Jump to content

Askeladden nå med Suzuki


Nils1

Recommended Posts

Er det noen som vet hva som er best av to-takt og firetakt? :boxing:

 

Det var kødd... :smiley:

 

Merkelig at det med båtmotorer er så voldsomt følsomt? Jeg kjenner akkurat det samme selv. Om båter er man enig: "Ja det er flotte båter, og bra skrog", men om motorer...langtifra "den bruker jo sååå mye bensin og bråker så mye i forhold til en modifisert Baleno" osv osv."

 

Alt er vel sånn som det skal være og tråden kommer til å bli lang...

Link to post
Er en her inne (husker ikke hvem) som kjøpte seg en splitter ny Askeladden Wasper der jeg kjøpte båten min.

Han fikk båten sin levert med Yamaha på hekken. Men så vidt jeg husker så ble det nok litt dyrere.

 

 

Det var meg.

Tråden her: https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=623055

 

Det ble ikke spes mye dyrere synes jeg. Faktisk så betalte jeg mindre med Yamaha 150 og div oppgraderinger der jeg handlet enn "bakkenprisen" jeg fikk på samme båt med Herc 115 4T.

Det var nok et spes gunstig tidspunt og kjøpe på i September i fjor. Tror ikke man får til det samme nå. Hverken på pris eller uten motor nå som Askeladden er nygift med Suzuki, som forøvrig er et godt steg i riktig retning IMO :wink:

 

 

 

28092008003.jpg

Mvh. SAP

Link to post

Åja... det var deg ja :)

 

Tror jammen meg Wasper er den lekkreste skjærgårdsjeepen jeg har sett noen gang.

Skikkelig flott båt!

 

Skulle jeg hatt en skjærgårdsjeep så hadde det definitivt blitt denne eller Excel.

 

Men siden jeg har litt andre planer med båtbruken, så passer desverre ikke en slik båt for meg.

Når man skal cruise rundt med fler i båten og kanskje ta seg noen øl på veien, så passer det bedre med en bowrider for meg, da man kan sitte 5 stk. bak i båten rundt ett bord, samt at man kan sitte 2 stk. forran vindskjerm (feks. ett par damer). Slikt blir liksom litt mer usosialt i en skjærgårdsjeep.

 

Men vi har nå forskjellige behov.

 

Uansett så synes jeg båten din er knallfin!

Lykke til videre med båten!

 

Til fredagen er det min tur :)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post

Dette synes jeg er positivt. Synes generelt at det er mye trøbbel med båtene med mercurymotorer som blir levert ut om dagen. Håper dette blir bedre med suzuki-motorer, selv om jeg mest sannsynlig ikke jober med disse båtene når de kommer med suzuki. Salgsmessig tror jeg også det er en fordel fordi flesteparten av båtbrukerne mest sannsynlig har bedre til tiltro til japsemotorer.

Link to post
Det var meg.

Tråden her: https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=623055

 

Det var nok et spes gunstig tidspunt og kjøpe på i September i fjor. Tror ikke man får til det samme nå.

 

Vel. Jeg kjøpte ny Askeladden i år, (overligger fra 2008), og sparte nesten 200 000 på fjorårsprisen. Det hadde jo med konkursen å gjøre, men jeg er kjempefornøyd med handelen jeg!!

Link to post
Og med hvilken motor ?

 

220 hk bensin. Var litt skeptisk før jeg fikk prøvd den her, men er nå kjempefornøyd. Går stille, bruker rundt 11-13 liter i timen på blandet kjøring. Pluss at dette er en daycruiser som betyr at den er mest brukt til dagsturer, og da betyr ikke forbruket noe som helst for meg i hvertfall.

Standard diesel er en 116 hk, som jeg tror vil bli noe lite til denne båten.

Link to post
veradoen er kjempetøff og se på,det må jeg ærlig innrømme.men det er vel ikke noe å legge skjl på at den er vannvittig tung og vannvittig tøøøørst...

så sånnsett syns jeg at veradoen er en god møkkamotor

Smaker er som baken. Personlig synes jeg Veradomotorene er noe av de styggeste motorene man kan få. Optimaxen ser mye bedre ut.

Link to post
  • 2 uker senere...

Er på utkikk etter en landstedbåt som skal være mulig å ro og kjøre med motor. En Askeladden 14 fot frister, for jeg tror den er både stødig og solid. Noen leveres også med kjøl og seil. Båten kan gjerne være fra 80 tallet eller nyere.

 

Er det noen som har gode råd og tips ? ( hvilke båter trenger langstammet motor ?)

Link to post

hvor stor % andel på hhv roegenskaper og motoregenskaper? Og hvor stor fart/motor ønsker du?

Båter som Askeladden 14 'motorvennlig' og f.eks GH14 , selv om de ble markedsført som kombibåter i sin tid så er de ikke spesielt gode å ro.

 

En askeladden 14 ro, eller tilsvarende fra silver viking/rana/øien er nok mye lettere å rå, men til gjengjeld ikke særlig egnet for noe særlig over 6hk.

(Skulle jeg kjøpt robåt hadde det fort blitt noe finsk, de har endel "spissbåter" som ikke koster allverden)

 

Mesteparten av de overnevnte båtene er nok bygd for kort stamme, men det er jo greit å bygge opp om det trengs.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Har kjøpt meg nybåt med Suzuki 150hkèr. Hva jeg synes lite om er at det er veldig lite "rorutslag" på de Suzuki motorene jeg har kjørt. Uansett størrelse så virker det som om de andre merkene kan svinges betydelig mer. Ellers er jeg meget fornøyd til nå med Suzuki. -for at poweertrimmen ikke er luftet godt nok eller for lite olje på den nå da jeg fikk den (surkler).

Redigert av motor (see edit history)
Link to post

Til 'Motor'

 

Hmm dette starte nå å bli en gjenganger for min del... hva er det med "skrusuki" :lol::wflag:

 

Surkle, lufte og fyll på olje til riktig novå. Kjør noen timer, kommer det tilbake skift olje med tynnere viskositet (tror det var tynnere)

Opplevd dette på 3-4 bekjentes suki.

 

Mvh Kenneth

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post

Ja ikke vet jeg Kennet. Kjøpte båt og motorpakke i Sverige fordi jeg sparte 150000 kroner. har selv også hørt om mye feil på powertrimmen på Suzuki, så jeg får se hvordan det går etter etterfylling.

Noen som vet om det skal fylles opp (til det renner over) når trim/tilt er i utkjørt posisjon eller når sylindrerne er i nedre?

Link to post

Ja ikke vet jeg Kenneth. Kjøpte båt og motorpakke i Sverige fordi jeg sparte 150000 kroner. har selv også hørt om mye feil på powertrimmen på Suzuki, så jeg får se hvordan det går etter etterfylling.

Noen som vet om det skal fylles opp (til det renner over) når trim/tilt er i utkjørt posisjon eller når sylindrerne er i nedre?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...