Jump to content

Fikk regning fra Småbåtregisteret i dag. Si din mening, stem NÅ!


JRK

Recommended Posts

Hei,

 

Har kanskje sovet litt i timen, men jeg fikk regning på gamlebåten min fra redningsselskapet. De har fått skriftlig overførsel fra meg via mail og de har stilt spørsmål om tidligere båt jeg har eiet så jeg har bekreftelse på at de har mottatt melding om ny eier.

 

Først ble det sagt at et sentralt småbåtregister ikke skulle koste oss brukere noe, etterhvert med unntak av innmelding. Nå da båten er meldt over til ny eier uten at dette er innført i registeret, begynner jeg å spørre meg om kvaliteten på dette registeret.

 

En annen side fra redningselskapet er oppdelingen av to valg for medlemskap her. Dette handler vel om å få hentet mest mulig penger hos oss som er småbåtbrukere. Jeg har gjennom snart 20 år vært medlem, men nå begynner jeg å tvile på organisasjonen.

 

Jeg prøvde å ringe småbåtregisteret på telefonnummeret som var oppgitt på innbetalingsblanketten. Her var det bare en automat som ikke kunne guide meg til en person jeg kunne snakke med. Ringte opplysningen., men de hadde ikke annet en det samme telefonnummeret. Eneste løsning for å ikke få videre krav, er vel å sende en ny mail om at båten ikke er min....

 

Ærlig talt dette minner mer og mer om en pengeinnkrevingsmaskin. Om jeg først er i havsnød får vel alle hjelp?

Link to post
Share on other sites

Samme her, jeg fikk også faktura i posten.. for det første så står den båten som salget ble opphevet, og jeg etter endel mailer og purringer skulle dem fjerne den båten..

Så fikk jeg regningen på den riktige båten etterpå..

På den regningen jeg fikk i dag var BEGGE båtene der.. og den siste båten er jo registrert over til ny eier, og jeg fikk bekreftelse fra at jeg trengte ikke å returnere det gamle båtkortet osv..

 

Har dem INGEN kontroll der inne???

 

Skal sende dem mail etterpå og fortelle dem historien og spørre hvorfor de ikke får med seg det vi melder inn til dem.

Får jeg svar skal jeg legge det inn her.. hehe..

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

jeg solgte båt både i 2007 og i 2008 og begge gangene glemte jeg å melde fra om dette til Småbåtregisteret. Så da har det kommet regninger et år etterpå. Sist sendte jeg bare en mail og forklarte situasjonen, og innen en time hadde jeg fått svar tilbake om at jeg bare kunne kaste giroen.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg solgte båt, og ville ikke slette den i registeret, fordi omregistrering skal meldes av kjøperen. Men så kom det jo en regning, og jeg skrev epost til sbr@nssr.no med emne: solgt båt - kundenr 0000xxxxxxx (mitt kundenummer, altså) og forklarte saken (kopi til kjøperen), og skrev at jeg ville avregistrere den dersom kjøperen ikke omregistrerte innen en frist. Neste dag kom bekreftende epost tilbake både fra kjøper og sbr, og jeg får ny regning for bare ny båt. Den metoden var altså en god metode.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Fikk også regninga i dag. 175 kroner for å stå i et register synes jeg faktisk er veldig dyrt. Mente jeg betalte 100 kroner i fjor.

 

Departementet regnet ut at det var omlag 820.000 fritidsbåter i Norge med stort og smått og det var for noen år siden.

 

La oss anta at det er 410.000 fritidsbåter som er aktuelle for registeret. 410.000 x 175 kr = 71,75 millioner kroner pr år. I tillegg kommer omregistreringsgebyrer.

 

For det første er dette veldig mye penger. For det andre kan jeg ikke se at dette er noe annet enn den nye årsavgiften på fritidsbåt.

Jeg er medlem i Redningsselskapet og støtter arbeidet som gjøres. Kona betaler t.o.m den ekstra tiggegiroen som dukker opp.

Problemet er at jeg er allergisk for årsavgifter og mener det er en statlig oppgave å ha et fritidsbåtregister på samme måte som man har et motorvognregister.

Tenker derfor alvorlig på å bare melde meg ut av hele registeret.

 

Hva er egentlig vitsen? Det første en tyv vil gjøre er å rive av kjennemerketapen og ingen vil uansett reagere på en båt uten registreringsnummer. Så hva er verdien i dette? Kunne jo like gjerne satt på en tape med mitt navn og telefonnummer.

Link to post
Share on other sites

Dette registeret er det mange vil kalle "snikpengeinnkreving". Jeg har dessuten mistet respekten for redningsselskapet etter at vi fikk vite hvilke lønnshonorarer som bevilges til toppen der inne på hovedkontoret. Det står i sterk kontrast til den gryteklutstrikkende dama et lite sted ute ved vår lange kyststripe. Nesten slikt jeg vil kalle et hån.

Et slikt register er et offentlig ansvar helt klart, men trøsten er vel at hadde det vært tilfelle så hadde vel registreringen kostet tusenlappen forlengst.

 

Per

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk også denne giroen i dag.

Sendte denne mailen tilbake:

 

--------------------------

Fra: xxxxxx xxxxxx

Sendt: 21. april 2009 17:02

Til: sbr@nssr.no

Emne: kundenr 00********, fakturanr 24*****

 

 

Fikk 'årsgebyr' fra dere i dag.

Nå kr 175.- for å stå registrert i en database hos dere.

 

Nei takk.

 

En eneste linje i en database, uten endringer eller administrasjon. En pris på 175.- for dette burde ærlig talt meldes pristilsynet / konkurransetilsynet, da produksjonskostnadene deres for dette umulig kan overstige kr 10.- pr år. Men jeg gidder ikke lage noen sak av det, utover å herved melde meg ut.

 

Dere får avregistrere meg eller gjøre hva dere må i så måte.

 

 

xxxx xxxx

xxxxxxxxxxx xxx

xxxx xxxxxxxxxx

 

------------------------------------------------------

 

av de samme grunnene som nevn ovenfor. Snikinnføring av pengetigging kun fordi de har konsesjon til å drive et register skal de plukke penger av folk. Det er bare staten som kan holde på sånn i Norge. At andre prøver seg irriterer meg.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Jeg må jo innrømme at en nesten dobling av avgiften virker en smule provoserende og gir også meg grunn til å vurdere nytten av å være registrert. Det er ikke så mye penger, men for meg en prinsippsak. Og når det gjelder "snikavgifter", da er jeg veldig lett å provosere. :cryin:

 

Per

Link to post
Share on other sites

Ble det ikke sagt da NSSR overtok registerføringen, at det skulle koste 100 kr pr år?

Hehe joda ,men bare vent til dem får banka igjennom regplikt .Da holder det ikke med 175- i året , da kan vi sikkert legge på en 0 . Dette er bare starten på ei ny pengesugemarskin , vent å se eller meld deg ut ....

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Slutt å syt.

Tenk etter hvorfor staten sa fra seg registeret, etter press fra "småbåtfolket". De var redde for at det skulle komme "årsavgift" på båter. Da det kom frem i media at staten sa det fra seg ville plutselig alle, nesten, at staten fortsatt skulle drifte det.

Link to post
Share on other sites

Slutt å syt.

Tenk etter hvorfor staten sa fra seg registeret, etter press fra "småbåtfolket". De var redde for at det skulle komme "årsavgift" på båter. Da det kom frem i media at staten sa det fra seg ville plutselig alle, nesten, at staten fortsatt skulle drifte det.

Redigert: Tok et søk på "småbåtregisteret", det var ikke mange positive kommentater da det ble opprettet og like mange negative da det ble lagt ut på anbud.

Link to post
Share on other sites

Det står jo "registreringen er frivillig" så dette burde ikke være noe problem. Men det er samtidig nevnt noen fordeler som jeg har møtt.

 

- Økt sikkerhet ved kjøp og salg.

Solgte selv en båt hvor kjøper fikk problemer med å forsikre båten ettersom den ikke var registrert, men fikk ordnet det etter en fullverdig dokumentasjon om at jeg var rettmessig eier.

 

- Forsikringsselskapene stiller krav om registrering.

Det gjelder også i mitt selskap.

 

Omgjort i 6-pack/annet båtutstyr er vel dette beløpet forholdsvis moderat :smiley:

Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister.

Link to post
Share on other sites

småbåtregisteret er en morsom affære, jeg får ikke registrert meg, pga en tidligere eier som ingen vet hvem er.

 

Når det gjelder forsikringsselskapet så meldte jeg bare inn seilnummeret og det var greit(hvertfall nesten).

 

Godt er det at securmark stiller likt som småbåtregisteret, riktignok noe dyrere men føler man får mer ut av det.

Link to post
Share on other sites

-

Godt er det at securmark stiller likt som småbåtregisteret,---.

 

Gjør det det ?

Hm - har begge deler jeg - antagelig sovet i timen jeg .

Securemark og ett års medlemskap i Kystpatruljen fikk jeg med båten - fra forhandler - da jeg kjøpte den

Likevel meldte jeg båten inn i småbåteregisteret - lurer på hvorfor ---tror kanskje forsikringselskapet ga rabatt for det.

Link to post
Share on other sites

Omgjort i 6-pack/annet båtutstyr er vel dette beløpet forholdsvis moderat :smiley:

Jeg mener at det ikke har noen ting med saken å gjøre - hvorvidt jeg har råd til dette eller ikke.

John Fredriksen (eller en annen riking) har sikkert råd til å gi meg f.eks en million kroner også, uten at han merker det noe spesielt. Men hvorfor i all verden skulle han gjøre det? Han har like få grunner som jeg har til å gi bort penger til småbåtregisteret.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Gjør det det ?

Hm - har begge deler jeg - antagelig sovet i timen jeg .

Securemark og ett års medlemskap i Kystpatruljen fikk jeg med båten - fra forhandler - da jeg kjøpte den

Likevel meldte jeg båten inn i småbåteregisteret - lurer på hvorfor ---tror kanskje forsikringselskapet ga rabatt for det.

 

 

Forsikringen skal gi rabatt for securmark også se--->http://www.securmark.no/index.php?art=5993

Redigert av Sonata 7 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan vi ikke alle melde oss ut :confused:

Ja hvorfor ikke, den beste ideen så langt i tråden. Så slipper en dette gnålet om dette registret her på forumet hver vår...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ett lite spørsmål rundt registeret...

Jeg har akkurat kjøpt en båt hvor siste eier ikke omregistrerte da han aldri hadde båten på vannet. Jeg sitter derfor med båtkort som er fra forrige eier før ham, samt kjøpekontrakter osv. Alt er helt i orden, men jeg har sendt inn alle papirer for å få ett oppdatert båtkort på meg. Så langt er alt greit.

 

Hvis vi nå kollektivt følger oppfordringen om å melde oss ut... blir man da fysisk slettet fra databasen, eller bare flagget slik at man ikke får faktura hvert år. Jeg tenker da på om politiet f.eks neste år søker på mitt båtnummer, vil de få beskjed om at "Sorry, han har meldt seg ut" eller får de siste registrerte eier. Jeg tipper at man bare blir flagget.

 

Hvis man da skal være kynisk kan man således registrere om båten og betale for det, samt i ettertid melde seg ut slik at man ikke får faktura.

De som trenger å finne registrert eier gjør det, og jeg får ikke faktura. De berømmelige fluene er således smekket... :cool:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...