Jump to content

30 fot's tresnekke og 17år?

tomcatos

Recommended Posts

hei!.

jeg er en 17 år gammel gutt som har litt erfaring innen det meste egentlig. og jeg har fått tilbud på en en 30 fot's tresnekke som trenger opp pussing.

motor,skrog og hytta er helt fne og alt virker som det skal. eneste er atte jeg må ''ommublere inne i hytta sånn atte den blir litt mere sosial, får sån den er nå er den langt fra sosial.

det jeg lurte på hva ville det koste å få pussa opp en tre snekke som må skrapes ned hvem minste lille kvadrat cm og legge på ny maling eller olje/lakk?

mit navn er Thomas Fure Hansen. er 17år

og har fått meg et ålesund bygg. altså en trebåt på 30 fot.

jeg har en kjærste som er ivrig i oppussing av båten så dette blir fnt.

send meg en IM eller en e-post på: thomasfure_125@hotmail.com

Dette kan koste alt fra noen hundrelapper til mange tusen. Dette kommer helt ann på hva du vil legge i båten :wink: Hvis du vil skape et møbel av en båt, krever dette gode og blanke lakker og her er owatrol Edelolje til kr. 295 pr. boks eller Epifanes blank lakk til kr 240 pr. boks.

Det finnes også langt billigere alternativer. Jotun Ravilakk er et billig og godt alternativ.

Det å regne kostnader på hva det vil koste å skrape, slipe, olje og lakke er vanskelig, men gjør du en skikkelig jobb nå, har du en båt som du slipper å gjøre dette på igjen før om 6-7 år. Eneste ulempen er at det nå begynner å bli lovlig sent for å begynne å skrape en båt rein nå...

Iallefall - Lykke Til! :flag:

Vivvi (som sjøsetter i dag)

hei! Det trenger ikke å bli så dyrt, hvis det bare er maling og lakk det snakk om, så noen tusenlapper. Men det pleier å bli litt mer enn man hadde regnet med! Ta med deg noen som har peiling på besiktning, så er du litt sikrere! Hvilken type båt er det? 30 fot er en fin størreslse! Lykke til!

tusen takk får komentarer. men jeg har regnet ut atte jeg kommer til å bruke 6000kr bare i ting som skal pansles/rulles på..

jeg har hatt med meg en som er erfaren innen båt og sett på den. og han skal hjelpe meg og bytte 30cm av den ene bord gangen under vannlinje som det er råte på. men det er ikke noe problem.

båten skal vist nåkk være et ålesundbygg på 30 fot i følge forje eieren. men det er jeg ikke helt sikker på. det er også veldigt trangt inni der pga benker og skap og den slags. noe som jeg ikke liker som må ut. har regnet med og bruke 9000kr på dette prosjekte og det er ikke galt til å vøre en gratis båt da. han skulle egentlig ha 10.000kr får den men siden jeg var så ung og det var jeg som tok kontakt med han før han i det hele tatt tenkte på å kvitte seg med den så fikk jeg den.

skal vell få opp et bilde her etter hvert også så dere kan se båten.

Dette kan koste alt fra noen hundrelapper til mange tusen. Dette kommer helt ann på hva du vil legge i båten :wink: Hvis du vil skape et møbel av en båt, krever dette gode og blanke lakker og her er owatrol Edelolje til kr. 295 pr. boks eller Epifanes blank lakk til kr 240 pr. boks.

Det finnes også langt billigere alternativer. Jotun Ravilakk er et billig og godt alternativ.

Det å regne kostnader på hva det vil koste å skrape, slipe, olje og lakke er vanskelig, men gjør du en skikkelig jobb nå, har du en båt som du slipper å gjøre dette på igjen før om 6-7 år. Eneste ulempen er at det nå begynner å bli lovlig sent for å begynne å skrape en båt rein nå...

Iallefall - Lykke Til! :flag:

Vivvi (som sjøsetter i dag)

joda kan være enig atte det er lurt og bruke en orntlig lakk med en gang. men dette skal jo bare brukes som en ungdoms båt så da er det ikke så farligt liksom. jeg vil ha en båt som ser sånn passe ut. men trenger ikke være strøken. skal ikke ha den på masse eller trebåt festivalen likosm. så det jeg tenker blir gjort er å bruke biltema sin olje og lakk med mørk brun beis innblanna i lakken får en mørkere farge i treet.

ja er kanskje enig atte det er litt seint med å byne på båten nå. men jeg går ikke på skole og jeg jobber ikke så jeg har alt får god tid. og båten står 6 hus unna :cheers:

her har jeg faktisk et dårligt bilde av den. den ser litt rar ut i formen på hytta og det er den faktisk. (den er så lang)

men det får ikke gjøre noe. får der inne er det sove plass til 4 personer og det er styrhuset.

DSCF2833-1.jpg

Lykke til med båtprosjektet! Blir sikkert bra og veldig moro! Sørg for å samle kameratgjengen til båtpuss. De som skal være med på tur bør bidra! Det er hyggelig og sosialt med båtpuss, og de som har vært med å pusse vil være flinkere til å ta behandle båten fint.

Pappa, jeg vil sove i båten!

Lykke til med båtprosjektet! Blir sikkert bra og veldig moro! Sørg for å samle kameratgjengen til båtpuss. De som skal være med på tur bør bidra! Det er hyggelig og sosialt med båtpuss, og de som har vært med å pusse vil være flinkere til å ta behandle båten fint.

jaja venne gjengen har ikke noe valg. nå har jo jeg pussa ned båtenne dems også så di må nesten hjelpe meg. har en kompiss som jobber med tre båt bygging heldig hvis. å det når jeg tenker meg om så blir det billigere en jeg hadde ventet meg.

jeg er jo en av di få heldige som faktisk får med dama på båt puss. eller ho får meg meg :eek:

men hvis jeg ksulle malt skroge... hvem farge? hvar vurdert marine blå eller hvit det er jo mye billigere og male med olje maling en og olje og lakke

mvh Tomcatos :cool:

Om den er sånn nogelunde pen i veden ville jeg ikke malt den, da er det liksom kjørt. er en jobb ut i ville satan å alt det der å få den trehvit igjen.

Om det er dårlig med kroner ville jeg kjøpt lakk på biltema for i år.

Først noen strøk med lakk tynnet med whitespirit 3 deler whitespirit 1 del lakk slik at det flyr godt inn i veden. så avsluttet med et til to lag ren lakk også fra biltema.

Tror ikke dette er så mye dyrere enn oljemaling.

men det er jo selvfølgelig opp til deg.

Stå på, dette må jo bli bra.

(var slik jeg startet også, har ikke hatt det så gøy på vannet som jeg hadde når jeg var på din alder i gammal snekke)

Lykke til.

Det blir nok bra skal du se! Hvis du vil gjøre det fort å gæernt i år, kan du gi båten noen lag med lakk der det er flasset av, så maler du på lakken. Da vil du slippe de problemene båtdrømmeren nevner, hvis du eller noen andre vil gjøre den trehvit og fin igjen!

hei! jeg sa jeg bare hadde vurdert og male den men jeg tror jeg går får biltema olje og lakk. men jeg gidder ikke skrape ned hele skroge i år. det tar jeg til neste år. jeg skal heller gå over og skrape og pusse litt så jeg får tørka ut noen svarte fokt flekker rundt om kring. så maling blir det ikke i år eller di neste 6 åra hvertfall. jeg er jo så hedig atte jeg har fått denne båten også, han som eide den skulle egentlig ha 10.000kr får den men var så heldig atte jeg fikk den så håper på å få lagd noe brukendes til i år. jeg må også få sydd kalesja så den blir hel. må vaske og impringnere den da.

foresten....

NOEN SOM HAR BILDE AV LIKE BÅTER? JEG VIL HA NOEN TIPS TIL INNREDNINGA FÅR JEG MÅ BYGGE OM VEIT JEG.

Det jeg pleier å gjøre for å få inspirasjon ang løsninger, er å tråle finn.no for båtannonser og se åssen forskjellige typer båter er bygd opp innvendig. :yesnod: Kan være mange fine bilder der :wink:

eneste probleme er atte jeg ikke finner noen like båter på finn. men kan jo se på andre båter på løsninga dems da men. skal prøve og ikke endre på alt får mye inni hytta. men skal fjærne den ene veggen hvertfall så båten hvertfall blir litt mere sosial. det vil si atte jeg må fjørne et skap som er til jaker og sånt. men det får ikke gjøre noe da. kan heller få lagd noe nytt kanskje. skal få tatt bilder av innredninga en gang også.

hvis noen har et kjøleskap å gi bort hadde det hvert fint.

dette er mestaparten som må gjøres med båten. er ikke alt dette som skal gjøres heller. bare satt opp en liste får å se hva som kan gjøres.

TO DO LIST til båten.

få et overblikk over hva som er i båten, hva som trengs til båten og hva som må gjøres med den!

skrape over og under vannlinje på skrog.

skrape dekk og hytte.

olje og lakke skrog. skal også ha bunnstoff.

male dekk og hytte.

fikse bord gang forrut.

fikse det elektriske.

fikse vinnduet på styrbord side.

nye plater til benkenne.

lage ny fører stol.

reperere kalesje og vaske den.

fjærne ene veggen får mere sosial båt.

skrape hytte innvendig og male.

nytt navn på båten. feks costa blanca, nirvana, casandra, ållebålle, sandefjord II og Big Boy.

fikse gulv så det ikke er en planke hau.

montere sterio? eller bare en radio.

servic av motor.

fiksing under vannlinje generelt.

bytting av noen tre plugger.

lage til et bord.

kjøleskap?

gardiner?

fikse kjølevanns sløyfe. lodde? sveise? eller slangeklemme og gummi?

tre plate under kompass må byttes!

lage ny bysse.

renske kjølen til slutt.

lensepumper må settes på riktig plass.

bateriet må muligens nytt.

hva tror folket her inne om lista mi? noe som burde lagges til?

da må du nesten forklare meg hva det er? jeg kan mye men ikke så ALT får mye

Omprioritering.. uten korreksjoner... men alle skroggjennomføringer (hull i skrog ved og under vannlinje)... bør sjekkes, samt ventilene ...

få et overblikk over hva som er i båten, hva som trengs til båten og hva som må gjøres med den!

fiksing under vannlinje generelt.

fikse bord gang forrut.

skrape over og under vannlinje på skrog.

bytting av noen tre plugger.

servic av motor.

fikse kjølevanns sløyfe. lodde? sveise? eller slangeklemme og gummi?

fjærne ene veggen får mere sosial båt.

skrape hytte innvendig og male.

fikse gulv så det ikke er en planke hau.

tre plate under kompass må byttes!

lage ny bysse.

lensepumper må settes på riktig plass.

renske kjølen til slutt.

bateriet må muligens nytt.

fikse det elektriske.

fikse vinnduet på styrbord side.

skrape dekk og hytte.

olje og lakke skrog. skal også ha bunnstoff.

male dekk og hytte.

lage ny fører stol.

nye plater til benkenne.

reperere kalesje og vaske den.

lage til et bord.

montere sterio? eller bare en radio.

nytt navn på båten. feks costa blanca, nirvana, casandra, ållebålle, sandefjord II og Big Boy.

kjøleskap?

gardiner?

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

altså du mener mellom bordgangenne? jeg har litt mått som skal fikses der. men det er bare en smal sak

altså du mener mellom bordgangenne? jeg har litt mått som skal fikses der. men det er bare en smal sak

Nei.... ting som kjølevannsinntak, vanninntak for toalett osv. Dvs gjennomføringer som muligens kan føre til at du tar inn vann hvis slangekoplinger osv sprekker...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

For å få bruke båten i sommer bør du ikke sette i gang for mange prosjekter om bord på en gang. Jeg anbefaler at du har fokus på det sikkerhetsmessige først, bl.a. tilstanden på skrog, motor, styring og elektrisk sammen med den oppussingen av båten som er nødvendig for å begrense forfallet. Deretter kan du gjøre de oppgraderingene som du ønsker og har tid til evt. fordelt over en par sesonger.

Jeg har selv trebåt og har utført diverse større og mindre arbeider på denne. Jeg har planlagt mine prosjekter slik at den enkelte jobben kunne utføres i løpet av noen uker på slipp. Dette for at ikke hele sesongen skulle forsvinne i båtpuss og reparasjoner.

Lykke til med prosjektet.

MVH

Fiks

Jeg ser at du har planer om å rive ut deler av innredningen for å få det mer åpent inne i båten.

Jeg vet jo ingenting om hvordan båten er konstruert og innredet, men før du river ut noe, bør du forsikre deg om at du ikke svekker båtens styrke.

Jeg vet ikke hvordan det er med gamle trebåter, men for gamle seilbåter i plast er det slik at enkelte skott og andre deler av innredningen gir et viktig bidrag til båtens styrke og stivhet. Men så er jo seilbåter utsatt for helt andre belastninger, så dette er kanskje ikke noe å bekymre seg om for deg...

tusen takk får svar atte ammen. ver noen lærerike svar.

det med innredninge. hvis det kommer til å svekke båtens styrke så har jeg en plan på hvordan jeg kan få stiva opp det igjen. får vekk skal den veggen

det er jo bare en dør på 50*30cm der liksom. å det er ikke intrisangt får meg å ha jeg som er litt kraftig

siden dette skal være mitt prosjekt utover så lurtrte jeg på om jeg må lage en ny tråd eller kan jeg bruke denne? å går det ann å bytta navn på tråden til= prosjekt: ålesundbygg 30 fot

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...