roaldbj Startet 14.April.2009 Link til dette innlegget Startet 14.April.2009 Jeg starter denne tråden for å få råd om tekniske løsninger i forbindelse med å sende bilder fra båten via internet. Jeg kan med nåværende ordning ombord sende bilder ganske hyppig, men det er tungvint og kostbart som internettløsning. Vi har en fantastisk tråd med tittelen "Status på svenskekysten" med nær 1400 innlegg. I innlegg # 1994 skriver Lars H.: Hei. Og så var vi vel fremme i Son etter nesten 5 uker på svenskekysten, og båten fortøyd. Muligens kommer det en liten oppsummering etter hvert, vi får se. Her det siste bildet fra webkameraet vårt ombord: Lars H. Referansen er: https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=613314 . Jeg håper at Lars H. har utforsket mulighetene for å ha kontinuerlig web-overvåking av båten gjennom sommersesongen. Jeg har ICE abonement og forestiller meg at det må være mulig med en "enkel" PC eller annet utstyr for å sende web-bilder hjem/ut på internett. Noen synspunkter på om dette i dag er mulig eller dødfødt? Som det fremgår av innlegget er kunnskapen min om web-løsninger mindre en lav. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 14.April.2009 Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 Finnes webkamera med innebygget webserver slik at det kan jobbe uavhengig av en datamaskin. Vi bruker dette på hytta, kan også fjernstyres. Masse funksjoner, f.eks. kan det sende epost og MMS hvis det registreres bevegelser. Finnes også i trådløs utgave. Kameraet er veldig lyssterkt og gir bra bilde, Kan filme også, jeg satt hjemme og så i real time at hyttebåten vår forliste ... Sitér dette innlegget Link to post
Svolværpostei Svart 14.April.2009 Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 (redigert) Hvis du har en brukbar hastighet på ICE'en vil jeg ha vurdert en slik: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.14272 Jeg har en slik montert i heimen og den fungerer veldig bra og er billig (rundt 750,- med toll og porto). Hvis du setter den litt smart kan den få med seg mye. I utgangspunktet er det video, men det er rimelig mange innstillinger som kan gjøres med vanlige bilder også. I tillegg kan du sette i eget minnekort. Den har egen webserver med Java applet for bilde og kontrollering (som kan publiseres på internett via rutern din) og trenger ikke noen datamaskin tilkoblet for å fungere. Den har til og med "infrarøde" lys, så den ser utrolig bra i mørket (jeg måtte gå inn og virkelig sjekke om det var mørkt i rommet :). Si ifra hvis du vil jeg skal teste noe på den. Edit: Ser Ingar tipset om et kamera som sikkert er like bra, men det har ikke motorisert panorering. Redigert 14.April.2009 av duffy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 14.April.2009 Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 Jeg har ICE abonement og forestiller meg at det må være mulig med en "enkel" PC eller annet utstyr for å sende web-bilder hjem/ut på internett. Noen synspunkter på om dette i dag er mulig eller dødfødt? Som det fremgår av innlegget er kunnskapen min om web-løsninger mindre en lav. Jeg leste i siste nummer av et svenskt båtblad at svenske ICE er konkurs mens den norske delen drives videre av nye aktører. Dette til din orientering. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.April.2009 Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 (redigert) Kameraet er veldig lyssterk og gir bra bilde, Kan filme også, jeg satt hjemme og så i real time at hyttebåten vår forliste ... ....off det hørest ut som kjekk underholdning Redigert 14.April.2009 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bøljan Svart 14.April.2009 Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 Utstyr finnes det massevis av, men problemet er jo nettilgang til enhver tid. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 14.April.2009 Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 Finnes webkamera med innebygget webserver slik at det kan jobbe uavhengig av en datamaskin.F.eks. Axis men de koster jo litt... Bruker disse på jobb og i båtforeningen. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Helge Svart 14.April.2009 Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 Med ICE-abb. eller også annen mobil bredbåndstilknytning i båten vil du kunne laste opp bilder til en webside fra kamera i båten. Men noe vil det jo koste om dette skal foregå 24/7. Da passer det dårlig med billige bredbåndsløsninger som ICE ukesabb. Netcom Fritid etc. Selve kameraet kan være et IP-kamera (med intern webserver) eller et webkamera tilkoblet en PC ombord. Med IP-kamera trenger du ikke PC ombord og en del av disse kan settes opp til å laste opp bilder over FTP (FileTransferProtocol) til en webside eller også å laste opp bilde eller video om kameraet detekterer bevegelser (motion detection). Et webkamera til PC er normalt rimeligst da IP kamera gjerne koster en god del mer. Jeg var imidlertid heldig og fikk tak i 4 IP-kamera på "kampanjesalg" til bare 800 kr stk i vinter. Disse hadde imidlertid ganske lav bildeoppløsning. Dersom du er tilkoblet landstrøm i hjemmehavn er ikke strømforbruket til kamera, bredbåndmodem og ev. PC noe problem. Jeg ville imidlertid vurdert å kjøre utstyret på 12 V DC og hatt landstrømtilkobling på batteriet i båten. Selv har jeg latt være å gå for kamera i båten og satser utelukkende på lokal alarm samt skjult GPS/GSM-tracker med områdevarsling og tracking. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
roaldbj Svart 14.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 Jeg er henrykt over alle innspillene. Dette er en løsning jeg primært ønsker for en 6 måneders periode, men som også kan vurderes som helårssystem. Jeg ønsker nå innspill over de nødvendige "komponentene". 1) Ingar har gitt informasjon om kamera som sender bilde til postadresse uten at det er behov for "mellomliggende" PC. Er dette korrekt oppfattet? 2) Jeg må vel ha server-tilgang som både jeg og andre kan kontakte? 3) Hva annet? Jeg spør med andre ord om web-overvåking for dummies. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 14.April.2009 Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 (redigert) Mobilt bredbånd er det eneste som kan gi deg nettilgang til enhver tid, regner med at du også ønsker at hele opplegget skal være mobilt. Men problemet blir kanskje variasjon i hastighet og dekning, med mobilt bredbånd kommer du ikke utenom bruk av pc. Ikke helt billig heller da det krever abb. som gir deg ubegrenset tilgang. F.eks. Netcom kr. 499,- pr. mnd. Uansett blir ikke dette noen sikker løsning, vi har vel alle opplevd å dette ut av nettet selv med bra dekning....enten det er Ice,Telenor eller Netcom. Redigert 14.April.2009 av Bøljan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Svolværpostei Svart 14.April.2009 Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 1) Ingar har gitt informasjon om kamera som sender bilde til postadresse uten at det er behov for "mellomliggende" PC. Er dette korrekt oppfattet?-> De fleste av disse typer kameraer klarer å sende e-post uten annen tilkobling en internett (altså ingen datamaskin). 2) Jeg må vel ha server-tilgang som både jeg og andre kan kontakte? -> webserver er innebygd på de, så du logger rett inn på kameraet. Hvis du skal lagre bilder kan du enten gjøre det på et lokalt minnekort eller sette opp ftp mot en server, som ikke trenger være så vanskelig. 3) Hva annet? Jeg spør med andre ord om web-overvåking for dummies. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 14.April.2009 Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 Vi bruker dette på hytta, Hva er driftsspenningen på kameraet ? Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 14.April.2009 Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 med mobilt bredbånd kommer du ikke utenom bruk av pc. Dette er ikke riktig. En av løsningene til ICE er en router som gjør at man kan bruke et IP-kamera UTEN å måtte ha PC i båten. IP-kameraet kan da sende bilder over ICE sin router. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
KenBjork Svart 14.April.2009 Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 Hva med utendørsmontert og wifi? Link? Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Ingar Svart 14.April.2009 Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 Hva er driftsspenningen på kameraet ?Vet ikke, det er en annen som har stått for det tekniske. Neppe over 12V. Sitér dette innlegget Link to post
Naurstad Svart 14.April.2009 Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 Hva er driftsspenningen på kameraet ? Panasonic BL-C111 - Connections: * Network: Ethernet 10Base-T/100Base-TX, RJ-45 * Power: AC adaptor included, input 220-240VAC, output 9VDC Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
Ingar Svart 14.April.2009 Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 Edit: Ser Ingar tipset om et kamera som sikkert er like bra, men det har ikke motorisert panorering. Det har panorering horisontalt og vertikalt, men ikke infrarød belysning og ikke zoom. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 14.April.2009 Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 Heisann roaldbj! Etter hva jeg forstår så har du allerede ICE-net og CO sin GSM modul? Er det ICE net’s D35 du har, så har du allerede en router med 4 faste nettverkstilkoblinger. Du kan for eksempel benytte den ene relè utgangen på CO modulen til å slå AV/PÅ ICE-routeren og evt. kamera. Har du så ett web kamera, ala det Duffy nevner, direkte tilknyttet nettverks routeren om bord så vil det begynne å sende. Virket som et spennende produkt til en billig penge! På den måten kan du selv fjernstyre når du ønsker at kameraet skal sende på nett, og du unngår at det står på hele tiden! PS! Hadde vært ”rå-kult” med et panorerbart kamera inne i en vann/gass-tett glasskuppel oppe på targabøyla !! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
SveinHa Svart 14.April.2009 Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 En av løsningene til ICE er en router som gjør at man kan bruke et IP-kamera UTEN å måtte ha PC i båten. IP-kameraet kan da sende bilder over ICE sin router.Kameraene kan sende bilder til en eller annen server på internet men du får IKKE tilgang til live bilder som i de linkene jeg la inn lengre oppe i tråden. ICE tillater ikke trafikk utenfra og inn gjennom ruterene eller med andre ord: Alt kameraene kan ta initiativ til selv er OK for ICE men du kan ikke sitte hjemme og be om å få live video fra kameraet. Muligens du kan omgå det med å ha en PC ombord og logge deg på denne med LogMeIn e.l. (har ikke prøvd selv...). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
SamH Svart 14.April.2009 Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 Det er da støtte for både port-forwarding og dyndns i webgrensesnitttet til D35, jeg har ikke testet det utover å ha kikket på det, men det du sier er at det ikke virker? Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 14.April.2009 Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 (redigert) Kameraene kan sende bilder til en eller annen server på internet men du får IKKE tilgang til live bilder som i de linkene jeg la inn lengre oppe i tråden. ICE tillater ikke trafikk utenfra og inn gjennom ruterene eller med andre ord: Alt kameraene kan ta initiativ til selv er OK for ICE men du kan ikke sitte hjemme og be om å få live video fra kameraet. Muligens du kan omgå det med å ha en PC ombord og logge deg på denne med LogMeIn e.l. Det er dessverre riktig SveinHa. ICE sin løsning gir ikke mulighet til fra "utsiden" å kontakte kameraet for å se "live video". Kameraet må være forhåndsinstilt for bruk med ICE slik at det sender bilder UT - eventuelt også videoklipp ved eksempelvis bruk av motion detection. Jeg mener en PC på innsiden IKKE vil hjelpe fordi du ikke kan kontakte den fra utsiden heller. Det er imidlertid en mulighet for at du kan sette en slik PC til å "pinge" en bestemt adresse på nett for å holde en kommunikasjonkanal oppe mot PC'en på innsiden av ICE-routeren. Jeg synes imidlertid det blir en upraktisk løsning og vilel heller gått for Netcom eller Telenor om man må kunne kontakte kameraet fra fra en PC på "utsiden". Man kan kjøpe routere som kan benyttes på eksempelvis Netcom mobilt bredbånd også. Dette gjør vi på jobben hos meg - kjører data over Netcom mobilt bredbånd. Vi gjør imidlertid dette kun på nattetid til 99 kr måneden. Det er da støtte for både port-forwarding og dyndns i webgrensesnitttet til D35, jeg har ikke testet det utover å ha kikket på det, men det du sier er at det ikke virker? Forklaringen jeg har fått fra "teknisk hos ICE" er at når ikke enheter på innsiden av D35'routeren kommuniserer ut (ingen PC'er eller kamera etc sender eller mottar data = 0 null trafikk) kobles kommunikasjonen mellom base og D35 ned etter kort tid. Denne forbindelsen kan da bare opprettes igjen fra D35-routeren og ikke fra basestasjonen. Ja... det var nå som sagt den forklaringen jeg fikk. Da ville det være mulig å holde kommunikasjonen oppe ved å pinge ut i passe intervall, men man ble etter en tid kanskje ikke populær hos ICE...? Redigert 14.April.2009 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Svolværpostei Svart 14.April.2009 Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 Det har panorering horisontalt og vertikalt, men ikke infrarød belysning og ikke zoom. Ser det nå ja. Kamerat jeg linket til ser litt jalla ut men fungerer fint. Er dessverre ikke zoom på det heller. Klart største mangel. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 14.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 Min visjon er at jeg skal ha to web-kameraer ombord: ett pekende forover og det andre pekende akterover. Dermed skal de hjemmeværende/ bekjente observere forholdene ombord både forover og akterut i form av "split-skjerm". Flott om teknikerne her på BP gir meg oppskriften på hvordan dette løses på enkel måte.... Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 14.April.2009 Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 ...men det du sier er at det ikke virker?Support hos ICE sier i alle fall det og det gjelder alle rutere. Jeg har den gamle ruteren (D20?) og den har ikke stort muligheter i webgrensesnittet i alle fall. Jeg mener en PC på innsiden IKKE vil hjelpe fordi du ikke kan kontakte den fra utsiden heller.Mye mulig det. LogMeIn går i alle fall glatt gjennom det meste av brannmurer uten konfigurering men nedkoblingen når der ikke er trafikk kan nok være et problem. Slik jeg har ordnet det både på jobb og i båtforeningen er at kameraene lagrer stillbilder på faste intervall og brannmur/ruter har en port åpen for hvert kamera slik at en ved å oppgi IP:portnummer kommer direkte inn på kameraet. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Salt Svart 14.April.2009 Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 Dette er ikke riktig. En av løsningene til ICE er en router som gjør at man kan bruke et IP-kamera UTEN å måtte ha PC i båten. IP-kameraet kan da sende bilder over ICE sin router. Også Telenor mobil har en ruter, med både wifi og kabel for lokalnettet (og både wifi og mobiltelefon på Internettsiden). Et apparat som kameraet må enten koples til med kabel (uten passord) eller via wifi (hvis det går å sette et passord/en nøkkel i kameraet). Har ikke prøvd med kamera. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.