Jump to content

Ny 50 hk påhengs! Hva i all verden skal jeg velge?


upperknott

Recommended Posts

Har tenkt å bytte ut min gamle 25/30 hk Tohatsu bråkebøtte :smash: av en påhengsmotor, med en ny 50 hk 4 takter.

Har fått et bra tilbud på den nye 50hk modellen med elektronisk insprøytning til Honda,

men er litt i tvil da jeg har snakket med en annen kar som har kjøpt en slik.

Han kommenterte at motoren på tomgang ikke gikk så jamt som han hadde forventet, men hadde litt "2 takt tendenser",

men at dette forsvann så snart han øket turtallet men et par hundre rmp.

 

Har noen andre erfaringer med denne motoren, eller andre??

Båten min er en Hansvik 18 HT.

Link to post
Har fått et bra tilbud på den nye 50hk modellen med elektronisk insprøytning til Honda,

Slå til! Hadde selv en 40 hk Honda forgassermotor som fungerte topp i alle år. Når det gjelder støy på tomgang så stiller jeg med undrende til den infoen du har fått. Så en test der forrige 50 hk var med og der var støynivået blant de beste. Iflg. Kellox skal støynivået på denne nye modellen være ytterligere redusert.

 

Nå er det ikke så store forskjeller i kvalitet på dagens 50 hk, og Honda, Yamaha og Suzuki vil jeg vurdere som temmelig likeverdige. Så om du på en av de får en betydelig gunstigere pris så hadde jeg vurdert den. Om ikke, velg gjerne Honda. Er ikke bedre å få!

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post

I 50hk klassen er vel både Suzuki, Honda og Yamaha gode kjøp, alle med sine sterke sider. (Grunnen til at jeg ikke tar med mercury her er at jeg ikke kjenner de nye modellene deres i hele tatt..)

 

Mest stillegående motorene på tomgang/lave turtall i den størrelsen er vel Suzuki, med Honda og Yamaha hakk i hæl. På full gass gjør nok suzukiens høyere toppturtall at den høres bedre (6500 vs 6000 på de andre 2)

 

Selv ville jeg kjøpt Yamaha i den klassen, velprøvd motor med gode allround egenskaper. Større syl volum og dreiemoment enn de andre.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jeg var med på en jomfrutur med en aluminiumsbåt med en Honda 75HK og han som kjørte båten måtte spørre meg etter han hadde starta den om den faktisk gikk på tomgang!!! hehe som Hondafan varmet det mitt hjerte! hehe desverre var denne tyngre enn 60 hk mercury så den gjorde ikke så mye mere toppfart, men aksen var rå, og det ekstra bunndraget merkes godt, sikkert enda mere med last, lydfrekvensen var mye mildere for ørene på Honda enn Mercury, Hørt fra land minnet M. mer om en 2takt i lydfrekvens med Hondaen hørtes ikke på lit avstand ;-)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Har tenkt å bytte ut min gamle 25/30 hk Tohatsu bråkebøtte :smash: av en påhengsmotor, med en ny 50 hk 4 takter.

 

Ville bare anbefale at du også vurderer de "nye 2-takterne" , Evinrude e-tec og Tohatsu tldi, som ikke ikke kan sammenlignes med de gamle. I denne klassen (50 hk) har MERCURY EN 4-TAKTER som sikkert også kan vurderes. Lykke til. :flag:

Link to post

Hei jeg har nettopp kjøpt en pent brukt 50 hk utenbordsmotor.

 

Vurderte mange forskjellige. Honda, Yamaha, Suzuki,osv...

Kjøper du nytt, er alle insprøytningsmotorer ( tror jeg)

Kjøper du brukt er det forskjell. Honda kom først i år med insprøytning.

Så er det valget mellom 2t og 4t.

2t bråker mer på tomgang, men er billigere på service samt lettere enn 4t.

4t er rolig på tomgang veier mer og er dyrere på vedlikehold.

Betyr vekt mye velger du 2t, betyr vekt lite velger du 4t.

Raskest akselerasjon betyr 2t

Billig service betyr 2t

Dorging og saktekjøring og lite støy, gir 4t.

 

Jeg kjøpte en yamaha F50 hk FET. Denne motoren har større skyvkraft og større propell en standard.

 

Min vurdering ble: lite støy ved sakte kjøring ,vekt ikke viktig, kvalitet viktig, og da jeg skal ha motoren på en rib som lettbåt til en større, var skyvkraft og høyere moment og større propell, viktigere en akselerasjon og toppfart.

I en nødsituasjon vil jeg med denne motoren lettere taue en tung båt, enn med standardmotoren.

 

I dagens marked, har vel også Yamaha fått et kvalitets-stempel, med Honda som nummer 2 ( etter min mening)

Link to post

Både Suzuki, Yamaha og Honda er top of the range når det gjelder kvalitet :smiley:

 

Har selv de to førstnevnte og har aldri hatt problemer.

 

Kanskje burde du se på hvilken forhandler som er nærmest, fargen på motoren (disse tre har hver sin farge), eller rett og slett bestemme ut fra hjertet :smiley:

Link to post
Så er det valget mellom 2t og 4t.

2t bråker mer på tomgang, men er billigere på service samt lettere enn 4t.

4t er rolig på tomgang veier mer og er dyrere på vedlikehold.

STØY: Det er vel bare på veldig lave turtall og tomgang at det er veldig lett å høre forskjell. Da er 2T ganske stillegående, mens mange 4T nærmer seg lydløse. Når man øker turtallet er det ikke så store forskjeller og nivået varierer fra motor til motor ut fra fabrikant, motorstørrelse mm

SERVICE: Jeg også trodde dette inntil det dukket opp et par tråder her på BP der eiere av Evinrude E-Tec motorer hadde betalt vel så mye for service/vedlikehold (kr/år) som jeg har på min 5 år gamle Suzuki DF140. Jeg vet at det verkstedet jeg benytter er rimelig, men likevel.

VEKT: Det er faktisk flere moderne 2T-motorer som veier MER enn 4T med samme antall hestekrefter. Noe av årsaken til dettte skyldes nok noe ulikt overlapp mellom fabrikantene mht motorene med sammme motorblokk men ulikt antall hestekrefter, men husk også at moderne 2T er noe annet mht teknikk, oppbygging og vekt enn de gamle.

 

Betyr vekt mye velger du 2t, betyr vekt lite velger du 4t.

Ikke nødvendigvis - når man har bestemt seg for motorstørrelse må man sjekke vekta på de ulike motorene. Ofte vil nok 2T være lettest, men langt fra alltid.

 

Raskest akselerasjon betyr 2t

Dette trodde jeg også inntil en motortest viste at det er unntak her også. Det var link til den aktuelle testen i en av trådene her på BP uten at jeg husker hvilken.

 

 

Kanskje burde du se på hvilken forhandler som er nærmest, fargen på motoren (disse tre har hver sin farge), eller rett og slett bestemme ut fra hjertet :smiley:

Enig med Andy :yesnod: Særlig tilgangen på forhandler og om forhandleren virker proff og grei er vel viktig.

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
...SERVICE: Jeg også trodde dette inntil det dukket opp et par tråder her på BP der eiere av Evinrude E-Tec motorer hadde betalt vel så mye for service/vedlikehold (kr/år) som jeg har på min 5 år gamle Suzuki DF140. Jeg vet at det verkstedet jeg benytter er rimelig, men likevel.

Stemmer ikke HELT det da...

HVIS du følger "boka", tjaaa.

 

Men så viser det seg at "service-verkstedene" IKKE bytter dysepakninger osv. som de tar betalt for.... (Noen av dem vet sogar ikke hvordan!)

 

Konklusjonen min + "mitt" service-verkstedet etter 3-4 år med eTec:

•Sjekk gearolje og smør på vanlig vis HVERT år. (For sikkerhets skyld).

•Bytte plugger annet hvert år. (Trenges, for eTec-en er tøff med pluggene!)

•JEG bytter impeller i sammen med pluggene, selv om denne kunne sikkert ha stått lengre. (Billig forsikring!)

 

Totalt blir dette en meget rimelig service!

Det eneste jeg trenger assistanse til er å ta ned undervannshuset, som forøvrig er mye lettere på en eTec enn på noen annen motor jeg har hatt (Suzuki, Mercury, Honda og Yamaha)

 

Men som det siesom støy: Ja, du hører eTec-en på tomgang; 4T ER stillere der. Men på full fart er det neppe forskjell i støybildet. De går stort sett like økonomisk mhp bensinforbruk. 4T er noe tyngre, og har mange flere bevegelige deler og andre draw-backs....

Slett ikke lett å velge :discuss:

 

...Enig med Andy :yesnod: Særlig tilgangen på forhandler og om forhandleren virker proff og grei er vel viktig.

:smash::yesnod::smash:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Man slipper nå den fæle 2T lukta om man kjøper 4T.

 

Nei, dette er ikke tilfellet. E-tec`en har egne smørekanaler som smører på de rette plassene: veiv, stempel etc. Oljen er aldri i kontakt med forbrenningskammeret eller bensinen i motsetning til de gamle der alt gikk i samma suppa. Dermed er det minimalt av dette som faktisk forbrennes. Har bare hatt en tur med en e-tec til nå, men denne luktet ikke.

Link to post

Hvordan går det med stempler og sylindervegger da?

 

Er det ikke den lukten som er sommer og båtliv da :cool:

 

Edit: ser at du har skrevet at stempler får smøring.

Men hvordan får stempler smøring uten at olje er i nærheten av forbrenningen?

 

 

 

Til trådstarter:

Jeg ville også valgt Yamaha, Suzuki eller Honda.

Valget ville vært styrt av hvilken pris jeg fikk og hvor nærmeste ok forhandler er.

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

- Og jeg ville valgt en YAMAHA. :lol:

 

- Rart med det; når jeg liksom tenker litt etter, så opplever jeg ofte når man spaserer på brygger&marinaer og kommer i snakk med påhengsmotoreiere som har ikkeyamahaer, så er det mange som - sikkert helt ubevisst - begynner å forsvare sine merkevalg. Liksom helt uten at jeg har nevnt dette med et ord... :confused:

 

Dét slipper du med en YAMAHA, pluss at du trenger ikke å gå rundt lenger og ønske deg en..... :cool:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Hvordan går det med stempler og sylindervegger da?

 

Er det ikke den lukten som er sommer og båtliv da :cool:

 

Edit: ser at du har skrevet at stempler får smøring.

Men hvordan får stempler smøring uten at olje er i nærheten av forbrenningen?

 

Stemplene trenger da ikke smøring ovenifra...... Hvordan virker en 4-takt? jo smøreoljen ligger under stemplene. Lastebilmotorer som jeg har skrudd endel på, har en egen dyse som spruter opp under stempelet. Ellers holder det vel med plaskesmøring for sylinderveggene. Dette er også med på å kjøle stempelet.

 

Gamle to-taktere blandet en jo olja i bensinen. Og hvor tok luf/bensin/olja veien? jo nettop under stemplene. Her smører den veiva og det som trengs. Blir sugd inn her når stempelet går opp, og i løpet av arbeidstakt (stempelet går ned) blir presset i kanaler opp til forbrenningskammeret. Nå blir eksosen fortreng av den innkommende luft/bensinblanding(spyling). Dette er jo et enkelt prinsipp, menn ikke særlig økonomisk. Virkningsgraden av en slik forbrenning er vel heller dårlig da litt uforbrent bensin vil følge med eksosen ut og lage skikkelige dårlige avgasser + bruke mer bensin. Disse motorene går også "sure" på tomgangskjøring over lang tid.

 

En ny totakter (e-tec) har jo dyse i toppen som sprøyter inn bensinen på nøyaktig riktig tidspunkt hver gang. På tomgangskjøring vil i tilleg styreenheten fyre av flere gnister pr syklus for å få forbrent all bensin.

 

untitled3.jpg

Link to post

Da er du unntaket som bekrefter regelen :wink:

 

Hvordan virker en 4-takt? jo smøreoljen ligger under stemplene
trodde stempelringen tok med en liten film med olje hver gang.

Men du har jo rett fordi den forbrenner ikke mye av oljen før ringene blir slitt.

 

Men slik jeg forsto deg så er den nye e-tecen unik fordi den ikke forbrenner olje.

Nå sier du at den får smøring under stempelet og at 4 taktere og eldre 2 taktere også får smøring fra under stempelet :crazy:

Gamle to-taktere blandet en jo olja i bensinen. Og hvor tok luf/bensin/olja veien? jo nettop under stemplene. Her smører den veiva og det som trengs. Blir sugd inn her når stempelet går opp, og i løpet av arbeidstakt (stempelet går ned) blir presset i kanaler opp til forbrenningskammeret. Nå blir eksosen fortreng av den innkommende luft/bensinblanding(spyling).

 

Disse motorene går også "sure" på tomgangskjøring over lang tid.
På tomgangskjøring vil i tilleg styreenheten fyre av flere gnister pr syklus for å få forbrent all bensin.

Dette vil jeg si er et godt argument for etec kontra annen totakter.

 

Men dette problemet ble vel også løst i stor grad ved autolube/oil injection/autoblend etc. (Kjært barn har mange navn :smiley: )

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Nå sier du at den får smøring under stempelet og at 4 taktere og eldre 2 taktere også får smøring fra under stempelet :crazy:

 

Selfølgelig, både 2 og 4-takt får smøring i veivhuset. En to-takt har ikke oljesump som en 4-takt og må derfor få olja fra en annen plass.men en gammel totakter vil også forbrenne olja på neste takt da den er blandet med bensin. Autolube er jeg ikke sikker på hvordan fungerer, men dette systemet er jo også på gammel 2-takts maskiner uten innsprøytning. Så regner med at olja bare blir tilsatt senere i prosessen enn blanding i bensintank......(bruker sikkert mindre olje da=mindre lukt)

 

I brennkammeret trengs det jo ikke smøring.

 

4-takter er mye mer kompliserte oppbygd med oljesump, oljepumpe, registerreim, kamaksel, ventiler etc. som krever vedlikehold.

 

Jeg mener e-tec nå har fordelene til en 2-takt: sprekere, lettere, mindre bevegelige deler, mindre vedlikehold og luket vekk de gamle ulempene som støy, lukt, forbruk. Vi får se.... min kommer en av dagene nå (e-tec 60hk) :cool:

Link to post
Kan noen fortelle meg hvorfor E-Tec bruker olje hvis den ikke blir forbrent og hvor denne olja blir av :lol:

Ja lurte selv litt på dette da jeg skrev forrige innlegg. Har søkt litt på nettet om dette. Det bunner vel ut i at e-tec bruker så forsvinnende lite olje at det som forbrennes er så lite at det ikke merkes. Vet ikke om det stemmer, men et oljeforbruk på (olje/bensin)1:500 på en som er programert il XD-100 olja. dette er ikk mange dråpene pr. tim. 1liter olje på 500liter forbrent bensin! Så det er vel her e-tec folka har vunnet utslippskabalen, ved å redusere oljeforbruket til et minimum. Oljeforbruk kommer sikkert lit an på antall sylindre.......

 

Dette er pgså en stor fordel å tilsette olja på denne måten. Den vil alltid få ny frisk olje på smørepunktene. en 4-takt vil ha en oljesump som bruker olja igjen og igjen. Med det resultat at olja blir full av forurensing og sliter mer på motoren. Filteret vil fange opp en stor del, men ikke alt. Det er en grunn til at olja blir svart.

 

En eller annen plass må den jo olja (e-tec)bli av. Noen (forum) mente at olja ville lekke ut under vann. :eek: . Dette stemmer nok ikke. Selv om bensin sprøytes inn i toppen vil luft komme inn underifra. Så oljen vil vel på et et eller annet vis gå over i denne og bli ja nettop forbrent. Savner en skikkelig tegning på motoren slik at en letter kunne se for seg hvordan dette går til.

 

Sikkert mange her inne som kan komme med utdypende info om emnet... :yesnod:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...