Jump to content

Ny 50 hk påhengs! Hva i all verden skal jeg velge?


upperknott

Recommended Posts

*snip*

Savner en skikkelig tegning på motoren slik at en letter kunne se for seg hvordan dette går til.

 

Sikkert mange her inne som kan komme med utdypende info om emnet... :yesnod:

Laget akkurat en tråd om dette for en tid tilbake, men ikke mye respons gitt..

Oppbygging av optimax og andre DFI motorer?

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
4T er noe tyngre, og har mange flere bevegelige deler og andre draw-backs....

Hm Marwin, som jeg skrev i et tidligere innlegg er IKKE 4T alltid tyngre enn 2T i samme klasse. 2T er ofte lettere enn 4T, men ikke alltid. Et av flere eksempel på det er nettopp den motoren jeg har selv - Suzuki DF140 på over 2 L slagvolum. Denne er ganske naturlig å sammenligne med Evinrude e-tec 130 på 1,7 liter slagvolum. E-tec motorene på 150 og 175 Hk på 2,6 liter er mer naturlig å sammenligne med Suzuki DF150 og 175.

 

Suzuki DF140 har 18 % større slagvolum og 8 % mer hk enn Evinrude E-tec 130. Likevel veier den som 4-takter bare 5 % mer. I forhold til antall hestekrefter (kg/hk) veier altså 4-takteren Suzuki DF140 mindre enn 2-takteren Evinrude E-tec selv om forskjellen ikke er stor.

 

Ellers kan man vel kanskje ikke si at 4T'erne har så "mange" flere deler som kan gå i stykker lenger nå som 2-takterne også har fått innspøytningssystemer med sensorer, innsprøytningsdyser, elektronisk styringscomputer.... Hvilke "andre drawbacks" tenker du på?

 

4-takter er mye mer kompliserte oppbygd med oljesump, oljepumpe, registerreim, kamaksel, ventiler etc. som krever vedlikehold.

 

Jeg mener e-tec nå har fordelene til en 2-takt: sprekere, lettere, mindre bevegelige deler, mindre vedlikehold og luket vekk de gamle ulempene som støy, lukt, forbruk. Vi får se.... min kommer en av dagene nå (e-tec 60hk) :cool:

Vil vel ikke si 4T er så veldig mye mer kompliserte enn 2T lenger. Suzuki kjører forresten med registerkjede i oljebad slik at man ikke trenger det vedlikeholdet som registerrem krever.

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post

Man har ikke register, kamaksel, ventiler og ventilløftere.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Har sjekket en del motorer i de siste årene, jeg bruker dem i næringsdrift.

 

Har nesten brukt opp 2 stk verado 275 på en sessong, de er nå overhalt og restaurert (dårlige greier). Kjører 5 sessongengen på to stk Suzuki DF250, solide motorer, men har frynsete El-anlegg.

Er på andre Sessongen på paret med Yamaha F350, disse er så langt de beste sammenskrudde motorene jeg har prøvd.

 

For fremtiden blir det kun Yamaha av 2 grunner. 1. Solide motorer. 2. får meget god oppfølging av forhandler/importør. Har også kun brukt 14,- på deler på disse hittil.

 

 

Yamaha bruker registerreim, med kevlar forsterkning. Denne holder i ca 1000t før den skal skiftes. Ellers så er det minimalt med bevegelige deler i disse F350 motorene.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
...Ellers kan man vel kanskje ikke si at 4T'erne har så "mange" flere deler som kan gå i stykker lenger nå som 2-takterne også har fått innspøytningssystemer med sensorer, innsprøytningsdyser, elektronisk styringscomputer.... Hvilke "andre drawbacks" tenker du på?....

HMmmm, sensorer og elektronikk har vel 4T også, eller? Hva med innsprøytningsdyser? Har ikke 4T det?

 

Det ender vel opp med "flisespikkerier" kanskje? Men uttalelser fra div. serviceverksteder sier at det HAR vært endel problemer med 4T (oppdrettsnæringen) vedr. holdbarhet og kostbare rep. Gjennomslag i exossystemet f.eks. (Dette har vært kommentert her tidligere også).

Og så det faktum (som andre her nevner) at man favoriserer den motoren man selv har? :rolleyes:

Ikke for det, skulle gjerne ha prøvd 4T bak på Hardyen, problemet var at 4T på 75 Hk var noe dyrere og tyngre da jeg måtte bytte, samt at serviceverkstedet anbefalte eTec-en, så da så. Dessuten fikk jeg god pris for den gamle motoren og gratis montasje av den nye...

OG, som du sikkert har sett, har ikke hatt grunn til å angre. Ikke hittil i hvert fall.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Hei fant siden til Evinrude hvor en kan bla i delekatalogen som går ifra nittenhundreogdentid til i dag. Får opp mappene på de aktuelle motorene og finner filene, men klarer ikke å åpne dem. HAr sent mailadressen min men får ik noe svar. Noen som vet hvordan man kommer seg inn her. Hadde vært morro å se skikkelige tegninger.

 

HERer linken til evinrude katalogen. Litteraturen nede til høyre i siden. Mulig det er noe galt med siden for plutselig låste litteratur sidene seg helt for meg.......

Link to post
Man har ikke register, kamaksel, ventiler og ventilløftere.

Her er vel per i dag hovedforskjellen mellom 2T og 4T?

 

HMmmm, sensorer og elektronikk har vel 4T også, eller? Hva med innsprøytningsdyser? Har ikke 4T det?

Jo selvsagt har 4T også det. Poenget mitt var jo at moderne 2T nå også har fått det slik at der er 2T og 4T relativt like.

 

Og så det faktum (som andre her nevner) at man favoriserer den motoren man selv har? :rolleyes:

Tja.... har opptil flere motorer jeg da (140 Hk, 80 Hk, 40 Hk, 15 Hk, 8 Hk og noen bittesmå) og favoriserer slett ikke alle. Jeg kan skryte av de jeg er mest fornøyd med ut fra lite/null problemer samt kjekke egenskaper/funksjoner. Vil ikke skryte av og anbefale de få motorene jeg ikke er 100 % fornøyd med.

Link to post

Helt enig Helge.

Men jeg lurer litt på siste siteringen din.

Og så det faktum (som andre her nevner) at man favoriserer den motoren man selv har? :rolleyes:

Det var ikke jeg som sa det.

Det var Marwin :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Helt enig Helge. Men jeg lurer litt på siste siteringen din.

 

Det var ikke jeg som sa det. Det var Marwin :wink:

I alle dager :crazy: beklager at jeg der har kludret det skikkelig til med å kopiere "sitatparantesen" fra deg i steden for Marwin :blush:

Link to post

Har selv vært rundt og kikket og fått priser på motorer den siste uka, men der de solgte honda ville han ikke si pris en gang, fikk bare beskjed om at den var veldig dyr, han ville heller selge oss en tohatsu, men vi fikk ett godt kjøp på en ny Yamaha, så det blir nok topp :) Jobbet selv 1 års tid som mekanikker på Yamaha, så har jo skrudd litt på dem (selv om Yamaha trenger mest service).

Link to post

Det var jo premieeksempelet på en god selger :headbang:

Fikk vel mer provisjon på Tohatsu han da :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Nei absolutt ikke.

Men det er jo ganske irriterende når du kommer inn og viser interesse for en Honda.

 

Første bud på de fleste salgskurs er vel å kartlegge kundens behov før man kommer med anbefallinger.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Har selv vært rundt og kikket og fått priser på motorer den siste uka, men der de solgte honda ville han ikke si pris en gang, fikk bare beskjed om at den var veldig dyr, han ville heller selge oss en tohatsu, Jobbet selv 1 års tid som mekanikker på Yamaha, så har jo skrudd litt på dem (selv om Yamaha trenger mest service).

 

Ja, kanskje selgeren ga deg et godt råd allikevel. Honda`n koster vel ca: 10 k mer. Tror Tohatsu tldi absolutt er på høyde med Honda. Ellers interessant å høre dine erfaringer om Yamaha som trenger mest service. :eek:

Link to post

hehe, ja det er min erfaring med 4 takterene til yamaha da, men det er sikkert mange som har andre erfaringer. Men må si det var skjeldent no esærlig rep på de motorene jeg var borti altså, var mest servicer det gikk på, men det er klart, noen reprasjoner måtte man jo åsså da.

 

Føler egentlig at de eldre 2 takterene til yamaha åsså ofte går og går, men jo eldre ting blir, jo mer rep. trenger det jo ofte.

Redigert av JohanM (see edit history)
Link to post

Nei har ikke handlet enda.... er bare mer forvirret jeg. Ser ut til at de fleste mener "sitt" :discuss: merke er best.

Men jeg har ikke så veldig hastverk heller da. Satte ut båten på fredag og den gamle bråkebøtta :smash: på snart 25 år startet på første nikk.

Går så flott som bare det, selv om den formelig raaaper :drink::drink: når du gir gass.

 

Jeg får se den dagen jeg har fått båten på henger om jeg tar til høyre eller vestre i første krysset, og lar det avgjøre om det blir sølvfarget eller sort motor. :giggle:

 

Hvordan går det med deg da? ser at du ikke har fått ut båten din enda. Må passe på at impelleren dinn ikke morkner opp før du får startet.... :tongue:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...