Elmer Startet 2.Mai.2009 Del på Facebook Startet 2.Mai.2009 Hei. Jeg er litt interessert i om andre har det som meg, eller om det er meg det er noe galt med. Prøver meg herved på min første poll! Det jeg lurer på er i forhold til poleringsmaskiner. Jeg kjøpte meg en OK maskin for et par år siden, og tenker hver gang jeg skal polere at det er veldig kjekt at jeg har en slik maskin. Når jeg prøver den ender jeg hver gang opp med å polere for hånd. Jeg synes jeg mister kontrollen når jeg bruker maskin. Føler rett og slett at arbeidet blir bedre for hånd. I tillegg opplever jeg at på svarte streker må jeg gjøre det manuelt og gni ekstra hardt for å få det vekk. Har noen andre det slik, eller må jeg bare trene mer og hvordan blir man i så fall god på poleringsmaskin? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 2.Mai.2009 Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 Jeg vil legge til at jeg bruker maskinen til rubbing og rens mest. Da gelcoaten er veldig blank i utgangspunktet er det veldig lett å polere for hånd etterpå - og det gjør jeg manuelt. Blir egentlig mest å legge på voks, for flaten er veldig blank som nevnt. (I fjor brukte jeg samme maskin - vinkelsliper modell - til å pusse hele skroget med Autosol. Noe jeg sterkt anbefalere å gjøre - men da med en grov pad.) NB: Jeg bruker VINKELSLIPER-liknende modell. Jeg har aldri vært fornøyd med de andre typene - hverken de med 1 eller 2 rondeller... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hansi Svart 2.Mai.2009 Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 Bruker maskin både til rubbing og polering på de store flatene. Der hvor det er litt kronglete å komme til gjøres jobben manuelt. Har en trinnløs maskin som en kan justere hastigheten på, fungerer aldeles utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 2.Mai.2009 Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 Jeg tror, av første innlegg at han, som jeg, har en xxxtema eller liknende som kun er egnet til ehh... vet faktisk ikke hva den er egnet til. Vibrere hendene dine? Må få kasta den snart. På jobben derimot, har vi en Hitachi saktegående bjørnesterk polermaskin av vinkelslipertypen som vi ansatte er så heldige å få lov å låne. Den er veldig god, jeg og vil aldri drømme om å polere noe for hånd så lenge jeg har maskinen tilgjengelig. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Komlo Svart 2.Mai.2009 Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 Hehe, eg skal testa Europris si poleringsmaskin i helga. Har ikkje voldsomme forhåpningar. Skal bruka One step compound og pure wax. Er det noko spesielt eg bør tenka på? Eller nokon smarte triks? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 2.Mai.2009 Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 Vet ikke hvordan den ser ut, men det du skal er vel å slipe ned? Da ville jeg fått tak i en grov pad å sette på. Jeg brukte en fra 3M som kostet 100,- - men jeg ville ikke gjort det uten. Den varte hele båten min, og den gjorde jobben minst 5 ganger mer effektivt enn den orginale (myke). Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Elmer Svart 2.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 Med fare for å blottlegge en stor grad av amatørskap, sier jeg likevel dette. Jeg har ikke en biltemamaskin, men en på 900 W som skal være godt egnet til dette. Problemet mitt er kanskje at jeg ikke har prøvd nok. Jeg får ikke paden til å vandre jevnt. Det hele blir ujevnt og jeg synes ikke det er mindre slitsomt og føler at resutatet ikke blir så bra. Hva gjør jeg galt!? Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 2.Mai.2009 Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 Disse feiltema eller europris maskinenen med to puter som snurrer litt er bare sorgen. Men har du en av vinkelslipertypen er det mye bedre. Men den må ha mulighet for å regulere hastigheten, og den må være elektronisk. Dvs at den regulerer hastigheten slik at den har samme hastighet både når den er belastet og når den går fritt. Billigmaskiner kan være gode greier, men jeg pleier styre unna ting som leveres med ekstra sett børster , det mener jeg sier litt om kvaliteten. Men like viktig som god maskin er gode puter og rubbe/polèrprodukter. Det hjelper ikke om du har polèrmaskinenes svar på Rolls Royce, hvis du kladder på med "ørevoks"... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Komlo Svart 2.Mai.2009 Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 Planen var å slipa ned, ja. Har gått over skriget med gelcoat sparkel. Der den er pussa av vart det fint. Vil gjerne få slipt ned litt på resten av skroget, slik at det vert litt lysare og fint. Eg har ikkje peiling på kva pad som kom med maskina, men det er sikkert noko drit. Maskina er forresten den runde som er von å halda. Denna 3mm greia, kvar får eg tak i den? Og kva er det? Me er to stk som skal prøva oss på polering for første gong. Så det vert ikkje meir enn ei skrogside å ta på kvar av oss. Reknar med det skal gå greit... Men tips tas imot med stor takk. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 2.Mai.2009 Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 3M er et merke. Ikke et mål :-) Jeg brukte Autosol slipemiddel (minner om en grov rubbing) sammen med en grov "svamp" fra 3M med en "bølgete" overflate. Dette er ikke polering, men en form for lett vannsliping. Hele tiden måtte jeg tilføre litt vann, slik at ikke slipingen "brant seg fast". Jeg hadde bare en billig vinkelslipermodell med trinnløs regulering (men som fikk lavere turtall jo hardere jeg presset). Jeg måtte legge litt press på, men ikke så mye at jeg ble sliten... (Blir jo uansett sliten av å holde maskinen, så sliten ble jeg. Men ikke sånn nummen...) Når det gjelder siste finish, brukte jeg like mye manuelt arbeid - da jeg synes det er lettere. Men da er det ikke lenger dyprens - men mer å legge på voks og ta av det grå etterpå. Jeg tar det grå av med en hang det blir grått. Lar det aldri henge på lenge. Må aldri polere i solen heller. Kun i skygge... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
alfb Svart 2.Mai.2009 Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 (redigert) Min båt var veldig matt før jeg startet poleringa. Kjøpte meg en Makita poleringsmaskin (vinkeltype) og brukte One step compound og pure wax. Alt etter totalvurdering etter å ha lest diverse tråder her på BP. Resultaltet ble overveldende, blank og som ny! Båten er 2000 modell og jeg får stadig spørsmål om den er flett ny (Jeg skiftet også dekor og kalesje så det bidrar jo selvfølgelig også) Naboen sto samtidig med biltema maskin og vanlig "all round polish". Gikk ikke an og sammenligne i det hele tatt. Redigert 2.Mai.2009 av alfb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 2.Mai.2009 Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 Stemte blank da jeg ikke har poleringsmaskin og samt for å se resultat i poll Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Ben Sin Svart 2.Mai.2009 Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 Jeg tror det kan være lurt å skille mellom poleringsmaskin, og maskin med utseende som en poleringsmaskin. Grensen mellom disse går på ca 3000,- kroner. Håndpolering og maskinpolering er to vidt forskjellige ting, og det finnes ikke tvil om at maskinpolering på riktig måte gir det desidert beste resultatet. Men det krever øvelse på det også. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 2.Mai.2009 Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 Bruker eksentersliper med trinnløs regulator. Bruker den til å jobbe guffa inn i båten. Til fjerning av guffa benyttes microfiberkluter som kan vaskes etter bruk. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Komlo Svart 2.Mai.2009 Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 Hehe, 3M ja:) Er det berre å vaksa skroget reint, fyra på one step compounden og polera i veg? Skal detta vaskast av og så gjer ein likt med voksen? Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 2.Mai.2009 Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 Med båt på bare 20 fot syntes jeg det er mer pes å dra en tung poleringsmaskin frem og tilbake til båten enn det er å polere for hånd Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.