toholthe Startet 25.April.2009 Del på Facebook Startet 25.April.2009 Hei, jeg har et lite problem. Jeg bruker følgende BEP hovedstrømdings: http://maritim.no/product.aspx?id=20017&am...upkey=006002043 I vinter har jeg installert Sterling PDAR som jeg har kjøpt av Jørg. Den fungerer utmerket. Problemet er at hvis jeg har litt forbruk og det går strøm gjennom skillereleet får jeg veldig høy spenning på startbatteriet, mens den holder seg konstant på 14,4 på forbruk da det er der det senses. Eneste grunn jeg kan tenke meg er stor motstand gjennom reelet. Ved 2-5 Ampere er det 1 volt forskjell. Hvis jeg skrur over "emergengy connect" og dermed kobler bankene sammen synker spenningstapet til 0,2 volt (fremdeles mye syntes jeg). Spørsmål: 1. Er det en feilvare jeg har, eller kan det stemme at det er så mye motstand? 2. Vurderer å bytte til skillediode nå som jeg har ny regulator. Hvordan kobler man opp den når kabel fra starter og dynamo er den samme? T Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.April.2009 Del på Facebook Svart 25.April.2009 Det opplegget er ikke bra, du kan ikke ha sense på forbruk når du tydeligvis har dynamoen tilkoblet start. Sensekabelen MÅ være tilkoblet samme bank som dynamoen og BEP releet må kobles slik at det også føler på den banken. 1V ved 2-5A altfor mye, nok til å smelte reléboksen eller det som verre er ved høye ladestrømmer. Høres merkelig ut dette. Sikker på at det er over selve releet du har spenningsfallet? Isåfall er det defekt. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 25.April.2009 Del på Facebook Svart 25.April.2009 Jo, sensen må på første batteri i rekken. Red. her: ...eller på inntak av reléer/batterivelgere m.m. Ang. spenningsfall, er du sikkert på at du ikke får fall på minus? 0,2V er sannlig mye ved så lite strøm som 2 til 5A. For sammenlikning: via PSR finnes det -maksimalt- fall av noe med 0,01V ved maks belastning av releene. BEP er ikke dårlig, så skulle man først dobbeltsjekke om det er virklig noe materiellt feil eller bare noe koblingsfeil f.eks. på minus. Du finner fram. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
toholthe Svart 25.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2009 Dette er slik jeg har fått beskjed av Jørg om å koble det. Det er jo forbruk jeg ønsker riktig spenning på. Er enig i at det høres rart ut. I utganskpunketet skal jo + på forbruk og start bli samme elektriske punkt når releet kobler inn. Dette er ikke praksis hos meg. Som sagt. Når jeg skrur på "emergency connect" som egentlig bare kobler bankene sammen synker spenningstapet. Jeg er derfor ganske sikker på at spenningstapet er i releet eller i kablingen til denne. I og med at jeg har felles kabel fra dynamo til starter som så går til startbatteri må jeg kanskje trekke en kabel til for å kunne bruke diode. En fra dynamo til diode, og den som ligger der fra før kan gå fra startbatt til starter. T Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 25.April.2009 Del på Facebook Svart 25.April.2009 Sensen må som sagt sitte på første batteribenk eller velgerens inntak. Du behøver forresten ikke å bytte til skilledioder, ordne det du har da går det sikkert fint. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
toholthe Svart 25.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2009 BEP er ikke dårlig, så skulle man først dobbeltsjekke om det er virklig noe materiellt feil eller bare noe koblingsfeil f.eks. på minus. Et eller annet sted ligge ihvertfall feilen. Jeg tror ikke det er på minus siden da både start og forbruk er koblet til en koblingsskinne på minus siden som igjen er koblet til motorblokk. Ikke mye som kan være feil her. Skjønner virkelig ikke hva som kan være koblet galt heller. Jeg kan kanskje prøve å koble + delene på start og forbruk sammen [paralellkoble](for en kort tetst) for så og belaste mye på forbruk og så starte laningen for å se om jeg får samme effekt. Da vil jeg ihvertfall vite om det er BEPen som er problemet. Er det en mulig løsning? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.April.2009 Del på Facebook Svart 25.April.2009 Dette er slik jeg har fått beskjed av Jørg om å koble det. Det er jo forbruk jeg ønsker riktig spenning på. Er enig i at det høres rart ut. I utganskpunketet skal jo + på forbruk og start bli samme elektriske punkt når releet kobler inn. Ja, forutsatt at relét føler på det batteriet som dynamoen er koblet til. Men hva om det skulle oppstå et brudd i forbindelsen mellom batteriene, enten i selve reléet eller kabling. Da vil dynamoen kjøre alt den kan av ampere inn på startbatteriet og dette kan i verste fall ta fyr. Elektronikk som er koblet til kan bli ødelagt. Er jo delvis dette som er i ferd med å skje hos deg... Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 25.April.2009 Del på Facebook Svart 25.April.2009 Gjør det ikke vanskeligere enn det er. Jeg ville bare montere det som det er anbefalt, eller som det er best. Anbefalt er vanligvis: - dynamo direkte på startbatteriet Startbatteriet trenger bare veldig kort tid for å komme på/øke spenningen, så blir forbruk tilkoblet via BEP i løpet av veldig litt. - Sensen av PDAR på startbatteri. - Forbruk, via BEP, etter start. Dobbeltsjekk at kablene (pluss og minus) mellom start og forbruk er tilpasset maks strømmen som kan flytte. Finnes det ikke ettergløding/veldig store forbrukere på startkretsen, da ville jeg heller lade direkte på forbruk og så videre på start. Det er egentlig bedre, men i så fall må sensen av PDAR direkte på forbruk. Jørg ps: Jeg svarer nå etter kl. 18.00, når jeg er tilbake i Larvik igjen. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Kodvaag Svart 25.April.2009 Del på Facebook Svart 25.April.2009 Jeg har lagt opp nytt elektrisk i båten min i vår,og montert BEP skillerele (ikke dual sense) Har en hovedbryter på hvert batteri, og en nødsammenkoblings nødbryter for å kunne starte fra forbruksbatteriet dersom noe skulle skje med startbatteriet. Monterte to voltmetere. Ser at spenningen på startbatteriet stiger ganske fort etter oppstart, og etter ca ti sekunder slår ladingen inn på forbruksbatteriet, og spenningen stiger, og blir lik med startbatteriet. Genial løsning, med BEP rele! Hadde jeg kjøpt det selv, i stedet for å få det med fra forrige eier, så hadde jeg nok kjøpt dual sense pga ladix landstrømladeren min... Men, bruker ikke landstrøm nå, så dette funker så fint at... Skulle startbatteriet gå tomt og jeg har landstrøm, kan jeg koble batteriene sammen med nødbryteren og lade begge. I realiteten blir vel denne funksjonen kun benyttet ved vinteropplag. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
toholthe Svart 26.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2009 Ok, da fungerer det som tiltenkt hos meg. Jeg får undersøke litt hva som kan skylles spenningstapet mellom batteriene når de er koblet sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.April.2009 Del på Facebook Svart 26.April.2009 Skulle startbatteriet gå tomt og jeg har landstrøm, kan jeg koble batteriene sammen med nødbryteren og lade begge. Det tar BEP VSR seg av. Lading fra motor, landstømslader og solceller er koblet til forbruk. I det øyeblikk det har fått nok påfyll så kobler VSR til startbatteriet. 100% handsoff. Jeg rører ingen brytere. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 26.April.2009 Del på Facebook Svart 26.April.2009 (redigert) Jeg bruker også BEP og bruker PDAR med sense på start. Jeg har i tillegg strømmåler fra Sterling. Har koblet voltmeter på begge bankene og shunt på forbruk. Når BEP har slått inn (13,7V og diode lyser) da vises spenningen lik på begge bankene (ca 14,4V - vil variere avhengig av tapping og ladeforløp styrt av PDAR). Måler du forskjellig på bankene etter BEP er slått inn må noe være galt med BEP? Redigert 26.April.2009 av dante (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 26.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2009 Tror det er noe galt med BEP, får gå og bytte og se om det hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
janerbe Svart 26.April.2009 Del på Facebook Svart 26.April.2009 Er det ikke slik at en skal koble kabel fra dynamo og startbatteri på sense på BEP reelet og forbruket skal inn på second? Har hørt om det er stor forskjell på størrelse på start og forbruk bør sense kobles på forbruk for å ungå at BEP en trigger.. Er det sant? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 26.April.2009 Del på Facebook Svart 26.April.2009 Det er viktig at forbruksbanken er tilpasset ladekapasiteten. Se here: Ofte stilte spørsmål Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 26.April.2009 Del på Facebook Svart 26.April.2009 Er det ikke slik at en skal koble kabel fra dynamo og startbatteri på sense på BEP reelet og forbruket skal inn på second?Har hørt om det er stor forskjell på størrelse på start og forbruk bør sense kobles på forbruk for å ungå at BEP en trigger.. Er det sant? Det viktigste er å ikke trekke mer strøm gjennom BEP en det den er beregnet for. Man MÅ ta hensyn til dette.. Har hørt om skrekkhistorier. Det er ikke særlig hokus pokus i en normal konfigurasjon, dynamo og start kobles til pluss på startbatteri. Deretter skal BEP kobles med primær (den skruen som er malt rød) til startbankens pluss - jeg har en 16 kvadrat her. Deretter en fra pluss forbruk inn på den andre skruen. Er BEP dual sense er det ett fett. BEP skal jo bare overføre ladestrøm etter volt overstiger 13,7. Når du har skrudd av motoren kan du hente ut strøm fra forbruk og startbatteri til spenningen kommer ned til 12,8 V - da stenger relèet for slik at du ikke tapper start ytterligere. På den ene siden er det i den tiden du trekker strøm gjennom BEP du må beregne A og nødvendig kvadrat, og på den andre siden (mer relevant mht kvadrat) må du ta høyde for max ladestrøm fra dynamo (A) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.April.2009 Del på Facebook Svart 26.April.2009 Har hørt om det er stor forskjell på størrelse på start og forbruk bør sense kobles på forbruk for å ungå at BEP en trigger.. Er det sant? Sense ligger automatisk på den banken som ligger direktekoplet, dvs ikke via BEP'en! Med forbruksbank over 200Ah anbefrales det å la denne få lading direkte ja. Startbatteriet trenger så lite lading at dette er mye bedre å kjøre dette over releet enn en stor og sulten forbruksbank... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Parax Svart 26.April.2009 Del på Facebook Svart 26.April.2009 Hei Jeg skal foreta en lignende oppgradering av ladesystemet. Tenkte å bruke Regulator PDAR og Skillerelè Pro Split R PSR123. Skal også bruke et system der jeg kan koble begge batteriene sammen i en nødsituasjon. Men trenger ikke systemet med BEP releet. Hvor kan jeg få tak i et slikt brytersystem ? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 26.April.2009 Del på Facebook Svart 26.April.2009 Det viktigste er å ikke trekke mer strøm gjennom BEP en det den er beregnet for. Man MÅ ta hensyn til dette.. Ja, det gjelder alle koblinger og brytere, men også for relé. Hvor kan jeg få tak i et slikt brytersystem ? Hvis man ordner fornuftig opp med ladesystemet sitt da trenger man normalt ikke noe bryter, eller nødtbro og slik i det hele tatt. Sørg for at det ikke finnes noe utlading på start (som betyr at startbatteriet er bare tilkoblet til start men ikke til andre duppeditter) da har du stortsett vunnet allerede. På båter der jeg monterer finnes det ved 1 stykke hovedbryter til både baugtruster og visnj i "beste" tilfelle en bryter mellom forbruksbatteri og forbrukskrets/fordeling. I verreste tilfelle blir det et magnetrelé som danner en nødtkrets mellom forbruksbenk og start. Men da har jeg vært "meget vennlig med båteierens lekelyst" allerede. Som sagt, bygg ordentlig da er sjansen veldig lite at det går noe galt. Brytere er nemlig også fine feilkilder. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
toholthe Svart 29.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2009 Nå har jeg vært i båten og skrudd, og funnet ut av det!!!! Følgende var feil: - Dårlig kobling mellom BEP skillerele og strømbryterne inne i hovedstrømtavle (de som er skrudd til fra fabrikk) - Jeg hadde springskivene under alle kablene som kom inn på bryterne og fikk derfor spenningsfall over disse. Har nå strammet til alt, og satt på mye som bruker strøm (antar 20A) i båten. Hadde da 0,0308V i strømtap mwllom bankene som må sies å være akseptabelt. Tapet fordeler seg som følger: - Fra startkabel til BEP (tynn orginal kabel inne i hovedstrømtavle) = 0,008V - Over BEP = 0,013V - Bra BEP til forbruksbryter (tynn orginal kabel [litt lengere enn den andre] inne i hovedstrømtavle) = 0,010V Mye som tyder på at kabeltversnittet inne i tavlen burde vært større. Jeg har også tap fra hovedstrømtavle til startbatt og forbruksbatt på 0,003V, men dette er det samme for begge så det spiller jo liten rolle når jeg bruker PDAR. Prøvde også med kun et par lyspærer tent (batteriene relativt fulladet), og da hadde jeg bare 0,01V i tap mellom bankene. Bør jeg spraye koblingene med noe for å få enda mindre tap? Hva med overgang polsko til batteripol? Takk for all hjelp. Gøy når ting funker og er ordentlig. T Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 Disse verdiene ville jeg ikke kalle tap i det hele tatt. Du er jo helt nede i det måleinstrumentet ditt klarer å måle (dersom det ikke er et instrument til flere tusen kroner). Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
toholthe Svart 30.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2009 Instrumentet er fra biltema, så du sier nok noe der ja. Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 30.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2009 Må også få skryte litt av Jørg Becker. Han har hjulpet meg mye over email. Kjempebra service! T Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 30.April.2009 Del på Facebook Svart 30.April.2009 Instrumentet er fra biltema, så du sier nok noe der ja. Takk for ros. Ang. instrumenter er det sikkert spørs hvor nøyaktig de er. Og du har sikkert noe målefeil også (f.eks. kan det ikke være riktig at du måler mindre spenningsfall med stor belastning enn med forbruk av bare en liten lysparæ) Men da kommer det ikke an på nå først og fremst. I ditt tilfelle ha det først vært spørs hva hovedfeilene er, og det fant du jo ut av. Sjansen at spenningsfallet er veldig ille likevel er med slike verdier uansett biltemaets "presisjon" ganske liten. Så kan du nå observere ladesluttspenningene og allt annet både videre og nøye, smøre kontakter og polsko forebyggende mot korrosjon & kristallisering, og kose deg ellers med ordentlig batterilading. Lykke til videre. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.