Jump to content

Båtens rette element !!


Leifen

Recommended Posts

Halloen folkens !!!

 

I disse vinter tider er det en rekke båter som står på land "inntullet" i presenninger, ensom og forlatt til båteier finner ut at nå er det snart sommer og på tide og gløtte på presenningen.

 

Jeg vet om båteiere som har pakket ut en " muggen " båt , selvfølgelig pga ingen lufttilgang.

 

Men når det er sagt, er det ikke sjøen som er båtens rette element ???

 

Bør den ikke ligge på sjøen hele året og heller settes på land noen uker på våren for klargjøring?

 

mvh

 

Leifen :sailing:

Link to post
Share on other sites

Det er riktig at sjøen er båtens rette element, men er det det båtens rette element når sjøen er fast????????

Selvfølgelig er det ikke det, vi kommer desverre ikke utenom klimaet her i landet.............

Dog er det noe positivt i dette, vi har få problemer med osmose i forhold til steder med et varmere klima. Dette fordi vi tar båtene opp og lar de tørke ut med jevne mellomrom. Problemene med osmose er langt større i land med et varmere klima hvor båtene ligger ute hele året. Dette er det eneste positive jeg finner med vinteren, og jeg har lett en stund etter noe positivt................

 

Jeg har båt med drev og jeg tør ikke la den ligge i f.eks. boblehavn, fordi jeg er redd for isdannelse rundt belgene til drevet. Hadde jeg hatt bår med aksling, hadde problemstillingen vært en helt annen. Har tidligere hatt seilbåt i boblehavn, og det var svært behagelig. Det var alltid en liten "lunk" fra sjøen, slik at det var tørt i båten. Det beste var dog at sesongen var lengre i begge ender. En annen ting var at båtpussen foregikk uten valne og kalde hender.

 

Nå har solen snudd og det går mot vår og sommer. :newyearsign:

Link to post
Share on other sites

Det er min klare oppfattning at båten har best av å ligge på vannet. Selvsagt er det et untak dersom det legger seg is tykkere enn noen cm eller at havnen ikke er skjermet skikkelig.

 

Båten er konstruert for å ligge på vannet, ikke i en krybbe der man kan få uheldige belastninger. Likeledes er en seilbåt særlig beregnet for å ligget på vannet og man unngår bevegelser i skrog/innredning som en følge av at riggen taes av og på.

 

Har også hørt at selve plastskroget skal ha bedre av å ligge i en jevn tempratur (sjøen) enn på land der temp kan svinge mellom -20 og +12 på noen få dager.

 

Dette med plastpest og å ligge ute hele året har jeg liten tro på. Fiskerne har båtene ute hele tiden, har aldri hørt om to-komp primer og hvor mange av dem får plastpest?

 

Jevn tempratur er også en fordel med tanke på mugg i innredning osv.

 

Og som en liten bonus: De fineste båtturene er og blir om vinteren. Da kan det være alledels nydelig på sjøen.

 

Har man muligheten og lysten bør båten absolutt ligge ute, men tykk is er en god grunn til å ta opp.

Link to post
Share on other sites

Det med plastpest er ikke noe jeg har sugd av eget bryst, legg merke til at det står noe om temperatur i innlegget mitt. Jeg har hvertfall snakket med båteiere som hadde båten i Middelhavet, dernede er plastpest et problem. En annen ting er at primere har jo stadig blitt bedre. Men faktum er at gelcoat suger vann og farget gelcoat suger mer enn ufarget. Så blir det jo opp til enhver å vurdere sin egen situasjon................. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Har hatt båten på sjøen hele året siden jeg flyttet ned på Sørlandet for 15 år siden.

Men det er en betenkelig side ved det, forsikring.

Normalt dekkes jo skader som skjer uforutsett, men dette gjelder ikke frost og is.

 

Skulle f.eks boble-anlegget stoppe eller stømmen i havna svikte pga jordfeil (ikke uvanlig ifølge min erfaring...) og båten synker kan man jo bli "ruinert"...

 

Har spurt både her og på den andre plassen om noen har konkrete erfaringer fra en slik skade, men har fortsatt til gode å høre noen 1.hånds-historier....

 

Mye er jo basert på skjønn innen forsikring (se f.eks. den saken på hjemmesiden min) og jeg lurer på i hvilken grad selskapene står på vilkårene når båteieren har gjort det man med rimelighet kan forvente av tiltak for å forhindre skader.

 

Se denne tråden: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1040626355

 

Vet du noe mer om hvordan dette gikk rhea..??

Link to post
Share on other sites

Plastpest er en produksjonsfeil i båten, dvs. luftblærer i laminatet. Feilen vil nok kunne vise seg raskere dersom båten ligger på sjøen hele året men det at båten ligger på sjøen er IKKE årsaken til plastpest! Når båten tas på land vil plastpesten "forsvinne" i løpet av få dager men det er bare fordi at væsken tørker ut. Pesten forsvinner ikke, den bare "kamuflerer seg selv".

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites


SveinHa: Plastpest er en produksjonsfeil i båten, dvs. luftblærer i laminatet...

Nå skal jeg ikke være alt for skråsikker her, men jeg får levere min versjon:

 

Det finnes luftblærer og luftblærer i laminatet: den ene typen er stor, gjerne flere kvadratcentimeter, har lest om en på flere meter lang. På engelsk kalles disse 'voids' (hullrom) og gelcoaten går i stykke over dem av rett og slett mekaniske årsaker. Noen produsenter har alvårlige problemer med det (f eks min) og noen mindre alvårlige. Da jeg gikk ombord på Kadettangen i høst på en nokså dyr seilbåt la det en sånn rett foran mine øyner. Så de finnes overalt - mer eller mindre.

 

Osmose trenger ikke slike store hullrom, det holder med mikroskopiske hullrom langs glassfibrene, som såvidt jeg vet danner seg ETTER produksjonen. Tror ikke disse kan kalles produksjonsfeil (i motsetning til 'voids'), men nyere produksjonsmetoder og materialer minsker problemet.

 

Noen som er uenig?

 

 

 

Og så blir det vel neste stripe på skulderen :sailing:

Link to post
Share on other sites

Snakker om sola så.....

 

Var nettopp nede i havna og sjekket.

Og noen hadde faktisk trukket ut strøm kontakten til min båt. :sailing:

Temperaturen i motorrummet var -2.....

 

Ang pest så er det i ut fra det jeg har hørt i praksis umulig å unngå blærer mellom gelcoat og laminat når man støper i form.

Blir ikke skroget ordentlig grunnet og forholdene ellers ligger til rette vil alle båter få pest.

Har en artikkel om dette på siden min.

 

Finnes det noen båt-produsent som gir noe garanti mot pest?

Link to post
Share on other sites

Det jeg har hørt er at det er flere faktorer som må spille sammen for at det skal oppstå "plastpest". Såvidt jeg husker er det bl. a.: Temperatur og luftfuktighet i produksjonslokalene, hvor nøyaktig og godt laminatet er rullet (det vil si hvor nøye har arbeiderne vært når de ruller ut luft av laminatet) hvor åpen gelcoaten er og tilslutt hvor godt er båten behandlet med primer under vannlinjen. Se forøvrig hva jeg har skrevet tidligere i strengen.........................................

Link to post
Share on other sites

:lol:

I forbindelse med kjøp av min båt her i høst gjorde jeg en henvendelse til Saga Boats i Selje om behandling av undervannsskroget da jeg har båten liggende ute hele året ,og oppga produksjonsnummeret.

 

Sakset fra svaret :

Denne båt ble levert fra oss med primer og bunnstoff ferdig.Dessuten vennligst noter at alle Saga etter 1992 er produsert med en spesiell matte undervanns for å få et tettest mulig skikt mot vannet. :lol:

 

Dette fritar selvfølgelig ikke meg fra å gjøre en skikkelig bunnstoff-jobb til våren,men viser at produsentene er oppmerksom på fenomenet plastpest og utvikler metoder som fohåpentlig gjør dem bedre.

Forøvrig har jeg hørt at foruten temperatur så er brakkvann uheldig i denne sammenheng.Har en svoger som har båten(viksund) ute hele året i Thorsneskilen ved Fredrikstad og der er det hele tiden tilsig av ferskvann og ifjor var båten oppe til overhaling full av plastpest.

:newyearsign:

 

 

[glow=red,2,300]THOR[/glow]

:rolleyes:du skal ikke behøve å ødelegge toalettskåla :sailing:

Alt har sin årsak og plastpest er ikke så utbredt man skulle tro ...... godt forarbeid fra fabrikken(intet båtmerke går fri her) og jevnlig vedlikehold av skroget skal holde båten i live i mange år uten at man behøver å bekymre seg om dette. :lol: :lol:

 

Link to post
Share on other sites

Hei.


solo: Denne båt ble levert fra oss med primer og bunnstoff ferdig.Dessuten vennligst noter at alle Saga etter 1992 er produsert med en spesiell matte undervanns for å få et tettest mulig skikt mot vannet.

 

Det var godt de har tatt til fornuft. Jeg kjøpte min Saga27 brukt i -87, et år gammel. Den var kun stoffet direkte på gelcoaten. Fikk litt av en jobb med å gjøre alt omigjen etter boken.

 

Godt Nyttår

 

Lars H.  :newyearcheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...