Jump to content

Hvis ferien går til Danmark


Wiking 28 dk

Recommended Posts

Jeg sitter å studerer kartet over utseilingen fra Limfjorden ( østkysten) . Skal hente båt i Mou i påsken. Jeg ønsker egentlig å bruke minst mulig tid i Danmark ( ikke fordi eg ikke liker landet, men fordi jeg vil hjem å montere utstyr)

 

Første utfordring er utseiling fra Limfjorden. Der mener noen at jeg bør følge leden fullt ut, mens andre mener at jeg kan dra nordover når jeg har passert første fyr. ( Hals barre) Så på nye bluechart i en Garmin plotter i dag at et område nord for fyret var merket med eget fare tegn p.g.a uthenting av sand e.l, og derav usikre dybder.

 

Er det noen som har gått på tvers av leden før hele leden er utseilt ?. Det er jo generelt jæ... grunnt oppover hele kysten, men hvor er det disse sand dynene utgjør den største risikoen?. Jeg gidder ikke bruke 2-3 timer ekstra på å følge leden helt ut ( i feil retning) hvis det er trygt å gå norover rett etter første fyr.

 

Noen som har gått der ( flere ganger) ?

Link to post
Share on other sites

Jeg har IKKE gået der, men jeg har studeret kortet (navionics) og ville ikke være nervøs ved at gå nordover lige efter den sidste rød/grønne afmærkning (cirks 0,8 Nm efter Hals Barre nord/syd.

 

Men det er nok godt med lidt lokal ekspertise!!

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Planlegger Danmark i sommerferien i år! Hører det skal være bra :thumbsup:

Det gjør vi også, en uke nedover svenskekysten. Over til Læsø, Kbnhavn. Så en uke oppover igjen, noe i den duren

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Har ikke peil. Men jeg fikk forståelsen av at i Læsø går det greit. Nyhamn er vel kanskje litt mer trøblete

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Ja, gjerne 5-6 båter også. Danmark er ikke stedet i Juli for å dyrke ensomheten :) Vis hensyn, kjøp en bayer og stjerneskudd i havn og nyt ferien!

 

Fruen falt pladask for Sæby etter å ha fått servert Irish coffee i halvlitersglass (golfbanerestauranten)...

Redigert av Kjappfot (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Stjerneskudd og Irish i halvlitersglass høres ut som en god plan. Jeg har ikke vært lengere syd en Strømstad

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Litt artig med læsø. I fjor ble det 6 båter på utsiden. FLott vær neste dag,alle dro nesten ingen i havnen. Dro på sykkeltur og fullt når vi kom tilbake. Men utrolig hvor mange båter som går inn med god vilje. 2 havner på Læsø, Østerø og Vesterø. Kjøp den nye havneguiden, danske og svenske havner sydover. Her du innseiling, dybder osv.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Fint sted Læsø.

La en gang som nummer 9 i ei rekke på 12 utenpå hverandre.

God mat på Strandgaarden. Oppført som flyttmannsgård til han som satte folk over til Sæby.

Gratis buss over hele øya.

En alldeles fenomenal golfbane med et berømt sjømatbord i klubbhuset hver Onsdag.

Må være Vesterø. Østerby er trist.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...