Jump to content

Hovedsikringer på batteribanken?


Lotus

Recommended Posts

På 12volt blir det fort spenningstap, når en har lange ledninger. I tilleg har jeg blit informert om at en sikring plassert ved batteriet, ikke vil brenne av ved overforbruk i enden av en lang ledning. Ut fra dette har jeg konkludert med at det er viktig med sikring ved  forbruker, så en tykk ledning, for å begrense spenningsfall mot batteriet, og ny sikring ved batteriet. Om en så legger minus, klart isolert fra pluss lederen så skulle mulighet for kortsluttning være minimalisert.

Hva om en la en svert tykk leder på hver side av båten, - styrbord og + babord. Monter en hovedsikring mellom batteri og +. Monter så en forbrukertilpasset sikring ved hvert forgrening fra babord +. Det vil gi et system som fjerner sikringstavla og ledningsklysa bak den. Det vil gi lavt spenningsfall, liten mulighet for varme ledere og sikringer som er tilpasset forbrukeren.

Link to post
Share on other sites

aileenll skrev 46 minutter siden:

I tilleg har jeg blit informert om at en sikring plassert ved batteriet, ikke vil brenne av ved overforbruk i enden av en lang ledning.

Denne situasjonen kan oppstå om sikringen er for stor i forhold til kortslutningsmotstanden i kretsen.

aileenll skrev 48 minutter siden:

Ut fra dette har jeg konkludert med at det er viktig med sikring ved  forbruker

Dette hjelper ikke på problemet. Strømmessig spiller det ingen rolle hvor i kretsen sikringen står, så den bør derfor plasseres lett tilgjengelig, men uten at det blir unødvendig lange kabelstrekk; og i tillegg så nær batteri/hovedfordeling som mulig, slik at størst mulig del av kabelen er sikret.

 

Å gå bort fra prinsippet med sikringstavle kan fungere utmerket på små installasjoner, men med en mengde strømforbrukere tilkoblet langs en lang kabel, blir det fort et h****** å feilsøke på. Dessuten dukker det innimellom opp behov for utvidelser. Om anlegget ikke er strukturert på forhånd, vil det da etterhvert bli totalt uoversiktlig, og dermed også potensielt brannfarlig, og man kommer før eller siden til et punkt der det er mest hensiktsmessig å fjerne alt, og begynne på nytt; med sikringstavle. Et fornuftig kompromiss, kan dog være å ha to, eller flere sikringstavler, plassert i områder med mange strømforbrukere.

Det bør heller ikke utgjøre noen sikkerhetsmessig fordel å spre tilkoblingene; snarere tvert imot. Om en kabel blir for varm, er den for tynn, og/eller for innestengt.

Link to post
Share on other sites

Om man har thrustere vinsj og andre forbrukere, blir det helt feil og sikre disse med en felles sikring på f.eks 800 A 

denne kan da bli så stor at den ikke ryker om det blir en feil i en av thrøsterne og brannen er et faktum. Slikt utstyr bør ha en separat avstemt sikring i forhold til kursens totale impedanns

Link to post
Share on other sites

Til sammenligning er den største forbrukeren hos Hulda SP 95 baugpropell. Motoren er på ca. 6,5 kW. Sleipner har sikret denne med smeltesikring på 400 A. Sikringen har jeg plassert <50 cm kabellengde fra batteriet i min installasjon. Denne sikringen leverer også strøm til skapet til ankerwinch. Som i sin tur er sikret med 30 A smeltesikringer. 800 A virker derfor svært mye. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 22 timer siden:

Om man har thrustere vinsj og andre forbrukere, blir det helt feil og sikre disse med en felles sikring på f.eks 800 A 

denne kan da bli så stor at den ikke ryker om det blir en feil i en av thrøsterne og brannen er et faktum. Slikt utstyr bør ha en separat avstemt sikring i forhold til kursens totale impedanns

Eller om man har kortsluttning på en av komponentene, som tar sikring, så får man ikke brukt de andre hjelpemidlene under samme felles sikring heller.

Link to post
Share on other sites

Jeg har montert en  victron multipluss inverter på 3kw i båten min. Victron har ganske forståelig monteringsveiledning på nettsidene sine. Kan være greit å lese i denne før man begynner på en slik jobb, for victron inverteren er virkelig ett lite kraftverk.  

 

Det står alt man trenger å vite om jording,sikring,tverrsnitt etc.  i monterings beskrivelsen.  Denne kan lastes ned på victron sine hjemmesider. Minimum 100mm2 kabel(2x50) ved inntil 5 meters avstand, og 140mm2 ved 5-10 meters avstand mellom multipluss og batteribank.  Sikring av kabel skal være på 400A. Arbeidet krever forøvrig elektrofaglig kompetanse, og er langt over «12V fikse selv nivå». Men det får bli opp til hver enkelt å vurdere egen kompetanse.

 

Etpar tips. 

 

-Man får aldri plassert sikringen «oppi» batteriet. En god plass så nær som mulig er godt nok. Jeg plasserte en Siemens skuff med 2x200A NH00 sikringer litt mindre enn en meter fra AGM banken. En isolert enkeltleder forlagt i ett isolert rør kan beskytte godt nok mot kortslutning om det utføres riktig, og defineres da som «kortslutnings sikkert forlagt».  Jeg benytter gjerne rustfrie gummibeskyttede klammer fra biltema ombord for å feste rør. De korrugerte rørene jeg benytter er sorte, de koster litt, men virker langt mer solide enn slike lyse elektrikerrør som ikke tåler uv stråler.  Ut fra batteribankene ombord har jeg enkeltledere i sorte isolerte rør frem til første sikring på alt.  Det var filosofien fra verftet, og den filosofien har jeg fulgt opp når jeg har montert nytt utstyr.

 

  Forøvrig så har jeg også en jordfeilautomat i en liten boks like etter utgangen på inverteren.  Det er viktig å tenke på jordfeilbryter også i en inverter installasjon.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takk for mange inspill. inverter/lader er ca 1 meter fra banken,  så da er min 75mm kabeler gode nok.

så hvis 300amp sikkring holder rett ut av banken så tar eg det, alt av utstyr ombord har jo egene sikkringer, type auto,  fra 6amp 10,15, 

stor forbrukere som el vinsj og ankervinsj. har jo sine store.

er det annet jeg burde tanke på. ?

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
On 12/22/2019 at 12:58 AM, TrikkerN Lønning said:

Har ikke inverteren intern sikring? Hva er den på?

Nei. 3 kw. har ikke dette,  2kw. hadde en 250amp sikkring i boksa.

 

så jeg får ta 400amp på kabelen. 

 

men hva betyr dette.  

  1. The AC input cable can be connected to the terminal block “AC–in”.
    From left to right: “PE” (earth), “L” (phase) and “N” (neutral).

  2. ----

PE er jord (grønnmed stripe). L. er det den Blå ? og Nøytral. Brun. ?

eller er det bklå som er nøytral og brun Lead. ?     eller skal de bare kobbles likt. in og ut fra inverter.  ?

 

 

 

 

Redigert av Careka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...