retbergen Startet 21.Mars.2009 Del på Facebook Startet 21.Mars.2009 Hei Sjøredningskorpset i Bergen har nå mangel på mannskap og rekrutterer. RSRK (Redningsselskapets Sjøredningskorps), Bergen har i dag 67 medlemmer fordelt på 4 vaktlag. Siden 2001 har vi kjørt nesten 8000 timer med vår gamle båt, RS Sundt og vårt dekningsområde strekker seg i 25nm radius fra Hjellestad. Vår primæroppgave er å berge liv og verdier samt å drive synliggjøring og holdningsskapende arbeide. RSRK Bergen er underlagt Maritim avdeling i Redningsselskapet (NSSR) Vi opererer en 43 fots hurtiggående redningsskøyte RS Bjarne Kyrkjebø. (Ny 2007) Båten drives av 2 x 450 Hk vannjet, toppfart 36 knop, marsjfart ca 33 knop. Fartøyet er godt utstyrt med det siste av navigasjonsutstyr / hjertestarter / mobil lensepumpe / utstyr for brannslukking osv. All innsats er basert på frivillig arbeid. Uniformer dekkes av NSSR. Ved innmelding i RSRK Bergen så starter en som Aspirant - Basert på kvalifikasjoner, kurs og fartstid i korpset rykker mann opp til Matros og Bestmann. De som er egnet og som ønsker det selv, vil få prøve intern opplæring til utklassing som Båtfører.Progresjonen for denne stigen er selvsagt avhengig av nautisk kompetanse og fartstid i korpset. Behov for kurs underveis dekkes og legges til rette av RSRK Bergen. Av kurs kan nevnes: VHF 40 timer førstehjelp Hjertestarter Båtførerprøven Fritidsbåtskipper sertifikat Se http://www.bsrk.no/index.php?option=com_co...n&Itemid=18 for mer informasjon og kontaktdetaljer. Vel møtt! Sitér dette innlegget Link to post
blacki Svart 21.Mars.2009 Del på Facebook Svart 21.Mars.2009 Hmm! spennende greier. Hadde jeg bodd i Bergen så skulle jeg kastet meg på... :) Sitér dette innlegget Link to post
retbergen Svart 21.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2009 http://stavanger.rsrk.no/index.php?bli_medlem Finnes i stavanger også :) Ja det er utrolig artig, jeg startet nå i vinter, men har allerede berget båt, blitt heist med helikopter og kjørt knallharde navigasjonsturer på natt. I sommer får jeg 5-6 vakter, kl 1700 til 2200 hverdager og morgen eller kveld i helgedager. Ønsker man å seile mer så er det lett å få ekstravakter. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.Mars.2009 Del på Facebook Svart 22.Mars.2009 4 vaktlag på 67 mann - det høres rart ut. Dere er vel ikke over 15 mann på vakt på en gang? Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 22.Mars.2009 Del på Facebook Svart 22.Mars.2009 Det er vel 67 medlemmer fordelt på 4 mans lag, altså rundt 16-17 forskjellige lag. Sitér dette innlegget Link to post
espedal Svart 22.Mars.2009 Del på Facebook Svart 22.Mars.2009 (redigert) Dette kan absolutt anbefales! Jeg var svært aktiv i Bergen Sjøredningskorps fra like etter oppstarten da tjensetefartøyet besto av en åpen MOB-båt. Var virkelig spennende da RS Sundt kom på plass slik at vi fikk større fartøy med styrehus og kabin. Var en meget lettmanøvrerbar skute siden den hadde to stk vannjetaggregat. Ikke noe problem å gå sidelengs til kai med den. Dette var en tjeneste jeg føler at jeg har mye igjen for å ha vært med på. Vi var som regel ute på patrulje hver vakt og gjorde oss kjent i farvannet rundt Bergen, øvde på manøvrering og navigering, seilte etter fyrlykter om natten og mye mer. Vi ble også godt kurset; var gjennom både førstehjelpkurs, båtførerprøve og VHF-kurs. Dessverre måtte jeg gi meg da jeg skulle inn til førstegangstjeneste (fulgte opp i god stil med tjeneste i Kystvakten ) og etter det var det studier og siden jobb, så det ble aldri til at jeg fikk tid og anledning til å melde meg inn igjen. Dette er iallefall en dyktig og frivillig gjeng som gjør en god og meget viktig innsats for båtfolket i skjærgården rundt Bergen og trenger all den støtte de kan få. Om du trives på sjøen i godt lag med andre hyggelige folk, er det bare til å melde seg inn. Du vil ikke angre! Redigert 22.Mars.2009 av espedal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 22.Mars.2009 Del på Facebook Svart 22.Mars.2009 Finnes slikt i Haugesund omegn? Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 22.Mars.2009 Del på Facebook Svart 22.Mars.2009 Se loggen til RS Ryfylke .... http://stavanger.rsrk.no/index.php?loggen ( se også loggarkiv nederst på side ) Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 22.Mars.2009 Del på Facebook Svart 22.Mars.2009 (redigert) Funker dårlig når basen ligger i Stavanger. Men men... Siddisene får ta seg av dette da :D Redigert 22.Mars.2009 av JRO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
blacki Svart 22.Mars.2009 Del på Facebook Svart 22.Mars.2009 Funker dårlig når basen ligger i Stavanger. Men men... Siddisene får ta seg av dette da :D ja det var dette jeg fant ut også... Sitér dette innlegget Link to post
LykkelitenIV Svart 23.Mars.2009 Del på Facebook Svart 23.Mars.2009 Ja, det er interessant. Har vurdert det tidligere. Linken virker ikke .... Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
retbergen Svart 24.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2009 Ja, det er 67 medlemmer totalt, fordelt på 4 vaktlag. Forsøkte hjemmesiden i dag, og den virker. Mulig at den var nede i helgen. Linken til hovedsiden er http://www.bsrk.no/ Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 24.Mars.2009 Del på Facebook Svart 24.Mars.2009 Hmmm, som gammel hjelpekorpser og ambulansesjåfør kjenner jeg at det rykker litt i foten... Men med full jobb og tre små unger så blir det vel ikke så lett å finne tid til noe sånt. Skal jo seile litt også... Jeg var involvert i et vannredningsprosjekt som Norges Røde Kors kjørte i gang i Thailand for noen år siden. Der hadde vi med en kar fra det finske redningsselskapet. Han kunne fortelle at i Finland er deltakelse i frivillige redningsorganisasjoner lovregulert. Selv var han skipper på redningsskøyta i Helsinki ved siden av full jobb. Hvis han ble utkalt på et oppdrag i arbeidstiden så var arbeidsgiveren hans pliktig til å gi ham fri. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
TrondT Svart 24.Mars.2009 Del på Facebook Svart 24.Mars.2009 Hei Sjøredningskorpset i Bergen har nå mangel på mannskap og rekrutterer... Det er kanskje litt vanskelig for den jevne bergenser å oppholde seg mindre enn 30 minutter fra Hjellestad døgnet rundt i vinterhalvåret? Dette ekskluderer vel hele Bergen nord, Bergen vest, Sotra og Askøy... TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
retbergen Svart 24.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2009 (redigert) I vinterhalvåret vil alarmer gå ut som tekstmelding til alle medlemmer. Grunnregelen er at de som responderer først får oppdraget. De som ikke har anledning eller oppholder seg mer enn 30 min unna, unnlater å svare. Prioriteringer er basert på å få hjelpen raskest mulig på plass, og dette vil eksludere de som oppholder seg mer enn 30 min unna. Selv om du bor langt unna basen kan du fremdeles være med på all planlagt aktivitet, samt alarmer i de tilfellene du er i nærheten. Redigert 24.Mars.2009 av retbergen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
retbergen Svart 29.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2009 Tillater meg å løfte denne. Sitér dette innlegget Link to post
retbergen Svart 4.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2009 Kan med glede meddele at denne tråden har skaffet oss 3 nye medlemmer. En fikk en fin ilddåp med å assistere synkende Rodman 56. Vi har fortsatt behov for mannskap så det er bare å melde seg.. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 4.Mai.2009 Del på Facebook Svart 4.Mai.2009 Interessant dette. Kanskje et dumt spørsmål men: Medlemskap i Kystpatruljen er det nok, eller må det et "personlig" medlemskap med i tillegg? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
retbergen Svart 4.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2009 Medlemskap i en eller annen form er helt OK og du vil benytte medlemsnummeret du allerede har. Blir du mannskap kan du spare penger ved å redusere medlemskapet ditt til hovedmedlem som koster 175,-. Du behandles allikevel som om du var med i patruljen. Sitér dette innlegget Link to post
tortj Svart 19.August.2009 Del på Facebook Svart 19.August.2009 Til retbergen: har sendt mail og meldt meg som mannskap for et par uker siden, har ikke hørt nooe fra dere. Mangler dere fortsatt mannskap? Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 20.August.2009 Del på Facebook Svart 20.August.2009 her er info om korpset i Stavanger Sitér dette innlegget Link to post
tortj Svart 20.August.2009 Del på Facebook Svart 20.August.2009 (redigert) Til retbergen: har sendt mail og meldt meg som mannskap for et par uker siden, har ikke hørt noe fra dere. Nå har jeg fått svar Redigert 20.August.2009 av tortj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 20.August.2009 Del på Facebook Svart 20.August.2009 Det er da utrolig at det ikke finnes en base for slik tjeneste i Haugesund Her har vi vel et av de mest værdharde kyststrekkningen i hele landet... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
index Svart 21.August.2009 Del på Facebook Svart 21.August.2009 Det er da utrolig at det ikke finnes en base for slik tjeneste i Haugesund Kan det ha noe med at vi har en fast stasjonert redningsskøyte her med ansatt mannskap 24 timer i døgnet? Dette er vel en bedre tjeneste enn en liten båt med frivillig mannskap, så vi bør ikke klage... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.