Jump to content

Hvis ferien går til Danmark


Wiking 28 dk

Recommended Posts

Hei alle.

Da jeg nu har fået meget hjælp og mange gode råd i dette forum vil jeg da gerne være behjælpelig med oplysninger om gode havne og ankerpladser hvis i påtænker at holde ferie i de danske farvande. Har gennem de sidste 25 år været de fleste steder, så bare spørg og jeg vil se om jeg kan hjælpe.

Venlig hilsen Wiking 28 dk :flag_da:

Link to post
Share on other sites

Veldig hyggelig innspill Wiking 28 dk! Vi var i Danmark i ferien ifjor, og var noen dager i Sæby. Dette gav absolutt mersmak, og vi har nok lyst til å dra noe lenger ned i ferien denne sommeren.

 

Det er ikke umulig at jeg kontakter deg litt nærmere sommerferien.

Link to post
Share on other sites

Voffen er i år vaksinert mot rabies og kursen settes mot Danmark. Havner mellom Skagen og Seby er int. Fredrikshavn kjenner jeg til.

 

Noen hyggelige havner er vi int i få opplysninger på. Og spes i fellesferien hvor det ofte er mange båter. Stikker 2m og det har jeg funnet ut er mye i enkelte havner.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Hei alle.

Det er meget svært at liste op 5 gode havne da der jo er stor forskel i hvad man syntes om. Skal det være store havne med by eller små hyggelige hvor man føler sig velkommen. Jeg er nok mest til det sidste. De fleste nordjyske havne bære jo præg af at være enten trafik eller fiskerihavne. Man gør sig selv en stor tjeneste ved at sejle en dagsrejse længere mod syd, så man når ned omkring Djursland og gerne S derfor. Limfjorden er jo skøn med mange små havne og store som Ålborg, Struer og Lemvig. Fjorden har alt hvad man kan ønske sig og er ikke så turistpræget som hvis man sejler helt ned i farvandet S for Fyn.

Kommer man S for Djursland så er havne som Hou, Juelsminde og en lille havn som Snaptun i Horsensfjord værd at besøge. Også Bogense på Fyn samt Middelfart, Assens og Fåborg. Når man så langt ned er der jo et utal af havne små som store der er et besøg værd. Der er mange små havne på øerne som er rigtig hyggelige dog skal havne som Rudkøbing, Marstal samt Ærøskøbing fremhæves.

Vi bruger meget selv Snaptun. Juelsminde og Bogense da de alle er inden for en dagssejlads og derfor gode til en weekend tur. Jeg selv kommer fra Horsens.

Venlig hilsen.

wiking 28 dk :flag_da:

Link to post
Share on other sites

Som repræsentant for det østlige Danmark vil jeg lige pege på at der er mange fine havne og byer her også... :yesnod: Og er man i motorbåd er afstanden fra Skagen til Sjælland ikke uoverkommelig.

 

Mine fem favoritter i det østilige Danmark er:

 

Rørvig. Rigtig hyggelig ferieby med sommerhuse og lille færge.

Hornbæk. Lille gammel fiskerby med fantastisk sandstrand og liv og glade dage under ferien. Ofte overfyldt og her er Gilleleje et godt alternativ.

Helsingør. Stor havn med meget at besøge: Kronborg Slot, den fine gamle by, indkøb og gode togforbindelser til København (Tivoli mm)

Rungsted. Jetset, store motorbåde, store huse og gode restauranter og cafeer direkte på havnen

Christianshavns Kanal. Hyggelig havn i midten af København. Metro til alting - men alligevel stille og fredelig.

 

 

Og så er der alle de gode svenske havne, der får alt for få besøg fra Norge: Hven, Mölle, Torekov, Viken for bare at nævne nogle få.

 

Jeg står selvfølgelig også til rådighed med tips og hjælp...

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Hej.

Major Andy, jeg kan kun give dig ret i at de havne du nævner er værd at anløbe, har selv været sjælland rundt et par gange men kunne jo ikke nævne alle for så blev det jo en Havnelods på flere hundrede sider.

 

Gunga Din. Rigtig godt link. Den kendte jeg ikke.

 

Hilsen wiking 28

Link to post
Share on other sites

Deler vurderingen om at det er mange flotte havner i Danmark. Det spesielle i forhold til de farvannene vi ofte ferierer i , er at mulighetene for ulike kulturelle aktiviteter på land er atskillig større i Danmark sammenlignet med vestkysten av Sverige og Oslofjorden. Blant favoritthavnene er Anholt, Dyvig, et par på Samsø og flere i Limfjorden. Men det er mange å velge blant.

Link to post
Share on other sites

Jeg er stor tilhenger av Danmark som feriested både fra sjøveien og langs veinettet.

Endel som ankommer Danmark fra sør-vest Norge vil kanskje ankomme Danmark på vestsiden og seile inn ved Thyborøn.

 

thyboroen2.jpg

 

GeirT har flere beskrivelser av den aktsomhet man må vise når man ankommer Limfjorden fra vestsiden.

Mange nordmenn har tatt det litt lettvint med å passere lateralmerkene på korrekt side - med den følge at propellen har fått merke av det (personlig erfaring).

 

Aktsomheten som er svært viktig i Danmark er at bunnen ofte består av sand - og sanden flyttes av vannstrømmen. Selv om man er langt utenfor land kan likevel dybdeforholdene være lave.

 

bunnforholdlaesoe.jpg

 

Om vi ankommer fra sør-øst Norge og seiler mot Læsø (en øy som er mye besøkt av nordmenn) så er det viktig å være klar over dybdeforholdene både ved innseilingen til Læsø og ved seilasen videre til eksempelvis Sæby som også er mye besøkt av norske seilere (alle båttyper).

 

Dersom man blir glad i Danmark går nok ferden etterhvert gjennom ett av beltene eller gjennom sundet. Om man seiler gjennom sundet mellom Sverige og Danmark kommer man "ikke utenom" øya Ven. En vandring på øya gir utrolig stimulering til fundering over lang tids utvikling, jeg tenker da bl.a. på Tycho Brahe, se http://no.wikipedia.org/wiki/Tycho_Brahe. Dette viser Skandinavias sentrale posisjon langt tilbake.

 

Jeg kommer sikkert tilbake med flere synspunkter i denne flotte tråden.

 

Jeg mangler bare at vi i Norge kan være medlemmer av Frihavnsordningen på enklere vis.

Link to post
Share on other sites

baatsmann,

Strandby, er stille og roligt, mann går opp til jernbanen og tar toget til Fredrikshavn 7 min med tog, eller mann tar tog eller buss til Skagen ca 20mn tur.

Men ikke fortell alle om Strandby. det er ikke plass til alle.

Litt bråk fra fiskerene som kommer in om morgenen fra ca 5 og utover, så kan du gå bort i fiskehallen og se på aksjonen kl 0700.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Hei alle.

Da jeg nu har fået meget hjælp og mange gode råd i dette forum vil jeg da gerne være behjælpelig med oplysninger om gode havne og ankerpladser hvis i påtænker at holde ferie i de danske farvande. Har gennem de sidste 25 år været de fleste steder, så bare spørg og jeg vil se om jeg kan hjælpe.

Venlig hilsen Wiking 28 dk :flag_da:

 

Hei og takk for tilbudet!

Jeg skal på paragleider-ferie på Løkken (litt sør for Hirtshals) i Juli og vil så gjerne seile dit, men det er visst ikke noe havn der. Hvordan tror du det er å ligge til ankers der? Er det noen spesielle restriksjoner for å ankre i danskekysten? Dette blir min første langtur og alle råd blir satt pris på.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil lade Wiking 28 dk svare på dette, da han kender Jylland bedre. Men mit eget råd er at man ikke skal satse på at ankre ud for Jyllands vestkyst. Vi taler om en helt ubeskyttet kyst lige ud til Nordsøen, så det er nok ikke verdens bedste ide...

 

Ellers er der mange gode ankerpladser og vige i DK hvor man kan overnatte. Her er en god oversigt:

 

http://www.bogpriser.dk/work-88711-kommas-...dser-i-danmark/

 

Andy

Link to post
Share on other sites

paragleider-ferie på Løkken (litt sør for Hirtshals) i Juli og vil så gjerne seile dit, men det er visst ikke noe havn der.

 

Stemmer det. Det er ingen havn i Løkken.

Fiskebåtene som fisker derfra blir trukket opp på stranden når de kommer inn for dagen.

Jeg vil også fraråde å prøve å ankre. Flere revler utover og det bryter mye når det blåser.

Link to post
Share on other sites

Hej alle.

Nej Det går ikke ankre på den jyske vestkyst da det jo som MajorAndy skriver er åben kyst lige ud til Nordsøen og med mange revler. Der er kun ganske få havne på vestkysten og ingen af dem er ret turist venlige da de alle er færge eller fiskerihavne. Fra Nord er den første Hirtshals derefter i rækkefølge Hanstholm, Thyborøn, Thorsminde, Hvide Sande, Esbjerg samt Nordby på Fanø og Havneby på Rømø.

Hvis man gerne vil til Løkken så er Hirtshals den nærmeste havn ca 30 km men der er da også muligheder for at Paraglide ved Hirtshals.

Venlig hilsen wiking 28 :flag_da:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...