Jump to content

West System epoxy/ Biltemas laminerings epoxy

Per T Kålin

Recommended Posts

Jeg fikk tips om å kjøpe Biltemas lamineringsepoxy her en dag til mitt prosjekt og jeg som har brukt adskillige liter med West System sin variant ble jo veldig mistenksom på hva som egentlig er forskjellen på disse limtypene, hvis det er noen. Kanskje prisen er det eneste som skiller dem ut.

Noen intelligente der ute som vet mere??????

Per

Jeg glemte å si at jeg har veldig god erfaring med West epoxy, men hvis Biltema sin variant i praksis er det samme og billigere, så mener jeg at West har (får) et problem etter hvert. Jeg kjøpte en 3dl pakning og betalte ca 100 Kr for den. De hadde også større pakninger. Tror den største var på 5 liter.

Per

Polyesteren som BT selger skal vistnok være produsert av Reicholdt (staving?) , som er ett kjent varemerke. Sannsynligheten for at det også er de som leverer epoxy'en er ganske stor. Ikke alt for mange som produserer dette.

Personlig har jeg brukt West tidligere, men har gått over til Ebalta epoxy (tysk) fra Svas Kjemi på Lillestrøm. Fordelen i forhold til West er bl.a:

40-45 minutter "potlife" i motsetning til West som ligger på ca 20 minutter.

Helt klar i motsetning til West som er svakt gul (West standard herder)

Prisen på epoxy og fyllstoffer fra Svas er i en anne liga enn West. Kjøper 4 kilo filler fra Svas for ca samme pris som du gir for 400gr fra West. Prisen for 13kg harpiks og herder er rimeligere enn 4,5kg fra West.

Jeg har ingenting å utsette på servicen fra West System i Oslo, men Svas har virkelig kunnskap om produktene og svarer villig på de spørsmål jeg har hatt om hva jeg skal bruke hvor osv.

Svas selger primært til støpe-industrien, men selger gunstige "småpakker" til båtbyggere.

Eneste minus med Svas er at minste forpakning er på 13 kg. Passer meg ypperlig, men er selvsagt overkill hvis man bare skal lime fast en list :cool:

PS jeg har ingen andre kjennskaper til Svas enn at jeg er en meget fornøyd kunde :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...