Jump to content

Hvis ferien går til Danmark


Wiking 28 dk

Recommended Posts

Hei,

 

Været(bølgende) i kattegat er litt spesielle. Dvs. blåser det opp er sjøen ganske "skarp" i motsetning til dønninger.

En meget fin side å bruke er da denne: http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/farvandsudsigter/kattegat.htm

Det finnes også en APP som kan lastest ned til Ipone'en.

PS ! I fint vær kjører vi Arendal - Skagen på 3 timer i ca 27 knop ( Marex 350)

Link to post
Share on other sites

Hei W37 takk for den den er nyttig. Ja jeg har selv Marex 350, og 27kn er en fin marsjfart. Men det bør vel være ganske rolig vær da??

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Hva heter den App´en da?

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

takk :flag_da:

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Dersom du lett ligger i 27 knop, og har tenkt deg Larvik-Skagen, så kan du jo bare henge deg på SuperSpeed II. Går fra Larvik morgen og ettermiddag (kl. 08:00 og 17:00) til Hirtsals i 27 knop. 3 3/4 time. Når du er nede mot Skagens Rev tar du deg lett videre på egen hånd. En halv time kortere enn til Hirtsals.

Bare husk på å gå rundt den gule bøyen på Skagens Rev.

Piece of cake.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skal en gå der da Major Andy? Innbiller meg at det stykket er usannsynlig kjedelig.

 

 

Ja, det kan du sige. Men hvis man har tænkt sig til Danmark og vejret ikke rigtig arter sig, så er det bedste alternativ efter min mening at sejle ned langs svenskekysten til Göteborg (indenskærs) og vente på et "hul" med lidt stille vejr og herefter tage stykket fra Göteborg til Sjælland i et stræk. Det tager jo kun fire timer med cirka 25 knob.

 

Hvis jeg skal krydse Skagerrak fra Norge til Skagen vil jeg ikke gøre det med mindre der er helt rolige forhold (det stabile højtryk) og det kommer jo desværre sjældent når man har behov for det. Derfor kan alternativet jo være at tage det roligt indenskærs langs kysten (genne Norge og Sverige) og så tage det "ubeskyttede" stykke hvor man trods alt er tæt på kysten hele vejen og dermed tæt på både havne og redningsstationer hvis uheldet skulle være ude. Men jeg er måske bare overforsigtig.

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Sant som du sier Major Andy. Krysse Skagerak i motorbåt. Krever stabilt høytrykk. spesielt for meg som bruker 12 timer++. Tønsberg tønne-skagen er ca.82nm.

Har det ikke vært det. Har jeg gått ned til Marstrand - Gjøteborgs område og gått over til Læsø derfra.

Vinga - Østerby på Læsø :flag_da: er vel ca.30 nm eller noe sånt. Ca.samme distanse Østerby - Fr.havn.

100nm (24kn x 4t)langs Svenske kysten, sørover fra Gjøteborg, frister ikke meg med mine 7-8kn. Med fart på 25kn, kunne det vært ett alternativ.

 

Friheten med å ikke være så avhengig av bra vær, gjør at jeg fortsatt ikke helt har fjernet meg fra seilbåt. Problemet er,mye singel på vannet, dårlig rygg og drøye 50.

Blitt for gammal til å begynne å lære seile nå. :confused:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

@Mariell: Ja, jeg forstår at 100 nm med 7-8 knob er knap så fristende :yesnod: Dog vil jeg sige, at der er gode muligheder for at få en tur ud af det hvis man vælger at tage ned langs Hallands kyst. Jeg ville foreslå at stoppe i Varberg (efter cirka 30 nm) Her er en god havn og en flot by med gode handlemuligheder, flot gammel bykerne mm. Næste stop kunne være i Falkenberg, hvor man ligger inde i byen i en elv og der også er meget at se på. Eller man kunne tage videre til Torekov eller Båstad (50 Nm fra Varberg) hvor der er virkelig gode havne og meget at se. Og herfra er der kun 20-30 nm til Sjællands kyst og til man er i læ fra vestenvinden.

 

Så har man tiden til det, så er det ikke bare et kedeligt transportstykke. Der er også noget at se på! Men det kræver igen, at man har tiden til det. Måske er det lidt som at køre til sydfrankrig i bil: Man kan vælge at se Tyskland som noget, der bare skal overståes eller at bruge et par overnatninger og opleve, at der faktisk FINDES charmerende og historie-rige tyske byer...

 

Og så er jeg altså også 50+ - og mener bestemt ikke, at man er for gammel til at lære noget bare fordi at man har passeret de 50. Og dårlig ryg kan man vel klare med noget rullesejl og el-spil eller hvad? Men det bliver nok en afsporing :smiley:

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svenske kysten, sørover fra Gjøteborg, frister ikke meg med mine 7-8kn.

Du har flere steder du kan stoppe/overnatte/besøke underveis mellom Gøteborg og Sundet:

Gottskär - Varberg - Falkenberg - Halmstad - Torekov - Gilleleie, alle er steder som er verdt et besøk. Hvorfor skal man ha det så travelt?

Link to post
Share on other sites

Takk for mange fine innspill, det som gjør at turen rett over frister er vel nok at jeg er ganske så fersk kaptein....Og at jeg har lest / hørt at svenskekysten syd for gula humpen er relativt utfordrende. ????

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Sumi: Altså - jeg ville anse det for mere udfordrende at sejle over Skagerrak. Her er du ude på åbent vand, får du motorproblemer her, så er der længere til hjælpen end hvis du er langs kysten. Og blæser det alligvel op på trods af forudsigelser om det modsatte, så kan du hurtigt fidne en havn hvis du er langs kysten. Der er bedre dækning på VHF og mobiltelefon. Med mere.. Og blæser det, så er begge steder nok lige udfordrende - bortset fra at der nok er lidt kortere og krappere sø langs med kysten i Kattegat sammenlignet med dønningerne på Skagerrak. Men her gætter jeg - jeg har ikke sejlet på Skagerrak.

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

gula humpen er ikke rare greiene med hurtigående båt, kjørt over der i ruskevær med draco 21 en del ganger. jeg vurderer å kjøre til læsø til sommeren om ny pram går i boks, er det rimligere å fylle diesel på læsø en i sverige??? noen som hvet hva diesel kostet på læsø i sommer?????

Link to post
Share on other sites

gula humpen er ikke rare greiene med hurtigående båt, kjørt over der i ruskevær med draco 21 en del ganger. jeg vurderer å kjøre til læsø til sommeren om ny pram går i boks, er det rimligere å fylle diesel på læsø en i sverige??? noen som hvet hva diesel kostet på læsø i sommer?????

9,95 Dk

Link to post
Share on other sites

og syd for gula humpen er det bare kosetur hele veien, og ikke noe problem i det hele tatt.

humparna er vel neste åpene strekk, men kan du gi på litt så er det ikke noe problem i det hele tatt. rakke utenfor stavern og tønsber tønne er mye værre syntes nå jeg

 

Gi på litt?? jeg har marsjfart på 27 kn. og en 35 fot Marex Scandinavia da skal det jo være en god mulighet. Og ellers ja takk for alle innspill. Svenskekysten nedover mot / til Gøteborg og så over til læsø er nok det alternativet som høres hyggeligst ut. Og nei vi har ikke dårlig tid, men jeg regner ca en uke ned fra Drammen. Tror det kan bli en hyggelig tur.

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

å kjøre planende båt i plan med sjø fra siden er jo helt optimalt, går stort sett bare opp og ned bølgedalene, må jo ratte etter bølger da :thumbsup: ikke mye ukomfortabelt i det hele tatt. og det er stort sett fra siden på gula humpen og humperna :yesnod:

ser du har hatt snekke før, og kan ikke sammenlignes.

kjenner jeg er sugen på sommer nå

Link to post
Share on other sites

Gottskär - Varberg - Falkenberg - Halmstad - Torekov - Gilleleie, alle er steder som er verdt et besøk. Hvorfor skal man ha det så travelt?

 

Takker for info ReginaIII og Major Andy.

Har aldri vært på sørsiden av Gjøteborg med båt. Tenkt på det som ett kjedelig uintresant område. Mulig jeg har feil.

Uansett hva det blir til. Travelt er blitt ett helt ukjent begrep med det båtlivet jeg lever nå.

 

Historisk tilbakeblikk.

Var i Varberg med ett skolekorps som guttunge.

Største opplevelen: Hvis man sto på toppen av stupetårnet i bassenget, så en over gjerdet og ned på nudist stranda. DET var stort det. for en 12 åring :blush:

 

 

rakke utenfor stavern og tønsber tønne er mye værre syntes nå jeg

 

Er liksom noe av det samme greiene. Tønna går jeg ofte. Spessielt der er at det bygger seg opp, noe så inn i hampen fort.

Gikk der nå i september. Sandefjord-Veiland rundet ca. kl12.00 flatt hav, noe vind. Lå på veiland i 3 timer mens det begynte å blåse mer.

Ute ved Tønna ved ca. 1600 og det var en helvetes sjø.

Gikk greit den gangen også.

Tips. Hvis det er mye sjø. gå ut Tønsberg fjorden nærmere Tjøme og rund lenger ute.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Takk for den Cathrine, ja det er riktig at jeg har hatt snekke. Og vi hadde mange herlige stunder i den i fjor sommer, 3 uker sommerferie blant annet. Men med 2 døttere, kone og Rottweiler tispe ble det litt trangt om plassen, men båt ferie og båtlivet ble vi heltet på alle sammen. Så planene båt har jeg ikke kjørt lengere en fra Holmsbu og til Drammen. Kjøpte den i høst. Derfor er jeg veldig nyskjerrig på hvordan dette er i forhold til snekka, med tanke på bølger etc.. Sugen ja!! venter som bare f på sommeren / våren. Påskeferie i båten drømmer vi om da.

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Er du usikker, seil langs svenskekysten eventuelt helt ned til Kallø Knippla utenfor Gøteborg. Ca. 44 nm over til Sæby. Husker ikke helt til Skagen. Les DMI, SMHI, eller Farevandsvesnet på forhånd.

 

I sommer seilte vi fra Smøgen til Seby. Vi brukte 12 timer under ugunstige vindforhold. Mens vennene som hadde en NW 420, Bav 37 og en stor targa brukte rundt 3,5-4 timer. Men bruker stort sett en av disse rutene:

 

Gullholmen-Skagen/Sæby/Fredrikshamn

Måseskjær-Skagen/Sæby/Fredrikshamn

Kællø Knippla-Læsø/Sæby

 

En flott tur. Hvis du drar, ta turen innom Limfjorden også. OBS innseilingen ligger ca 13NM utenfor. Følg stakene innover.

 

Ship-Ohoi

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Ja dette blir spennende, vinteren er en fin tid til å planlegge,,,

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Gi på litt?? jeg har marsjfart på 27 kn. og en 35 fot Marex Scandinavia da skal det jo være en god mulighet.

 

Og hvordan var det du så for deg at jeg skulle "henge på" ? Slenger du ut en sleper ?

 

Nei, jeg har mest tro på at om vi blir med så tar vi livet med ro nedover Svenskekysten, krysser over på en god dag og muligens samme ruta tilbake. Det er da ikke så ille å være Norsk i Sverige heller ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hehe, kan jo bruke slepeline da vettu. Neimen tenk om du ikke ble med da må jeg ha alternativene klare. Men alternativet med svenskekysten er et jeg liker. Samt over til Lesø

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...