Jump to content

VHF Håndholdt på eBay ?


affe171

Recommended Posts

Jeg kan ingenting om VHF, men har planer om å oppdatere meg/anskaffe meg. Ser at Lyttekanalene ønskes programmert, og lurer på hva dere synes om denne (håndholdt)

http://nettbutikk.maritimnord.no/storefront.php?pid=5354 :sailing:

 

hmm ser nå i etterkant at strømforsyning er basert på AA-batterier, mulig dette er litt leketøyaktig uten at jeg er sikker på det :confused:

Redigert av coco (see edit history)

Askeladden 705, 4,2L Mercruiser

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ingenting om VHF, men har planer om å oppdatere meg/anskaffe meg.

 

Dette er vel den vanligste henvendelsen ekspeditørene i båtbutikken får. Da man ikke trenger konsesjon lengre for å KJØPE vhf er det lett å glemme en del rufsete ting som konsesjon, rekkevidde, batteribank etc. Og når fokuset blir på design og lav pris..... :nonod:

 

Jeg har opplevde de mest pussige utsagn fra selgere. Det er greit med fantasi men hvorfor skal det være så vanskelig å si at dette kan jeg ikke noe om?

 

Da vil jeg driste meg anbefale coco med følgende rekkefølge:

 

Kurs/sertifikat for deretter å kjøpe en

 

FASTMONTERT vhf i båten. Det er denne som gir deg en KONSESJON/TILLATELSE til å tilknytte en håndholdt vhf.

 

Dernest kan du lovlig BRUKE din nye nye håndholdte vhf.

 

Når du har kommet så langt, har du kanskje selv kunnskap til finne ut hvilken model som passer for deg.

 

:yesnod:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Tror nok jeg ville sjekket rekkevidden før jeg la en båtpenge + i den der.

2 watt sendereffekt og intern antenne 1 til 2 meter over havflaten er nok ganske begrenset.

Vet ikke om du vil nå Florø radio?

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

FASTMONTERT vhf i båten. Det er denne som gir deg en KONSESJON/TILLATELSE til å tilknytte en håndholdt vhf.

 

Så for å eie og bruke en håndholdt vhf lovlig så må man først kjøpe en vhf som skal fastmonteres i båten og deretter kan man kjøpe en håndholdt i tillegg. Jeg synes dette var noe unødvendig strengt da sikkert mange med meg kan tenke seg å ha en håndholdt vhf og bruke denne som mobil vhf til bruk i flere båter. Eller kanskje man må ha en fastmontert vhf i hver båt (?) og deretter kjøpe en håndholdt til hver båt? Dette vil i så fall for min del bety at jeg må kjøpe i alt fire vhf'er for å kunne benytte en håndholdt vhf i hver av båtene jeg stadig bruker? Siden dette blir helt uaktuelt for min del så har jeg to alternativer; ikke ha noen vhf, eller å ha en håndholdt vhf og bruke denne ulovlig, hvis nødvendig.

 

Dette vil, hvis jeg har forstått det riktig, indikere at reglene for å ha og bruke vhf er laget for en annen tid og en annen bruk enn det som er den faktiske hverdag for mange som tilbringer tid på sjøen i en fritidsbåt. Kansje på tide å tenke litt nytt og annerledes? Økt antall vhf'er og brukere vil vel øke sikkerheten på sjøen og da bør mndighetene, innenfor rimelighetens grenser legge forholdene til rette for det?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Økt antall vhf'er og brukere vil vel øke sikkerheten på sjøen og da bør mndighetene, innenfor rimelighetens grenser legge forholdene til rette for det?

 

Tvertimot. Det skal nemlig ikke så mye feilbruk til, før dette kan bli riktig ille.

 

Da det finnes bare en kanal kan f.eks. bare et ikke-godkjent apparat lamme hele nødkanalen i et vist område. Samme skjer også når sendeknapper henger seg opp. Enten av vanvare eller det er et ikke-godkjent apparat. Det er ikke sjelden at redningskøytene må peile seg inn på syndere i sommersol som indignert leter etter det godt henslengte håndapparatet med aktiv sendeknapp.

 

Sertifikatkravet er ikke modent for fornyelse, det er heller omvendt da appartene blir mer og mer sofistikerte. Jfr. det nye SRC-VHF-sertifikatet som kreves for å betjene nyere apparater med f.eks. DSC. Påtrykket på dette fra de internasjoanle miljøet heller også til skjerpelser m.h.t. dette. Eks. er ROC-krav til ytterligere fartøytyper.

 

Når det gjelder mitt innlegg, burde jeg vel heller vært mye skarpere og ikke dille med utstyrsfrikere.

 

Når det gjelder konsesjon så er det riktig at konsesjonen gjelder EN stk. båt. På denne konsesjonen kan man ha så mange apparter som man vil.

 

Myndighetene har vel prøvd å legge forholdenen til rette for den økte fritidsflåten med bl.a. amnesti for ulovlige brukere, fritt salg over disk, tilbud om 3 mndrs. fri innmeldingsperiode etc.

 

Da er det opp til alle å forstå prinsippene med vhf. Når man gjør det, skjønner man lettere både sertikatkrav og de tekniske krav og kontroll.

 

Da ville også pris bli underordnet.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Sitat coco

hmm ser nå i etterkant at strømforsyning er basert på AA-batterier, mulig dette er litt leketøyaktig uten at jeg er sikker på det

 

Jeg kjøper bare bærbart utstyr som også kan bruke AA eller AAA batterier, kan de ikke bruke det, velger jeg annet utstyr.

AA eller AAA batterier får du kjøpt for en billig penge over alt og de får du også om 5 - 10 år.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøper bare bærbart utstyr som også kan bruke AA eller AAA batterier, kan de ikke bruke det, velger jeg annet utstyr.

Til de fleste av dagens bærbare - med noenlunde kvalitet - kan batterikassett for AA/AAA batterier kjøpes som ekstrautstyr. Jeg kjøpte denne her til min IC-M33.

Men radioen vil ikke levere full effekt, ettersom batterispenningen er redusert når AA/AAA batterier brukes.

batteri2.jpg

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

FASTMONTERT vhf i båten. Det er denne som gir deg en KONSESJON/TILLATELSE til å tilknytte en håndholdt vhf.

Dernest kan du lovlig BRUKE din nye nye håndholdte vhf.

 

Nå har jeg lest og lest på maritimradios hjemmesider om konsesjon.

Jeg klarer ikke å finne at det står at jeg må ha FASTMONTERT VHF for å få konsesjon.

Tviler ikke på at du har rett, men kan du sende meg en link til der dette står?

 

Det er like før jeg har tenkt å kjøpe en bærbar VHF, og da er det jo dumt om jeg må kjøpe en fastmontert VHF i tillegg for å få lov til å bruke den bærbare. :crazy:

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Du kan kjøpe VHF uten konsesjon.

For å benytte VHF kreves det konsesjon. Dette uavhengig om du har håndholdt eller fastmontert VHF.

Hvis du har VHF i båten, og har konsesjon i orden, så kan andre i båten benytte VHF'en i en nødsituasjon dersom du er forhindret fra å benytte den selv.

 

Valg av fastmontert eller håndholdt VHF som ENESTE VHF ombord blir en avveining i forhold til flere faktorer.

Rekkevidde blir vanligvis bedre med fastmontert VHF grunnet høyere effekt, men det vesentligste her er at antennen normalt er plassert høyere og dermed bidrar til økt rekkevidde.

Jeg benytter kun håndholdt fordi:

- antenne med fastmontert VHF blir lik/lavere enn ved bruk av håndholdt VHF.

- min avstand fra Norsk/Svensk kystradio er såpass kort at 5 W fra håndholdt er tilstrekkelig uansett.

Dessuten: Lite med plass for fastmontert, den fungerer uavhengig av båtens batterier + fungerer selv om jeg event. må forlate båten. Med ekstra batterikassett for vanlige AA batterier har jeg ekstra strøm (og ja, den sender fremdeles med 5W hvis det er behov for det).

Redigert av theppan07 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

... hva frekvens er kanal 1 og 16 f.eks ?

Før du går i gang med dette, så sett deg litt inn i hvordan slik radiokommunikasjon fungerer.

De maritime kanalene er delt i simplex- og duplexkanaler, hvor duplexkanalene har forskjellige sender/ mottaksfrekvenser.

Dette programmeres vanligvis inn som en positiv eller negativ "offset" i form av frekvensdifferansen mellom tx/rx.

Gjør man feil her, vil i beste fall radioen ikke virke, og i verste fall sende på mottaksfrekvenser som ødelegger for kystradioene og andre brukere.

Hvis du ikke er fortrolig med slike ting, er det kanskje lurt å la andre gjøre jobben eller kjøpe en ferdig programmert vhf?

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...Standard Horizon HX 750 E ... er i ferd med å kjøpe denne.

 

Jeg står selv i valget mellom HX 750 E og ICOM IC-M33.

Det hadde vært interessant å høre hvilke vurderinger du har gjort, da dine valg alltid er imponerende gjennomtenkte.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Før du går i gang med dette, så sett deg litt inn i hvordan slik radiokommunikasjon fungerer.

De maritime kanalene er delt i simplex- og duplexkanaler, hvor duplexkanalene har forskjellige sender/ mottaksfrekvenser.

Dette programmeres vanligvis inn som en positiv eller negativ "offset" i form av frekvensdifferansen mellom tx/rx.

Gjør man feil her, vil i beste fall radioen ikke virke, og i verste fall sende på mottaksfrekvenser som ødelegger for kystradioene og andre brukere.

Hvis du ikke er fortrolig med slike ting, er det kanskje lurt å la andre gjøre jobben eller kjøpe en ferdig programmert vhf?

 

Takk for tips. jeg er godt vant med Vhf :-) bruker det til dagen når jeg flyr. men har ikke brukt i båt før.. så jeg tenkte jeg kunne programere en av mine vhf som jeg bruker når jeg flyr.. de er åpen på de fleste frekvenser.. da jeg selv bygget om vhf moduler tidligere.

 

VHF er en fin tig og ha i båt sikkert.. jeg har ikke hat det i de 30 årene jeg har hatt båt.. men mest pga jeg har hatt småbåt hele veien.. men tenkte nye Z7 min tåler å ha en vhf på dashbordet :-)

 

super side dette forumet.. mye god info her..

 

mvh Kjetil

Mvh Kjetil

Bavaria 270 sport :-)

Link to post
Share on other sites

Takk for tips. jeg er godt vant med Vhf :-) bruker det til dagen når jeg flyr. men har ikke brukt i båt før.. så jeg tenkte jeg kunne programere en av mine vhf som jeg bruker når jeg flyr.. de er åpen på de fleste frekvenser.. da jeg selv bygget om vhf moduler tidligere.

mvh Kjetil

 

Har en bekjent som også bruker VHF i flysammenheng.

Han sjekket om det var mulig å få konsesjon for maritim VHF på luftfarts vhf sertefikatet.

Nei det gikk ikke. Fly var fly og båt var båt.

Så vær klar over det. For å få konsesjon må du ta "lappen" på maritim Vhf.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Skal ta kurs for vhf.. de har sånne helgekurs.. så det sku nok gå fint :-)

Og min radio er noe spesiell da siden jeg har mekket på den for å gjøre den mer "brukervenlig" men strengt tatt er det jo ikke lov å ha en sånn flerbruksradio da.. så tenkte jeg sku kjøpe egen vhf til båten.. gjerne bedre å ha en liten fastmontert der.

 

Min radio kan sende og ta i mot fra 100 til 200 mhz... :-) hele veien.. men så i teorien kan en sende melding på alle frekvenser.. men de som er opptatt har jeg merket ut så de er låst.. sånn som f.eks politi , brann. milletær osv... sikkert like greit og holde seg unna de som F16 driver å bruker :-)

 

mvh Kjetil

Mvh Kjetil

Bavaria 270 sport :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...