Jump to content

Sleping av gummibåt.


Gerhard

Recommended Posts

Hei,

 

Det er tydelig at mange her har erfaring med gummibåt (ref svarene jeg fikk under "Få fjortisene med på båt tur") Jeg prøver derfor et gummibåtspørsmål til:

 

Hvordan er den å slepe ?

 

Det ser jo greit ut å vippe den opp på badeplatformen, men på kortere turer er det enklest å slepe. (slippe å ta av motoren o.s.v.)

 

Noe erfaring kan jeg jo få med å prøve meg fram, men blir det vind / bølger så kan kanskje hele båten vippe rundt (med motor på) ?  :nono: Det vil jeg helst ikke finne ut selv.

 

Bør jeg kjøpe en sånn greie til å feste påhengeren på moderskipet med en gang ?

 

 

Gummibåt: Zodiac C240 (240 cm lang, spiler i bunen) med 4 HK på

Moderskip: Tresfjord 28 (marsjfart 8-10 knop)

 

Mvh,

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Pussig at du spør, jeg hadde en samtale med en gummibåtselger igår. Han mente at det å slepe en RIB (Rigid Inflatable Boat) ikke burde by på problemer opptil 10-15 knop. Dette på grunn av at baugen på jolla ville skjære sjøen. Tradisjonelle gummibåter tåler nok ikke så høye hastigheter selv i bra vær.

Kjenner en som dro gummibåt i endel høyere hastighet, det ble det slutt på når han oppdaget at gummibåten fulgte moderskipet som en drage. Gummibåten fløy flere meter opp i luften!

Det beste er å få gummibåten opp på/i moderskipet.

Har selv mistet en gummibåt midt i Skagerrak en natt med kuling. Det smalt som et pistolskudd i slepetauet og borte var jolla. Dette var på vei fra Arendal til Skagen. Gummibåten ble funnet etter en uke opp-ned i Sverige.

Mitt råd: Få gummibåten ombord under gange, må du ta av motoren om du har Snap daviter?

Link to post
Share on other sites

:sad:

 

Hei,

 

Har selv en 10 fots (Sevymarine) med oppblåsbar kjøl og finer dørker. 9,9 HK og bensintank festet i baugen. Hele greia veier i underkant av 100Kg med full 22l tank.

 

Jeg sleper den etter en Nidelv26 i 11-12 knop og har vært ute i ganske mye sjø og vind. I denne farten er det ikke noe problem. Overstiger farten 15 knop bør jolla opp i moderskipet.

 

Slepemotstanden er veldig lav og jeg klarer ikke se forskjell på fart med eller uten jolle. I helt lave hastigheter er motstanden en del da jolle ikke planer.

 

Herlig med jolla på slep. Da kan den brukes når som helst, bare å dra i snora.

 

 

Lykke til!

Trude III

Link to post
Share on other sites

Ja, Harald, de samme erfaringer har jeg gjort.  

 

Fint vær, passe fart, ikke noe problem.  Men er ikke disse kriterier tilfredsstillt, må jolla ombord.  Snap daviter fungerer kjempefint i forhold til min erfaring.

 

:cheers:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Har slept gummijolle i 2-3 sesonger og stort sett går det greit. Friendship'n min marsjer 10 kn så det er jo ikke de store hastighetene og da er det ikke noe problem å slepe gummijolla med motoren på. Jolla mi har oppblåsbar kjøl så den er nogenlunde retningsstabil, ihvertfall med motoren på. Med spilebunn vil vel jolla di 'sjene' noe mer, til en viss grad kan dette motvirkes ved å rigge til en hanefot på sleperen og la påhengsen stå på under slep.

 

Så slep i begrensede hastigheter i smult farvann er ikke noe problem, det blir noe anderledes i åpne farvann og ruskete sjø/vær. Da er det best å få jolla opp av vannet. Snap Davit eller tilsvarende system kan være tingen, men på båten min som har rund hekk passer det dårlig.

Badeplattformen min ligger ganske lavt, under gange enda lavere så jeg har sett at det er viktig å få jolla tilstrekkelig høyt opp av vannet, ellers kan den bli stående som en 'brems' for din egen hekksjø. Går du i litt røff motsjø kan også jolla få tøff medfart.

Så er forholdene litt barske; få jolla opp av vannet, så høyt som mulig på akterspeilet eller aller helst, på dekk.

 

Å miste jolla under slike forhold er ikke noe morro, det å hente den inn kan være en prøvelse for skipper og mannskap.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Vi så sist sommer en båt med gummijolle etter seg, i frisk sidevind (liten til stiv kuling). Farten lå på 6 - 8 knop. Jolla hadde ikke motor og roterte ganske heftig. Løst utstyr var forhåpentlig tatt inn.

 

En annen mulig fare er at en eventuell øyespleis i fanglina etterhvert kan åpne seg og slippe taket. Med mulighet for sirkus og småpanikk hos mannskapet :nonod:.

 

Jeg er svært usikker på om det samme ville skjedd med motor montert og hadde bare hatt gjetting å bidra med i så måte.

 

Slep eller ikke bør vel vurderes etter type farvann og vind/værmelding? Ellers er det ofte lettvint å lage en pen treplate for montering av småmotorer i pushpit. Og seilasen blir fri for bekymringer :cheers:.

Link to post
Share on other sites

Jeg har i et par sesonger slept en gummijolle på 3.10m med en 9.9 hk hengende bak, i hastigheter opp til 10kn, men med mye vind og sjø. Jeg lar den vanligvis henge på 3 hekkbølge, altså relativt lang slepeline, med hanefot i begge ender, men der oppfører den seg pent. Det går også bra når den henger på 1 hekkbølge.  Jeg har også slept en tilsvarende jolle etter en seilbåt, men med bare ca 2m slepetau, det ga jeg opp dan jolla gikk som undervannsbåt.  Det ga tendenser til panikk blandt manskapet før vi fikk det hele under kontroll.

Link to post
Share on other sites

Problemet med lett jolle, hanefot og ett tau til moderskipet, er at jolla oppfører seg som en propell, hvilket flere har påpekt. Hvis en bruker to adskilte korte tau og fester de med max avstand, vil en hindre propellvirkningen. Men hvis en vet at vinden og sjøen blir kraftig, så er det beste å surre jolla oppned på dekk. Vedr. motor: Jeg har hatt gummibåt i 10 år uten motor, og har ikke saknet motor en eneste gang.

Link to post
Share on other sites

Har som regel lilleputten oppå akter, men har også slept denne i 20 knop. Knepet er å justere slepelina slik at "gummien" ligger på rette bølge og helst med lang line. Motoren blir alltid tatt av. :cheers:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Jeg HADDE gummijolle tidligere, men det var inntil jeg gikk i en skikkelig stiv kuling med bølger inn fra akter. Min lille advarsel er;

 

Jolla var bunnet fast, stående på badeplatformen. Til tross for at jeg var overbevist om at stedet jolla var "festet" til platformen var mer en solid, viste bølgekreftene meg noe annet. En stor bølge slo inn bakfra, løfet jolla ut av festet. Dermed ble den hengende "under" vann, rett bak hekken. Var alene ombord, så det var skikkelig ubehagelig, var redd for tau i propellen, samt at det nye "flyteankeret" gjorde båten temmelig usatbil (27 fot halvplaner). Det var bare en ting å gjøre, kappe tauene jolla hang i. Jolla fant jeg aldri igjen.

 

Min anbefaling er; Ha gjerne jolla på badeplatformen, med vær sikker på at den ikke er festet på en måte som gjør at den kan bli vippet av denne. Undevurder aldri kreftene i bølger.

 

I dag har jeg en Steady jolle. Skikkelig fornøyd med den. Samme egenskaper som gummijolla, tyngre, men absolutt mer anvendelig til fisking. (Gummijolle og hekle er en dårlig kombinasjon om man ikke liker lappesaker).

Ulempen med denne jolletypen er at den er totalt ubrukelig som slepejolle. Meget enkel å fylle med vann, fordi den har en tendens til å "stupe" når den får inn bølger bakfra. Løsningen for min del ble davitter.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Takker for svar ! Det er vel bare her man kan få 9 svar og alle er saklige ! (kommer fortsatt flere ser det ut som)

 

Det virker som om jeg må finne på noe. På litt lengere turer eller når det blåser opp så får jeg ta ut luften eller prøve å ha den på taket eller badeplatformen. Kanskje jeg spaderer et motorfeste på moderskipet.

 

Forøvrig ser jeg at noen av dere har en båt med oppblåsbar bunn. Det har ikke jeg, så deres er vel den bedre å slepe enn min.

 

Noen nevnte snap daviter. Hva er det ? Jeg vet hva daviter er. Er snap daviter disse buene nede på badeplatformen som passer til siden av gummibåten ?

 

I båten min fant jeg et tau som var spleiset til en Y. I hver ende var det en karabinkrok. Jeg har skjønt at den passer til to fester foran, langt nede på gummibåten. Er det en hanefot ?

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites


Gerhard: Hei,

 

 

Noen nevnte snap daviter. Hva er det ? Jeg vet hva daviter er. Er snap daviter disse buene nede på badeplatformen som passer til siden av gummibåten ?

 

I båten min fant jeg et tau som var spleiset til en Y. I hver ende var det en karabinkrok. Jeg har skjønt at den passer til to fester foran, langt nede på gummibåten. Er det en hanefot ?

 

Gerhard


:sailing:

 

En Snap Daviter er et system hvor du fester (limer) to små bøyler på gummibåten.  Så fester du to låsbare klør, som passer overens med bøylene på gummibåten, på badeplatformen.  Når du skal rigge båten for turen, legger du gummibåten alongside badeplatformen, og klipser bøylene inn i klørne.  Så tar du av påhengeren og fester denne til moderskipet.  Deretter går du ombord i moderskipet, og med et tau du så praktisk har festet til yttersiden av gummibåten, drar du denne opp, slik at den henger i klørne/bøylene, og er festet med tauet du dro den opp med i overkant.  Gummibåten står da under forflyttningen til neste sted sideveis rett opp og ned.  Det eneste problemet du får er at akterlanterna blir sjult av gummibåten.  Den gang jeg hadde systemet brukte jeg ankerlanterna under gange.  Denne virker da som en kombinert topp/akter lanterne.

 

Y tauet du nevner er ganske riktig det man kaller en hanefot. :cheers:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Hei Gerhard.  Moderskip: Tresfjord 28 / Perkins 4.108 49HK, slepejolle YAM 230 m/4HK.  

 

Har erfaring fra bl.a. en tur over Oslofjorden i kuling med jolla på slep. Dette bød ikke på problemer i det hele tatt.  Farten var ca. 6-7 knop, omtrent det samme du gjør med din båt tipper jeg, hvis du ikke har større motor da.  Jeg var spent på om jolla ville "fly" av gårde.  Dette var ikke problemer i det hele tatt! :cheers:  Slepejolla har oppblåsbar kjøl og jobbet fint i sjøen.  

 

Vi prøvde også inn "Sekken" ved Østfold i sterk medvind hvor jolla kom opp på siden av båten, men ingen problemer.  

 

Selv foretrekker jeg å ha jolla på slep fremfor å dra den opp på badeplattform eller snapdivter.  Jolla er alltid klar og vi har bedre utsyn akterover  Jeg tar gjerne påhengeren  av og setter den på et stativ festet til akterenden av moderskipet under slepet.

:sailing:

http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson
Link to post
Share on other sites

Slep..

Jeg har slept både gummibåt og 12 fot stedy ut til Songvår fyr i de fleste værtyper. Eneste mulighet for å komme på land i ruskevær er å fortøye på svai og ta lettbåt inn.

Med gummien trakk jeg båten helt opp i hekken og knyttet begge sideringene på gummibåten stramt fram til Viksunden. Med stedyen legger jeg 2 store fenderer akter på lesiden og strammer jolla inntil. Høres kanskje rart ut, men det fungerer bra i grov sjø (2-4 m) hvis den ikke kommer rett bakenfra og når deg igjen. Anser det også som en fordel å slippe et langt tau som flyter rundt propellen hvis jeg må stoppe.

I finvær legger jeg jolla på første hekkbølge og strammer inn til den blir liggende i "nedoverbakken" slik at slepetauet blir nesten helt slakt.

 

Marsjfarten ligger rundt 10 knop

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg har prøvd, og det går helt fint.

Husk å feste slepetau på begge sidene av gummibåten, i de to slepe festene og ikke i feste mitt i baugen. Da blir den stabil og logrer ikke fra side til side.

Med god lengde på tauet går det fint å slepe i +/- 20 knop.

:confused:

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Trekker frem denne klassiske tråden. Jeg skal om et par dager seile sørover på en lengre strekning i Kattegat og har tenkt å lå gummibåten være på slep. Farten blir omlag 8 1/2 knop. Jeg skal bruke hanefot på gummibåten og på hovedbåten. Et spørsmål til dere som ofte har gummibåten på slep: Hva er beste avstand mellom gummibåt og båten. Bør gummibåten ri på første bølge eller på andre bølger? Jeg har i utganspunktet tenkt meg at slepet skal være omlag 7 meter.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Utfordring: har en Skarpnes 9100 som har svært lav badeplattform. Gummibåten har fester for snap daviter fra før og har tenkt å kjøpe til dette.

 

1)

det vil bli vanskelig å få gummijolla opp på festene på moderskipet da jæfestene på gummibåten står litt høyt grunnet fenderlista.

 

2)

Når man får den opp vil den ligge lavt i vannet og faren for å bli tatt av en bølge er stor i høy sjø.

 

Bygge den opp med klosser er ikke et alternativ da jeg ikke vil ha 10 cm klosser stående opp på plattformen til enhver tid. De selger en løsning hvor man kan ta av snap davitene når de ikke brukes. Men de selger ikke forlenger arm til disse slik at jeg kan montere selve festene på toppen av disse igjen. Har en teori om at dette ville løst problemet mitt.

 

Hvordan er det å få et hobby sveiser til å sveise et syrefast mellomstykke på dette? Noen som har greie på syrefast sveising som har noen ideer om dette kan funke. ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...