Jump to content

Fikk regning fra Småbåtregisteret i dag. Si din mening, stem NÅ!

JRK

Recommended Posts

Det er vel bare å sette igang, LarsHans. Falck driver sykkelregister, Securmark har begynnt med båtregister, så om du vil ta opp konkurransen med redningselskapet er det bare å ønske lykke til. Siden jeg har stor sans for konkurranse registrerer jeg gjerne båten min hos deg, om du ikke er for dyr da og få etterhvert forsikringselskapene overbevist at du driver et seriøst register. :cheers:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Det er vel bare å sette igang, LarsHans. Falck driver sykkelregister, Securmark har begynnt med båtregister, så om du vil ta opp konkurransen med redningselskapet er det bare å ønske lykke til.

Det var et register her på baatplassen.no som var i mine tanker da. Kunne vært nok med at vi la inn båtene i erfaringsdatabasen, med alle relevante opplysninger om båten, og medlemsID som regnr. Vil mye heller bruke litt penger på klistremerker og vimpler her enn å støtte andre heller tvilsomme registere.

Nei, jeg har vært kritisk til frivillig register og ønsker definitivt ikke at BP også skal bli en del av dette tullet.

Synes heller det hadde vært en motvekt til det tullet andre driver med. Fint om vi kunne hatt et register som har litt andre intensjoner, og vist at et register faktisk kan drives uten en stor administrasjon som sluker millioner av båtkroner...

Jo, det er jeg enig i. Men det forandrer ikke det grunnleggende, at et frivillig register ikke kan fungere. Iallfall når det i tillegg koster penger å være med.

Eneste årsak til at det i det i det hele tatt er noen aktivitet i Småbåtregisteret er at 'folk flest' tror det er et offentlig krav å være registrert der.

Synes det er rart at ikke registeret er pålagt å tydeliggjøre at registrering er frivillig, minner litt om slike fakturaer fra katalogregistere på internett synes jeg.

Nei, dette er noe NSSR burde holdt seg laaangt unna.

Det sies at noen selskaper krever det, ingen av mine båter, forsikret i IF, er registrert. Dette er avtaler ifra før registeret ble innført. Hadde det betydd noe som helst for IF ville det vel vært enkelt for dem å gjøre noe med det.

Dog er jeg helt enig i at det har en betydning, men jeg tror det er høna/egget relatert, hadde forsikringskunder flest visst at registeret er frivillig ville forsikringsselskapene neppe kunnet innføre dette 'påbudet'.

for de som må ha båten registrert for å ha båtplass er det bare å registrere den og få ett nr på.

så er det bare å lavere å betale til neste år og nr står der og den er helt sikkert registrert i registeret til evig tid.

jeg kunne gjerne registrert båten jeg, men liker ikke den årlige avgiften som er kommet, og blir sikkerrt bare høyere og høyere for vært år. og om ikke lenge er vi på nivå med årsavgift på bil om alle bare godtar å betale mere for vært år.

Den blir iallefall høyere om flere og flere ikke betaler.

Da blir jo kostnaden fordelt på oss andre.

Takk for det...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Personlig har jeg ikke noe i mot et båtregister, men det skulle ha vært i offentlig regi. Egentlig burde det være den naturligste ting i verden at alle båter enten det er med motor eller seil som fremdrift skulle vært registrert. Men, det burde ikke være en årlig avgift. En engangsavgift burde holde...

Hvilke argumenter skulle tale imot at vi fikk et offentlig registeringssystem? Hva er forskjllen på å registrere bilen og det å registrere båten?

men det skulle ha vært i offentlig regi.

Men, det burde ikke være en årlig avgift.

Nettopp, dette er er to selvmotsigende ønsker. Du kan likegodt ønske deg at 1 og 1 er 3 :lol:

Redigert av Fanafjord (see edit history)

Personlig har jeg ikke noe i mot et båtregister, men det skulle ha vært i offentlig regi. Egentlig burde det være den naturligste ting i verden at alle båter enten det er med motor eller seil som fremdrift skulle vært registrert. Men, det burde ikke være en årlig avgift. En engangsavgift burde holde...

Enig i at det offentlige registret burde vært ført videre og ikke gått over i et "liksomregister" hos Redningsselskapet. Derimot mener jeg at båteiere godt kan betale noen kroner da det virker urimelig at skattebetalere som ikke har båt skal være med å finansiere et båtregister.

Skal vi ha flyteputer under armene alle sammen hø hø ? :santcheers:

Derimot mener jeg at båteiere godt kan betale noen kroner da det virker urimelig at skattebetalere som ikke har båt skal være med å finansiere et båtregister.

At alle større båter bør være registrert og 'sporbar' er jeg også enig i. At dette skje i ett offentlig, statlig register er jeg ikke enig i. I Tyskland var det for 25 år siden slik, at store båtforeninger/landsforbund kunne holde sine register. Det var bare en betingelse at båten kunne spores ved behov.

I Norge har vi seilforbundet som registrerer alle seilbåter som har seilnummer - og det er vel de aller fleste.

Forsikringene kunne også med letthet drive et utmerket register - de har tilsvarende for alt mulig annet fra før av, har døgnvakt m m. Da måtte det bli forsikringsplikt, men de kunne innføre en billig proformaforsikring (vanlig forsikring med skyhøy egenandel) for de som egentlig ønsker å være selvassu..#¤%&/( :crazy: ... hva var det det het??? Jeg er sikker på at en slik løsning ville også bli det billigste.

Med ett offentlig register er en eksplosionsmessig vekst av avgifter garantert - ikke snakk om at det bli en begrensning på driftsomkostningene. Husk at småbåtregisteret ble lagt inn under Toll- og avgiftsdirektoratet i sin tid, ikke under sjøfartsdirektoratet eller andre mer nærliggende instanser.

Men en garanti mot avgifter er en distribuert registrering ikke heller, bare en liten terskel.

I Norge har vi seilforbundet som registrerer alle seilbåter som har seilnummer - og det er vel de aller fleste.

Har hatt noen seilbåter opp gjennom årene, alle kjøpt brukt, men ingen av disse var registrert ved kjøp eller er det nå!

Noe annet en et offentlig og obligatorisk register er helt ubrukelig, etter mitt syn, all erfaring her i landet tilsier i allefall et det er riktig. At et slikt register vil bli brukt som en melkeku for det offentlige er en påstånd, intet annet.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

vil vel tro at rssr når de gav anbud på å ha register så for seg at det var lønsomt, kan aldri tenke meg at ledere som får betalt i slike summer driver register for å hjelpe forsikrings selskaper ,gjøre det vanskeligere for tyver eller hjelpe den enkelte båt eier(at det kan ha slike effekter er en annen sak).Det er jo greit nok hvis produktet holder mål men det er vel det som er spørsmålet .Vi har jo oppfattet at det koster med båt men småbåtregisteret er en vare som koster mer en den er verd (etter min mening).

har dere foresten hørt om blondinen som skulle kjøpe varme pumpe. etter gjenttate innkaso regninger kom noen karer til slutt på døren for å hente varen .hvorpå blodinen sier :jammen selger sa jo den betaler seg selv etter noen år.

om noen med dette tror jeg synes småbåtregisteret er en vits så har du helt rett

Mente å høre at det syndes mye i Småbåtregisteret. med hensyn til det å få/kreve tilstrekkelig dokumentasjon på båtens spesifikasjoner og på eierskapet fra båten var ny.

Jeg tror neppe det koster noe å "drive" dette registeret. for det er vel ingen som bare sitter der og venter på at en ny registreringssøknad kommer inn på bordet? Det er først når søknaden kommer inn at kostnadene løper de 10 minuttene det tar å behandle denne. Dette får de da dekket inn ved å fakturere kr. 300. Det skal dekke behandlingstiden og selve kortet.

Å belaste båteierne med et årlig gebyr blir derfor feil. Men, det er jo nettopp det årlige gebyret de skal tjene pengene på, ikke sant? Inntektene på kr. 300 som de fakturerer for et nytt båtkort dekker jo bare kostnadene de har?

Hvor mange er registrert så langt? 250 000? Ta det antallet og multipliser med f.eks. kr. 150...så finner du "nettoinntektene".

Ifølge deres egne opplysninger har i dag 150k eiere registrert 180k båter. Noe som innebærer at annenhver båt er uregistrert. Hvilket igjen betyr at det ikke er noen grunn til å heve øyenbrynene om man blir tilbudt en som ikke er registeret, registeret har liten tyveriforebyggende virkning.

(150*175)+(30*75) = 28.5mill

Det er og blir utrolig at det er mulig å få å mange til å betale så mye for så lite. Attpåtil helt frivillig.

Mente å høre at det syndes mye i Småbåtregisteret. med hensyn til det å få/kreve tilstrekkelig dokumentasjon på båtens spesifikasjoner og på eierskapet fra båten var ny.

Det syndes ikke bare, det eksister ikke slik dokumentasjon i "Småbåtregistret", det er min erfaring. For øvrig lekker "registret" ut opplysninger i uvedkommene uten av den personen det gjelder vet om dette. Det har jeg også personlig erfart. Jeg mener at det er både et tvilsomt og ubrukelig register.

Dette er hva jeg mottok av kommentar da jeg ønsket å registrere en "ny" skjærgårdsjeep fra 1995 som ikke tidligere har vært registrert:

"Som vedlegg sender jeg med hva vi trenger av dokumentasjon + et nyregistreringsskjema som du må fylle ut.

Det er ikke sikkert du klarer å finne al den dokumentasjonen som vi trenger. Men se hva du klarer å finne. Og evt. Ta kontakt med undertegnede hvis det er noe du lurer på.

Ha en fortsatt fin dag.

Mvh;

(for ikke å "henge ut" noen)

Regnskap/Kontormedarbeider

Småbåtregisteret

Tlf: 73 88 09 75

GYLDIG EIERDOKUMENTASJON PÅ BÅT OG MOTOR

Er ett av punktene (a, b, c osv.) oppfylt, er det gyldig eierdokumentasjon.

a. Kopi av faktura (med logo/stempel) fra nykjøp. Hvis båt/motor er nyere enn 10 år, skal i utgangspunktet faktura være mulig å fremskaffe.

• Kopi av alle kjøpekontrakter legges ved sammen med relevant dokumentasjon på kjøp, hvis båt/motor har skiftet eier gjennom salg mellom privatpersoner etter nykjøp/registrering/import.

• Skriftlige, signerte bekreftelser fra dokumenterte eiere kan erstatte kjøpekontrakt.

• Ved dødsfall eller deling av bo, erstatter skifteattest kjøpekontrakt.

b. Stempel fra forhandler på nyregistreringsskjema/omregistreringsskjema.

c. Forrige registrerte eiers + eventuell medeiers signatur på omregistreringsskjema, fungerer som salgsdokumentasjon.

d. Hvis det legges ved kopi av signert(e)

kjøpekontrakt(er)/salgsbekreftelse® fra og med (kopi av) et registreringsdokument som båtkort/merkebrev/garantibrev/Securmark innmelding (stemplet av godkjent forhandler), kan det godkjennes som dokumentasjon.

e. Kopi av tolldeklarasjon fra innførsel av båt/motor skal legges ved dersom båt/motor er privatimportert.

• Hvis båten har skiftet eier gjennom salg mellom privatpersoner etter import, skal kopi av alle kjøpekontrakter legges ved.

• Skriftlige signerte bekreftelser fra dokumenterte eiere kan erstatte kjøpekontrakt.

f. Er båten selvbygget, skal kopi av kontrakt for leie av støpeform, kjøp av halvfabrikat og/eller materialer brukt i konstruksjonen og liknende legges ved. Bilder kan også legges ved for å sannsynliggjøre at det faktisk eksisterer en båt. Alle halvfabrikat solgt etter 01.01.2006 MÅ være CE-merket.

Annet: Ved nyregistrering av båt/motor skal som hovedregel båt/motors eierforhold tilbake til de var nye dokumenteres. Ved eldre båter/motorer der noe av historikken er uklar, skriv ned det som er kjent om båt/motors historie og send dette med registreringspapirene.

Hvis tidligere eier(e) har hatt båten forsikret, så kan en forsikringserklæring fra selskapet som viser hvor lenge båt/motor har vært forsikret (fra-til) brukes som dokumentasjon. Dette for å sannsynliggjøre eierforholdet.

• Ut i fra tilgjengelig dokumentasjon tas det en vurdering på om båt/motor kan registreres.

Sitat slutt.

Jeg kunne dokumentere hele historien fra båten var ny, og det gikk på en drøy uke nå før jul. Da kom båtkortet i postkassen.

Når jeg kjøpte Albin Ballad var den ikke registrert i redningselskapet og jeg ville registrere den. Jeg sendte inn kjøpskontrakten og kopi av kjøpskontrakten selgeren hadde liggende når han selv kjøpte båt. Det var dokumentasjon ca 3 år tilbake på en 30 år gammel båt. Men det gikk fint. Båten ble registrert i tur og orden. Kommentar fra saksbehandleren i redningselskapet: "Det må jo være grenser hva vi kan forvente av dokumentasjon av en så pass gammel båt."

Noen vil vel være kritisk til dette, men jeg synes det er egentlig greit. Vil man har en vanntett sak så er Skipsregisteret tingen. Trenger man ingen sikkerhet om eieren er den rettmessige eier, så kan man kjøpe båt som ikke registrert og trenger man en sånn passelig midt-imellom dokumentasjon kjøper man båt registrert i småbåtregisteret.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...