nøding Startet 20.Mars.2009 Del på Facebook Startet 20.Mars.2009 Heisann. Er på utkikk etter en (dagstur) båt som skal fungere både til fisking og «stas kjøring». Vurderer sterkt sørlandssnekke al a: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=16742506 Det jeg lurer på, er: Hvordan fungerer disse båtene i bølger og vind? Kan jeg dra på fisketur utaskjærs i 10 sekundmeters vind/1m bølger med ei sørlandssnekke? Vil jeg komme meg inn til land igjen om det båser opp i 12-14? Vil den ha nok motorkraft til å manøvrere opp imot vinden? Eller er denne båttypen mer for innaskjærs tøffing slik at jeg bør vurdere noe annet? Jørn Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 20.Mars.2009 Del på Facebook Svart 20.Mars.2009 Ville nok vurdert noe kraftigere til dette bruket ja... Er nok litt for simpel hvis det skulle blåse kraftig opp og bli mye bølger. Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
M/S Malene Svart 20.Mars.2009 Del på Facebook Svart 20.Mars.2009 Er du utaskjærs i 10-14 sekundmeter pålandsvind, så hiver nok du inn håndkledet før båten gjør det, for å si det sånn. Tror ikke dette er båten for deg, om du vil bedrive havfiske.Bensinmotoren drar også ned. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 20.Mars.2009 Del på Facebook Svart 20.Mars.2009 Sørlandssnekke/sjekte er bygget for å putre "mellom skjæra". Skal du utaskjærs eller til havs i varierende vær bør du satse på noe sterkbygget med høyere fribord. Diesel er også regnet for mer driftsikkert enn bensin. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Mars.2009 Del på Facebook Svart 20.Mars.2009 10 m/s og 1 meter bølger utaskjærs i snekke betyr mye rulling! Såpass mye at du må bruke mye krefter til å holde deg fast, så fiskingen blir lett litt krampaktig. Men farlig blir det ikke, bare ubehagelig for de ombord. Selv er jeg vant til snekke som stikker 1,2m dypt, og det ruller så det holder når det er litt ruskete. Men jeg ble svært ovverrasket når jeg på en teambuildingtur var ute med en RIB i 3-4 meters bølger. Det ble noen lange og luftige svev, og kraftige smell ved landing når han kjørte på for fullt. Men når vi lå i ro, merket man knapt bølgene i det hele tatt! Så om hovedbruken er til fisketurer i ruskete vær, ville jeg nok ha vurdert en planende båt, rett og slett! Kanskje ikke det du trodde du ville få høre fra en snekkemann, men.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
rogeri Svart 20.Mars.2009 Del på Facebook Svart 20.Mars.2009 (redigert) Har selv hatt gleden av å oppleve en god gammeldags sørlandssnekke! Opprinnelig bygget for tollvesenet. Det er en lettdrevet og usedvanlig god sjøbåt bygd på norske båtbyggertradisjoner som også tåler litt ruskevær. Denne båttypen er idag kanskje for de spesielt interresserte for trebåt. Problemet hvis det er et problem da, er at vedlikeholdet er noe mer tidkrevende enn med plastbåt. Hvertfall her nordpå hvor en i stor grad er avhengig av tørke får man kan starte med flikking og lakking/oljing! I denne størrelsen skal du lete lenge etter å finne noe bedre å nyte båtlivets gleder i, pris tatt i betraktning. En god og tett kalesje er i midlertid viktig å ha! Redigert 20.Mars.2009 av rogeri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
killmeister Svart 20.Mars.2009 Del på Facebook Svart 20.Mars.2009 Det er som de sier her...Dette er ikke båten du fisker med i meters bølger. Fine båter, men ikke noe for grov sjø. Det er slett ikke farlig i slike bølger, men jeg kan garantere at du ikke klarer og kose deg i all rullingen. Ville som nevnt funnet en med diesel motor, fortrinnsvis sabb, (min mening) men bensinmotorer i grov sjø gir ikke jeg mye for.. Men som stasbåt er denne fin! Prisen kan sikkert diskuteres... Sitér dette innlegget Link to post
nøding Svart 20.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2009 Takk for svar. Ikke lett dette her, er i utgangspunktet ganske åpen for hvilken båttype, men som et utgangspunkt: * Båtplassen er 2.5m bredde, ikke båthus * Har båten ute hele året slik at jeg kan dra på sjøen såsant det er isfritt * Jeg må kunne stå/sitte og kjøre mens jeg fisker * Mye uteplass, helst typen med bare vindskjermer, dog ikke sjark-aktig. * Det må være greit utpå i frisk bris, er mye det her på sydspissen sommerstid. * Synes tre er penest og er ikke redd for å pusse litt, men plast er også OK Har dere noe forslag til hva jeg bør kikke etter? Er det polar eller tresjekte som er alternativene? Jørn Sitér dette innlegget Link to post
båtfreak Svart 20.Mars.2009 Del på Facebook Svart 20.Mars.2009 (redigert) min bestefar hadde, min far hadde og jeg har hatt aredalssjekte(sørlands) vi reiste på tur opp til 4 voksne og 2 barn. ikke i dag men kan ikke huske at det var problemer foruten at det av og til var litt svett under kallesjen nattetid med dobøtte forann motorkassa det var en stødig god båt og av og til savnes den Redigert 20.Mars.2009 av båtfreak (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 21.Mars.2009 Del på Facebook Svart 21.Mars.2009 Skrogmessig er jo absolutt en skjermsjekte en god sjøbåt. Det skal me til for at den ruller rundt (lavt tyngdepunkt og god kjøl), Kanskje ikke den mest behagelige i forhold til rulling. Men Alt avhenger jo av at du har en motor du kan stole på hvis du skal ut å fiske midt på havet Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 21.Mars.2009 Del på Facebook Svart 21.Mars.2009 Fiske er så mangt.....! Er det primært fiskebåt for bruk på åpent hav du skal ha, bør du for det første gå opp i størrelse og primært se etter en båt med selvlensende dekk, mesan og vribart propellanlegg. Snekke kan du fiske fra med enkelt håndsnøre på fine dager, men er vel ikke bygget med havfiske som formål. En kalesjesnekke har jo stor avdrift når den ligger tverrs av vinden og er ikke særlig egnet til dette. En god sjøbåt er det, men er/var vel mer bygget for turbruk etter de krav som ble stillet på den tiden disse var "in"! Sitér dette innlegget Link to post
Sabb Lars Svart 24.Mars.2009 Del på Facebook Svart 24.Mars.2009 Jeg ville satset på en sjark med helst sabb i og helst mesan på den Sitér dette innlegget Link to post
Sabb Lars Svart 24.Mars.2009 Del på Facebook Svart 24.Mars.2009 Jeg ville satset på en sjark med helst sabb i og helst mesan på den Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 24.Mars.2009 Del på Facebook Svart 24.Mars.2009 Eh...mitt spørsmål er; Har du noengang vært på sjøen under de forholdene du eksemplifiserer? Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
nøding Svart 24.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2009 Eh...mitt spørsmål er; Har du noengang vært på sjøen under de forholdene du eksemplifiserer? Har ikke tenkt å dra ut i 12-14 m/s, om det er det du sikter til, men må kunne komme meg til lands om det blåser opp. Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 24.Mars.2009 Del på Facebook Svart 24.Mars.2009 men må kunne komme meg til lands om det blåser opp. Det er fordelen med snekke. Vinden har løyet før du rekker til land. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Mulligan Svart 24.Mars.2009 Del på Facebook Svart 24.Mars.2009 Snekka er grei nok. Den hverken detter fra hverandre eller kantrer. Er jo etterkommer etter selveste urbåten, Hvalerbåten, som har vært opphav til båter rundt hele Skagerrak. Nervene gir seg får båten. Sitér dette innlegget Link to post
Rune_12 Svart 24.Mars.2009 Del på Facebook Svart 24.Mars.2009 (redigert) Hadde ei lignende snekke tidligere som ble mye brukt til fiske utaskjærs. Sørg for ei med 8-10 sabb diesel el.tilsvarende. Bensinmotorene er mye mer fintfølende for dritt som blir virvla opp i tanken under slingring. Fungerer greitt til fiske, men er dårlig med dørkplass så du drar ikke garn med den for å si det slik. Går mykt i mot og medsjø, men slingrer mye i sidesjø. Driver sakte av sammenlignet med en plastbåt. Eneste negative for min del var at i 6knop går bruker du halve dagen på å komme deg til og fra, så det blir ikke så mye tid til fiskingen. Til denne prisen er det et bra alternativ. Personlig ville jeg gått for noe som gjør 13 knop + og har en kahytt du kan varme deg i om du skal bruke den hele året, f.eks. en hansvik 600 eller noe. Men da blir jo prisen en helt annen. Redigert 24.Mars.2009 av Rune_12 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nøding Svart 24.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2009 Mere «sjarkete» båter er dessverre uaktuellt pga familiekompromiss ;-) Polaren synes jeg er for høyt priset, også brukt, og andre plastalternativer har stort sett for mye overbygg, slik at det mest reelle alternativet blir nok en tresnekke. Såvidt jeg tolker de svarene jeg har fått her, og takk for dem, så bør jeg ikke velge en med bensinmotor, men diesel. Kikket en del etter tresnekke med diesel ifjor sommer, men var sørgelig få ute for salg, var og kikket på et par som ikke var aktuelle. Ser dog at det nå er en med diesel til salgs her: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=16804241 Motoren er rød og heter buck, så går utifra at det er en bukh. Denne er saltvannskjølt, og etter å ha lest litt i de forskjellige foraene her, tolker jeg det dit hen at en 30år gammel saltvannskjølt motor er noe man bør styre unna? Er det evnt et reelt alternativ å kjøpe en ny motor og montere denne i en halvgammel tresnekke? Og hva sånn ca ligger en 20hk diesel på i pris med montering? Sitér dette innlegget Link to post
MartinThomassen Svart 25.Mars.2009 Del på Facebook Svart 25.Mars.2009 Hva med en halvdekker, type 27- 28 fot, og med dieselmotor? Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 25.Mars.2009 Del på Facebook Svart 25.Mars.2009 Det er ikke alltid båttype som avgjør. To snekker kan ha helt forskjellige egenskaper. Du må finne en båt som er passe stiv. Er ikke båten stiv nok ruller den mye og er den for stiv blir det harde rykk. Hvor høyt fribord er heller ikke avgjørende. En trebåt med lavt fribord og kjøl vil drive mye saktere enn en båt uten kjøl og høyt fribord. To båter som ser ganske like ut Skilsø 750 og Nimbus 2700 er begge halvplanere med aksling og ror. Skilsøen er rank og ruller for det minste. Nimbusen er stiv, så stiv at den er litt ukomfortabel i krapp småsjø. Det som blir spørsmålet mitt er hvor mye penger vil du bruke. Når du vet det kan panelet komme med forslag på båter som de har de egenskapene som du ønsker. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.Mars.2009 Del på Facebook Svart 25.Mars.2009 Trådstrter linket til en båt han har tenkt å kjøpe. Jeg uttalte meg på det grunnlaget. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 25.Mars.2009 Del på Facebook Svart 25.Mars.2009 Problemet med en slik båt uten dekk er ar den går rett ned om du skulle være uheldig og få en skikelig brotsjø ombord. Da er nokk en Sjark med tett dekk og 60cm intregningsterkel til rorhus langt tryggere. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.Mars.2009 Del på Facebook Svart 25.Mars.2009 Denne var vel bortimot helt lik den første båten familien hadde når jeg var guttunge. Var flere tur/retur vestlandet-østlandet med familien (2 voksne og to småunger) med en slik i begynnelsen av 70 tallet. Lå værfast innimellom men kan ikke huske annet enn at den tålte mye sjø og vær, var vel helst komforten til familien og nervene til mor som gjorde at vi lå værfast. Vi unger syns jo det var fint uansett vær og vind :-) Det er vel også verdt å tenke på at mange fiskere har hatt tilsvarende type båt i uendelige tider både hist og pist oppetter kysten, også der hvor de setter redskapen utaskjærs. Brukt på rette måten er nok dette svært gode sjøbåter, men størrelsen setter jo sine begrensninger uansett og det finnes vel bedre alternativer i dag. Dog var jo prisen attraktiv da... Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 25.Mars.2009 Del på Facebook Svart 25.Mars.2009 Kan denne være et alternativ? http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=16805746 Motoren er ukjent for meg. Ikke så langt unna deg? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.