Jump to content

Stygg plastbåt, male/lakkere?


Bhl

Recommended Posts

2. Slipes med maskin og vannslipepapir 2000 og deretter 4000. Min båt ble som ny, og det holder år etter år.

 

Et spørsmål til La Digue: Hvor lenge varer disse slipedukene fra Abralon?

(Jeg ble litt gira av innlegget og bloggen din, og bestilte akkurat en 5pk på E-bay. Den inneholder 3x2000 og 2x4000 duker, så spørs det om det er nok til å polere overbygget på en 23' daycruiser :confused: )

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

2 av hver burde holde, og med 3 a 2000 så skulle du være på den sikre siden. Det er vel mye vinduer og anti-skli som ikke skal pusses. Forøvrig er det mye enklere å behandle skroget enn overbygget fordi det er store flater på skroget.

 

Diameteren er 150mm, og du trenger en poleringsmaskin type saktegående vinkelsliper til jobben. Jeg bruk laveste hastighet (900rpm) på min maskin, en AEG PE 150.

 

Pass på å holde overflaten våt, ellers går skivene i stykker.

 

Slipingen virker litt skremmende til å begynne med. Men slipe-effekten stopper av seg selv når "toppene" er borte. Derfor er det også lett å vite hvor lenge man skal holde på. Man kan også bare tørke vekk vannet for å sjekke resultatet umiddelbart.

 

Jeg har prøvd denne metoden på flere båter. Min egen Marieholm fra 1981, som jeg behandlet våren 2007, var fremdeles blank da jeg tok den opp nå i høst. Da har jeg bare polert med vanlig voks en gang våren 2008 og en gang våren 2009. Jeg har opplevd en båt fra 70-tallet hvor resultatet ble brukbart men ikke fantastisk. Det skyldes at gelcoaten på den båten hadde mange riper og krakeleringer.

 

Et spørsmål til La Digue: Hvor lenge varer disse slipedukene fra Abralon?

(Jeg ble litt gira av innlegget og bloggen din, og bestilte akkurat en 5pk på E-bay. Den inneholder 3x2000 og 2x4000 duker, så spørs det om det er nok til å polere overbygget på en 23' daycruiser :confused: )

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Jeg skal male optimistjolla til dattern min nå, den er slitt der hun har hatt bena sine. Men her skal jeg ikke ha en blank glatt maling, trenger en som er så matt som mulig og skaL bruke litt sand for og lage flaten litt sklisikker. Kan ikke huske og ha sett en helt matt 2 komp, finnes det, eller hvordan skal jeg i så fall få laget en matt 2 komp, farge hvit/off hvite og eller lys grå i farge.

har noen noe forslag?

Link to post
Share on other sites

Jeg skal male optimistjolla til dattern min nå, den er slitt der hun har hatt bena sine. Men her skal jeg ikke ha en blank glatt maling, trenger en som er så matt som mulig og skaL bruke litt sand for og lage flaten litt sklisikker. Kan ikke huske og ha sett en helt matt 2 komp, finnes det, eller hvordan skal jeg i så fall få laget en matt 2 komp, farge hvit/off hvite og eller lys grå i farge.

har noen noe forslag?

 

Internetional har både grunning og 2-komp lakk som du kan blande med halcanix eller sandblåsesand for å få grep. Snakket med en i international som anbefalte dette hvis jeg trengte bedre grep på dekk.

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

La Digue,

 

hvis jeg noensinne vurderer dette igjen skal jeg prøve din metode først.

 

Jeg har malt overbygget på en sjark en gang og mine erfaringer er at det må gjøres mye grunnarbeid og males forsiktig hvis det skal bli bra. I tillegg så oppdaget jeg at gelcoaten var veldig tykk (flere millimeter) så det er masse å slipe på.

 

På min båt var det enormt med porer i overflaten så det hadde vel ikke vært annet valg uansett, men hvis jeg hadde kommet så langt som til å male skroget før jeg solgte den så hadde det nok kunnet funke der.

 

Mvh

Redigert av MagneO (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så lenge du kjøpe skikkelig våtslipepapir og slipe den skikkelig først, eventuelt sparkla litt i sprekker og sant er det berre til å kjøpe lakkruller å sette i gang. Vil jo egentlig sei at skroget på ein 14 fotar ikkje e nåke du tar i nært augesyn så lenge du ikkje bada.

Da heite ikkje trebåt, da heite båt. Og så e da nåke so heite plastikkbåt..

 

Helsing Håkon Berg Gunnarson

Link to post
Share on other sites

Et spørsmål til La Digue: Hvor lenge varer disse slipedukene fra Abralon?

(Jeg ble litt gira av innlegget og bloggen din, og bestilte akkurat en 5pk på E-bay. Den inneholder 3x2000 og 2x4000 duker, så spørs det om det er nok til å polere overbygget på en 23' daycruiser :confused: )

 

Håper du legger ut resultatet av slipingen/poleringen når du er ferdig! :smiley:

Jeg sliter med samme problemet på min Fjord 21 Weekender. Brunt felt på overbygg er meget oksidert. Får det "nesten" bra med rubbing +boning, men det varer akkurat til båten er sjøsatt... Har vurdert å lakkere, men dette var jo interessant. Utrolig bra resultat på seilbåten til La Digue !! :eek:

Link to post
Share on other sites

Hva er en blank båt? Jo, det er en overflate som ser plan ut i mikroskop, slik at alle lys-stråler reflekteres samme vei.

 

Tenk deg at overflaten på en ny, blank båt ser ut som Jæren. En matt båt ser ut som Jotunheimen. For å få den matte båten blank igjen har du i prinsippet to valg: Fylle igjen dalene (f.eks. med voks), eller kutte toppene (rubbing og sliping).

 

Å fylle igjen dalene er en kortvarig glede. Diverse supermidler kan kanskje holde seg fast lenger, men før eller senere forsvinner voksen og båten er like matt.

 

Med rubbing kutter man toppene, men samtidig fyller man dalene. Det er derfor veldig vanskelig å se hvor lenge man skal holde på.

 

Ved våtsliping av toppene renner overskuddsvæsken vekk. Tørk av vannet, så ser du resultatet med en gang. Og resultatet varer omtrent like lenge som det tok fra båten var ny til i dag før den er like matt igjen.

 

De fleste er redde for å slipe hull i gelcoaten. Men denne metoden brukes på matte biler, hvor lakklaget er utrolig tynt i forhold til gelcoaten på en båt. Du kan sikkert slipe bort matt gelcoat 50 ganger. Hvis du gjør dette hvert 5. år, kan du holde på til båten er 250 år. Da først bør du begynne å tenke på å male båten.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
Håper du legger ut resultatet av slipingen/poleringen når du er ferdig! :smiley:

Det tok sin tid før det ble bilder, men i dag har jeg fått av vinterburkaen og begynt med sliping/polering :smiley:

 

Foreløpig har jeg slipt med 2000 og 4000 duk, og lagt et strøk med polish over fenderlisten. Alt ble gjort med maskin, og resultatet så langt er svært bra.

Kan ikke si at båten ser ut som ny, men den har garantert ikke vært så blank de siste 15 årene.

Håper det blir enda litt mer shine når jeg får lagt på voks.

 

Kvaliteten på bildene blir litt forringet når de legges ut her, men håper det er synlig hvor stor forbedringen er.

 

1) Slipt over fenderlisten, men ikke overbygget. Alt var i utgangspunktet like matt:

foer_og_etter.jpg

 

2)Samme side, men bilde tatt forfra. Reg.nr og sideplate mangler

foer_og_etter_2.jpg

 

3)Speilbilde av Gygrastolen (1345 m.o.h) og Hardangerfjorden

foer_og_etter_7.jpg

 

4)Badeplattformen speiler seg i glansen :)

foer_og_etter_4.jpg

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg ble ferdig med grovslipingen av min 40 fots seilebåt i dag :smiley:

Båten var rullemalt med bengalac i en grusom knallblå farge.

Benyttet slipepapir med 80 korning for å fjerne gammel maling og vil slipe over med 150 korning før grunning med Jotuns antipest.

Båten skal lakkes med Jotuns High Gloss (Hard Top).

Et tips til de som synes denne malingen blir dyr, er å kjøpe Jotuns industrimaling som heter Hard Top AS .

Dette er nøyaktig samme maling men til en helt annen pris ( 1400,- for en 5 liter).

I tillegg kan den blandes i ønsket fargekode :smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg malt en 25" plastsnekke med jotun high gloss i fjord. Supert resultat, men bruker du rull og fordriver så ikke gjør det alene. fordriveren må komme senest 10 sek. etter rullen, ellers er det for sent.. Gjør du en god jobb ut av det, blir båten som ny+ den er utrolig slitesterk. Shipolin(1 komponent) til jotun kan jeg også anbefale til alt over vannlinja, eller helst over fenderlist. Super enkel å bruke og resultatet ser ut som high gloss.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...