges to andre modeller på.(535 Invader og 535 Bowrider), og er vel det beste skrog Askeladden har bygge til nå med hensyn til kjøreegenskaper. Jeg syntes båten var utmerket å kjøre i fra den midtstillte førerplassen (dobbeltsete), med full oversikt til alle sider. Veldig fine og kvalitetsmessig høy innredningsdetaljer og utstyr som Askeladden altid har vært kjent for, i tillegg mange lure løsninger på div. Hadde en 90 optimax på båten, noe som jeg syntes var en ideell motorstørrelse(37 knop), men bråkte kanskje litt vel mye hvis man satt bak i båten med motoren såpass nærme. Men som sagt , en utmerket båt kvalitetsmessig, og kjører som på skinner på sjøen, så det er virkelig en båt jeg kan anbefale i den størrelsen. Den andre du nevner (565 Wasper), er jo en noe større båt ,og ikke minst dyrere, men den er vel kanskje noe mer en utpreget fartsbåt for større motorer.(135-150hk). Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Nå er jeg litt farget av at jeg mener skjærdgårdsjeep er en upraktisk båt i alt annet enn solskinn og flatt vann, så jeg ville gått for denne typen: Nor-Dan 615 Bowrider Egentlig liker jeg Nor-Dan 22 Bowrider best, men her ligger det ingen brukte ute enda som er i ditt prisleie. Men de kommer nok snart... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Slostrilen Svart 20.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Takker for mangen gode svar så langt. Det er ikke enkelt å velge når man vil ha både i pose og sekk:-) Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 her da http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=16377457 Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.