Jump to content

Trutning før motorstart. Hvor lenge ?


HJ

Recommended Posts

Jeg satt ut GipsyGirl 8 mai, jeg fikk en til å slepe meg rundt bryggene til båtplassen.

 

Startet opp motor og tok service etter et par dager, og første tur gikk neste lørdag, dvs 1 uke med trutning.

 

Jeg spurte også en del om hvor lenge den måtte ligge, da det verket som h..... etter å komme ut fortest mulig for å :sailing: feire at sesongen var igang, men som de sa er det viktig at treverket får minst en uke å trutne på uansett om båten er tett og fin.

 

GipsyGirl

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde trebåt i mange år, og tok aldri noe hensyn til dette. Brukte båten som bare det fra dag en. Så lenge lensepumpa tok seg av det vannet som kom inn, så hadde ikke jeg noen problemer.

 

Båten var en 22 fots klinkbygd åpen sjekte med 5Hk Marna.

Link to post
Share on other sites

Dorryen er sikkert suet og vil trenge lenger tid på å trutne en en kravelt båt. I en suet båt ville jeg vært forsiktig med maskineri, men tør ikke antyde noe tid. Dagens maskiner lager mindre vibrsjon en gamle semidisler.

Det er noen som utaler seg her men sier ikke noe om type båt eller motor.

En ting er ivertfall sikkert er at i en suet båt blir det problem viss drevet først er ristet ut. Hadde en gang et slikt eksemplar.  Den ble aldri tett. den ble ved.

Småpala

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg er enig i siste inlegg. men tid før motorstart/bruk er avehngig av forbyggende arbeid.

Majali, er blitt oljet jevnt å trutt gjennom hele vinteren for at oljen skal fortenge vannet mens veden enda er våt. da vil ikke bordene krympe like mye som ved en uttørking. Dvs. den er ferdig trutnet ved utsetting.

Det er også viktig at den står på så mange støtter som mulig. Jeg bruker 4 stk til min båt på 23`og jeg tror ikke det er for mange. passer også på at jeg kan løsne noen kiler ved støttebukkene, slik at når den synker ned i grunnen over vinteren, kan jeg løsne kilene der det er press, og på den måten ungå punktbelastning på skroget.

 

Men man har vel en hviss pekepinn hvis man ser at det er tørrsprekker og litt "løs i klinken", ville jeg nok ventet med start i noen dager (4-5?)

 

Det vel også som det er sag at hvis man har feks en 1 syl. dielsel, så er det jo mye vibrasjon i forhold til feks min 4 syl volvo bensin..

 

Nå jeg hentet Majali, var det kun 4 dager fra den ble satt på vannet, og det var en tur på 220 nm hjem i tildels ruskevær. pumpen startet ikke spesiselt ofte på den turen....og ikke resten av sommeren heller....

 

Lykke til...

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Hei.         :flag:

 

I vår havn er fordellingen mellom tre og plast ca.50-50 :lol:. Hver gang en trebåt går på vannet holder plasteierne på og dø av nyserrighet om de lekker eller ikke. Veldig ofte er det båter som ikke tar inn en dråpe når de ligger der og dupper :flag:, stroppene blir huket av og vi bukserer den på plass med jolle eller padleårer,tau el.lign :lol:. Så har vi dem som blir ovrmodige for de er så tette og fine at de drar igang motor og går for egen maskin og det går også ofte bra,MEN vi har brukt alt av tilgjengelig pumpeutstyr for og holde en og annen flytende, til og med måtte heise vedkommende på land igjen :cryin:. Gissne båter er veldig sårbare for både utvendige og innvendige påvirkninger, hvorfor ta den sjansen?? :lol:. Det kan gå bra lenge men en dag ryker en klink, drev forsvinner eller en sprekk kan knekke :diving.

Mitt råd er å ligge  et par dager minst hvis det er mulig, men bruk fornuften hvis det ikke er mulig.

Heira.

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Det er sannelig forvirrende å være trebåteier - det synes å være like meninger som det er trebåter (og det gjelder ikke bare trutning)... Men sett at båten blir tett og fin etter 1-2 døgn, hvorfor vente enda lenger med å fyre opp maskineriet? Er det ikke nærliggende å tro at når båten er tett, så har treverket ekspandert nok rundt nagler, treverket har satt seg, etc?

Link to post
Share on other sites

Med den lille klinkbygde snekka mi på 20 fot har jeg prøvd begge deler. Både latt den ligge i ukesvis før start og startet den 5 minutter etter sjøsetting. Jeg har ikke merket noen som helst forskjell i forhold til trutning! I år har jeg "ny" klinkbygd trebåt, og tviler sterkt på om jeg klarer å vente så mange timene før jeg drar på tur :smiley:

 

Jeg har også hørt at det lønner seg å "riste" båten tett med motoren :rolleyes:

 

Tror ikke det finnes noe fasitsvar på dette. Men mange meninger ja!

Link to post
Share on other sites

Her var mange fornuftige innlegg. Kan tilføya at eg hadde ei 22 fot klinka tresnekke i mange år, rett etter sjøsetting drog vi eit par bøtter med sagmugg under kjølen, mugget fann evnt sprekker og tetta effektivt. Etter eit par tre dagar med avslapping vart motoren starta og køyrt på eit fornuftig lavt turtall. Motor var 12-14 Hk FM bensin. Ei heil veke venting virkar unødig lenge etter mitt syn. Hadde aldri problem med lause naglar el. Snekka låg såvidt oppifrå vatnet heile vinteren for å få fuktig sjøluft heile tida. Ein eldre båtmann fortalde meg at dette var lurt. Tresnekker trivst skjelden i sola på land. Ser mange trebåtar til salgs på tunet heime hjå folk, i sola, langt frå sjøen. Då ville eg iallefall ha sjekka grundig etter sprekker osv...

Link to post
Share on other sites

Problemet ligger vel like mye på motorbukker som i selve skroget. Tørre bunnstokker kan gi litt slark i motorbolter, og det er ikke veldig sunt. Og i hvertfall ikke hvis det sitter en en-sylindret diesel i båten. Jeg lar båten få ei uke, jeg... sånn for sikkerhets skyld.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Jeg fyrer opp samme dag. Det er begrenset hvor mye vibrasjon det blir av Yanmaren på labber. Motortype og -installasjon er viktige faktorer for å si noe om dette spørsmålet og svaret varierer følgelig fra båt til båt.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Jeg har engang ikke brydd meg med å la båten ligge, dette var på en 17 foter med påhenger. Tett og fin etter at jeg satte den ut så dermed dro jeg ut og dorget. Gikk fint det helt til det blåste opp og ble mye stamping. Rett hjem og opp i fjæra var enden på den turen. Båten ble aldri den samme. Skjønner ikke at dette er så mye å diskutere egentlig. Eneste poenget jeg ser er majali sitt med jevn oljing igjenom vinteren. Ellers så er det vel enkel logikk at trevitrket må få sette seg rundt bolter og nagler og derfor bør nok båten ligge en uke for å være sikker

 

Det er nå min mening i allefall

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...