Jump to content

Sjøredningskorpset i Bergen trenger mannskap

retbergen

Recommended Posts

Hei

Sjøredningskorpset i Bergen har nå mangel på mannskap og rekrutterer.

RSRK (Redningsselskapets Sjøredningskorps), Bergen har i dag 67 medlemmer fordelt på 4 vaktlag.

Siden 2001 har vi kjørt nesten 8000 timer med vår gamle båt, RS Sundt og vårt dekningsområde strekker seg i 25nm radius fra Hjellestad.

Vår primæroppgave er å berge liv og verdier samt å drive synliggjøring og holdningsskapende arbeide.

RSRK Bergen er underlagt Maritim avdeling i Redningsselskapet (NSSR)

Vi opererer en 43 fots hurtiggående redningsskøyte RS Bjarne Kyrkjebø. (Ny 2007) Båten drives av 2 x 450 Hk vannjet, toppfart 36 knop, marsjfart ca 33 knop.

2598074073_1e87572f98.jpg

Fartøyet er godt utstyrt med det siste av navigasjonsutstyr / hjertestarter / mobil lensepumpe / utstyr for brannslukking osv.

All innsats er basert på frivillig arbeid. Uniformer dekkes av NSSR. Ved innmelding i RSRK Bergen så starter en som Aspirant - Basert på kvalifikasjoner, kurs og fartstid i korpset rykker mann opp til Matros og Bestmann. De som er egnet og som ønsker det selv, vil få prøve intern opplæring til utklassing som Båtfører.Progresjonen for denne stigen er selvsagt avhengig av nautisk kompetanse og fartstid i korpset.

Behov for kurs underveis dekkes og legges til rette av RSRK Bergen. Av kurs kan nevnes:

VHF

40 timer førstehjelp

Hjertestarter

Båtførerprøven

Fritidsbåtskipper sertifikat

Se http://www.bsrk.no/index.php?option=com_co...n&Itemid=18 for mer informasjon og kontaktdetaljer.

Vel møtt!

http://stavanger.rsrk.no/index.php?bli_medlem

Finnes i stavanger også :) Ja det er utrolig artig, jeg startet nå i vinter, men har allerede berget båt, blitt heist med helikopter og kjørt knallharde navigasjonsturer på natt. I sommer får jeg 5-6 vakter, kl 1700 til 2200 hverdager og morgen eller kveld i helgedager. Ønsker man å seile mer så er det lett å få ekstravakter.

Dette kan absolutt anbefales!

Jeg var svært aktiv i Bergen Sjøredningskorps fra like etter oppstarten da tjensetefartøyet besto av en åpen MOB-båt.

Var virkelig spennende da RS Sundt kom på plass slik at vi fikk større fartøy med styrehus og kabin. Var en meget lettmanøvrerbar skute siden den hadde to stk vannjetaggregat. Ikke noe problem å gå sidelengs til kai med den.

Dette var en tjeneste jeg føler at jeg har mye igjen for å ha vært med på. Vi var som regel ute på patrulje hver vakt og gjorde oss kjent i farvannet rundt Bergen, øvde på manøvrering og navigering, seilte etter fyrlykter om natten og mye mer. Vi ble også godt kurset; var gjennom både førstehjelpkurs, båtførerprøve og VHF-kurs.

Dessverre måtte jeg gi meg da jeg skulle inn til førstegangstjeneste (fulgte opp i god stil med tjeneste i Kystvakten :sailing: ) og etter det var det studier og siden jobb, så det ble aldri til at jeg fikk tid og anledning til å melde meg inn igjen.

Dette er iallefall en dyktig og frivillig gjeng som gjør en god og meget viktig innsats for båtfolket i skjærgården rundt Bergen og trenger all den støtte de kan få. Om du trives på sjøen i godt lag med andre hyggelige folk, er det bare til å melde seg inn. Du vil ikke angre!

Redigert av espedal (see edit history)

Hmmm, som gammel hjelpekorpser og ambulansesjåfør kjenner jeg at det rykker litt i foten... Men med full jobb og tre små unger så blir det vel ikke så lett å finne tid til noe sånt. Skal jo seile litt også...

Jeg var involvert i et vannredningsprosjekt som Norges Røde Kors kjørte i gang i Thailand for noen år siden. Der hadde vi med en kar fra det finske redningsselskapet. Han kunne fortelle at i Finland er deltakelse i frivillige redningsorganisasjoner lovregulert. Selv var han skipper på redningsskøyta i Helsinki ved siden av full jobb. Hvis han ble utkalt på et oppdrag i arbeidstiden så var arbeidsgiveren hans pliktig til å gi ham fri.

Bundin er bátleysur maður

I vinterhalvåret vil alarmer gå ut som tekstmelding til alle medlemmer. Grunnregelen er at de som responderer først får oppdraget. De som ikke har anledning eller oppholder seg mer enn 30 min unna, unnlater å svare. Prioriteringer er basert på å få hjelpen raskest mulig på plass, og dette vil eksludere de som oppholder seg mer enn 30 min unna.

Selv om du bor langt unna basen kan du fremdeles være med på all planlagt aktivitet, samt alarmer i de tilfellene du er i nærheten.

Redigert av retbergen (see edit history)
  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...
Det er da utrolig at det ikke finnes en base for slik tjeneste i Haugesund :sad:

Kan det ha noe med at vi har en fast stasjonert redningsskøyte her med ansatt mannskap 24 timer i døgnet? :rolleyes:

Dette er vel en bedre tjeneste enn en liten båt med frivillig mannskap, så vi bør ikke klage...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...