Jump to content

Vedlikehold, kraner (skroggjennomførte) i seilbåt


comfortthomas

Recommended Posts

I år har jeg opplag på land, og jeg føler at jeg dermed må gå over alle skroggjennomførte kraner.

 

...men har aldri gjort det før!

 

Er det enkelt? Hva trengs av utstyr?

Er det pakninger som bør byttes?

Smøres slike kraner?

 

På forhånd takk for all hjelp!

Link to post
Share on other sites

Har du den minste mistanke om at skroggjenomføringene er dårlige bør du skifte dem. Da bør du bruke gjenomføringer av god kvalitet (bronsje/syrefast). Når det gjelder ventilene er det vel helst snakk om messing kuleventiler - disse "gror" lette fast dersom de i moves/beveges regelmessig. Det bør du sjekk. Lykke til, og bare spør dersom du lurer på noe, her er mange som kan mye om slikt.

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer også litt på dette for jeg skal skifte hele sulamitten. Noen er av den orginale sorten, og noen er skiftet med av den "kjipe" sorten.

 

Hvordan skifter man disse? Er det spesielle typer man må ha for å få plass til 2 slangeklemmer?

 

Har hørt at messing er bedre enn syrefast når det gjelder disse. Andre som har erfart dette?

 

Og ikke minst: burde man koste på seg å ha et verksted til å gjøre dette eller er det lett å få tett/skikkelig selv?

 

JRO

Redigert av JRO (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar!

 

Jeg har ingen mistanke om at gjennomføringene er dårlige.

 

...men bør jeg likevel pelle dem fra hverandre og sjekkenå som båten er på land?

 

Og i så fall: Skal de smøres på noe vis?

 

Takk igjen!

 

PS! De er i messing, rød hendel.

Link to post
Share on other sites

Min båt er fra 1993 og har originale kraner. Ved opptak om høsten og før utsetting om våren så sprayer jeg godt fra utsiden med crc 6-66 mens fruen er på innsiden og åpner, lukker, åpner og lukker kranene. Kranene var veeeldig trege da jeg kjøpte båten for fire/fem år siden, men med denne fremgangsmåten så har kranene gått meget lett hele sesongen med denne behandlingen.

 

Hvor gammel er båten din?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

:smiley:

Når det gjelder vedlikehold av kraner så gjelder i alle fall det som er sagt, at de må beveges med jevne mellomrom, ellers "gror" de fast. Da jeg kjøpte båten (brukt) jeg nå har, sto alle kraner åpne og hadde neppe vært lukket. De var trege å bevege, men med litt CRC, olje og forsiktighet lot de seg bevege og går nå lett. De syntes heller ikke å tatt skade for de holdt tett.

Når jeg tar båten på land eller slipp pleier jeg å sprøyte inn noe klebeolje/kjedeolje og bevege de grundig.

Om det har så mye for seg vet jeg ikke, men det skader heller ikke.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Noen som har testet ut den typen som vist på linken i svaret over? Den virker jo veldig lovende med tanke på at man i praksis kan bytte ventil uten å tenke på at gjennomføringen roterer i hullet og dermed ødelegger sika-tetningen. Er man rask nok, er det vel faktisk ikke problem å bytte ventil med båt i sjøen, det er jo ikke rare trykket i en vanlig fritidsbåt som har inntaket noen desimeter under vannlinjen. I teorien bør det også gå an å bytte selve gjennomføringen med dykkermaske på seg - en kort slange som flyter i overflaten til å puste gjennom gjør nytten om man ikke vil opp til overflaten x antall ganer i løpet av byttet. :diving: Tec7 skal kunne brukes under vann til tetning, men det er nok her selve utfordringen med undervannsbytte av gjennomføring kommer inn.

 

Skal man kappe selve gjennomføringen til i forhold til skrogtykkelse om man bruker denne flensede seacock?

 

Hva med bronsebolter og nedsenkning av disse fra undersiden? Nye lekkasjepunkt? Kunne man her tenke seg at den glassfiberplaten man bruker som forsterkning får disse boltene, og at selve platen limes fast til skroget etterpå med epoxy eller annen lim som egner seg? Limen skal jo tross alt bare ha som funksjon at selve flensen på ventilen ikke roterer rundt hullets akse.

 

Ett problem jeg ser med denne typen flenset ventil er at man ikke kan bruke skroggjennomføring med grov-sil (scoop). Disse skal jo monteres i retning slik at vannet "presses" inn, og det blir jo lengden på gjengepartiet til gjennomføringen som skal inn gjennom skroget og ventilen som bestemmer hvilken posisjon gjennomføringen får etter at den har passe moment (og det er ikke fingjenger - og dermed ikke så mye å spille). Man kan jo alltids rotere selve ventilen i tre retninger og dermed kanskje klare ett godt resultat?

Redigert av ovelaur (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...