Jump to content

verksted ute av stand til å reparere mercury 135hk 1999

Bearded Beast

Recommended Posts

ja hva skal man si. dette er en optimax. ingen feilmeldinger på analyseprogramvaren og ellers har de tatt runden men uten resultat. hva gjør man nå? kan ikkje koste på allverdens timer på verksted da regnestykket fort ikkje går i favør. iallefall ikkje når de er heilt opprådd for ka de skal sjå etter.. motoren starter og går men går ujevnt og er kraftløs på lavere turtall. man hører og at lyden ikkje har rette "ompf'en" prøver man dra på bare dauer den vekk og hopper og danser. var borti det i fjor vår med men da gikk det over og eg antok det bare var tilfeldig for plutselig begynte den og virke og gikk som ei kule heile sommeren. på høsten kom det tilbake for fullt. verkstedet ble satt på saken nå i vinter/vår men som sagt uten resultat. så vi får sjå ka som skjer når det blir varmere i sjøen om det er temperaturbetinget. men dette er mildt sagt ikkje slik det skal være. noen dyktige påhengsmekanikere her som har noe innspill? :confused:

Redigert av Korsnes (see edit history)
....på analyseprogramvaren og ellers har de tatt runden men uten resultat.....

Huffda.... kan du beskrive hva de har sjekket? Ellers er Iboats-forumet plassen for å få gode tips - eller Scream and Fly-forumet...

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

vel ka den runden består av i detalj veit eg ikkje men eg forstod det slik det innebar alt elektrisk de fant kurrant og at bensin kommer frem til pumpene. hadde visst holdt på noen timer.. hadde ikkje så mykje tips å komme med fra sentralt hold heller. ekspertisen i brunswick var visst sykmeldt..

noe demontering for kapasitetstest av pumper har de nå naturlig nok ikkje tatt vil eg anta.

Kan det være en vakkel på elektrisk frem til drivstoffpumpene, evt målere som igjen styrer innsprøytning?

En vakkel er jo vanskelig å finne, da den ikke er konstant...

Er feilen der når den testes i benken på verkstedet også?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

feilen har vært der heile tiden under verkstedbesøket. og er der enda. de meinte på alt elektrisk var målt og funnet iorden. iallefall dt som lar seg måle. og som nevnt ingen feilmeldinger på pc'n under noen omstendighet. skit, sku kosta på seg yamaha eller honda da det gjaldt :cheers:

Hvor gammel er motoren?

5 års reklamasjonsrett gjelder fra kjøpsdato, forutsatt at den er kjøpt som privatperson. Ergo må den være nyere enn fra 1. mai 2004.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Hei `Korsnes`, såvidt jeg forstår er verkstedet en autorisert Mercuryforhandler med det nødvendige utstyr for diagnose av din motor.?? Hvor gammel er motoren ?. Er det 135 hk du har? Her må du bare stå på, ta kontakt med Brunswick direkte hvis ikke noe positivt skjer. Har noen e-mail adresser som kan være til hjelp.

joda det stemmer det. det er en -99 135. de har vært i kontakt med brunswick på verkstedet men var lite å hente. virka til verkstedet gjør de de kan innenfor rimelighetens rammer. kan nesten ikkje bare skru istykker uten mål og meining.. alt kan vel fikses om man demontera til atomer men det er ikkje lønnt :wflag: problemet er jo at der ikkje vise feil på diagnosen og butikkane har ikkje deler på eget lager så de kan testbytte en og en komponent av betydning. høytrykkspumpa f.eks er en følsom del og en svakhet på de her, som både er elektrisk og mekanisk. vanskelig å feilsøke på i ei håndvending og har vært byttet før, 2 ggr faktisk da reservedelen òg var defekt. kan det være den som ikkje er heilt trygg f.eks? tja

Hvordan er selve motoren ??, tenker da på kompresjon ??

Muligheter for å koble til en løs tank med bensin, koblet så direkte inn på motoren som mulig ( rett på mate pumpe ?? )

Har null erfaring med så nye motorer, men de fungerer jo på samme måte :smiley:

Har tildeldigvis litt data på noen optimax modeller.... under feilsøking delen er det noen felletrekk som kommer opp under dine symtomer

• Deffekte plugger
  • Feil på en eller flere coiler ( et par søk på nettet bekrefter den )
  • Feil på bensin/direkte injector
  • Feil luft trykk ( under 79 +/- 2 psi under gange )
  • Feil på svinghjul.... noen mulighet for å verifisere at merking på svinghjul faktisk stemmer ( stempel #1 på topp = TDC på svinghjul ?? )

Tennings fusk kan sikkert feilsøkes med noe så enkelt som et tennings lampe koblet til pluggledningene en etter en under gange, skal være en gjevn stødig blinking.

Har også noen service data

• Pluggene skal nå være NGK IZFR5G, Mercury P/N 33-889597 001 ,Bulletin No. 2002-22
  • Var en maskinerings feil på kompressoren imellom S/N 0G868674 til 0G925496 ( skal være en hvit lakk dråpe nære strekkoden på kompressoren hvis utbedret ) service bulletin No. 99-6
    The air compressor end cap retaining bolts may become loose due to a machining error.
    The loose bolts could allow the end cap to lift out of the compressor body causing an oil leak,
    and/or loss of air pressure.

Hadde dette vært en eldre motor ville jeg sjekket tenning ( verifisert tennings merker med avstand ned til stempe topp ( måleur )).

Sjekket synkronisering imellom tenning og forgasser.

Selvsagt sjekket komp først.

Komblet bort ALT unødvendig utstyr som kunne skapt forstyrelser.

Koblet til er løs tank jeg viste var 100% ren, da med NY ren fersk bensin....

Arne Kjetil

For å starte helt elementært, om det har noe for seg:

Det å ikke komme opp i turtall på en bensinmotor kan komme av:

• Dårlig tilførsel av bensin
  • Feil blandingsmengde bensin/ luft
  • Dårlig bensin (?)
  • Falsk luft (?)

Noe mer?

Dårlig tilførsel av bensin kan komme av:

• Dårlig lufting i tank
  • Lekkasje av luft inn i drivstoffslanger (falsk luft)
  • Rusk som tetter igjen bensintilførsel
  • Dårlig bensinpumpe (som nevnt)
  • Feil i elektrnikk som styrer pumpen
  • Lekkasje av falsk luft i/ ved pumpen
  • Lekkasje etter pumpen (burde luktet)
  • Noe annet???

Feil blandingsforhold bensin/ luft kan komme av:

• Feil i sensorer (?)
  • Feil i ledninger til sensorer
  • Feil i computer
  • Feil oktan (???)
  • Feil justering når motoren presses (går fra tomgang til full gang i justering)

Har prøvd å komme på alle mulige (og evt ikke mulige) problemområder.

Spørsmålet er da: Hvordan kan feilene evt utelukkes?

Spraye startgass rundt bensinpumper/ slanger = Vil det avsløre evt. falsk luft som ikke plukkes opp av elektronikken i disse motorene?

nei eg aner ikkje kordan man skal angripe det her. ikkje visste de heller.. annen bensintank har vært prøvet. alle plugger coiler sensorer ledninger tenning kompressortrykk osv sjekket og funnet ok. som nevnt så brukte de noen timer på det her på verkstedet da diagnosen ikkje ga noe som helst feilmelding. at noe er ute av stille er tvilsomt. dette har vært en periodisk feil. hadde det samme ifjor og da som ved magi begynte den funke og gikk perfekt heile sesongen. ja den oppfører seg som der ikkje kommer bensin men eg trur dette er en elektrisk feil mht dette av/på fenomenet. får bare sjå om det skjer det samme i år som i fjor da den brått begynte å virke når tempen var klatra litt høyere. nei får vel bare kvitte seg med skiten og ta tapet så det går ann å sove på natta igjen :rolleyes: har nytt prosjekt på gang med low tech innenbords gjutjärnspis :cool: så det her har eg ikkje hverken penger eller tid til.

for å finne skikkelig ut av dette så skulle man nesten hatt en identisk motor slik at man kunne kryssbyttet komponenter imellom...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hadde en Optimax 90HK .

Riktignok en 2004 modell.

Den fanr pluteselig ut at den ville fuske og hoppe - og kun gå pent på tomgang.

Ved gasspådrag var det null kraft og masse fusking.

Ikke mulig å få den ove 1500 omdr.

Viste seg å være defekt påen elektronisk styrekrets til sylinder nr 3.

Etter ca 6 mndr kom samme feil igjen - da på sylinder nr 2.

Fikk da bytta hele motoren - kostnadsfritt.

Alt ok på den jeg har nå,

Syns bare det du beskriver av "oppførsel " på motoren - ligner litt .

Bare en tanke

:wink: joda :smiley: skulle ikkje dette dukke opp når de kjører pc'n i da? merkelige er at der ikkje viser feil men noe er åpenbart feil. det som er, er at de ikkje har deler å testbytte med grr tapsprosjekt heile greia. japansk neste gang :smash:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...