Jump to content

Hovedsikringer på batteribanken?


Lotus

Recommended Posts

Jeg har nå en batteribank som kan levere godt over 20.000 A kortslutningsstrøm. Med så høye strømmer liker jeg dårlig at mulighetene for en kortslutning er til stede. Starter og baugpropell er ikke sikret slik det er nå. Alt annet har sikringer, men gjerne et stykke ut i kursen, noen helt oppe i dashbordet. Tenkte derfor å montere en 600-800A sikring rett på batteribanken slik at jeg har en hovedsikring som dekker stigeledninger og kurser frem til sekundærværn. Er dette vanlig? Har noen av dere noe slikt?

 

Burde noe slikt vært påbudt ihht en CE-standard? En 20.000A kortslutning på en 70 kv.mm kabel kan jo lage et skikkelig smell.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Tenkte på en ANL sikring slik som disse her:

http://www.mamut.net/controls/shop/shops/4...bel&gid=103

 

bi7775.jpg

 

Slike fås opp til 600A. Edit: 500A er maks viser det seg.

Jeg fordeler på flere sikringer.

 

Legg merke til hvor mye billigere en bilutstyrsbutikk er sammenlignet med en båtutstyrsbutikk. Under 40 spenn koster en ANL sikring i bilutstyrsbutikken.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg har slike sikringer like ved batteriene. Sannsyligheten for kortslutning er kanskje størst når men mekker på det elektriske anlegget.

 

Kan være greit å koble fra da og ha en egen fastnøkkel til det. Teipet denne etter jeg i fjor høst mistet den på batteriet, den var da 1 cm fra å ha kontakt med begge polene.

 

dscf0236.jpg

Link to post
Share on other sites

Tråden Lotus startet her fortjener litt ettertanke! En feil (kortsluttning) rett etter battribanken kan utløse ganske heftige krefter!!!

 

...vil ikke hovedstrømsbryteren fungere som et svakt punkt? og brenne av noe ala en sikring?

NJOOoo, hvis det er av den billige typen, er det bare et tynt messingblikk som leder. og den KAN lett brenne rett av hvis strømmen er høy nok. (Beregnet på 2-300 amps.).

 

Forøvrig viser Traust bilde av en megt fornuftig issolert nøkkel!! :smash:

 

Begynner å få startproblemer på eTec-en :eek:

Med 500 Ah i båten burde ikke det være mulig! :smash:

Men etter litt fin-måling viser det seg at jeg har over en volt i spenningstap på plussleder mellom batteripoler og motorinngang (Går via batterivender av billig type) og ca 0,8 volt i minusleder målt fra batteripol og motorinngang. (Går via batteribryter på hver minuspol.) Under start kneler batteribanken med 1,5 - 2 volt og det kommer i tillegg til før nevnte tap. :nonod: Kabel mellom banken og motor et 95 kvadrat sveisekabel.

TROR (Håper) en omgang med rensing av alle kontaktpunkter og tilstramming av alle koblinger vil bedre ståa... :sweat::rolleyes:

 

Derimot vil en komponent til (effektsikring) i denne sløyfa kanskje tilføre ytterligere tap i startspenning? :rolleyes:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Sikkert, Ole Petter, men under koblinger (arbeide med banken) er det ikke sikkert at disse "hettene" kan være på... Og det er jo også under jobbing med dette, skader kan oppstå... Derfor issolerte nøkler. Ha gjerne en beskyttelse over banke(-ne) etterpå. Deretter rett på høyeffektssikringer.

Men hvor mange båteiere har DET :giggle:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

NJOOoo, hvis det er av den billige typen, er det bare et tynt messingblikk som leder. og den KAN lett brenne rett av hvis strømmen er høy nok. (Beregnet på 2-300 amps.).

:

hvor dyr mener du man må kjøpe da , for ikke å brenne av ved en kortslutning i starter eller baugproppell.

har ikke annet en maritim å se etter jeg , men bep hovedbryter til vel 500kr ca, tar 1250 amp .. bør vel holde for de fleste..og alikevel gå filleveien før en 70kv kabel.

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Det er vel forsvinnende lite problemer med en kortslutningssikker forlegning som da ofte begynner der batteriene står og frem til første fordeling.

 

Når det gjelder kortslutning under arbeid så er det jo alltid en fare med dette også, men så er det liksom tillatt å bruke hodet på samme tid. Det er jo kanskje de som avisolerer kabel med tennene som også ikke har beskyttelse på batteripolene eller som av en eller annen grunn må fjerne alle beskyttelseshettene før verktøyet kommer inn i bildet.

Link to post
Share on other sites

Batteripolene bekymrer meg ikke et sekund for å kortslutte. Sikringer vil uansett ikke hjelpe for slike problemstillinger. Er mer opptatt av alle disse meterne med kabling etter batteriet som ikke er sikret.

 

En mutter som vibrerer løs, en ledning som hopper av, en feilkobling i forkant av de vanlige sikringskursene, en ledning som har kommet i klem og gnager.

 

Vet at sjansene for at noe skal skje er liten, men hvis det likevel skulle skje, blir det et kjempesmell.

Better safe than sorry? Eller er det like greit i å drite i disse ekstra hundrelappene siden det sikkert går bra? Det er jo ikke særlig mange som får kortslutning? Eller?

Link to post
Share on other sites

Det er jo ikke særlig mange som får kortslutning? Eller?

nei .. det er vel kun målbart i promiller.. men jeg kjenner en som med en nymontert motor i forfjor som kortsluttet den tykke ledningen til dynamoen , med dertil påfølgene røykutvikling og kaos med hive på unger og kjærring redningsvester osv osv... tror de gangene det skjer , er det nesten utelukkende menneskelig feil som ligger bak.

meen som du har nevnt , så kan vel en starter eller en annen storbruker av strøm også kortslutte.

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Her bør en tenke nøye gjennom ting før man forandrer på de orginale løsningene. Nær sagt alle leverandører av biler og båter har ingen sikring på hovedstrømskabelen til motoren.

Jeg tror dette er helt bevisst, av ihvertfall 3 grunner:

 

Hvor stor sikring skal man sikre med? En startmotor trekker ifra noen hundre ampere til det batteriet klarer å levere en kald vinterdag. Vil man akseptere at motoren ikke starter under ekstreme forhold pga en sikring som ryker. Neppe. Mao sikringen måtte bli så stor at den neppe ville ha noen funksjon mhp kortslutning.

 

En sikring med terminaler vil også representere ett uønsket spenningsfall mellom batteri og startmotor

 

Og sist men ikke minst, en sikring som ryker i denne kretsen vil være en potensiell dynamo dreper. De færreste dynamoer tåler at du slår av hovedstrømsbryteren rett etter oppstart

Link to post
Share on other sites

Når bilene ikke har sikring på kabel mellom batteri pluss og startmotor, så er dette tillatt fordi kabelen skal være tilstrekkelig dimensjonert til å tømme batteriet for strøm. Men det stilles krav til forlegning i tillegg.

 

De samme generelle reglene gjelder for båt, men det er da praktisk umulig å dimensjonere kablene slik at en forbruksbank tømmes sikkert for strøm. Frem til første fordeling skal forlegningen gjøres kortslutningssikker og sikres mot to feil.

 

Dette er rimelig enkelt med dobbelisolert kabel og god forlegning.

 

Etter første fordeling er det da lurt å tenke konsekvens, det vil si dele opp kursene og lage nødforigling.

 

Det er da selvfølgelig viktig å montere alle delene på et ikke brennbart material. Det er som regel kapslingen der det går mye strøm samt minusledere ute i anlegget som brenner når en feil oppstår i en båt.

 

Jeg har nettopp inspisert en båt i Oslo og der var feilen minuskabler ute i kursene. Kablene gnisser og så smelter isolasjonen. Når kablene legges sammen i en korstslutning så sumereres sikringsverdiene i kursene og feilen brer seg til drivstoffsystem og annet brennbart material. Hadde man sikret alle minusledere ville feilen stoppet for da hadde også selektiviteten i sikringene montert i pluss også virket.

 

Selv om en årsak til brann ikke skyldes det elektriske anlegget må man tenke på å lage det elektriske anlegget brannsikkert, for det er ofte det elektriske anlegget som er årsaken til at en brann i båt nærmest blir umulig å slokke. Ledningsnettet blir rett og slett til lunter som antennes.

 

En båt som er i samsvar med regelverk brenner aldri.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Om dynamoen lader med noen titals ampere og denne strømmen brytes, så stopper ikke strømmen i dynamoen opp momentant. I noen millisekunder bygger det seg opp en spenning over likeretteren som igjen kan ødelegge denne. Har selv ødelagt en dynamo på denne måten. Hadde 3 hovedstrømsbrytere. En for start, en for forbruk og en som koplet batteribankene sammen. En gang da jeg skulle kople sammen bankene under normal kjøring, tok jeg feil og slo av startbatterikretsen. Resultat ødelagt likeretter.

Link to post
Share on other sites

Stemmer, JRK, men det er ikke problemet her. Selv om et kortslutningsvern på batteriet ryker, vil dynamoen fortsatt ha andre forbrukere i kretsen som spiser strøm. Hovedbryteren er fortsatt på, så alle duppedittene som spiser strøm, får nå strøm av dynamoen i stedet for av batteriet. Således oppstår ingen spenningspulser som kan knekke likeretterne i dynamoen sel om kortslutningssikringen på batteriet brenner av.

Link to post
Share on other sites

... Selv om et kortslutningsvern på batteriet ryker, vil dynamoen fortsatt ha andre forbrukere i kretsen som spiser strøm.

Da ville jeg i hvertfall ha hatt montert en spenningsbegrenser!!! Den transienten / spenningsøkingen som kommer i det batteriet kobles fra, KAN være formidabel, og du må kanskje bytte alle de fine elektroniske duppedittene dine som var påslått i gjerningsøyeblikket.... :cryin: :cryin: :puke:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke se hvorfor det skulle komme en transient. Regulatoren regulerer jo spenningen hundrevis av ganger i sekundet og når dynamoen uansett blir kvitt strømmen sin, blir det ingen transient. Spenningstransienten kommer vel bare når dynamoen har masse strøm den plutselig ikke får levert videre, type slå av hovedbryter scenario?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...