Jump to content

Stygg plastbåt, male/lakkere?


Bhl

Recommended Posts

Har en båt som er gul, tidligere eier har lakkert den med 1 komp lakk, jeg vil nå lakkere den hvit med Biltemas 2 komp lakk.

 

Holder det å matte ned den gamle 1 komp lakken, eller må den pusses helt ned? Evt. primes først.

Jeg ville vell pusset ned litt slik at den nye malingen får "feste".

Mvh -Matros-

--------------

Medlem av gruppen: folk i båt!

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
Hvordan gikk dette?

Har du våtslipt den blå stripen, eller har du konkludert med at den er OK som den er?

 

 

Jeg solgte hele Joda'en til en rogalending, han betalte med masse oil dollars, og jeg kjøpte meg en Master 820, og mellomlegget har jeg enda på konto! :lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Jeg pusset tørt med 120 papir med skumgummibakside på en pussehøvel før lakkering.

Dette mattet den brune stripen ned og gav god vedheft til 2 komponent blå topcoaten jeg malte med.

 

Det er ikke for groft, det ble faktisk ganske glatt, og det brune ble nesten hvitt. (Ikke for at jeg slipte gjennom det, men for at det ble så matt)

 

Vannsliping er det beste for å få det blankt og fint etterpå ja.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Denne er lakkert med BTs "program"

Spøytelakkert med BTs "proff"-sprøyte, min første lakkeringsjobb, og resultatet ble fint.

Først "Primer for plast og metall".

Riper og sår sparklet med BT "Finsparkel", deretter slipet med vannslipepapir.

 

Bunnen ble lakkert med BT Topcoat" Rød. Båten var ikke så stor, så den lå på hodet mens jeg fikset bunnen helt ferdig, deretter flippet rundt for å ta dekket.

 

Sprøytet også dekket med primer for å forsegle all gammel lakk og gelcoat.

Dekket fikk først ett strøk "BT Topcoat" Hvit

Striper ble maskert opp , og deretter ett par strøk "BT Topcoat" rød.

Gikk med noen liter av BTs tynner. Samme tynner for primer og lakk. Tynnet lakken til rundt 20sec med vanlig DIN-beger.

Lakken er knallhard og slitesterk.

202.jpg

.

020.jpg

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Disse er lakkert med bengalakk. Brukte skumrulle. Bengalakken ble blandet ut med litt owatrol for å bli litt tøyelig og ikke sprekke.

Har gjort det samme med to båter og begge ble utrolig bra. Trikset er å bruke mange tynne strøk og godt grunnarbeide.

Holdbarheten på Bengalakk er OK men ikke å anbefale på sliteflater som dørker etc.

 

Skibsplast 14 sportsmann lakkert i 2000:

21.jpg

 

"blåmann" lakkert i 2003. Var like pen da jeg solgte den i 2008.

23.jpg

 

24.jpg

Redigert av Marulf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg skal også lakkere en blå stripe øverst i skroget. Jeg gjorde en test med Bengalac på skiboksen (glassfiber). Pussa den ned med maskin, faktisk ganske grovt papir. Det gjorde jeg egentlig bare for å få det til å gå fort. 40 papir ble noe grovt, men med 100 og 120 papir blir det helt greit -ser ikke det igjennom.

 

Jeg lakka skiboksen med korthåret rulle (rulle for blank lakk). To strøk dekket fint.

 

Selvsagt ble ikke resultatet som sprøytet, men det blankt og ganske jevnt. Tror jeg tar sjansen på å gjøre dette med blåstripa på båten til våren. Men jeg kommer nok da til å bruke 180 papir - vannsliping. Når man ikke sprøyter, så trenger man overhode ikke å bruke finere papir.

 

Skal du imidlertid rubbe gelcoaten er 1200 papir og vannsliping både bra og riktig.

Link to post
Share on other sites

Hvis båten har original gelcoat som er blitt matt, bør man ikke male den! I hvert fall ikke før alt annet er forsøkt.

 

Hvis gelcoaten er matt, men ikke full av krakerleringer og andre skader etc, bør den

1. Avfettes grundig

2. Slipes med maskin og vannslipepapir 2000 og deretter 4000. Min båt ble som ny, og det holder år etter år.

 

Jeg har en hel føljetong om dette i bloggen min, som begynner her:

Slipe, ikke rubbe (eller male!)

 

Når jeg er litt påståelig rundt dette, er det fordi det virket helt fantastisk på min båt fra 1981. Og fordi jeg har sett utrolig mange stygge båter som er malt. Ser fint ut på avstand, men på nært hold ser man at båten nærmest er ødelagt med appelsinstruktur, malestriper og avflaket maling der grunnarbeidet ikke er gjort godt nok. Inklusive endel av de båtene som fornøyd er vist fram i denne tråden.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Jeg må nesten si meg enig med "La digue". Og jeg har lakkert absolutt hele båten.

MYE jobb, men min hadde reparerte flekker en plass som ikke kunne slipes/poleres bort. Og så var båten 44 år gammel.

Prøv først å slipe.. så er det bare å lakkere hvis det feiler.

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Jeg ønsker å male båten min , har tenkt på denne fargen:

 

http://www.fornebubil.no/Bilder/hanse411.jpg

 

Men biltema sin blå er ikke i nærheten, og de har vel kun en type blå. Noen som vet om det går an å få tak i 2-komp maling til en billigere penge enn jotun Hard top? Blir jo blakk av bare å tenke på å kjøpe den..

Link to post
Share on other sites

Jeg ønsker å male båten min , har tenkt på denne fargen:

 

http://www.fornebubil.no/Bilder/hanse411.jpg

 

Men biltema sin blå er ikke i nærheten, og de har vel kun en type blå. Noen som vet om det går an å få tak i 2-komp maling til en billigere penge enn jotun Hard top? Blir jo blakk av bare å tenke på å kjøpe den..

 

Det er en slik blåfarge jeg også vil ha! Er Biltema sin farge lysere?

-Min båt er så liten og havet så stort.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...