Jump to content

115 HK på Bella 512 E. Synspunkter..


BAN

Recommended Posts

Går med planer om å hekte på en større motor på båten min. Ser at noen av 115 hesterne har gunstig vekt/HK forhold. Noen av dem er også forholdsvis billige sammenlignet med 90-100 HK.

 

Vil en Bella 512 Europa takle en så stor motor? Hva kan gå galt?

 

Har foreløpig sett på Tohatsu TLD 115 og E-tech 115. De er begge 170 kg, noe som jeg synes er nok på Bellaen.

Link to post
Share on other sites

Har sett flere 512 excel med 115 hester på, litt usikker på hvordan det fungerer i fart.

Men båten er vel ce- 90hk. Så den blir jo noe over-motorisert.

Kan bare være gøy det. Er værre om det blir veldig ustabilt og vobblete.

Link to post
Share on other sites

Hvis den er godkjent for 90 hk tror jeg ikke det er noe problem i det hele tatt.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg har bella 512 Excel med yamaha 100hk firetakt, den veier 189 kg. Båten ligger nok litt lengere bakpå, men til vanlig går det helt fint.

Hvis vi er 4-5 stk voksne har jeg opplevd at selvlensinga begynner å drenere havet istede for båten, så den er nok i tyngste laget..

 

Fart og håndtering er ikke noe problem, 40knop med 100hk. Båten oppfører seg eksemplarisk.

 

Skal legges til at når jeg fikk båten så hadde den mye sprekker baki motorbrønn. Jeg slipte ned all gelcoat og forsterket hele område med epoxy og 5lag duk. Det fungerer fortsatt bra.

 

I og med den er godkjent for 90hk,tror jeg ikke det er de 10hk som lagde sprekkene... Tror heller det er kombinasjonen høy vekt på motoren og kjøring på henger i dumper o.l.

 

Min er en 2000mod , kan godt hende de har endret ting i produksjonen i ettertid som gjør akterspeilet sprekere...

 

Hadde ikke vært bekymret for å sette på en 115hk på ca170kg hvertfall. Den leveres jo fra forhandler med 90hkOptimax som veier 170kg.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg har bella 512 Excel med yamaha 100hk firetakt, den veier 189 kg. Båten ligger nok litt lengere bakpå, men til vanlig går det helt fint.

Hvis vi er 4-5 stk voksne har jeg opplevd at selvlensinga begynner å drenere havet istede for båten, så den er nok i tyngste laget..

 

Fart og håndtering er ikke noe problem, 40knop med 100hk. Båten oppfører seg eksemplarisk.

 

Skal legges til at når jeg fikk båten så hadde den mye sprekker baki motorbrønn. Jeg slipte ned all gelcoat og forsterket hele område med epoxy og 5lag duk. Det fungerer fortsatt bra.

 

I og med den er godkjent for 90hk,tror jeg ikke det er de 10hk som lagde sprekkene... Tror heller det er kombinasjonen høy vekt på motoren og kjøring på henger i dumper o.l.

 

Min er en 2000mod , kan godt hende de har endret ting i produksjonen i ettertid som gjør akterspeilet sprekere...

 

Hadde ikke vært bekymret for å sette på en 115hk på ca170kg hvertfall. Den leveres jo fra forhandler med 90hkOptimax som veier 170kg.

 

Har du noen bilder av hvordan motorbrønnen din ser ut etter forsterkningen?

Link to post
Share on other sites

Har du noen bilder av hvordan motorbrønnen din ser ut etter forsterkningen?

 

 

Det har jeg...

 

Pusset vekk all gelcoat i hele motorbrønnen, la så epoxy og fem lag med duk. Sparklet, grunnet med antipest og lakket med topcoat til slutt.

Fant ut at det ikke var noe poeng å prøve å matche gelcoat fargen, så valgte en lys grå farge istede.

 

img_2235.jpg

 

img_2236.jpg

 

 

Roar

Link to post
Share on other sites

Husker godt introduksjonsturene, uvant å sitte helt bak. Voldsomt nært havet! Et triks som gjør kjøringen veldig mye enklere, er å kjøre halveis stående. Ble vant med den, så var den utrolig fin å kjøre! Skjedde aldre noe dramatisk selv med hopp som gav propelløft.

Den nye eieren av vår Bella gikk over til skikkelig stålpropell og endte opp med litt over 40 knop. Regner med han fikk litt bedre grep ved brå svinger også, skjedde at propellen slapp da.

 

Savner båten :rolleyes:

 

bella.jpg

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...