Jump to content

Hovedsikringer på batteribanken?


Lotus

Recommended Posts

Tenker høyt:

I det sikringen ryker (mot batteriet) forsvinner kanskje MYE av forbruket. Dippeduttene$$ dine trekker LITE strøm, ergo går impedansen dramatisk opp i brudd-øyeblikket, og du FÅR en transient!

Og akkurat DEN j@velen ser jeg helst ikke ødelegge "dingsene mine! :rolleyes:

Redigert:

En "transientspiser" ække dumt i slike tilfeller. Billige er de også!

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå en batteribank som kan levere godt over 20.000 A kortslutningsstrøm. Med så høye strømmer liker jeg dårlig at mulighetene for en kortslutning er til stede. Starter og baugpropell er ikke sikret slik det er nå. Alt annet har sikringer, men gjerne et stykke ut i kursen, noen helt oppe i dashbordet. Tenkte derfor å montere en 600-800A sikring rett på batteribanken slik at jeg har en hovedsikring som dekker stigeledninger og kurser frem til sekundærværn. Er dette vanlig? Har noen av dere noe slikt?

 

Burde noe slikt vært påbudt ihht en CE-standard? En 20.000A kortslutning på en 70 kv.mm kabel kan jo lage et skikkelig smell.

 

Min 85 mod Storebro 31 Biscay som er til salgs har en 80A høyeffektsikring plassert ved batteri og batteribrytere.

Den sikrer stigeledningen fra forbruksbatteriene til el tavlen.

Baugpropellen har sin egen sikring.

Link to post
Share on other sites

Hvor ofte har man hørt om kortslutning på hovedkablene fra batteriet? Skal ikke forekomme hvis anlegget er forskriftsmessig installert. Å ha en hovedsikring er jo greit nok i tavla, men det er ikke mange små lystbåter som er utstyrt med hovedsikring ved batteriet fra leverandør. Da burde det jo være sikring på ladinga også? Kan jo oppstå kortslutninger der og. Viktigst er det at hver forbruker har sikring på kursen sin. Skjer det kortslutning ute i kursen, skal ikke dette forplante seg bakover til batteriet. Ikke lurt å koble alle mulige dupeditter direkte på batteriet uten sikring.

(Får vel kjeft nå når jeg nevner "forskriftsmessig"!!!) :lipseal:

Link to post
Share on other sites

Tenkte på en ANL sikring slik som disse her:

http://www.mamut.net/controls/shop/shops/4...bel&gid=103

 

bi7775.jpg

 

Slike fås opp til 600A. Edit: 500A er maks viser det seg.

Jeg fordeler på flere sikringer.

 

Legg merke til hvor mye billigere en bilutstyrsbutikk er sammenlignet med en båtutstyrsbutikk. Under 40 spenn koster en ANL sikring i bilutstyrsbutikken.

Jeg har lagt opp en 400 mm2 kobberskinne (som brukes i høyspentanlegg) på pluss og minus. Hvert batteri er koblet til disse skinnene med en slik type sikring som du her viser. Ikke noe utstyr er koblet rett på batteriene.

Link to post
Share on other sites

Sikringer er lurt! Nærmest mulig batteriet. Hos oss er det slik (BEP bryterpanel, 4 brytere : baugpropell, start, emergency paralell, forbruk(house)):

 

Startbatt -> 500A -> startbryter -> Startmotor/Dynamo

Startbatt -> 500A -> startbryter -> baugpropellbryter -> 250A -> baugpropell

Forbruk -> 80A -> forbruksbryter -> Spagetti via fordeler"tavle" m/individuell kurs sikring

 

BEP laderelé direkte over batteriene på batterisiden. ( Er det OK ?) Har vurdert å koble direkte på forbruk, men via startbryter fra startbatteriet.

Redigert av Fusebox (see edit history)
signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Siden det er så mange elektrikere her i tråden;

Jeg har planer om å koble VHF-en direkte i batteribanken for å være sikret strøm i tilfelle hovedbryteren må slåes av. Fra før er allerede radaren koblet direkte i batteribanken.

Er det noen farer eller betenkeligheter ved en slik løsning?

Link to post
Share on other sites

VHF, bør kobles direkte til batteribanken av sikkerhetshensyn, som du beskriver. Men, må ha egen sikring.

Ser ikke helt nødvendigheten av at radaren trenger kobles direkte til batteri, med mindre den er "storforbruker".

Bruk alltid strømper, helst med lim utenpå loddefrie kabelsko. Ikke som på bildet tidligere i tråden, med den isolerte nøkkelen;-)

Den "+koblingen" på batteriet er heller ikke god nok. Det SKAL være stoppskive under mutteren, ellers river den den tynne kabelskoen.

Ser dette som viktigere enn isolert verktøy.

Redigert av rover (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I og med at VHF'n er et så viktig redskap i en nødssituasjon, har jeg ført frem 12volt fra både start og forbruk til VHF'n. Har en vender rett ved siden av VHF'n, så skulle forbruksbatteriet svikte kan jeg slå over på "nødstrøm", altså startbatterier. Nødstrøm til VHF er vel påbudt for kommersielle båter?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er også elektriker :smiley:

Har koblet min VHF med Distress knapp (som også er tilkoblet kartplotteren) rett på batteriet til baugpropellen med ledningssikring.

Batteriet står foran ved siden av baugpropellen.

Baugen er vanligvis den siste delen av båten som forsvinner under vann.

Har derfor strøm lengst mulig :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Hei.

Lett litt i gamle tråder og fant denne i forbindelse med at jeg skal montere et ekstra batteri i baugen til trustern her.

Pr. dd. får den strøm fra batteriene bak.

Har tenkt til å bruke eksisterende kabel (den er tykk, men har ikke målt) til lading og sette inn en sikring ved batteriet i baugen. Strømmen styres av og på til truster styres via en relèbryter så denne må vel ha en egen mindre sikring (pga. tynnere kabel).

Det jeg er usikker på er om jeg bør ha en sikring i andre enden også (Mot batteribanken bak).

Er i dag 2 stk 200Ah batterier til forbruk og en 200Ah til start.

Har tenkt å sette inn en 100Ah batteri i baugen.

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Noen som kan hjelpe meg her?

Ser at det muligens ikke var av den beste forklaringen, så jeg prøver en gang til:

 

Baugpropell får i dag strøm fra batteriene bak og jeg skal nå sette inn et batteri i baugen ved trustern.

Trustern får en egen sikring (Er type sleipener SP75)

Får også en fjernstyrt hovedbryter med en egen sikring.

Så langt alt greit.

Bak er batteriene sammenkoblet paralelt (med skille på start batteriet) og her er det ingen sikring mellom dem som vel er OK.

Når det nye batteriet skal sammenkobles parallet med batteribanken bak så vil den forsynes med egen kabel (+ og -) som vil gå gjennom hele båten fra baug til akter.

Trenger jeg noen sikring/er på denne + kabelen (eventuelt en i hver ende)?

Kablen blir oprinnelig kabel som ble brukt til baugpropellen så den har en kraftig dimensjon (uten at jeg husker målene)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg kan innformere at det jeg synes du må, er å ha den automatiske hovedbryteren mellom det nye batteriet fremme og selve thrusteren.Hvis du har kjøpt sleipner sin automatiske har jo den innebygd sikringsholder som du kan feks.bruke en 400A sikring. Denne bryteren har også en gul ledning som du trekker opp til joystick på dashbord. Mellom de andre batteriene er det ikke vanlig å bruke sikring i Norske båter. Men jeg vil nevne at disse gamle kablene dine må tåle en høy strøm. Lengden her er avgjørende. Men jeg hadde lagt 95 kvadrat hvis du er usikker. Dette strømtrekket står i monteringsmanualen. (rundt 500A vil jeg tippe).Dette systemet har jeg montert i et par båter før. Men har lyst til å si at istedet for å ha mer vekt og vedlikehold i baugen, ville jeg ha vurdert skikkelige kabler.Hvis du har 70 kvadrat liggende der allerede, Kan du feks doble disse. Men igjen lengden er avgjørende. Det du ønsker er å ha minst mulig spenningstap under drift av thruster. Få en kamerat til å måle denne spenningen mens du kjører thrusteren. Jo mer spennigs tap dess mindre skyvekraft fra propellen.

Link to post
Share on other sites

taunus kom meg i forkjøpet :smiley:

 

I min båt har eg start og forbruks-batteri i motorrom og batteri til baugpropell foran i nærheten av den.

I motorrommet står det en Mastervolt skillediode med inngang fra dynamo og 3 stk utganger, den ene utgangen går foran til batterietfor å lade det med dynamo.

Antar du kan bruke den tykke + kabelen som før gikk rett til baugpropell motoren til lading. det er bedre den er for tykk enn for tynn.

Du monterer en batteribryter som bryter + kabelen fra batteriet til baugpropellen i nærheten av batteriet foran.

Så monterer du en sikring på + kabelen mellom batteribryter og motor som er tilpasset tverrsnitt på motorkabel og strømforbruk motor.

Ser ikke helt behovet for å sikre ladekabelen, men det skader ikke med en sikring som bryter ladekabelen ved en kortslutning.

Redigert av Targa 23.1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svarene. :seeya:

Alltid greit å være 100% sikker på at det blir riktig/bra. :thumbsup:

 

Sikring frem til trustern er ok og kabel tykkelsen er ok samt hovedbryter skal jeg montere.

 

Jeg trenger en 400A sikring.

Ønsket å sette inn automatisk sikring (Vet at det ikke er helt nødvending men..). Finner ingen som klarer 400A, hvis ingen vet om noen?

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Siden strengen startet med sikring av batteribanken, tar jeg et lite sidestepp og nevner "beskyttelse av batteritoppen"...

Hjelper fint lite med sikringer hvis du har liggende "skrammel" å flyte rundt i "batterirommet".

En venn av meg hadde noe slikt og fikk dønn kortsluttning mellom batteripolene. (Jernskrammel).

Det begynte umiddelbart å brenne i noe filler som lå like ved. Hellet var at han var i nærheten og fikk slukket med rask reaksjon og pulverapparat.

Flaks!!

Men han har en kjæmpejobb med rengjøring, vasking +++ før han blir sjødyktig igjen. For ikke å snakke om lukten....

 

Håper noen tar hintet.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Kabelen frem går kanskje + og- ved siden av hverandre? En kortslutning der vil varme godt opp uten sikring. Begge batterier (foran og bak) vil mate denne kortslutningen. Utifra hvordan kabler ligger, bør sikring vurderes, eller om man legger de i plastrør/slanger for ekstra beskyttelse, hvis det ikke allerede gjør det.

Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...

så en bank på 800amp 12v,  inverter som kan trekke 6kw peak, og vel 2400w konstant,  hvor stor sikkring bør eg bruke ?

Er en på 400amp. OK. ?

 

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Lotus skrev On 8.5.2009 at 12.43:

Kan ikke se hvorfor det skulle komme en transient. Regulatoren regulerer jo spenningen hundrevis av ganger i sekundet og når dynamoen uansett blir kvitt strømmen sin, blir det ingen transient. 

Resten tar Norsk Sluttstrøm seg av. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kan godt tenkes at det holder med 300 A også. Det er nok her snakk om en treg sikring, så da tåler den peaker langt over merkestrømmen. Dessuten er det viktig å sikre såpass lavt at sikringen faktisk bryter ved en evt. kortslutning. Med slike strømmer blir det fort litt tap her og der.

Generelt sett bør man ha så liten sikring som mulig, uten at det begrenser den tiltenkte bruken.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...