Jump to content

Tinn tåler ikke kulde, hva med elektronikken ombord?


mateco

Recommended Posts

Heisann!

Jeg kom over et intressant innlegg i Vi Menn under spalten "Viste du at.."

 

Der ble det beskrevet at Tinn ikke tåler kulde!

 

Bl.a. stod det å lese at Napoleons soldater frøs ihjel i Russland som følge av at knappene i jakkene var laget av Tinn som dermed smuldret opp i kulden og jakkene lot seg dermed ikke kneppe igjen!

 

Om hvorvidt dette er tilfelle eller ikke overlater jeg til båtplassens lesere å selv vurdere....

 

Det som derimot festet seg var det faktum at Tinn ikke tåler frost. Hvilken temperatur det her er snakk om har jeg ikke peiling på!

 

Mine tanker gikk da til oss alle båteiere som lar elektronikken ligge igjen i båtene om vinteren. En vinter som kan være svært så streng med minusgrader nedmot 20-30, alt etter hvor i landet vi har båtene!

 

Hva skjer da med loddepunktene i elektronikken?? Noen som har erfart deffekte elektriske komponenter etter vinterlagring? Dynamoer, startere, andre komponenter med loddede printkort? Kan det isåfall skyldes oppsmuldret tinn i loddepunkter, eller benyttes idag lodddetinn som er mere motstandsdyktig mot kulde?

 

Kunne vært intressant om noen her inne på forumet hadde kunnskaper å dele om akkurat dette!!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Kommer sikkert an på legeringen som er brukt. I loddetinn er det vel oftest 70% tinn og 30% bly, den vil da få andre egenskaper enn rent tinn.

(Og etter min ringe mening, ViMenn er nå flinke til å dramatisere det meste..)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Sant nok ivar!!

 

Men ombord har jeg en Glomex antenneforsterker som ikke virket. Denne hadde vært i båten "i årevis", iflg forrige eier, uten å virke.

Jeg hadde akkurat handlet dekoder hos Expert og var derfor litt ivrig for å få dette til å funke. Det ble derfor til at jeg forbarmet meg over denne antenneforsterkeren. Da jeg åpna den så bestod den av et lite printkort med en masse loddede kontaktpunkt. Og det forundret meg at alle punktene virket "råtne" på en måte. Helt hvite og kobbertrådene helt løse. Jeg lodda heel greia på nytt og fikk saken til å funke. Den artikkelen jeg nevner leste seg etterpå og jeg fundrerer den dag idag om det kunne ha vært kulden som hadde forårsaket de deffekte loddepunktene??

 

Idag finnes jo mange komponenter som er konstruert for tøffe kalde klima. Men allikevel, kan det være tinnlegeringer som man bør unngå???

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Men ærlig talt!!

 

Er dette noe å bekymre seg for??

 

Er det en metalurg eller "atomfysiker" her inne som har greie på Tinn og kulde, og som kunne gitt et fornuftig svar, så har iallefall jeg satt stor pris på akkurat det!!!! :yesnod:

 

Hvis min elektronikk tar skade av kulden så vil jeg gjerne forebygge, i den grad det er mulig!!!

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Det er grenser for hvor lave temperaturer elektronikk tåler. Komponenter i plastpakning er gjerne spesifisert for operasjonstemperaturer ned til 0 grader, i keramisk pakning gjerne ned til -40 grader.

 

Apparater som er loddet sammen for bruk i tempererte rom kan dessuten utmerket godt tenkes å gå opp i loddingene ved svært lave temperaturer, men jeg tror mer det skyldes mekaniske spenninger pga forskjeller i utvidelseskoeffisientene i de forskjellige materialene. Jeg har vondt for å tro at tinn i seg selv ikke skulle tåle kulde.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Blir sprøtt ved lavere temperaturer står det, uten at det oppgies spesifikkt hvor dette punktet er, så mulig det i lave temperaturer (noen - :confused: ) og litt mekanisk påkjenning vil loddepunkt kunne løsne, men uansett er vel dette ved rent tinn, noe som vel ikke nyttes i lodding, vil tro at innblandingen av andre stoffer hever grenseverdiene for dette uannsett hvor de måtte befinne seg på temp. skalaen.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Dette har nok ingen relevans for oss båteiere. Militærspekket utstyr tåler nok mye lavere temperatur uten at dette er ett problem, og ja med vanlig loddetinn.

På den annen side er det ikke så uvanlig at båtelektronikk smuldrer bort pga sjøluften. Desverre finnes det enda noen leverandører som ikke beskytter elektronikken tilstrekkelig.

På kretskort som ikke er lakkert er det ikke uvanlig med galvanisk og elektrolytisk korrosjon, og da smuldrer gjerne tinnet bort etterhvert

Link to post
Share on other sites

Det stilles helt andre krav til "automotive" og maritim elektronikk enn for det som skal inn i stuen din. Både når det gjelder soliditeten på komponentene, lodding og temperaturområde. Bl.a. blir mange enheter utstyrt med et eget varmeelement for å oppnå riktig driftstemperatur når det er kaldt.

 

Og det er noe, men langt i fra hele, årsaken til at båtelektronikk er så fordømrande dyrt. Hovedårsaken er vel fortsatt de respektive markedsavdelingenes vurderinger av hvor mye kunden tåler...

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Fikk lyst å legge ut "referansen" til tråden!

 

tinnfrost.jpg

 

Viste du at mygg hadde tenner og at rottene koser seg ekstra godt 20 ganger om dagen .. he..he..

 

Ikke akkurat "teknisk ukeblad" men nok til å gjøre meg nysgjerrige !! :lol::lol:

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Det morsomme her er at denne lysepæren må ha hatt lik spenning og strømtype i 108 år.... :rolleyes:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Et kjapt søk nå nettet viser vel at det er få som tror på teorien om at tinnknapper var en særlig vesentlig faktor i Napoleons nederlag. Selv om denne hypotesen faktisk er tittelen til en populærvitenskapelig bok. De fleste peker på at man må skille mellom rent tinn, og det som på nynorsk kalles pewter, men som vi her hjemme også kaller tinn. Altså, det ene er det rene grunnstoffet, mens det som ble brukt i knappene er den legeringen som var spesielt populær i pyntegjenstander på 60- og 70-tallet. Napoleons knapper var laget av sistnevnte. Å støpe knapper av tinn har vel ikke vært en helt ukjent praksis her hjemme, heller. Rent tinn har riktignok dårlige egenskaper i streng kulde, og kan faktisk smuldre vekk, men det er en prosess som tar ganske lang tid og krever veldig streng kulde. Så streng at Napoleons soldater neppe var utrustet for så streng kulde i utgangspunktet. At den tyske korporal ikke tok lærdom av Napoleons tabber er så sin sak... Uansett så er tinn i legering visstnok ikke utsatt for den samme dramatiske svekkelsen i kulde. Og hvis denne teorien holdt stikk så ville vel neppe tinnknapper vært særlig utbredt her hjemme, heller, i tidligere tider?

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Nå skal ikke jeg gi meg ut for å være noen historisk sakkyndig, men det er vel rimelig kjent at russerne har brukt samme teknikk fra Napoleons invasjon til siste verdenskrig, for å vinne krigene. I det de trekker seg tilbake brenner de ned alt de ikke klarer å få med seg, og utover vinteren har de fleste av motstanderne frosset ihjel, av mangel på husly og mat, uavhengig av om soldatene har hatt tinnknapper eller ikke,

Link to post
Share on other sites

pssssssssss døgnet har 24 timer.........om det er ditt eller datt........ alt treng smørning......

t.o.m moteren min for å gå :lol:

Tinn har jeg lite peiling på, eneste da vi støpte smykke på skolen, men kan ikke huske att det smuldra opp.

 

Gunn.

Lærer noe nytt hele tiden

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...