aileenll Svart 21.Desember.2019 Del på Facebook Svart 21.Desember.2019 På 12volt blir det fort spenningstap, når en har lange ledninger. I tilleg har jeg blit informert om at en sikring plassert ved batteriet, ikke vil brenne av ved overforbruk i enden av en lang ledning. Ut fra dette har jeg konkludert med at det er viktig med sikring ved forbruker, så en tykk ledning, for å begrense spenningsfall mot batteriet, og ny sikring ved batteriet. Om en så legger minus, klart isolert fra pluss lederen så skulle mulighet for kortsluttning være minimalisert. Hva om en la en svert tykk leder på hver side av båten, - styrbord og + babord. Monter en hovedsikring mellom batteri og +. Monter så en forbrukertilpasset sikring ved hvert forgrening fra babord +. Det vil gi et system som fjerner sikringstavla og ledningsklysa bak den. Det vil gi lavt spenningsfall, liten mulighet for varme ledere og sikringer som er tilpasset forbrukeren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TrikkerN Lønning Svart 21.Desember.2019 Del på Facebook Svart 21.Desember.2019 Careka skrev On 20.12.2019 at 22.11: så en bank på 800amp 12v, inverter som kan trekke 6kw peak, og vel 2400w konstant, hvor stor sikkring bør eg bruke ? Er en på 400amp. OK. ? Har ikke inverteren intern sikring? Hva er den på? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ozo Svart 22.Desember.2019 Del på Facebook Svart 22.Desember.2019 aileenll skrev 46 minutter siden: I tilleg har jeg blit informert om at en sikring plassert ved batteriet, ikke vil brenne av ved overforbruk i enden av en lang ledning. Denne situasjonen kan oppstå om sikringen er for stor i forhold til kortslutningsmotstanden i kretsen. aileenll skrev 48 minutter siden: Ut fra dette har jeg konkludert med at det er viktig med sikring ved forbruker Dette hjelper ikke på problemet. Strømmessig spiller det ingen rolle hvor i kretsen sikringen står, så den bør derfor plasseres lett tilgjengelig, men uten at det blir unødvendig lange kabelstrekk; og i tillegg så nær batteri/hovedfordeling som mulig, slik at størst mulig del av kabelen er sikret. Å gå bort fra prinsippet med sikringstavle kan fungere utmerket på små installasjoner, men med en mengde strømforbrukere tilkoblet langs en lang kabel, blir det fort et h****** å feilsøke på. Dessuten dukker det innimellom opp behov for utvidelser. Om anlegget ikke er strukturert på forhånd, vil det da etterhvert bli totalt uoversiktlig, og dermed også potensielt brannfarlig, og man kommer før eller siden til et punkt der det er mest hensiktsmessig å fjerne alt, og begynne på nytt; med sikringstavle. Et fornuftig kompromiss, kan dog være å ha to, eller flere sikringstavler, plassert i områder med mange strømforbrukere. Det bør heller ikke utgjøre noen sikkerhetsmessig fordel å spre tilkoblingene; snarere tvert imot. Om en kabel blir for varm, er den for tynn, og/eller for innestengt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 23.Desember.2019 Del på Facebook Svart 23.Desember.2019 Om man har thrustere vinsj og andre forbrukere, blir det helt feil og sikre disse med en felles sikring på f.eks 800 A denne kan da bli så stor at den ikke ryker om det blir en feil i en av thrøsterne og brannen er et faktum. Slikt utstyr bør ha en separat avstemt sikring i forhold til kursens totale impedanns Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 23.Desember.2019 Del på Facebook Svart 23.Desember.2019 (redigert) Til sammenligning er den største forbrukeren hos Hulda SP 95 baugpropell. Motoren er på ca. 6,5 kW. Sleipner har sikret denne med smeltesikring på 400 A. Sikringen har jeg plassert <50 cm kabellengde fra batteriet i min installasjon. Denne sikringen leverer også strøm til skapet til ankerwinch. Som i sin tur er sikret med 30 A smeltesikringer. 800 A virker derfor svært mye. Redigert 23.Desember.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ozo Svart 23.Desember.2019 Del på Facebook Svart 23.Desember.2019 JRK skrev 45 minutter siden: Om man har thrustere vinsj og andre forbrukere, blir det helt feil og sikre disse med en felles sikring på f.eks 800 A Med dette insinuerer du at dette er blitt foreslått. Det kan jeg ikke se at det er… Snarere tvert imot. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 23.Desember.2019 Del på Facebook Svart 23.Desember.2019 Nei jeg insunierer Ikke noe som helst. Om du leder første innlegget i tråden så er det nettopp det, det spørres om Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ozo Svart 24.Desember.2019 Del på Facebook Svart 24.Desember.2019 (redigert) Da skriver vi det på kontoen for den merkelige praksisen her på forumet, der man oppfordres til å ta opp gamle tråder. Dette gir ofte et meningsløst sammensurium, både i tid og tema. Nytt spørsmål, ny tråd!! God jul, forresten! Redigert 24.Desember.2019 av ozo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 24.Desember.2019 Del på Facebook Svart 24.Desember.2019 JRK skrev for 22 timer siden: Om man har thrustere vinsj og andre forbrukere, blir det helt feil og sikre disse med en felles sikring på f.eks 800 A denne kan da bli så stor at den ikke ryker om det blir en feil i en av thrøsterne og brannen er et faktum. Slikt utstyr bør ha en separat avstemt sikring i forhold til kursens totale impedanns Eller om man har kortsluttning på en av komponentene, som tar sikring, så får man ikke brukt de andre hjelpemidlene under samme felles sikring heller. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilars Svart 27.Desember.2019 Del på Facebook Svart 27.Desember.2019 Jeg har montert en victron multipluss inverter på 3kw i båten min. Victron har ganske forståelig monteringsveiledning på nettsidene sine. Kan være greit å lese i denne før man begynner på en slik jobb, for victron inverteren er virkelig ett lite kraftverk. Det står alt man trenger å vite om jording,sikring,tverrsnitt etc. i monterings beskrivelsen. Denne kan lastes ned på victron sine hjemmesider. Minimum 100mm2 kabel(2x50) ved inntil 5 meters avstand, og 140mm2 ved 5-10 meters avstand mellom multipluss og batteribank. Sikring av kabel skal være på 400A. Arbeidet krever forøvrig elektrofaglig kompetanse, og er langt over «12V fikse selv nivå». Men det får bli opp til hver enkelt å vurdere egen kompetanse. Etpar tips. -Man får aldri plassert sikringen «oppi» batteriet. En god plass så nær som mulig er godt nok. Jeg plasserte en Siemens skuff med 2x200A NH00 sikringer litt mindre enn en meter fra AGM banken. En isolert enkeltleder forlagt i ett isolert rør kan beskytte godt nok mot kortslutning om det utføres riktig, og defineres da som «kortslutnings sikkert forlagt». Jeg benytter gjerne rustfrie gummibeskyttede klammer fra biltema ombord for å feste rør. De korrugerte rørene jeg benytter er sorte, de koster litt, men virker langt mer solide enn slike lyse elektrikerrør som ikke tåler uv stråler. Ut fra batteribankene ombord har jeg enkeltledere i sorte isolerte rør frem til første sikring på alt. Det var filosofien fra verftet, og den filosofien har jeg fulgt opp når jeg har montert nytt utstyr. Forøvrig så har jeg også en jordfeilautomat i en liten boks like etter utgangen på inverteren. Det er viktig å tenke på jordfeilbryter også i en inverter installasjon. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Careka Svart 5.Januar.2020 Del på Facebook Svart 5.Januar.2020 Takk for mange inspill. inverter/lader er ca 1 meter fra banken, så da er min 75mm kabeler gode nok. så hvis 300amp sikkring holder rett ut av banken så tar eg det, alt av utstyr ombord har jo egene sikkringer, type auto, fra 6amp 10,15, stor forbrukere som el vinsj og ankervinsj. har jo sine store. er det annet jeg burde tanke på. ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Careka Svart 25.Januar.2020 Del på Facebook Svart 25.Januar.2020 (redigert) On 12/22/2019 at 12:58 AM, TrikkerN Lønning said: Har ikke inverteren intern sikring? Hva er den på? Nei. 3 kw. har ikke dette, 2kw. hadde en 250amp sikkring i boksa. så jeg får ta 400amp på kabelen. men hva betyr dette. The AC input cable can be connected to the terminal block “AC–in”. From left to right: “PE” (earth), “L” (phase) and “N” (neutral). ---- PE er jord (grønnmed stripe). L. er det den Blå ? og Nøytral. Brun. ? eller er det bklå som er nøytral og brun Lead. ? eller skal de bare kobbles likt. in og ut fra inverter. ? Redigert 25.Januar.2020 av Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Careka Svart 25.Januar.2020 Del på Facebook Svart 25.Januar.2020 fant dette på nettet, så eg bruker den.. Brun = Faseleder Blå = Nøytralleder / L2 Jord / PE = Gul/Grønn Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.