Jump to content

Zink på Aksling er det nødvendig?


Steinsvigen

Recommended Posts

Hei !

 

Ikke nødvendigvis - men det er viktig at propell og aksling har kontakt med en sink. Eks på min forrige båt var det en kabel som forbandt motor aksling og propell til en utvendig sink. Så satte jeg inn ei såkalt flexiskive i drivlinjen - med det resultat at det ikke lenger var elektrisk kontakt ut til aksel/propell. I løpet av en sesong oppstod det tydelige groper i propellen. Dette problemet forsvant da jeg satte på egen zink på akslingen.

 

koh

Link to post
Share on other sites

Tvilsomt. Hylsa har normalt sett ikke (god nok) kontakt med akslingen for dette. Du kan ha jording gjennom motor, evt. slepering mot akslingen.

 

Ellers er det ikke sikkert at du trenger anode, problemet er at du som regel ikke oppdager dette før det er for sent. Min svoger hadde f.eks en plastsnekke i flere år (solgt i fjor) som alldri hadde hatt anoder montert i det hele tatt, og den var ikke tæret noe sted....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Som det sies er det omtrent ikke elektrisk forbindelse mellom aksling og hylse, og forbindelsen til gods i motoren via gearkassen er også dårlig. Har du slepering inne på akslingen koblet til hylsen og anode ute koblet til hylsen er det greit. Ellers er det lite plass mellom propell og hylse på Saga'n, så skal du ha anode der må den være tynn. Hos meg har den et par ganger løsnet og bare slengt rundt til den forsvant. I år skal jeg ha anode på propellmutteren. Har derfor kjøpt ny mutter for slik zink hos Maritim. Zink for eksisterende mutter finnes også, bl.a. fra West Mekan som er "Hoffleverandør" av akslinger og lignende til Saga. Det er ellers skrevet mye om dette i denne ganske nye tråden.

 

zink.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Har sink på propellmutter, men denne er ikke store karen og holder ikke et helt år i sjøen. Denne sinken er for å forhindre avsinking av bronse-propellen. Det jeg da lurer på er om det vil ha noen effekt å montere på "egg" sink på den syrefast akselen? Sålenge denne ikke vil ha noen direkte kontakt med propellen bare den syrefaste akselen? Nærmeste plass å plassere "egg" sink kan være ca. 10cm foran propellen. Kan jo argumentere med at det sikkert ikke skader?? Før da båten lå jeg i saltvann var sinken bare halvspist etter ett år i sjøen (men da på en anne marina). Nå ligger jeg i ferskvann med bare 2-3 uker i saltvann i året og den forsvinner meget raskere (ingen elekriske nyinstalasjoner etc. har blitt gjort), her en båt 15m foran meg i elven, men det er jo brakk/fersk-vann så det burde ikke bli noen galvaniske eller krypstrømmer fra denne? Jeg burde kanskje byttet til magnesium anoder, men hvor får jeg tak magnesium proppell anoder som passer til 25mm mutter? Lå i vinter uten landstrøm, og har separate pluss og minus brytere på forbruk og start batteri. Men så ingen ingen forskjell på zink forbruket. I vinter skal jeg koble fra kablene på startbatteri for å være helt sikker. Kan legge til at jeg ligger et par meter utenfor en jernspunt brygge som kan være strømsatt får å forhindre korrosjon??, men tviler på dette da skipsverftet ble nedlagt for 20 år siden.

Har funnet aluminium anoder (som sikkert er bra nok) på boatzincs.com, men her går det i tomme-mål. Så lenge sinken forsvinner tyder det jo på at den virker og aluminium/magnesium anode vil kanskje forsvinne enda raskere? Noen som har tips of hvor i Norge jeg kan få tak i magnesium/aluminium propell anoder får å kanskje teste ut?

Link to post
Share on other sites

atletico1: Vannet er kanskje ikke så ferskt som du tror. Det er ikke bare saltvann som er greia, men at vannet kan lede ioner. Om vannet hadde vært helt ferskt, så skulle en sinkanode passivere og slutte å tære. Du må ikke bruke magnesium, den drivende spenningen blir altfor høy. Om du bruket aluminium eller sink, blir ett fett. Aluminiumanoder er gjerne tilpasset slik at de gir samme drivende spenning som sink. Anode på akslingen vil være samme sak som å he en på propellen, de er elektrisk koblet sammen. At anodeforbruket øker, kan ha sin bakgrunn i at du ligger rett ved en spuntvegg. Men da skal du ligge veldig nær, vil jeg anta. Pass på at du ikke har noe elektrisk ledende materiale mellom båten og land. Eksempelvis låsing av båten med kjetting e.l.

Link to post
Share on other sites

Det jeg da lurer på er om det vil ha noen effekt å montere på "egg" sink på den syrefast akselen?

 

Ja det vil garantert hjelpe. Alle metalliske matrialer har sin egen EMS (elektro motoriske spenninng). Med dette menes eg egenspening. Dess edlere matrialer (Syrefast) dess høyere spenning på spenningsrekka, og dess mindre edlere (Zink) dess lavere spenning på spenningsrekka. Bronsepropellen ligger midt i mellom et sted. Uten Zink vil den syrefaste akslingen ha høest ems og det begynner å ga en strøm fra denne til propellen. Da frigjøres det elektroner fra denne og da fra det matrialet i propellen som har den laveste EMS'en. Monterer du på Zink vil både aksling og propell ligge over denne ispenningsrekka og begge vil spise av zinken. Eneste problemet med for mye zink er at du får mere rur på metalldelene.

Det er også riktig at noen aldri har brukt zink og ikke har hatt problemer. Det kommer av at en god bronze og syrefast stål ligger svært nær hverandre i spenningsrekka og potensialforskjellen blir så liten at det nærmest ikke går strøm

Link to post
Share on other sites

Monterer du på Zink vil både aksling og propell ligge over denne ispenningsrekka og begge vil spise av zinken. Eneste problemet med for mye zink er at du får mere rur på metalldelene.

Jeg har brukt Zink på aksling hvert år, helst av den strømlinjeformete typen. Likevel virker det som propellen har antydning til tæring. Ikke noe krater, men mer mer kosmetisk som går når man pusser propellen.

 

For et år siden satte jeg på en ny propellmutter som det monteres Zink på. Båten lå på sjøen i vinter og da den ble tatt opp for rengjøring og bunnsmøring, var propellen full av rur. Det har også vert rur tidligere, men da bare helt ubetydelig sammenlignet med i år. Det var også Zink på akslingen.

 

I år var det ingen merker på propellen som kan minne om tæring. Det kan virke som om Zink på propellmutteren er mer effektivt en å ha den på akslingen.

Link to post
Share on other sites

Skal prøve å dykke ned nå i høst med våtdrakt for å skru fast en eggsink anode på akselen (det er bare en bolt med ekstra kjøpt låsemutter). Sparer meg for et par båtlapper i oppheising. Har skiftet propellsink anode med dykkermaske i sommer- to korte dykk a 20 sek. var det som måtte til (akselen på seilbåt er jo et stykke under på en 3.8m bred båt. Skal nå prøve en ny metode- koble til en litt grov hageslange til snorkelen slik at jeg kan puste mens jeg jobber med saken. Har tenk å puste inn ny luft via snorkel og slange og brukt luft ut via ventilen som finnes i moderne snorkler. Er ganske klar over at man ikke kan puste ut og inn samme brukt luft i hageslangen-da vil CO2 nivået i blodet plutselig overstige en verdi og man besvimer uten forvarsel. Men de nye snorklene med ventil i bunn for utpust burde fungere? Får ha hjelpemann ombord med tau rundt meg selv i tilfelle. Hele operasjonen med montering av egganoden burde ikke ta mer enn max ett minutt.

Link to post
Share on other sites

Som aktiv dykker vil jeg på det sterkeste fraråde metoden du her beskriver. Ventilene i de "nyere" snorklene er der for å kjapt få ut vann som finner veien inn i snorkelen under dykking, ikke for å få ut luften du puster ut, for å få ut noe som helst luft der må du puste veldig hardt ut, hver gang.

 

Med den beskrevne måten å gjøre det på, grov hageslange tilkoblet snorkelen, så vil du bli pustende inn den samme luften som du puster ut. Med mindre man da klarer å konsentrere seg om å puste inn via snorkelen og ut igjen utenfor snorkelen, noe som heller ikke er en særlig holdbar eller anbefalt metode. Pusting under vann er nok ment for de som er født til det eller oss som har utstyret i orden til det.

 

Jeg hadde nok heller spurt rundt meg om det er noen som har dykkerlappen og utstyr, det tar ikke oss så lang tid å få på oss drakt, vest med flasker og maske pluss evt bly for å ordne dette. Selv har jeg gjort det flere ganger for kompiser og gode naboer i båthavna. Da har det enten vært for å få opp ting som har gått over rekka eller service på forskjellige ting under vann på båten.

 

 

Just my .02$

FrodeS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...