Jump to content

Fikk regning fra Småbåtregisteret i dag. Si din mening, stem NÅ!


JRK

Recommended Posts

Da tror jeg du misforstår - selvsagt er det ingen av oss som liker at vi blir belastet med unødvendige gebyrer og regninger, men en må se det litt opp mot andre ting og for min del blir dette litt ut av proporsjoner. Det er helt frivillig. Du kan fjerne sugerøret selv!

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Regner med at en flaske rekker til båten og noen ting hjemme.

En trenger ikke fornye medlemskapet

 

(Securmark har ingen årlig avgift er det rett??

Tviler på at det er 'lov' å bruke merkene på annet enn den båten de er tiltenkt. Det ville jo medført en ukontrollert økning i tyverisakene de må behandle.

Iom at det er en årlig avgift regner jeg med at man slettes fra registeret hvis man ikke betaler.

Apropos: Var endel snakk om det tidligere ifm Småbåtregisteret, at data ikke ble slettet fra registeret selv om båteier ba om å bli slettet eller lot være å betale. Datatilsynet var inne i bildet. Noen som vet hvordan det gikk i den saken?

 

De 290 kr er en ekstra ytelse som er frivillig å betale for. Dette kommer opp hver eneste gang Securmark diskuteres, det er noe tull at ikke Securmark kan gjøre det mer tydelig, er ikke nevnt i det hele tatt i prislisten deres.

Link to post
Share on other sites

De 290 kr er en ekstra ytelse som er frivillig å betale for. Dette kommer opp hver eneste gang Securmark diskuteres, det er noe tull at ikke Securmark kan gjøre det mer tydelig, er ikke nevnt i det hele tatt i prislisten deres.

Den prislisten er villedende ja, registrering i båtregistret deres koster 100kr pluss det det koster å merke båten/motor (kr.990 til kr.2.190,-) og ingen årsavgift.

Dette er godkjent av forsikringsselskapene som båtregister på linje med RSSR og NOR.

 

Betaler en de 290 kronene i året som det står i prislisten, får en igjen 3000kr. på egenandelen ved tyveri, lest en på en annen side.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hmmm....

 

Jeg lurer på hvilke konsekvenser man vil møte hvis man ikke betaler denne årsavgiften??

 

Blir man automatisk kasta, på hue og ræva, ut av registeret ??

 

Får man purringer, ekstra purregebyr, inkasso, registret som "dårlig betaler" i Brønnøysund registret??

 

Havner kravet hos Statens Innkrevningssentral??

 

????????????

 

 

Ja hva pleier å skje hvis en kjøper en vare eller en tjeneste og ikke betaler for dette?

Tror ikke det er uvanligt at leverandør slutter og levere varen/tjenesten og purrer på manglende betaling av en varen/tjenesten, eller?

Link to post
Share on other sites

Her er iallefall en vurdering fra Datatilsynet.

Intr., men det er ikke akkurat dette jeg hadde i tankene, det der handler om hva RSSR skulle gjøre med opplysningene de fikk fra det tidligere registeret hos Tollvesenet.

Det jeg tenker på er at om man lar være å betale, eller aktivt melder seg ut, vil man offisielt ikke stå i registeret, men RSSR beholder likevel opplysningene i sin database. Dette er noe jeg har hørt, ikke noe jeg vet.

Et moment som har vært nevnt tidligere er at RSSR ikke foretar noen identifisering av den som registrerer. Det vil derfor være en teoretisk mulighet for at uærlige kan registrere tyvegods før det videreselges.

Securmark krever at båteier møter opp personlig og fremviser godkjent legitimasjon.

Link to post
Share on other sites

Alt man skal gjøre med dette registeret av registrering, endring, utsendelse av skilt etc koster jo ekstra.

Kr 175.- er for å holde på en eneste linje i en database ett år, uten å røre den. Så man skal ha drift av en tjeneste på en server i ett år. Ca 50 000.- med avskrivning og service avtale, inkl software, serveradminstrasjon, kjøling og strøm. Så skal man ha backup hver dag, si f.eks kr 100,- pr dag for en så liten datamengde. Vi snakker fortsatt under kr 100 000.- / år, altså en femtiøring eller mindre pr båt.

Så er det porto for giroen, kr (hva da ? 6.- eller noe? Kan mye mer om store datasentre enn om porto). Fortsatt under en tier i året.

 

Blir som å selge en iskrem for kr 350.- eller så (dvs ta 17-gangern ift vanlig forhold mellom produksjons- og salgssum). Da klarer jeg meg uten is gitt.

 

Blir enkelt dette regnestykket ditt.

 

Lønskostnader? - du tufter det på dugnad? Hvis jeg skal registrere meg så kan jeg ringe deg på jobben?

Lokaler? - du får låne disse gratis?

Invetar? - du tar det i sofaen?

Telefoni - du bruker din egen? eller jobben sin?

Data - sist jeg sjekka kosta dette penger

Internett - dette trenger du ikke, da du ikke har satt av penger til utvikling drift av websider for dette.

Trykksaker?

Informasjon / reklame?

Konvolutter - gjennbruk av de du mottar selv?

Brevpapir - klipper opp melkekartonger og bruker insiden?

 

Denne lista her er nok fremdeles ganske så mangelfull

 

 

 

Og selvfølgelig, uten fast ansatte skal dette registeret også svare raskere, bedre på henvendelser.

 

PS

En iskrem burde kostet ca 0,3 øre, hvis man ser bort fra at man trenger en fabrikk, lokaler, innpakning, lønskostnader og å betale for råvarer.

Link to post
Share on other sites

SRA:

 

RSSR utgifter til å drive registeret er astronomiske ift overskuddet det gir til NSSR. Om det har vært på anbud eller ikke forandrer ikke på dette.

 

Jeg glemte ikke den linja, skrev klart at båten må være tyverimerket og at man i tillegg må betale 100kr for registrering.

Poenget er at hos Securmark får man noe igjen for pengene, redusert risiko for tyveri samt reduksjon i forsikringspremie. I sum vil det over litt tid ikke nødvendigvis bli dyrere enn RSSR, snarere tvert imot. Spes. med tanke på alt bryderiet det medfører å få båten stjålet.

 

Det koster ikke kr 290 pr år, det koster kr 0. Det du viser til er et frivillig tillegg som er beregnet på spes. tyveriutsatte båter.

 

:lipseal:

 

Hvor stort er overskuddet?

 

Du har rett, jeg tok feil angående de 290, disse er frivilige å betale. Fordelen med å betale dette er at du får dekketr egenandel for intill 3000 kroner for kroner 290 pr. år.

Så dette kan ansees som et forsikring mot egenandel. Og betale 290 kroner for å forsikre seg mot en regning på 3000 kroner er ikke en billig polise.

Link to post
Share on other sites

SRA: Som Lotus antydet kan bare de årlige avgiftene innbringe nærmere 80mill. Hva mener du norske båteiere får igjen for dette?

Eller sagt på en annen måte, kan jeg spørre om hva som er grunnen til at du forsvarer dette registeret?

Ville du forsvart det på samme måte om det var et privat kommersielt selskap, eller har det å gjøre med at det drives av NSSR?

 

Min begrunnelse for å være negativ er at jeg mener norske båteiere, dvs bl.a. medlemmene her på BP, betaler en årlig avgift uten å få noen ting igjen for det. I tillegg får mange en tidkrevende jobb med å skaffe tilveie det underlaget registeret krever. Underlag som folk med uærlige hensikter lett kan produserer selv.

Hadde vært mye bedre om man betalte kr 175 direkte til NSSR, ja sannsynligvis ville bare en brøkdel av dette gi et større bidrag enn de idag får fra RSSR.

Link to post
Share on other sites

...........

Det jeg tenker på er at om man lar være å betale, eller aktivt melder seg ut, vil man offisielt ikke stå i registeret, men RSSR beholder likevel opplysningene i sin database. Dette er noe jeg har hørt, ikke noe jeg vet.

........

 

 

Da jeg kjøpte nåværende båt fortalte selger at han tidligere hadde hatt båten registrert i Småbåtregisteret men at han hadde meldt seg ut. Jeg sendet da en forespørsel til Småbåtregisteret om hva som måtte til hvis jeg ville registrere båten. Fikk da tilbakemelding om at de hadde de opplysningene de trengte, det var bare å oversende kopi av kjøpekontrakten så ordnet de resten. Vet ikke hvor LENGE de oppbevarer opplysningene om utmeldte, men de sletter tydeligvis ikke opplysningene med en gang.

Link to post
Share on other sites

Og betale 290 kroner for å forsikre seg mot en regning på 3000 kroner er ikke en billig polise.

Nei, og Securmark sier at dette er et tilbud til båteiere som har nye, spes. tyveriutsatte båter. Uansett, så lenge dette er en frivillig sak synes jeg ikke det hører hjemme i denne diskusjonen.

Link to post
Share on other sites

Blir enkelt dette regnestykket ditt.

 

Nei jeg tror NOR_Gandsfjord har et poeng. Se på Falck-sykkelregisteret

 

Det koster 235 kr for fem år inkludert alt og vi få regner med at Falck tjener penger på dette. Det er da under 50 kr / året inkludert registrering og det hele. Kan ikke se at det skal vare dyrere å registrere sykler enn båter. Likevel tar Redningselskapet fire til seks ganger så mye (hvis man ta med deres registrerings/omregistreringskostnader)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Ja hva pleier å skje hvis en kjøper en vare eller en tjeneste og ikke betaler for dette?

Tror ikke det er uvanligt at leverandør slutter og levere varen/tjenesten og purrer på manglende betaling av en varen/tjenesten, eller?

 

Vel, for å korrigere litt!

 

Jeg har aldri kjøpt denne "varen" (om det å være oppført i et register kan kalles en vare). Saken er at megleren hadde gjort omregistrering da jeg kjøpte båten, uten min viten/vilje!

Den første 100 lappen anså jeg for å være et engangstilfelle for omregistreringen. At det nå viser seg at dette er blitt en årsavgift gjør meg regelrett forbanna. En årsavgift, der størrelsen tydeligvis kan settes etter eget ønske, uten noen som helst begrunnelse, gjør meg enda mere frustrert.

 

At NSSR har fått konsesjon til å drive dette registeret gir de, etter min mening, ingen rett til å kreve alle for et årlig avgift. Et beløp for nyregistrering/omregistrering synes derimot naturlig, og burde være tilstrekkelige midler til å drive dette.

 

Å kontakte registeret via telefon synes vanskelig (ref. trådstarter).

 

Å unnlate å betale dette "tiggebrevet" synes derfor som et greit alternativ hvis dette automatisk medfører en utmeldelse, vel og merke uten at det får konsekvenser som inkasso og stempel som dårlig betaler.

 

Misforstå meg rett; Jeg synes Redningsselskapet gjør en utmerket jobb langs kysten vår, og jeg unner de hver eneste ærlige krone.

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Blir enkelt dette regnestykket ditt.

 

Lønskostnader? - du tufter det på dugnad? Hvis jeg skal registrere meg så kan jeg ringe deg på jobben?

Lokaler? - du får låne disse gratis?

....etc

Denne lista her er nok fremdeles ganske så mangelfull

Alt dette er med i lista mi hvis du ser etter. Du kan også få det mye billigere. (Mitt priseksempel er for en premium tjeneste med en garantert oppetid på 99.9 % fra norsk leverandør). Ingen sier at de skal ha serveren hos seg selv eller noe sånt. Dette er en kommersiell tjeneste: du kjøper en database i drift på en maskin med alt inkludert fra en IT leverandør. Som sikkert f.eks baatplassen gjør.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Er det noen som er flinke til å lage poll, som kanskje kunne loddet stemningen her på baatplassen ? Jeg synes nok økningen burde vært forklart av småbåtregisteret, da den er ikke så langt fra en dobling av tidligere gebyr. Prisstigning på noen prosent er jo forståelig, men 75% tillegg er mye, uten videre.

 

Én stemme alene er ikke nok til å rokke ved spesielt mye, men om baatplassens medlemmer legger sammen stemmene, så kanskje i alle fall en uttalelse ville vært lettere å få. Forutsatt at det er flere enn jeg som synes dette er utidig.

 

Tittet fort på hjemmesiden på internett, men fant ingen relevant forklaring i farta (enkel titt bare). Det jeg derimot reagerte litt på, var at småbåtregisteret har en nettbutikk, som de reklamerer for på siden. Blir ikke dette litt blanding av kort ? Vel og greit er registeret bare frivillig tvang (ref. fleste forsikringsselskaper)...

 

/F

Link to post
Share on other sites

Er det noen som er flinke til å lage poll,

Flink og flink er vel ikke sikkert, men det er jo en poll general her på forumet som lager poller om det aller meste som han er i mot... Hadde dette vært et rent statlig anliggende så hadde nok pollen alt vært på plass for lenge siden, men siden dette ikke er det så er det ikke sikkert det er like interessant... men en skal aldri si aldri.... om hvilke poller som dukker fra poll generalen "him self"

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Her kommer det jo noe interessant:....sitat "litt peiling":...Skal eller er båten registrert i Nis-Nor (skipsregistret) kan den ikke registreres i noen andre registre!

 

For min del burde nå saken være klar da.. ...Men hva sier forsikringsselskapet til dette..

Tvangsekteskap er vi da vel alle i mot,..... er vi ikke?..

Jeg husker da overgangen fra tollvesenet til NSSR ble foretatt, og om jeg ikke husker riv ruskende feil så ble vi i forhold til denne avgiften forespeilet at dette var en engangsavgift...

 

Per

Redigert av Per T Kålin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...