Trophy Startet 29.April.2009 Del på Facebook Startet 29.April.2009 Har båten på land for sjekk under vannlinjen. Har tatt forbehold i kjøpekontrakt om dette og selger har garantert (muntlig) at båten er fin under. Skroget var helt ok under, men jeg har oppdaget noe som ligner på tæring spesielt på aksel "oppheng". Det ligner på rust, men litt rødere i fargen. Det var anoder bare på trimflaps. På hekken stikker det ut 2 gjennomgående skruer, som jeg regner med det skulle være en anode på. Fra innsiden der skal det være forbindelse til andre skroggjennomføringer og aksel. Jeg var under arbeid uheldig og mistet noe tungt på slangenippel på akselsmøringen så den knakk. Der var det også en del rødfarge i godset. Jeg tror dette kommer av ar forrige eier har slurvet med anodene. Hva tror dere ? Hva kan dette komme til å koste meg ? Få redusert pris ? Heve kjøpet ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
index Svart 29.April.2009 Del på Facebook Svart 29.April.2009 Noen har nok slurvet med sinken her ja! Et prisavslag kan nok være på sin plass, tilsvarende kostnaden med å skifte ut de skadde delene siden det er en såpass ny båt. Stå på, sånn skal det ikke være! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Trophy Svart 29.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2009 Jeg tok noen bilder med mobilkamera og skal prøve å få lagt de ut i løpet av helgen. Har ikke program til tlf på PC'n, så er avhengig av hjelp av min datter og hun er meget opptatt Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 10.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2009 Her er bildene. Kvalifisert synsing imøteses. . . . . . . Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Dinamo Svart 10.Mai.2009 Del på Facebook Svart 10.Mai.2009 Trophy: Jeg var under arbeid uheldig og mistet noe tungt på slangenippel på akselsmøringen så den knakk. Der var det også en del rødfarge i godset. Rødfarge i bronse kan bety at sinken er tært ut av legeringa, etter at der ikkje var meir sinkanode å spisa av. Eg vil seia at du var heldig som oppdaga dette, for denne ville ha knekka i alle fall. Eg vil dermed holda det betimelig å skifta ALLE skroggjennomføringer under vann. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 11.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 Alle skroggjennomføringer skal sjekkes / skiftes ja. Det jeg lurer på nå er hvor mye dette kan komme til å koste ? Kan det lønne seg å sjekke annet enn det som er koblet til "hovedanoden" f.eks anoder i motor osv...Noen som har linker til nettsider med akseloppheng, propeller osv. ? At sinken er tært ut av legeringa hva vil det si ? Er den mye svekket ? Akselopphenget virket jo solid ennå, men kan dette kollapse / gå i stykker på et blunk ? Skeptisk .... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Lazyjack Svart 11.Mai.2009 Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 Trophy: Rødfarge i bronse kan bety at sinken er tært ut av legeringa, etter at der ikkje var meir sinkanode å spisa av. Magne Bronse er en legering bestående av kobber og tinn. Messing består av kobber og sink. Tyder på at "bronsen" her har vært nærmere mesing enn bronse. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Mai.2009 Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 Det er vanskelig å si noe om dette ut fra bilde. Ser nesten ut som om brakettene har vært utsatt for sprut fra sliping av svart stål, med tilhørende rustutslag. Jeg ville ha slipt rent et parti, slik at det er lettere å vurdere fargen på bronsen eller hva det nå er som er blitt brukt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Trophy Svart 11.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2009 Denne båten har ikke vært på land på over 2 år, så den slipe/sprut teorien tror jeg vi kan glemme. Det svarte tror jeg er rester av bunnsmøring. Om det er bronze eller ikke er jeg usikker på, men brukes det messing til akseloppheng ? Det kan også nevnes at propellbladene var veldig tynne og hadde noen hakk ytterst på bladene. Jeg tok ikke bilde av dette da jeg ikke tenkte over det før båten var på sjøen igjen, men takstmann i havna vår sier at det også er et tegn på tæring..... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Dinamo Svart 12.Mai.2009 Del på Facebook Svart 12.Mai.2009 Mitt mareritt, når det gjeld tæring er frå dengang eg skulle stenga kjølevannsinntaket i båten til far min. Eg tok i kranrattet, måtte ta i litt, for kranen stod litt fast i full open. Med det samme som kranen gav seg, so stod eg med heile kranen i neven. Røret gjennom skutebunnen var brekt tvers av, og i bruddflaten var der store groper etter tæring. Kva eg gjorde videre, huskar eg ikkje heilt, dette er over 30 år siden, men eg klarde å beholda båten flytande, og der blei innmontert ny gjennomføring. Då der og samtidig blei konstatert tæring på propellen, bevilga gamlingen og ein liten sinkanode. Magne Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 12.Mai.2009 Del på Facebook Svart 12.Mai.2009 Hei Trophy. Systemet du beskriver i båten din er ment som katodisk beskyttelse og beskyttelse mot lekkasjestrøm. (Jeg har forsøkt å forklare hvordan dette systemet virker i diverse tråder, men noen saboterer dette av uvitenhet eller rettere sakt de påstår å kunne dette best). Problemet er normalt at du har en feil i det som kalles potensialbondingen, og du må tilegne deg kunnskapen om hvordan systemet virker før du kan reparere det. Det brune du ser på akselopphenget er jernoksid, og det kommer garantert ikke fra selve akselopphenget som er laget i bronse. (Det nevnes av andre at sinken kan ha lekket ut av legeringen, men dette er ikke tilfelle fordi bronse ikke inneholder sink). Jernoksidet kommer fra noe som inneholder jern, og da sitter vi stort sett igjen med to alternativer. Enten er det jernskoen i anodene eller så kommer jernoksidet fra rustfritt stål. Det er derfor viktig å sjekke hvor jernoksidet kommer fra, for det kan være at det kommer fra en roraksling eller en propellaksel. Normalt sitter den delen som ofrer jern høyere på båten enn det stedet hvor jernoksidet setter seg, med unntak av hvis du har en lekkasjestrøm i båten. (Med en lekkasjestrøm kan det komme fra hvor som helst erfaringsvis). Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 12.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2009 Hva er jernskoen i anodene? Der var kun 2 små anoderester igjen på trimflapsen og de så også ut som de hadde fått tæring der de var bøygd i kantene. Hvordan måler jeg for å finne lekasjestrøm inne i båten ? Hvis jernoksidet kommer fra aksel eller ror hadde dette vært forhindret hvis der var anoder på aksel og ror ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.