Jump to content

Bruk/misbruk av nødraketter


Jo_Eirik

Recommended Posts

Det foregår en diskusjon på båtmagasinets diskusjonsforum som tilkjennegir en lettfeldig bruk av nødraketter på nyttårsaften.

Til orientering er slik bruk av nødraketter strengt forbudt.

Nødraketter er et nødsignal på linje med Mayday eller en aktiv nødpeilesender. Nødraketter som er utgått på dato skal leveres til godkjent forhandler for destruksjon.

Det kan også synes som om enkelte politikammer er lempfeldig med å gi dispensasjon for slik bruk av raketter på nyttårsaften, dette er også stikk i strid med de retningslinjer alle politikammer skal være informert om.

Observasjon av nødrakett medfører igangsetting av et søk, hittil i år er det iverksatt 96 aksjoner med bakgrunn i observasjon av nødraketter som i etterkant viste seg å være falske. Det vil kunne medføre erstatningsansvar dersom en slik aksjon blir iverksatt, selv på nyttårsaften.

Selv om de fleste fritidsbåter ligger i opplag på denne tiden er det mange yrkesfartøy som seiler langs kysten, og det ville vært en tragedie dersom et nødsignal på nyttårsaften ikke skulle bli tatt alvorlig pga. mange ønsker å teste sine utgåtte raketter denne dagen.

 

Ha et godt og nødrakettfritt nyttår

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Fra her jeg bor talte jeg ifjor 35 røde nødbluss i lufta - samtidig - over Flekkerøy, en øy utenfor Kristiansand der det ennå bor mange som driver fiske. Regner med å se like mange imorgen. Forsåvidt et imponerende skue, men stakkars den som er i havsnød i Skagerak imorgen kveld, da nytter det ikke mye å fyre av et nødbluss!

 

En skulle jo tro at de som har tilgang på disse nødblussene er sjøens folk og visste bedre, men det virker ikke slik..... :nono:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Har grubblet på det en stund, jeg også. Har vært 2 ganger på kurs og øvet meg i bruk av brannsluker, men nødbluss - ikke raketter -  det går da ikke an, ikke engang inn på fastlandet.

 

Ja, ja -  får lese bruksanvisning nøye den dagen  det er bruk for det (har jo lest det  før, men allikevel - har også lest bruksanvisning for brannsluker før)

 

Får å si det rett ut: jeg synes det burde være anledning å (pr)øve pyroteknisk nødutstyr hvert år den 31.12. kl 23:59:59 til 1.1. kl 00:10 neste år. såfremt det ikke kan forveksles med tilsvarende bruk på åpent vann.

 

Kan ikke skjønne at noen redningsskjøyte skulle starte opp og sette kurs for hagen min.....  :smiley:

 

:newyearsign:

Link to post
Share on other sites

Det er det mange som ikke skjønner dette med hvor går grensen. Husker en gang på åttitallet, før det ble vanlig med mobiltelefon: Det var en varm sommerlørdag litt utpå ettermiddagen at det ble ropt Pan Pan og litt etter Mayday på VHF. Det var en noe bedugget person i en båt inne i Drøbak havn, han skulle "bare" ha ringt litt. Jeg er ikke fargeblind, men jeg ser ikke forskjellen jeg. Mitt standpunkt er et nødsignal er et nødsignal uansett!!!!!!

NØDSIGNAL SKAL IKKE MISBRUKES.

P.S. Det hører med til historien at ryktene påstod at radiostasjonen i angjeldene båt ble inndratt?

Forøvrig regner jeg med at en redningskøyteskipper kan bruke hue.................

Link to post
Share on other sites


PanPan: ..... hmmm... bor ca. 1 km fra strandlinjen.... det sendes opp 100-vis av raketter av så mang en type og farge ... også røde kjøpt som "nytt-årsraketter", noen henger sogar i fallskjerm nærmest som bluss...

Spørsmål til dere som mener at reglene er *udiskutable og ikke til å fravike*: Hvordan skal man forholde seg til alle røde nyttårsraketter som er solgt og kjøpt lovlig og som kan forveksles med nødraketter?

 

:newyearsign: Mvh Jan

Link to post
Share on other sites

Det er etter min erfaring enkelt å se forskjell på nødsignaler og festbluss (dette har med brenntid og "flygetid" å gjøre). Dette er enkelt å sjekke ut hvis en vil ta seg kostnaden og bryet med å skaffe seg grønne/hvite bluss. Det burde være en enkel sak å skaffe seg grønne/hvite bluss lik røde. Hele saken koker jo egentlig ned til Æsops fabler, han som ropte ulv nok ganger, han ble ikke trodd når ulven kom..........

Link to post
Share on other sites


mini: Det er etter min erfaring enkelt å se forskjell på nødsignaler og festbluss (dette har med brenntid og "flygetid" å gjøre). ..........

....tja... jeg har et sett med små nødbluss ombord, også røde, som kan skytes opp med en enkel liten innretning. De har i alle fall brenntid og "flygetid" som kan forveksles, eller sagt på en annen måte: er innenfor den variasjonen av brenntid og "flygetid" som kan observeres en nyttårsaften.

 

Hvilken kommentar har du, Jo_Eirik, til denne problemstillingen? (se også « Svar #8 på: idag 02:05 »)

 

:newyearsign: Mvh Jan

Link to post
Share on other sites

For mange vil nok alt av røde raketter se ut som nødraketter, Brenntid og intensitet er imidlertid noe som skiller seg fra "vanlige" røde raketter. En type nødraketter sender i tillegg ut 2 "stjerner" som brenner i ca. 9sek.

For ordensskyld vedlegger jeg beskrivelse av de 2 typer nødraketter som er godkjent ihht. SOLAS, og som benyttes på konvensjonsfartøy.

Den typen du beskriver er nok ikke "godkjent" som nødraketter.

 

Forøvrig kan jeg ikke med min beste vilje skjønne hvorfor en på død å liv skal skyte opp nødraketter, en roper ikke mayday for å sjekke om VHFén virker eller aktiviserer nødpeilesenderen for å se om den virker.

Det finnes da virkelig mye bra raketter en kan kjøpe å skyte opp på lovelig vis.

 

Para Rocket Red

(Worldwide SOLAS 74/83 Approvals)

Designed for long-range signalling from any vessel. Easy to operate, the rocket carries it's payload to a height of 300 metres, when a parachute-suspended red flare is ejected.

Burning time: 40 seconds at 30,000 candela.

Visibility:Up to 15km during the day and up to 40km at night.

 

 

2 Star Red Rocket

(Worldwide SOLAS 74/83 Approvals)

Ejects 2 free-falling red stars at a height of 300 metres which burn for 9 seconds at 30,000 candela.

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites


mini: Jeg skal ikke injuriere noen, så jeg sier ikke mer. :smiley::puke: :puke:

 

 

Ta det helt med ro Mini,det der tok jeg meg nettopp av!

 

:newyearcheers: Helt utrolig at voksne folk kan fyre av raketter slik :eek:

Har tilbrakt en hel drøss med timer for å prøve å finne ut om hva som hadde skjedd

utved Jomfruland en St.Hans for noen år siden.Veeeeldig festelig,det var noen

som skjøt raketter i fylla.

Men denne moroa koster penger!Tok ut hele dekksgjengen på overtid,5 mann + Over-

styrmann og ikke å forglemme elektriker og maskinist.Det ble 8 mann ekstra.Hoved-

maskinen var ikke noe særlig å kjøre på fuel ved lave rpm-så da ble det blandet litt

diesel i fuelen.Diesel er dyrt!Også sosa vi rundt i nesten 4 timer og lette.Disse 4 timene

er heller ikke gratis.Dette var en 77000 tonner.La oss si at den kostet USD 10 000 i døgnet,

Fuelen USD 130  pr ton og diesel USD 225  pr. ton.En liten tastelek på kalkisen viser fort

at fyllerøret kostet anselige summer.Og det var ikke de som sendte opp rakettene som

betalte- men det kan det bli hvis du blir tatt! :nono:

Link to post
Share on other sites

For så omtrend 10 år siden var oppblåsbare redningsvester ikke godkjent i Norge fordi det kunne gå hull på dem. Og svært få brukte de vanlige vestene. Så skjønte noen at det var bedre at bruken av redningsvest ville dobles selv om det kunne hende noen få kunne ha punktert den dagen det gjelder.

Link to post
Share on other sites

Halloen folkens !!!

 

Nødraketter skal selvfølgelig KUN sendes opp hvis man kommer i nød.

 

Jeg får inderlig ikke håpe at folk som har så arrogante holdninger til bruk av nødraketter på nyttårsaften at de " gjør som de vil " er for båtfolk og regne.

 

Det er selvfølgelig forbudt og sende opp nødraketter untatt i nødstilfeller.

 

Skulle det allikevel vise seg at det finnes båtfolk med slike holdninger bør det ta til vett og selge båten og heller kjøpe seg en hytte på Finnmarsvidda, så kan de sitte der og " glo " ut i fjellheimen og vinke til en og annen skigærning så labbe forbi !!!!!!

 

Og til alle  andre, ha ett  GODT NYTT BÅT ÅR !!!!!!!!!!!!

 

 

mvh

 

Leifen     :smiley:            :newyearsign:

Link to post
Share on other sites

Mini,selv om mange er sjøfolk(meg selv medregnet) så vil det jo ikke si at alle er like fornuftige.

Har notert meg at et argument som går igjen er at de er usikre på bruk av disse pyrotekniske innretningene.

Til det er det å si,les bruks anvisningen og bruk innsiden av tenkeboksen.Det burde holde for de fleste av oss.Skulle det være behov for mere så burde det være rimelig enkelt å ringe feks

til Havarivernskolene i Haugesund eller Borre.Med litt godsnakk holder de sikkert et rimelig kurs hvis det er interesse.Selv kan jeg ikke se den helt store nødvendigheten av å fyre opp en

haug med gamle raketter hverken på St.Hans eller Nyttårs aften.Men det er så mye jeg ikke

skjønner.... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Kanskje det å teste de utgåtte nød rakettene sine i fylla er bedre ?

http://www.nettavisen.no/servlets/page?sec...n=7&item=248075

Skipperen har jo alltid rett!  Dessuten er det jo ikke alltid man liker loven.

Kan naboen lage hekkbølger så kan ihvertfall jeg skyte opp nødraketter!

Til dere som er over 14 så håper jeg dere har lekt ifra dere! Ta dere heller en tur ut i det fine vinterværet i det fine båtklærene (i goretex) dere fikk til jul.  

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Prøvde å dope ned Ulven i fjor.Det var helt mislykket.Hun strittet imot antakagelig fordi hun merker at det skjer noe i kroppen etter at pilla var tatt. :smiley:  Litt merkelig for som labradorer flest er hun helt matvrak og kan sove seg gjennom 1 atomkrig helt uten problemer.

Så i år er vi back in square 1 igjen.Det gode i år er at det er mindre smelling enn i fjor.Antagelig som et resultat av at Pøbelfrøene i nabolaget nå retter tid & energi mot Små Frøknene i dei nære havområda.Uansett,det blir nok en Nyttårsaften slumrende på sof**n i

kjeller kontoret med den firbente på armen.Igrunnen veeeldig trivelig det. :newyearsign:

Link to post
Share on other sites


thor: Skulle det være behov for mere så burde det være rimelig enkelt å ringe feks

til Havarivernskolene i Haugesund eller Borre.Med litt godsnakk holder de sikkert et rimelig kurs hvis det er interesse.


 

Dette var da ihvertfall noe positiv. Det skal jeg kanskje undersøke nærmere.

 

:newyearsign:

 

Andreas

 

som hverken har tidligere eller har til hensikt i fremtiden å bruke pyroteknik i strid med regelverket, men synes at det måtte gå an å diskutere regelverket...  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har prøvd å søke på "lover - forskrifter - instrukser - mm" for å få innsikt i hva disse sier om bruk av nødraketter. Det finnes nok - men jeg har ikke funnet noe.  :eek:

 

Klart at det er opplagte tilfelle hvor nødraketter kun må brukes for å tilkalle hjelp.  :smiley:

 

Mitt syn er at det også finnes tilfelle hvor det må være rimelig meningsløst å se på "rød rakett" som et nødsignal som kaller på oppmerksomhet fra maritim redningstjeneste. Båtentusiaster og de som promoverer oppmerksomhet for egen business innen maritime tjenester som ikke kan innse det, løper risiko for å stille seg og sin virksomhet i et noe komisk lys.

 

Det er gråsone-tilfellene som er problematisk. Der bør vel innsatsen mot misbruk først og fremst settes inn. Jeg tror man oppnår mer med klokskap og dialog enn med å svinge lovpisken, true med straffedom, eller dele båtfolket inn i "oss som forstår dette" kontra "resten er duster". :puke:

 

Til Jo_Eirik: Det er hva folk oppfatter som nødraketter som setter i gang nødaksjoner, ikke om det er en "nødrakett etter forskriftene" som er sendt opp eller ikke! :puke:

 

Etter hva en kan lese andre steder, ser det ut til at politiet bruker innsiden av hodet:

 

http://www.baat.aller.no/baatweb/webdisk.n...C4?OpenDocument

 

:newyearsign: Mvh Jan

Link to post
Share on other sites

Til Jo_Eirik: Det er hva folk oppfatter som nødraketter som setter i gang nødaksjoner, ikke om det er en "nødrakett etter forskriftene" som er sendt opp eller ikke!

Det er da alltid slik at en snakker med vedkommende som har observert noe og ber om en beskrivelse.

Jeg tror imidlertid jeg har fått frem min ståsted og går inn å setter på ribba og finner frem akevitten.

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Det er klart at det går an å bruke tenkeboksen, det også klart at det er lite sansynlig at det blir satt igang leteaksjoner i kveld p.g.a. at en elle annen fyrer av en nødrakett. Det som etter mitt syn er litt forstemmende er at selv om det er nyttårsaften, bør en jo ikke glemmme lover og regler. Det som er nok er det farligste ikveld er den promilleassisterte avfyringen av raketter og andre typer fyrverkeri. Vi får håpe at vi alle har våre hjem også ut i det nye året. Minst like tragisk vil det være om noen fikk båten sin oppbrent av en nyttårsrakett. Uansett det er ikke mange timene igjen før dette temaet er uinteressant de neste 11,75 månedene.

 

Nok en gang :newyearsign::newyearcheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...