Jump to content

parsun påhengsmotor noen med erfaringer


leone69

Recommended Posts

Var innom Maritim på Slependen i forrige uke og la merke til at de hadde et par Parsun påhengere utstilt i butikken.

Husker ikke priser nå, men kanskje Øyvind Jørgensen kan bistå med det?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

til opplysning ser motoren ut som en 30 hk i størrelse. og veger 50 kg.

men for en nydelig tomgang på disse. kan nesten ikked høres når jeg sitter 0,5 m ifra den.

skal kjøre motoren inn i dag.. i innstuksjonsboken står det at man skal kjøre en time på halv gass den første brukstimen. så opp til 3\4 gass den neste timen. gidder ikke ligge konstant i de fartene der. så det blir sånn jeg har lært : litt variert turtall og ikke for mye tung belastning.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

helt herlig med ny påhenger. jeg og jentungen har vært ute og dorjet etter makrell, og kjørt rundt og kost oss. tipper timeantallet nærmer seg 2.

så skulle vi påny ut og kikke på ting og tang. kjørte inn i narvika i nordfjorden for der lå mange båter som vi ville se på. KLABANG. jippykayee. oljelampen begynte å lyse samtidig som en stygg råde\veivlagerlyd oppsto. måtte ro tilbake til moderskipet.

dette var 2 dager etter at jeg hentet motoren fra forhandler. nå lurer jeg litt på å heve kjøpet. kan jeg forlange hevelse , eller kan de fikse den og pålegge meg å ta den imot igjen? er forøvrig veldig fornøyd med gange og effekt av dette beistet av en motor. ankerpunktet er at den er litt tung å løfte av og på til min normale kropp.

selgeren kom samme dagen og hentet motoren og jeg fikk en langstammet 5hk som erstatning i mellomtiden-.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Du må oppdatere denne tråden med dine erfaringer. Så får vi håpe du slipper å skrive en føljetong.... antar følelsen i øyeblikket er noe delt...

Bare noen tanker jeg gjør meg...

Hvis brorparten av kjøringen til nå har vært dorging kan det kanskje ha innvirkning. Med halv/trekvart gass under innkjøringsperioden vil man ha fullt trykk i både oljesystem og vannkjøling.

På dorgefart har du lite trykk i systemene samt at en "rå" motor ofte utvilker mer varme osv i innkjøringsprosessen.

Håper det ordner seg og at du bare var ekstra uheldig med eksemplaret du fikk.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

skal kjøre motoren inn i dag.. i innstuksjonsboken står det at man skal kjøre en time på halv gass den første brukstimen. så opp til 3\4 gass den neste timen. gidder ikke ligge konstant i de fartene der. så det blir sånn jeg har lært : litt variert turtall og ikke for mye tung belastning.

 

 

Tja.

 

Kanskje det ikke hadde vært så dumt å følge boka :cheers:

 

Sikkert vært en feil på denne, ev vært lagt på feil side. 4takt er ikke glad i det vet jeg.

 

Det er en 4takt ?

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

instruksjonsboken sier 1 time 2000 rpm. 2 time 3000rpm. 3 time variert men ikke mere en 5 min fullgass.

gidder ikke kjøre en time med halv gass( 2000rpm) derfor varierte jeg litt uten å presse påhengeren for lenge i halvplan , som jeg har lært fra gammelt av. lå en god stund i ca 2000rpm (i plan) før dorgingen tok til. kansje 20 min eller noe.

ja det er 4 takt. og jeg leste hvilken siden den skulle ligge på.

snakket med inportøren av disse og ,han mente jeg kunne dritt i hele innkjøringsprosessen uten at dette skulle skjedd. det var første gang de hadde hørt om slikt på 9,9 n.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig skal den tåle å brukes uten innkjøring. Innkjøringa er vel mest for at ting skal gå seg til skikkelig og at man da kanskje får en motor som lever litt lenger, kanskje :)

 

tror ikke det er ment at man skal kjøre rundt konstant 1 og 2 og 3 timer.

 

Jeg tolker det slik at den første driftstimen totalt er hva som menes. At man ikke drar motoren over et visst antall rpm før det TOTALT har gått så og så mange timer. Ikka at man MÅ kjøre den første timen under ett, og de følgende timene konstant :)

 

Men den skulle jo tålt å brukes uansett. Og jeg lever også etter reglene varierende turtall uten belastning.

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Ved feil er det ikke bare kunden som har rettigheter. Forhandler har også visse rettigheter. Bl.a har han rett til å reparere gjenstanden. Samme feil kan rettes inntil tre ganger. Ved fortsatt feil etter dette vil man kunne kreve kjøpet hevet.

Synes det virker som om de har tatt tak i det på en god måte ved raskt å ta tak i situasjonen samt tilby lånemotor i mellomtiden. Ikke alle av de etablerte merkene gjør det. Det kan man finne mange eksempler på her på BP.

Link to post
Share on other sites

jepp, og det har jeg fortalt ham mouche. jeg sa tilogmed at jeg sytte med å "demokjøre" en sprett ny 5hk fordi den da er nettop demokjørt og mindre verdt for ham når den skulle selges..

men du som sikkert har lest linken :-) har jeg ikke krav på hevelse av kjøpet?

 

broderen. helt enig . ang innkjøringsprosedyren du kommenterer. men eneste som stod i boka var 1 time 2000 rpm. osv..

derfor tipper jeg de mener 1 time konstant 2000rpm.

men så er det oss mennesker da. hvem gidder bruke 2 timer i kontant fart ??? tipper ingen .

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Kan ha vært bare en svakhet i kamakselen. Når det gjelder forhandlerens rettighet til å velge å utbedre feilen, så er det riktig at en har 3 forsøk, før kunden har rett til å heve kjøpet, eller omlevering (dvs. ny vare).

Men det er nok at det oppleves for kunden som samme feilen! Trenger ikke være teknisk sett akkurat det samme.

Så hvis regreima ryker nå, så er det samme feil, motoren virker ikke, og må repareres. Da er det bare ett forsøk igjen....

Link to post
Share on other sites

Det er din tolkning... hvis jeg hadde vært forhandler hadde jeg tolket en kamaksel og en registerrem som to helt forskjellige deler. Altså ikke samme feil. At motoren ikke fungrer er ikke EN feil, du må nok litt dypere i materien.

 

Håper kjøper slipper mer problemer :cool:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...