Jump to content

Flagging på tur

treklogg

335 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Etter å ha vært med ungene på flere speiderparade med flaggheising på 17.mai oppigjennom, vurderer jeg å gjøre følgende i ei lun uthavn full av båter: Jeg heiser flagget (setter opp stanga), to fingre til skipperlua samtidig som jeg utbasunerer med smårusten sersjant-stemme "BÅTFOLK, HILS FLAGGET !"

En fin start på dagen :giggle:

Hos oss tar vi flaggreglene veldig seriøst. Det har til og med skjedd at vi har konfiskert flagg hos folk som ikke respekterer reglene!

Det er i så fall rent tyveri og et direkte straffbart lovbrudd. Det finnes ingen "flaggregler" som regulerer fritidsbåter i norske lover. Hvordan man eventuelt flagger eller ikke og når er for en fritidsbåt helt uvesentlig for norsk lovgining.

Jeg tok moosewines innlegg som en spøk. Det er vel ingen som er så fanatiske at de går til fysisk aksjon pga. (veiledende) flaggregler? Det ville jo bare være å be om bank.

Det er hyggelig med det norske flagget, som jeg synes er et av de vakreste. På sjøen skal vi ha det hyggelig og respektere hverandre og ikke la oss terrorisere av rigide regler.

img_9722.jpg

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg tok moosewines innlegg som en spøk. Det er vel ingen som er så fanatiske at de går til fysisk aksjon pga. (veiledende) flaggregler? Det ville jo bare være å be om bank.

Det er hyggelig med det norske flagget, som jeg synes er et av de vakreste. På sjøen skal vi ha det hyggelig og respektere hverandre og ikke la oss terrorisere av rigide regler.

Jo, jeg skal love deg at det finnes folk som er så fanatiske. :smiley:

Redigert av Cruiseliner (see edit history)

Flagget settes opp når jeg går ombord, og tas ned når jeg går i land. Det spiller ingen rolle hvilken tid på døgnet det er. Hvis jeg er ombord, så er flagget oppe. Noen som har innvendinger mot det så er det deres hodepine. Og det ville være en STOR tabbe å komme ubedt ombord for å "hjelpe" meg med flagget.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

En gang glemte jeg å ta ned flagget før jeg reiste hjem etter en båtweekend. Båtnaboen fortalte meg etterpå at han hadde tatt ned flagget for meg. Sånt er selvfølgelig bare hyggelig og beriker båtlivet. Jeg tror vi alle har behov for å skjerpe oss av og til.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Og det ville være en STOR tabbe å komme ubedt ombord for å "hjelpe" meg med flagget.

:lol::lol: Det har jeg heldigvis sluppet jeg også.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Flagget settes opp når jeg går ombord, og tas ned når jeg går i land. Det spiller ingen rolle hvilken tid på døgnet det er.

Kan jeg regne med at du har flagg og bruker det fordi du synes det er hyggelig? Hvorfor vil du i såfall ikke også følge reglene som gjelder for bruk av flagget?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

ikke hyggelig mouche. Men fink og koslig er det å ha flagg på båten. Og ikke minst tradisjon. Derfor synes jeg det er feil å "komandere" andre til å ta ned flagget så lenge det synes og er fint.. Mitt henger selvsagt ute hele døgnet, hvis noen ikke har tatt det ned for meg..Og det hender jeg tar det selv hvis jeg er "edru" og i folksom havn .. (For syns skyld)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Hvorfor vil du i såfall ikke også følge reglene som gjelder for bruk av flagget?

Må innrømme at jeg har svevd i den villfarelse at så lenge båten er under kommando, skal flagget være oppe - natt som dag. Om dette er feil, så har jeg på ingen måte tenkt å forandre mening.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Hvorfor vil du i såfall ikke også følge reglene som gjelder for bruk av flagget?

Jeg ser igjen at enkelte ikke unnlater en eneste gang å påtale og kritisere andres flaggbruk. Jeg tar det derfor som en selvfølge at vedkommende da selv framstår som et godt eksempel for oss andre og følger ”flaggreglene” til punkt og prikke. Herunder:

Firer flagget ved solnedgang. (I kveld feks. skal flagget ned kl 2037 i osloområdet.)

Heiser flagget kl 0800 presis i morgen tidlig.

Hilser med flagget ihht reglene når han passerer for eksempel Oscarsborg festning, et Orlogsfartøy mfl.

Følger han ikke selv disse enkle reglene er det min ærlige mening at vedkommende heretter til h´vete holder kjeften sin, passer sine egne saker og lar oss andre være i fred. :confused:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Flaggstanga settes på båten når jeg drar ut og tas ned når jeg er i land. :yesnod: Har jo andre ting å tenke på enn å passe klokka for flaggføringen :sad: Var en som kommenterte det en gang, men jeg brydde meg ikke. :lol:

Jeg ikke "offentlig", så er ikke flagget allerede oppe så kommer det opp.

Og det er oppe helt til jeg tar det ned, hvertfall blir det tatt ned når båten går i vinteropplag.

For flagget er fint å se på, så slik er det med det.

Har enda ikke fått kommentarer fra noen etter kl 21/mørkets frembrudd.

Hadde en kverulerende småfrekk "moosewine" ("" = for det kan være hvem som helst) så er vel sjansen stor for en badetur hvis jeg hadde sett "deg" plukke på båten min når jeg kom.

Så fremt det ikke skulle vært en i god gjerning. (dvs en normalt hyggelig og ikke en leppeslenger)

Edit... frynsete/blasse/stygge flagg har jeg ikke bare så det er sagt. Bytter i tide

Redigert av KenBjork (see edit history)

Følger han ikke selv disse enkle reglene er det min ærlige mening at vedkommende heretter til h´vete holder kjeften sin, passer sine egne saker og lar oss andre være i fred. :confused:

Siden du kan flaggreglene så godt så kan du sikkert også vise til hvor det står?

ps

flott språkbruk du benytter, deilig å ha gått av som "sjef"? :giggle:

Redigert av Mouche (see edit history)

...................

Hilser med flagget ihht reglene når han passerer for eksempel Oscarsborg festning, et Orlogsfartøy mfl.

...........

En liten avsporing i kampens hete :giggle:

Hvordan hilser man med flagget fra en småbåt med flagget surret fast på stanga? Har hendt at jeg har møtt Kongeskipet og da skulle jeg vel egentlig ha hilst med flagget :blush: ?

Ingenting i veien med å heise kl 1200 dhjerp. Som privatperson kan du heise og fire akkurat når du synes det passer seg. Skal man følge flaggreglene for flagging på offentlige bygninger (statlige) som mange synes å være svært så opptatt av skal flagget imidlertid opp kl 0800 på sommeren.

"Ligger du i havn gjelder de samme tider for heising / firing som på land. Flagget skal være oppe fra soloppgang til solnedgang, men ikke før klokken 08.00 eller senere enn klokken 21.00."

ad. planlegging:

Hvordan hilser man med flagget fra en småbåt med flagget surret fast på stanga?

Har man flagg festet på stang, og ikke kan senke det, tar skipperen på skjermlue (eventuellt en som representerer skipperen) og stiller seg i stram givakt nermest mulig flagget og hilser til luen. Der blir en stående slik til hilsenen er besvart.

ref. 7. Kristiansand Sjø.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

I all enkelhet? At man er så veldig opptatt av å ha flagg, bruke flagget, men ikke følge kotyme, sedvane, skikk og bruk, ja kall det hva du vil hvis ordet "regler" er for tungt å svelge! Men for all del, gjør hva du for hva i hel....ete skal jeg bry med med det som du så treffende sier?

ps

hvorfor har du flagg?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...