Jump to content

Stygg plastbåt, male/lakkere?


Bhl

Recommended Posts

Puss med 1200, så med 2000 våtslipepapir og vann.

 

Pusset et område på Joda'en min, for å få vekk noe, og nå er hele området skinnende blankt, uten at jeg har polert noe...

Skal se jeg kommer til å våtslipe hele overbygget før sjøsetting...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Må si meg enig med Kodvaag her.. Jeg har selv lakkert et helt skrog under fenderlista en gang.. det gjør jeg aldri igjen. Mye arbeid for å få det pent og veldig vanskelig å lakke så store flater. I tillegg blir det veldig fort stygt på en båt, slitasje etter fendere/tau, merke etter brygger/båter/stein etc.

 

Hvis det er mulig å slipe vekk det som er lakkert fra før og få båten tilbake til originalfargen er det absolutt det beste, billigste og enkleste.

.

.

bmhe

Link to post
Share on other sites

Du kan bruke International sin enkomponent Toplac.. Denne er lett å jobbe med... selv malte jeg en Sandvik 25 med denne og det ble meget bra etter mitt syn... brukte fin-cellet skumgummirulle og en flat pensel som fordriver... Denne er ikke så slitesterk som en tokomponet lakk, men grei å jobbe med. Har du "bordganger" i skroget så er det lettere og få dette pent enn om du ikke har det.... Det er min erfaring..

 

Men det blir fort merker etter fendrer som gnikker mot skroget.... den er ikke så slitesterk

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Skal du våtslipe etterpå er det bedre å bruke en to-komponent maling.

Når denne er gjennomherdet så blir den hardere, og bedre utgangspunkt å slipe på.

 

Jeg har malt blåstripe på min båt blå.. med rulle.

Skal la den herde hele sesongen, og kanskje våtslipe den når jeg tar båten opp igjen.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Skal du våtslipe etterpå er det bedre å bruke en to-komponent maling.

Når denne er gjennomherdet så blir den hardere, og bedre utgangspunkt å slipe på.

 

Jeg har malt blåstripe på min båt blå.. med rulle.

Skal la den herde hele sesongen, og kanskje våtslipe den når jeg tar båten opp igjen.

 

Kodvaag:

Hvordan ble resultatet når du brukte rulle? Har tenkt å gjøre samme jobben på sidestripen på min Fjord 880 og trenger litt innputt.

Hvilken type lakk brukte du (2-komp). Brukte du fordriver?

Har du eventuelt ett bilde av resultatet?

Link to post
Share on other sites

Kodvaag:

Hvordan ble resultatet når du brukte rulle? Har tenkt å gjøre samme jobben på sidestripen på min Fjord 880 og trenger litt innputt.

Hvilken type lakk brukte du (2-komp). Brukte du fordriver?

Har du eventuelt ett bilde av resultatet?

 

 

Brukte Biltema sin 2 komponent Top Coat maling, blå.

 

Pusset med 120 papir på en "korthøvel" (pussekloss med godt håndtak) for å matte ned den gamle brune stripen.

 

 

 

Her er bilder:

 

Fint langt fra...

 

 

 

IMAGE_524.jpg

 

 

 

 

 

 

...men langt fra fint:

 

 

 

IMAGE_499.jpg

 

 

 

 

Prikkene til høyre er bare solrefleksjoner i dårlig mobilkamera.

 

 

 

Ikke gjør som jeg, med rulle. Bruk heller skumpensel. Har blitt fortalt, i etterkant, at det skal bli bedre.

 

 

Brukte den dyreste blå maskeringstapen, den har noe høyere kvalitet en den lysegule papirtapen man får...

Og så fjernet jeg tapen etter ca en halv time.

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Brukte Biltema sin 2 komponent Top Coat maling, blå.

 

Pusset med 120 papir på en "korthøvel" (pussekloss med godt håndtak) for å matte ned den gamle brune stripen.

 

Her er bilder:

 

Prikkene til høyre er bare solrefleksjoner i dårlig mobilkamera.

 

Ikke gjør som jeg, med rulle. Bruk heller skumpensel. Har blitt fortalt, i etterkant, at det skal bli bedre.

 

Brukte den dyreste blå maskeringstapen, den har noe høyere kvalitet en den lysegule papirtapen man får...

Og så fjernet jeg tapen etter ca en halv time.

 

Fint med bilder :smiley:

Hva var ca temperaturen når du gjorde jobben, og tynnet du lakken på noen måte før påføring?

 

 

Jeg lakket en vannlinjestripe i fjor hvor jeg brukte skumrulle og fordriver. Mitt inntrykk var at stripene fra fordriveren ble mer synlige enn appelsineffekten fra rullen :nonod: . Diverse forsøk (på prøvestykker) i ettertid hvor jeg har tynnet lakken og lagt flere tynne lag med skumrulle gir greit resultat (i allefall med 1 komp lakk).

Link to post
Share on other sites

Før du begynner, må du finne ut om du har en- eller to-komponent lakk på båten din. Har du en-komponent, kan du ikke benytte to-komponent direkte, da gammel-lakken vil løses opp av to-komponent herderen. Ønsker du å benytte to-komponent lakk (som er mer slitesterk), må du derfor enten slipe ned gammellakken, eller forsegle den med to-komponent primer. Mitt glassfiberskrog fra 1980 lakket jeg med Bengalac (en-komponent), benyttet svamprull og skumfordriver og polerte etterpå, syntes resultatet ble helt fint.

Link to post
Share on other sites

Fint med bilder :smiley:

Hva var ca temperaturen når du gjorde jobben, og tynne du lakken på noen måte før påføring?

 

Ca 8-10 grader i skyggen, men litt sol som flytta seg rundt båten.

Tynner?

øø..blandet bare sammen de to boksene og rullet'n ut! :lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Hvordan ser en skumpensel ut? Har nettopp anskaffet Hempel's to-lomponent lakk til å lage ny vannlinje, og det blir nok noe av når våren omsider ankommer Indre Oslofjord og man kan ta seg fram til båten uten fjellklatreutstyr, ispigger og pulk. Men jeg hadde tenkt å bruke skumrulle og er blitt nysgjerrig på denne skumpenselen.

Link to post
Share on other sites

puss båten ned med en pussemaskin, sparkl båten der det er hakk i båter vist det er det, puss det ned, prim båten, og ligg på top coat. og båten vill bli god som ny, er bare til å gå til nærmeste båt butikk for å høre med de, så hjelper de deg.

Mvh -Matros-

--------------

Medlem av gruppen: folk i båt!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...