Jump to content

VHF Håndholdt på eBay ?


affe171

Recommended Posts

Husk at flybåndet 118-137 MHz er AM modulasjon , mens maritime båndet 154- 163 MHz er FM

Det er stor forskjell på 118 mhz og 163 mhz når det gjelder krav til avstemt antennelengde.

Dersom antennen din i dag er avstemt for 118-137 mhz-bandet, er den altfor for lang for 154-163mhz.

Dette kan ødelegge utgangstrinnet på radioen ved tx og uansett vil du få kraftig redusert rekkevidde.

Du må nok derfor også få tak i en avstemt antenne.

Produsentene avtemmer gjerne antennene til maritim vhf etter kanal 16 som er 156.800 for at radioen

skal ha optimal virkningsgrad på denne kanalen.

Link to post
Share on other sites

Moderne håndoldte vhf i dag har "multiantenne" eller hve de heter.. som går på flere frekvenser og i tilleg har de en liten dings en skrur på fremme på tuppen som optimaliserer enkelte frekvenser om en ønsker det.

 

Min Yaesy VX7 er en triband VHF som dekker mange forskjellige frekvenser og helt rett som noen nevner her har den ikke full sendeeffekt på alle frekvenser.. dne er optimalisert for sending 118-137 og 154-164mhz.. der sender den med 5 watt om jeg ønsker..

Har den stort sett på 1 watt når jeg flyr.. for du rekker det meste fra luften likevel. Så da bruker jeg den på lytting på radio 1 med nødkanalovervåking som prioriterer om noe kommer inn... veldig kjekk funksjon på radioen.

 

Har bestemt meg for å kjøpe egen vhf i nye båten og ta vhf sertifikatkurs for maritim. :-)

Og har meldt meg for tjeneste i på redningskjøyta i Bergen.. kan bli lærerikt og spennende tror jeg..

Mvh Kjetil

Bavaria 270 sport :-)

Link to post
Share on other sites

FASTMONTERT vhf i båten. Det er denne som gir deg en KONSESJON/TILLATELSE til å tilknytte en håndholdt vhf.

 

Dernest kan du lovlig BRUKE din nye nye håndholdte vhf.

 

En telefon til Telenor Maritim Radio, lisensavdelingen tilsier at du muligens tar feil, i allefall var det svaret jeg fikk idag da jeg spurte dem. Man kan søke og få konsesjon på kun en håndholdt vhf, intet krav om at den må være fastmontert.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

En telefon til Telenor Maritim Radio, lisensavdelingen tilsier at du muligens tar feil, i allefall var det svaret jeg fikk idag da jeg spurte dem. Man kan søke og få konsesjon på kun en håndholdt vhf, intet krav om at den må være fastmontert.

:yesnod: Dette stemmer, og det skulle da også bare mangle.

Men halvparten av det Krisida Magni sier er også riktig: har du konsesjon på en fastmontert VHF, så kan du bruke en håndholdt VHF på den samme konsesjonen.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Mnja, har du konsesjon kan du ha så mange VHF-er du vil på samme konsesjonen. Har ingen betydning om de er fastmonterte eller håndholdte.

Kan du ha så mange MMSI'er du vil på én eneste konsesjon?

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Heissan!

 

Jøss for et engasjement - takker så masse for overraskende mye info om dette. Har lært ganske mye her ja. Jeg har både VHF sertifikat og fastmontert VHF. Så har jeg sagt det!

 

Tror konklusjonen min er som følger:

 

1. Kjøp i Norge

2. Icom må det være

3. IC-M33 er et godt alternativ

 

Fikk melding fra SkattSør i går - meget overaskende og positiv tilbakemelding!

 

Takk alle sammen!

 

Affe

Link to post
Share on other sites

Kjøper du en IC-M34 eller M33 skal jeg gjøre det GRATIS for deg. Du betaler porto.

 

Ett raskt søk på ebay.co.uk IC-M33 til 120 GBP + porto

Så slipper du Engelsk VAT (dvs. minus 17,5 %)

Med moms og omk. ca. 1500.-NOK.

 

Geir :seeya:

 

Hei alle sammen!

 

Det er slik at vi som har levd en stund, og har erfaring fra det meste, - fortsatt blir veldig glad over hjelpsomme og seriøse mennesker man kommer ut for......!

 

Tillot meg å sende en IM til GeirT, med noen spørsmål vedr. mine ønsker om en håndholdt ICOM som ekstra sikkerhet på sjøen foran årets høysesong for oss båtfrelste!

 

Jeg har VHF-sertifikat, selvfølgelig, og har i alle år hatt fastmontert VHF ombord i Turbåten.

 

Også har jeg bestandig sett på dette som viktig for eventuelt å hjelpe andre (pliktig lyttevakt på Kanal 16), samt at når andre også lytter så vet vi at hjelpen som oftest er i nærheten, hvis noe uforutsett skulle skje med oss selv også.

 

Takk igjen til GeirT for en usedvanlig hjelpsomhet og hyggelig forbindelse, - som gjør at jeg nå gleder meg over en ICOM vanntett håndholdt VHF, som en ekstra sikkerhet når jeg er på "bøljan blå"! :flag::smiley::sailing:

 

Ship'ohoi :seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...