Jump to content

Hvis ferien går til Danmark


Wiking 28 dk

Recommended Posts

Sitter her å planlegger sommerferien. Er det noen som har erfaring med gjeste havn i København. Og hva med turen fra Oslofjorden til København, er det utrygt å krysse rett over fra Larvik mot Skagen? Jeg har en Marex 350 Scandinavia.

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Hei det jeg mener er vel bølger og vind. Jeg ser an været før vi reiser fra Larviksomerådet. Men det jeg tenker da på bølger og vind, overraskelsesmomentet. Er dette en hardcore reise eller hva ?? Båten har en marsjfart på 27 knop...

Redigert av Sumi II (see edit history)

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Med 27 knop bruker du ca 4 timer over, passer du litt på værmeldingen og driter i å krysse i januar så skulle det være helt problemfritt. Men du kunne navigere uten å se land, og du følge merkingen i dansk farvann (sand flytter på seg og stemmer gjerne ikke med kartet, enten det er papir eller elektronisk). Ellers er nyttetrafikken den største stressfaktor i Skagerrak, så ta hansyn til de ved å holde stø kurs om det du har tenkt eller vike tydlig og tidlig om det er det du har tenkt å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for tilbakemeldingen

Vi skal reise siste uka i Juli, Navigere uten å se land, jeg følger kompasskursen og har jo kartplotter og papirkart :yesnod: . Hva mener du med Dansk merking? Er det jævlig trafikk med nyttefartøyer så en blir råstresset?

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Merkingen i dansk farvann er etter samme system som vår merking, men det er viktig å følge med på sjømerkene og holde seg på rett side av dem siden det lett kan være at det er grunt der kartet viser at det var 3 eller 5 meter.

Du holder deg ved siden av hovedrutene som er mudret for store båter, 15 eller 18 meter (rutene er merket med bokstaver i sjøkartet, og med rødhvite bøyer i knekkpunktene), men krysser du dem, så sjekker du om det er store lastebåter på veg, og du krysser dypvannsrutene på tvers.

Holde kompasskursen er greit nok, men regn med at strømmen langs Jyllands vestkyst og videre over mot Bohuslenkysten stort sett fører deg nordøstover før du kommer i le av Skagen.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Takk Andy, jeg sendte deg en IM... Se om du kan svare..:-) på forhånd takk..

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Hei 'Salt' - JanP Hva tror du om å krysse skagerak, eller ta svenskekysten ned til gøteborg..

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Når jeg drar, så er det svenskekysten. Det er nesten like langt til Læsø direkte (altså "luftlinje" fra f eks Færder) som via Bohuslenkysten, men man har motstrøm. Og den unngår du vanligvis om du går bakom de ytterste skjæra og holmene på veg sørover. Jeg har brukt å gå ut mot Læsø et sted mellom Käringön/Måseskär og Öckerö. Tar man ut fra f eks Måseskär, er senterledsbøye nr 2 i rute T et greit sjekkpunkt på veien.

Går ruta til København, har jeg ingen erfaring. Men da er vel Anholt et greit sted for mellomstopp. Det er en god dagsetappe fra Göteborgskjærgården med en seksknops båt. Da er det en del timer uten landkjenning (og uten mobildekning).

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldingene, tror kanskje at ved stille vær hadde det nok vært greit og gå rett over fra Larvik og mot Fredrikshavn. Og nedover med le for sw. Været bestemmer, men jeg tror at en 35 fot lukket båt fint tar den strekningen

??? :flag_da:

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Har gått tønsberg tønne, Skagen med motorbåt. 82nm.

Ved stabilt høytrykk er det o problem.

Vi hadde flatt hav frem til noen NM nord for skagen. der ble det litt sjø.

Nyttetrafikk: Var ikke mye å se over skagerakk. (3 danske fiskebåter).

Når du nærmer deg Skagen, blir det endel båt. Anbefaler å komme frem i dagslys.

I allefall jeg liker å SE nyttetrafikken, når jeg skal krysse deres led.

Ikke kun se dem på radaren.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Takker så mye, regner med å ta Den veien ned og svenskekysten opp... eller omvendt.. :-) Da er det bare å vente på sommer´n

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Hvor ?? josefsen

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Og: sæt god tid af til passagen af de åbne havstykker. Mine egne erfaringer er, at der ikke skal være mere end 6-7 m/s før der ikke er sjovt at sejle fx langs Sveriges vestkyst fra Kullen til Göteborg eller over Storebælt fra Jylland til Sjælland. Jeg var sammen med andre sejlere for nylig og de sagdem at de ALTID var blæst inde på Anholt. Hver gang. Vindretning betyder meget. Men tag ikke ud hvis I er i tvivl. Det er ikke Skærgårdsforhold hernede... :-)

 

Nyd turen!

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Larviksomerådet. Men det jeg tenker da på bølger og vind, overraskelsesmomentet. Er dette en hardcore reise eller hva ?? Båten har en marsjfart på 27 knop...

Med den farten er det bare og vente på brukbart vær og legge seg bak en av Danskebåtene fra Oslo det blir fin nattseilas i 20 +.

DFES til København eller Colorline til Storebelt

 

 

Den Danske havnelosen var fin, hvilken pakke er å anbefale i Juli /aug./sep med 7 knop`s fart.

Antall havner i parentes

 

Farvandet S for Fyn (34)

Kattegat (120)

Lillebælt (61)

Limfjorden (63)

Nordsøen (16)

Skagerrak (3)

Smålandsfarvandet (63)

Storebælt (27)

Sundet (50)

Østersøen (42)

 

Disse er nesten like og bra.

http://www.havneguiden.no/id/29068?omr=32&grp=32

http://www.sejlerens.com/?region=999

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Mye nyttig her nå ja :thumbsup: God ide og legge meg bak en av fergene, men jeg tror det blir dagsetappe :smiley: Men nedover svenskekysten er det jo noe som heter Gula Humpen, mye nifs lesning om den og da. Men hvie vi tar det lungt og følger værmeldingen så ordner det seg vel :crazy:

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Gule Humpen er oppskrytt.

 

Neida det kan være tøft der. Men det er ett lite stykke, for deg max 20 minutter.

 

Har gått over humpen 20-30 ganger: noen ganger i skikkelig møkka sjø. Men de aller fleste gangene i rolig vær. Nesten alltid noe sør vest dønning der.

Har det blåst over 12s/m i lengre tid. er Humpen IKKE noe morro å prøve seg på.

Humpene litt lenger syd er nesten værre, rett syd for Dannemark. Leden er smalere, med skalpeskjær og grunner på utsiden og småfjell på innsiden. Igjen, sjøen inn på siden. I deplasments fart med 1 meter sjø inn på siden. Sammtidig med at en blir passert av sjøploger i skikkelig brøyte fart, som narurlig nok vil fort over. DA er det morro å være på sjøen.

 

Ingen av plassene er noe å være redd for, men repekt det skal en ha.

 

god tur.

Jeg regner med å tusle ned til Danmark 19-20. juni om vær og føre forhold tilsier det.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skal en gå der da Major Andy? Innbiller meg at det stykket er usannsynlig kjedelig.

 

Hvis det blir til at jeg går ned til Syd fyn i sommer. Blir det Jylland's øskyst nedover. Med en del stopp "Fyn rundt" med masse stopp, mulig en svipp tup bortom syd Sjælland. Og nordover igjen, langs Jyllands kysten. Regner med stopp på Anholdt, Læsø før over til Svenskekysten og følge den hjem igjen.

 

Regner med avgang Sandefjord midten av Juni og tilbake i Norge Midten av September. Desverre med en arbeidsperiode trøkt inn.

Må få ordnet meg en opplagsplass ned på Fyn en plass,for de ukene jeg skal på jobb fra ca. 20 Juli til Ca. 17. august.

 

Det er planen pr. idag. Men som alltid "plans are do to change". Det mener i allefall arbeidgiver.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Synd du ikke skulle nedover en mnd. senere Mariell :yesnod: Jeg tror jeg heller mot å krysse rett over fra Tønsbergtønne og mot Skagen. Å kjøre dydover i le... ??

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Det er vel i den perioden jeg mest sannsynlig på jobb det da?

Skulle gjerne fått vridd skiftet midt yttligere 2 uker tilbake. Og fått avg. 1.-2 uka i Juni. Det hadde vært perfect. Da hadde jeg hatt returen litt tidligere.

 

Er vel redd for at dere hadde blitt lei av å følge i min fart over Skagerak. Ca.7 - 7,5 kn regner jeg med å ligge i. Krever sabilt høytrykk i flere dager før jeg går rett over med den farten.

Gidder ikke å slingre og stampe i 12 timer. Da går jeg heller via svenske kysten i kortere etapper. time will show.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hehe gidder å gidder, vet ikke det. Men med stabilt høytrykk så er det kos å ligge i 7kn. Men det er lenge til. Men en ting jeg har da fått bekreftet at det er helt greit å gå den streknongen med mi 35 foter..:-) Der er litt greit da vi sitter her å planlegger

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...