Jimpec Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Er det noen som vet hva som er best av to-takt og firetakt? Det var kødd... Merkelig at det med båtmotorer er så voldsomt følsomt? Jeg kjenner akkurat det samme selv. Om båter er man enig: "Ja det er flotte båter, og bra skrog", men om motorer...langtifra "den bruker jo sååå mye bensin og bråker så mye i forhold til en modifisert Baleno" osv osv." Alt er vel sånn som det skal være og tråden kommer til å bli lang... Sitér dette innlegget Link to post
VindiHaaret Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Og har man 2-takt så slipper man å drite seg ut ved å prøve å starte en motor som allerede går... Har du også (nesten) gjort det? Hehe... Mvh Sitér dette innlegget VindiHaaret Link to post
monica Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 De har valgt Suzuki som leverandør av påhengsmotorer, men er det noen som vet hvem som vil levere innenbordsmotorer til Askeladden? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Innenbordsinnstalasjonene blir det samme som før: Mercruiser bensin og CMD diesel . Sitér dette innlegget Link to post
Anoden Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 De har valgt Suzuki som leverandør av påhengsmotorer, men er det noen som vet hvem som vil levere innenbordsmotorer til Askeladden? Blir det slutt på Mercruiser? Sitér dette innlegget Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord. Link to post
HP-260 Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Blir det slutt på Mercruiser? Nei....Brunswick fortsetter å levere innenbordsmotorer!! Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Nei....Brunswick fortsetter å levere innenbordsmotorer!! Ja De fortsetter med å levere utenbordsmoorer også, men ikke til Askeladden. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Er en her inne (husker ikke hvem) som kjøpte seg en splitter ny Askeladden Wasper der jeg kjøpte båten min.Han fikk båten sin levert med Yamaha på hekken. Men så vidt jeg husker så ble det nok litt dyrere. Det var meg. Tråden her: https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=623055 Det ble ikke spes mye dyrere synes jeg. Faktisk så betalte jeg mindre med Yamaha 150 og div oppgraderinger der jeg handlet enn "bakkenprisen" jeg fikk på samme båt med Herc 115 4T. Det var nok et spes gunstig tidspunt og kjøpe på i September i fjor. Tror ikke man får til det samme nå. Hverken på pris eller uten motor nå som Askeladden er nygift med Suzuki, som forøvrig er et godt steg i riktig retning IMO Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bjerknez Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 Åja... det var deg ja :) Tror jammen meg Wasper er den lekkreste skjærgårdsjeepen jeg har sett noen gang. Skikkelig flott båt! Skulle jeg hatt en skjærgårdsjeep så hadde det definitivt blitt denne eller Excel. Men siden jeg har litt andre planer med båtbruken, så passer desverre ikke en slik båt for meg. Når man skal cruise rundt med fler i båten og kanskje ta seg noen øl på veien, så passer det bedre med en bowrider for meg, da man kan sitte 5 stk. bak i båten rundt ett bord, samt at man kan sitte 2 stk. forran vindskjerm (feks. ett par damer). Slikt blir liksom litt mer usosialt i en skjærgårdsjeep. Men vi har nå forskjellige behov. Uansett så synes jeg båten din er knallfin! Lykke til videre med båten! Til fredagen er det min tur :) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Kaftein ØL Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Dette synes jeg er positivt. Synes generelt at det er mye trøbbel med båtene med mercurymotorer som blir levert ut om dagen. Håper dette blir bedre med suzuki-motorer, selv om jeg mest sannsynlig ikke jober med disse båtene når de kommer med suzuki. Salgsmessig tror jeg også det er en fordel fordi flesteparten av båtbrukerne mest sannsynlig har bedre til tiltro til japsemotorer. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Det var meg.Tråden her: https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=623055 Det var nok et spes gunstig tidspunt og kjøpe på i September i fjor. Tror ikke man får til det samme nå. Vel. Jeg kjøpte ny Askeladden i år, (overligger fra 2008), og sparte nesten 200 000 på fjorårsprisen. Det hadde jo med konkursen å gjøre, men jeg er kjempefornøyd med handelen jeg!! Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 15.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 Og med hvilken motor ? Sitér dette innlegget Link to post
ynroenn Svart 15.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 Er ikke i tvil om at dette vil slå positivt ut for Askeladden. For all del, Optimax virker som bra motorer, men har vel litt igjen før de har samme rennome i markedet som Yamaha og Suzuki. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 15.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 Og med hvilken motor ? 220 hk bensin. Var litt skeptisk før jeg fikk prøvd den her, men er nå kjempefornøyd. Går stille, bruker rundt 11-13 liter i timen på blandet kjøring. Pluss at dette er en daycruiser som betyr at den er mest brukt til dagsturer, og da betyr ikke forbruket noe som helst for meg i hvertfall. Standard diesel er en 116 hk, som jeg tror vil bli noe lite til denne båten. Sitér dette innlegget Link to post
Mortenkri Svart 15.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2009 veradoen er kjempetøff og se på,det må jeg ærlig innrømme.men det er vel ikke noe å legge skjl på at den er vannvittig tung og vannvittig tøøøørst...så sånnsett syns jeg at veradoen er en god møkkamotor Smaker er som baken. Personlig synes jeg Veradomotorene er noe av de styggeste motorene man kan få. Optimaxen ser mye bedre ut. Sitér dette innlegget Link to post
vanntrivsel Svart 29.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2009 Er på utkikk etter en landstedbåt som skal være mulig å ro og kjøre med motor. En Askeladden 14 fot frister, for jeg tror den er både stødig og solid. Noen leveres også med kjøl og seil. Båten kan gjerne være fra 80 tallet eller nyere. Er det noen som har gode råd og tips ? ( hvilke båter trenger langstammet motor ?) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2009 hvor stor % andel på hhv roegenskaper og motoregenskaper? Og hvor stor fart/motor ønsker du? Båter som Askeladden 14 'motorvennlig' og f.eks GH14 , selv om de ble markedsført som kombibåter i sin tid så er de ikke spesielt gode å ro. En askeladden 14 ro, eller tilsvarende fra silver viking/rana/øien er nok mye lettere å rå, men til gjengjeld ikke særlig egnet for noe særlig over 6hk. (Skulle jeg kjøpt robåt hadde det fort blitt noe finsk, de har endel "spissbåter" som ikke koster allverden) Mesteparten av de overnevnte båtene er nok bygd for kort stamme, men det er jo greit å bygge opp om det trengs. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
motor Svart 29.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2009 (redigert) Har kjøpt meg nybåt med Suzuki 150hkèr. Hva jeg synes lite om er at det er veldig lite "rorutslag" på de Suzuki motorene jeg har kjørt. Uansett størrelse så virker det som om de andre merkene kan svinges betydelig mer. Ellers er jeg meget fornøyd til nå med Suzuki. -for at poweertrimmen ikke er luftet godt nok eller for lite olje på den nå da jeg fikk den (surkler). Redigert 29.Mai.2009 av motor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 29.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2009 (redigert) Til 'Motor' Hmm dette starte nå å bli en gjenganger for min del... hva er det med "skrusuki" Surkle, lufte og fyll på olje til riktig novå. Kjør noen timer, kommer det tilbake skift olje med tynnere viskositet (tror det var tynnere) Opplevd dette på 3-4 bekjentes suki. Mvh Kenneth Redigert 29.Mai.2009 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
motor Svart 29.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2009 Ja ikke vet jeg Kennet. Kjøpte båt og motorpakke i Sverige fordi jeg sparte 150000 kroner. har selv også hørt om mye feil på powertrimmen på Suzuki, så jeg får se hvordan det går etter etterfylling. Noen som vet om det skal fylles opp (til det renner over) når trim/tilt er i utkjørt posisjon eller når sylindrerne er i nedre? Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 29.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2009 Ja ikke vet jeg Kenneth. Kjøpte båt og motorpakke i Sverige fordi jeg sparte 150000 kroner. har selv også hørt om mye feil på powertrimmen på Suzuki, så jeg får se hvordan det går etter etterfylling. Noen som vet om det skal fylles opp (til det renner over) når trim/tilt er i utkjørt posisjon eller når sylindrerne er i nedre? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.