Jump to content

Fikk regning fra Småbåtregisteret i dag. Si din mening, stem NÅ!


JRK

Recommended Posts

Nå hadde vi faktisk et statlig register i regi av politiet i mange tiår.

Og det kostet helt nøyaktig kroner 0.00. pr. år.

 

Yepp, men det var en helt desentral register som ble sentralisert i en statlig båtregister av, hvis jeg husker riktig, Stoltenberg I regjeringen, nettopp med den hensikt til å kunne på sikt skattelegge fritidsbåtseiere. Bondevik regjeringen privatiserte dette etterpå for å for å gjøre det mer vanskelig for fremtidige finansministere å forsyne seg av båteiere. Da var det også et viktig poeng å gjøre dette en frivillig register for å forhindre en full kartlegging av norske fritidsbåtseiere (som er en forutsetting for skattelegging).

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Helt enig med Fanafjord i dette at noe av selve poenget er at det fortsatt er frivillig. Viser her til denne artikkelen!

 

Legg merke til at det her står: I et brev til finansminister Kristin Halvorsen (SV) krever Finansnæringens Hovedorganisasjon, Kongelig Norsk Båtforbund, Norges Seilforbund og båtbransjens interesseorganisasjon Norboat at det obligatoriske registeret blir gjeninnført.

 

Det vil vel si at disse vil bidra til skattlegging av fritidsbåtflåten det da; så meld dere inn i Småbåtregisteret og ut av KNBF... :smiley:

 

(eller kanskje de mener det skal være gratis.....who knows)

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Det var småbåtfolket som var redde for skattlegning og kjempet mot registeret. De første som snudde var KNBF. Du bør nok lese deg opp på emnet.

 

:rolleyes: My point, exactly. Jeg forstår ikke småbåtfolket idag som kjemper FOR et sentralt og påtvunget register.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

. For det andre vil en statlig register fort bli enda en melkeku for finansdepartementet og ingen hadde slippet unna med bare 175 kroner året.

Gjentar meg selv, men så vidt jeg husker så slapp en unna med kr 0,- i årsavgift da vi hadde det offentlige, obligatoriske småbåtregisteret...

Link to post
Share on other sites

Se litt lyst på det da.

 

Har dere ikke sett kortet med JA TAKK.

Tar du i mot en vanntett sikkerhetspose , koster medlemskapet deg bare 25 kr.

Velger du gavekortet til kr 80.- koster medlemskapet deg hele 95 kr.

Men tar du imot micromerking TJENER DU hele kr.175 og da må vel Redningsselskapet gå konk?.

 

Og bare i bytte for en hotmail adr.

 

Klart de må øke prisen med slike tilbud.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på en ting.. Når jeg overtok båten, så var den ikke registrert i småbåtregisteret, men den hadde vært det en periode av den forrige eieren. Navnet på selger i kontrakten stemte overens med navnet som hadde registrert båten i småbåtregisteret tidligere.

 

Tilsvarende har jeg vært registrert ett år, og følgelig er båten "arkivert ". Den informasjonen vil ikke bli slettet, så er det da engentlig noen vits å fortsette å betale for det? Forutsatt at det ikke er et krav fra forsikringsselskapet altså (som det tilsynelatende ikke er i Norske Sjø).. Hvis vedkommende som kjøper båten av meg i fremtiden sjekker mot småbåtregisteret vil jeg jo være arkivert der..

Redigert av Cerveza (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For min del har jeg ingen problem med å betale kr. 175,- pr. år for å stå i registeret så lenge dette gir meg adgang til å forsikre båten. Dette er uansett et forsvinnende lite beløp tatt i betraktning alle kostnadene ved båtholdet.

 

Det er for meg også helt greit å de fantastisk flotte registreringsmerkene klistret på hardtopen.

 

Men: For disse 175,- pr. år, bør vi vel kunne forlange kjennemerker som varer lenger enn en sesong? På mine er alt rødt forlengst borte, mens det fortsatt er noen gråskygger igjen av selve reg. nummeret.

Redigert av Javi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er forsikret i Jernbanens Forsikring og der er politikken slik at uten registrering, ingen forsikring !

(Securmark gir rabatt, men fritar ikke for registreringsplikt hos Jernbanen)

 

har også forsikringen der. båten min er også registrert . men får aldri noen regning fra noe register.. hva kan det skyldes?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig med deg litt peiling.

Jeg har gjennom flere år forsøkt å finne ulempene ved å være registrert i skipsregisteret NOR - og jeg har hittill ikke funnet en eneste ulempe.

Jeg ser bare fordeler ved å være tilknyttet et offentlig register med de rettigheter dette innebærer.

Begrensningen er desverre at båten må være over 7 meter.

Link to post
Share on other sites

Hotmail adresse? Micromerking?

Dette må du forklare nærmer,

 

Det fulgte med en flyer hvor du mot å gi samtykke til at Registerets "samarbeidspartnere" kunne sende deg informasjon på mail (husker ikke om det var akkurat denne ordlyden!) så kunne du velge deg en av 3 "premier" en av disse var micromerker som er et produkt som redningselskapet har begynt å selge (tyverisikring). :sailing:

Link to post
Share on other sites

Ok, dette tipper jeg er fra dengang Tollvesenet drev registeret. Som jeg, og tydeligvis andre, har registrert, holder det å henvise til dette forlengst utgått regnummret når man skal tegne forsikring.

Første året RSSR eksisterte var det også mulig å få gratis overgang ifra det gamle Tollvesen registeret. Svært mange gjorde dette, men falt ifra året etter når den første årsavgiften kom i posten. Man beholdt tollnummeret etter overgangen. Så eldre båter i RSSR vil ha tollskilt, nyere vil ha det famøse RSSR skiltet. Et salig rot dette. :nonod:

 

Bergen: Da er jeg med, har, av naturlige grunner, ikke fått dette brevet i postkassen. Har de begynt å samarbeide med Securmark, eller er det et annet selskap? Uansett på tide at de kan tilby noe som virkelig har en tyverifirebyggende effekt. Såsant dette ikke innebærer spes. regskilt vil det også øke sikkerheten for alle andre siden tyver ikke kan vite om båten er merket eller ikke.

Link to post
Share on other sites

aha, de selger tydeligvis dette produktet.

Fra og med året etter registrering, koster oppføringen i Sikkerhetsregisteret kr. 150,- pr. år *

* Forbehold om prisendring

Ser altså ut som om det innebærer at årlig kostnad øker med kr 150. (Securmark har ingen årlig avgift etter at båten er merket)

 

Til slutt kleber du et sikkerhetsmerke på et lett synlig sted, for å avskrekke eventuelle tyver og vise at gjenstanden er tyverisikret. :headbang:

Da er situasjonen uforandret for de som ikke betaler for dette, mao de har ingen tyverisikring.

Link to post
Share on other sites

Frivilig tvang.... Forsikringsselkap (noen) krever det, og her i Kristiansand kreves det for å ha båten på kommunal båtplass...

 

I Gjensidige har de obligatorisk registrering oppført i vilkårene. Fordi Småbåtregisteret drives av RS, som jeg har liten eller ingen tillit til, ønsket jeg ikke å registrere båten og ringte Gjensidige og sendte info om båten (serienummer, motornummer osv.)

 

Fikk da en bekreftelse om at registrering ikke var nødvendig.

- Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning. Winston Churchill.

- Var vi ikke så forbannet implisert i det, ville vi for lenge siden mistet interessen for oss selv. Piet Hein.

Link to post
Share on other sites

aha, de selger tydeligvis dette produktet.

Fra og med året etter registrering, koster oppføringen i Sikkerhetsregisteret kr. 150,- pr. år *

* Forbehold om prisendring

Ser altså ut som om det innebærer at årlig kostnad øker med kr 150. (Securmark har ingen årlig avgift etter at båten er merket)

 

Ser du fikk svar.

 

Regner med at en flaske rekker til båten og noen ting hjemme.

En trenger ikke fornye medlemskapet

 

(Securmark har ingen årlig avgift er det rett??

http://www.securmark.no/index.php?art=831&gruppe=169

NB! Pris på forespørsel. Ved oppgradering bestiller forhandleren opp mikromerker med samme Securmarknummer som allerede er inngravert på båt og motor.

Securmark Medlemskap pr. år Kr 290,-(Kr 290,-(Medlemskap gjelder for en båt & motor.)

 

 

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

den har regnummer. og et "vognkort" på den gamle eieren fulgte med........

Akkurat som da jeg kjøpte Tora. Da jeg skulle omredistrere til mitt navn fikk jeg beskjed om at forige eier ikke hadde betalt medlemsavgiften og registreringen var strøket.

 

Ellers blir jeg frustrert over alle som mener at 175 kr er så lite at en ikke skulle gidde å bry seg. Jeg bryr meg om ALLE som vil ha sugerør til lommeboka mi, uansett beløp.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...