Jump to content

Prosjekt: Grimsøy 26 plast snekke


Grimsøy26

Recommended Posts

Jeg har satt i gang et lite oppussings prosjekt.

I fjord høst kjøpte jeg meg en Grimsøy 26 fot plast snekke, med Newage Captain marine diesel 1,5L (BMC) motor på 36 hk.

Planen: Slipe ned og lakke båten, støpe om på hardtopp, lage sittegruppe ute, bygge ny motorkasse, pantry, trekke om båten innvendig og i tilegg å overhalle motoren.

Jeg har så vidt begynt og planen er at båten skal på vannet i begynnelsen av juni.

dsc00377.jpg

mttt første møte med båten.

dsc00391.jpg

Båten har kommet hjem.

dsc00452.jpg

Her er det litt å ta tak i :smiley:

Link to post
Share on other sites

En ambisiøs arbeidsplan, med tanke på sjøsetting om et par måneder. Men alt går, med fritid, penger og arbeidslyst nok! Skal bli artig å følge med på prosjektet fremover mot sommeren....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

img_0177.jpg

Her skal det vaskes og males.

img_0192.jpg

 

img_0249.jpg

Dette så bedre ut. Nå er jeg klar til å sette inn motoren :smiley:

 

img_0180.jpg

Her starter jeg med å bygge om hardtoppen. Jeg bruker byggskum til og forme med og så skal jeg trekke dette med glasfiber.

 

img_0182.jpg

 

img_0189.jpg

 

Jeg bruker impregnert 2"2" og finerplater til å bygge med, som jeg også skal trekke med glassfiber.

img_0191.jpg

 

img_0197.jpg

 

img_0200.jpg

 

img_0208.jpg

 

img_0215.jpg

 

img_0217.jpg

 

img_0219.jpg

Jrg bruker rockvold kniv til og forme byggskumet.

 

img_0220.jpg

 

img_0224.jpg

 

img_0227.jpg

 

img_0270.jpg

Belysning er viktig. 3 spotter med dim bryter :cool:

 

img_0287.jpg

 

img_0288.jpg

 

Etter jeg er ferdig med støping og lakk, skal jeg trekke båten innvendig med skay.

Dette er så langt jeg har kommet. planen for neste uke er og få støpt ferdig med glassfiber.

God Helg :cheers:

Link to post
Share on other sites

Hei. Dette blir spennende å følge med på. Prosjekttrådene er interessante generelt og denne blir spesielt artig å følge med på. Den forrige båten vi hadde, var en grimsøy 26. Vi var veldig fornøyde med båten. Jeg synes de båten har skikkelig sjarm. :smiley: Lykke til videre!

Link to post
Share on other sites

.... Jeg bruker byggskum til og forme med og så skal jeg trekke dette med glasfiber.

img_0180.jpg

 

Hei, Grimsøy26!

 

Interessant tråd du har der og fremriften synes å være bedre enn i min egen ombyggings-tråd. Holder på med noe av det samme i min Tromøy 23 - bygge opp styrhus og selvlensende dekk. Samtidig kjenner jeg Grimsøy 26'n godt siden jeg selv har hatt maken båt i 2 år.

 

Men nå et spørsmål. Dette med å bruke byggskum til å forme underlaget er selvfølgelig en super idé. Og du skal støpe glassfiber rett på byggskummet? Skal du sparkle det først med 2-komp. sparkel? Male det først med noe for å unngå at polyesteren kommer i direkte kontakt med skummet?

 

Jeg går ut i fra at du har prøvd dett før og at ikke polyesteren løser opp skummet når det kommer i kontakt? Kunne vært artig å høre hvilke erfaringer du har med dette.

 

Lykke til med resten og forsett med å legge ut mange bilder!

:seeya:

 

 

 

...

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Det ser ut som at glassfiberen sitter godt, jeg har støpt direkte oppå byggskummet og finerplatene, jeg skal sparkle ut det verste ugjevnhetene med glasfibersparkel og avslutte med finsparkel.

img_0309.jpg

 

img_0317.jpg

 

img_0319.jpg

 

img_0325.jpg

Å så var det på tide og sette inn landstrøm inntaket, det er kjekt å ha :rolleyes:

img_0327.jpg

Der var den på plass.

 

img_0330.jpg

Bauglys var så billig at jeg bare måtte kjøpe de....

img_0329.jpg

Bare å skjære hull...

img_0332.jpg

Der var de på plass :cool:

 

img_0341.jpg

Kona fant plutserlig ut at jeg skulle male huset. 2 GANGER!!!

Ikke gøy, men det må gjøres det også....

 

img_0347.jpg

Jeg må vel kompansere litt, siden jeg får lov å ha denne store plast hallen i gårdsplassen med båten i :crazy:

 

Neste skritt blir nå å sparkle båten, jeg har allerede slipet båten ned.....

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

img_0382.jpg

 

Slipe og sparklejobben tar jaggu tid :sweat:

 

Det ser ut som båten har blitt rullet før, den er full av små nupper, så jeg må slipe vekk det gamle lakk laget.

Har allerede brukt opp en slipemaskin :rolleyes:

Men jeg gir ikke opp så lett....

img_0390.jpg

Link to post
Share on other sites

Det ser veldig greit ut fremdeles det som jeg har støpt over av byggskum, ingenting har løsnet. Jeg har brukt vanlig byggskum kjøpt på Bygg max, så har jeg (etter det var tørt) formet det med Rockvold kniv. har bare støpt direkte oppå byggskummet :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Fremdeles litt kaos her :crazy:

img_2349.jpg

 

 

Kan trøste deg med at det blir værre - før det blir bedre. Et velkjent scenario. :yesnod:

Bare pass på at motoren er dekket til / pakket godt inn. Glassfiberstøv i innsuget er ikke bra!

 

Utrolig pågangsmot og arbeidslyst her! Dette blir bra.

 

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Ja det ser ikke bra ut ennå, men jeg ligger i rute fåreløpig :flag:

Jeg skal få montert ferdig motoren til neste uke. jeg har fått slipt ventilseter, nye ventiltetninget, planet toppen, nye stempelringer, honet sylynderene, ny fødepumpe, alle pakninger nye. så det burde bli en god motor igjenn. Skal prøve og få tatt noen bilder fra motor monteringen :envy:

Jeg kommer til å vente med å sette inn motoren til etter båten er lakkert :wink:

Link to post
Share on other sites

Utrolig artig tråd, gleder meg til å følge denne!

 

Når du skal til på interiør og slikt, og gjerne vil forme og bygge, så kan jeg anbefale støpeplast.

Dette bruker jeg selv masse på bilstereo og styling og er kjempe fint å jobbe med...

Link to post
Share on other sites

Setter i gang med og trekke om båten innvendig så fort den er ferdig lakkert. Har kjøpt en enorm rull med skai trekk og noen bokser med spray kontakt lim, har også rensket Biltema for teak lister. Gleder meg til det :yesnod:

Støpeplast? har jeg aldrig hørt om. Hva er det?

Link to post
Share on other sites

...Når du skal til på interiør og slikt, og gjerne vil forme og bygge, så kan jeg anbefale støpeplast.

 

...Støpeplast? har jeg aldrig hørt om. Hva er det?

 

Ja, det har jeg også lurt på, Førstereisgutt - Hva er støpeplast og hvordan "fungerer" det / brukes det? Kan du gi oss litt mere info om dette, eventuell legge ut link / bilder/ etc. etc....?

 

 

 

:confused:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...