function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

Stålpropell, anbefalinger og/eller erfaringer?


Draco17

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg vet det er skrevet mye om dette tema her på BP allerede, men jeg har fortsatt noen spørsmål jeg trenger hjelp med.

 

Vi kjøpte høsten '07 en ny Bella 512 Excel med 70 hk Johnson 4-takt. Denne motoren har et oppgitt toppturtall (WOT) på 5800 rpm. Jeg har aldri passert 5400, og den ligger stort sett i området rundt 5200. Ved max trim ut kaviterer den lett, spesielt i sving. Jeg tør derfor ikke heve motoren mer, selv om kavitasjonsplaten nå er i flukt med skrogets underside.

 

Jeg kontaktet Progress etter anbefaling jeg leste i et innlegg her på BP, og de kom tilbake med at jeg burde kjøpe stålpropell med samme diameter og stigning, dette burde gi bedre grep og høyere turtall i følge dem.

Når jeg snakker med andre (både firma og "forståsegpåere") får jeg flere råd, og ingen er like.

 

Noen her med erfaringer med skifte fra alu til stålprop? Burde jeg gå ned i dia eller stigning? Opp? Jeg er forvirret?

 

Noen data:

 

- Bella 512 Excel, ca 16 fot.

- Normal vekt på båt er 800 kg (tørr, ulastet)

- Johnson 70 Hk 4 takt, alupropell i 13,25 * 17

- Turtall ca 5200 WOT

- Fart ca. 30 knop

- Målingene mine er foretatt med normalt lastet båt, med det utstyret vi pleier å ha ombord og stort sett fulle tanker.

Link to post
Share on other sites

du får forskjellige råd fra forskjellige forhandlere fordi de selger forskjellige merker og modeller. en stålpropell er ingen ensartet vare. så generelle råd er lite verdt. du må ha noen med erfaringer med akkurat den modellen du vurderer.. om progress anbefaler en viss størrelse så er det lite grunn til å tvile på den vurderinga. og om du finner forhandlere som ikkje hverken kan gi deg råd eller bytterett så trenger du ikkje handle der..

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

- Bella 512 Excel, ca 16 fot.

- Normal vekt på båt er 800 kg (tørr, ulastet)

- Johnson 70 Hk 4 takt, alupropell i 13,25 * 17

- Turtall ca 5200 WOT

- Fart ca. 30 knop

- Målingene mine er foretatt med normalt lastet båt, med det utstyret vi pleier å ha ombord og stort sett fulle tanker.

 

Du ligger 600 omdreininger UNDER anbefalt WOT så du MÅ NED i stigning.....( hvis du ikke gjør noen andre endringer )

 

Ville prøvd å gå ned 2 tommer til 15", og da gjerne gått for en propell med litt cup....fordi jeg tror 2 tommer kan gi deg litt høy WOT uten cup

( litt info her )

 

Eventuelt gå ned 1 tomme på stigningen + litt på diameteren .

 

 

Propeller er alltid vanskelig fordi det er så mange variabler .......

 

MEN...

En stål propeller sitter bedre i vannet så du kan heve motoren ( du hadde den gjevt med... ) opp til 3 > 8 cm over bunn, får du motoren høyere vil du få mere turtall..... som igjen kan føre til at du kanskje kan bruke en 17" eller 16" .

 

Så generelt kan en si at en stål propeller vil dra NED turtallet noe pga bedre grep i vannet, MEN pga styrken i materialet kan en bruke mere aggressive profiler på bladene som igjen drar turtallet opp...

 

Er egentlig bare å teste, teste og teste mere..... du bør sikte deg inn på 5800 rpm med lett lastet båt, med last i båten har du da litt sikkerhets margin.

 

 

Hadde en 19" alu på min båt dette ga en WOT på 5100 + den hadde dårlig grep ( motor plassert høyt )... byttet propell til en 17" stål ( Ballistic ) turtallet gikk da opp til ca 5800 og jeg klarer såvidt å provosere den til å slippe......

 

( Båt: gammel Selco, motor : Mercury rekke sekser ( trimma 90@140 )

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Vil tro at en stålprop fra Progress (Ballistic?) i dimensjonen de anbefaler vil være et godt utgangspunkt. Etter min erfaring er originalpropellene til Johnson litt butte i formen, slik at de slipper relativt lett.

 

Ellers enig i det Korsnes sier, kan være stor forskjell på samme stigning i 2 forskjellige merker/modeller.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

om progress anbefaler en viss størrelse så er det lite grunn til å tvile på den vurderinga.

 

Si ikke det....

Jeg sendte mail til Progress ang. hvilken Ballistic propell jeg skulle velge da jeg ønsker med litt høyere WOT enn med dagens propell (21" standard Yamaha svart stål).

Jeg oppga oppnådd toppfart og turtall med eksisterende stålpropell (type og dim), samt motortype, utveksling, anbf. WOT, båttype, lengde og vekt.

 

Han som svarte meg anbefalte en 21" Ballistic fordi den var mer "lettdrevet" i følge han...

Synes dette skurret litt da mange jeg har pratet med beskriver Ballistic som relativt tungdrevet, så uken senere pratet jeg med en kar fra Progress på Båtmessen og fremla de samme data og ønskemål. Han svarte tvert at jeg skulle gå for 19" da Ballistic'en er mer "tungdrevet" enn normalt. Mao helt motsatt av hva en kollega svarte uken før...

 

Jeg valgte 19" da det rimer mest med hva jeg har hørt andre har erfart. Har også mulighet bytte propellstørelse om det ikke skulle klaffe helt, forutsatt 101% strøken propell ved bytte.

Uansett rart at to stykker fra samme firma kan gi helt motstridene råd :crazy:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

joda eg skal ikkje påstå att enhver ansatt i et firma gir det optimale råd, men du fikk vel bytte om det ikkje stemte. men likevel en meir kvalifisert synsing enn råd gitt fra noen med erfaringer med et annet fabrikat enn man sjøl hadde tenkt anskaffe :smiley:

poenget mitt var bare att det er såpass store forskjeller på stålproppeller da de fåes i et utall varianter med forskjellige egenskaper. sjøl har eg en mercury marine laser II.. sitter som et skudd og når/om/hvis den "slipper" så er det heilt udramatisk, er ikkje så mykje turtallet stiger og farten dabber litt av. einaste negative er at den er utrolig dårlig på revers. men mulig dette er slik på alle med eksosutslipp rundt huben, eller om det er den litt agressive utforminga ellers.. ?!

Link to post
Share on other sites

Har fått med meg at er noen som sier at ballistic ikke liker seg over, kavitasjonsplata mere enn +20/22mm over skrogbunn.

(noen som kan bekrefte/avkrefte)

 

Er jo bare å spørre nå du bestiller det om evt bytterett om den ikke klaffer.

Link to post
Share on other sites

Hva tror folket om å følge rådet fra Progress mht størrelse, og så heve motor et par tre cm?

 

Folk sier generelt at Ballistic er tungdrevet så jeg tror du vil få enda lavere turtall om du går for samme stigning. Jeg vill begynt med et hakk mindre stigning.

Men som KenBjor sier: Sørg for at du har bytterett :yesnod:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Nå har jeg snakket med forhandler vi kjøpte båten av. Han anbefalte å la motor stå i den høyden den er i, og gå ned 2 tommer(stål). Han ville til og med ta den originale propell tilbake, og trekke fra prisen på denne på den nye propellen. I tillegg fikser de noe småplukk (kosmetikk) uten diskusjon.

Må si at Jeløy Båtsenter imponerer med service og imøtekommenhet hver gang vi snakker med dem. Uansett om det er for å kjøpe noe eller for reklamasjon vi kontakter dem, er de like hyggelige hver gang!

Link to post
Share on other sites

Høres jo greit ut, de kjenner sikkert båten godt også, og vet hvordan den responderer på monteringshøyde osv

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er ny propell montert og testet. Dommen.....? 5700 rpm WOT, et grep som er hinsides mye bedre enn med org. prop, og ca 4 knop raskere.

en ting til som jeg håpet på, men ikke turde regne med: denne båten fra Bella har en tendens til å legge seg litt på siden mens man tar den opp i eller ned av plan. Dette er nå eliminert på vei opp i plan, sannsynligvis fordi grepet er så mye bedre.

 

Vel verdt turen og pengene! Fikk til og med litt rabatt :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...