BAN Startet 15.Mai.2009 Del på Facebook Startet 15.Mai.2009 Går med planer om å hekte på en større motor på båten min. Ser at noen av 115 hesterne har gunstig vekt/HK forhold. Noen av dem er også forholdsvis billige sammenlignet med 90-100 HK. Vil en Bella 512 Europa takle en så stor motor? Hva kan gå galt? Har foreløpig sett på Tohatsu TLD 115 og E-tech 115. De er begge 170 kg, noe som jeg synes er nok på Bellaen. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 15.Mai.2009 Del på Facebook Svart 15.Mai.2009 Har sett flere 512 excel med 115 hester på, litt usikker på hvordan det fungerer i fart. Men båten er vel ce- 90hk. Så den blir jo noe over-motorisert. Kan bare være gøy det. Er værre om det blir veldig ustabilt og vobblete. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
BAN Svart 15.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2009 Blir å montere Smart tabs. De må jo stø litt. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 15.Mai.2009 Del på Facebook Svart 15.Mai.2009 Hvis den er godkjent for 90 hk tror jeg ikke det er noe problem i det hele tatt. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
zacroa Svart 16.Mai.2009 Del på Facebook Svart 16.Mai.2009 Hei Jeg har bella 512 Excel med yamaha 100hk firetakt, den veier 189 kg. Båten ligger nok litt lengere bakpå, men til vanlig går det helt fint. Hvis vi er 4-5 stk voksne har jeg opplevd at selvlensinga begynner å drenere havet istede for båten, så den er nok i tyngste laget.. Fart og håndtering er ikke noe problem, 40knop med 100hk. Båten oppfører seg eksemplarisk. Skal legges til at når jeg fikk båten så hadde den mye sprekker baki motorbrønn. Jeg slipte ned all gelcoat og forsterket hele område med epoxy og 5lag duk. Det fungerer fortsatt bra. I og med den er godkjent for 90hk,tror jeg ikke det er de 10hk som lagde sprekkene... Tror heller det er kombinasjonen høy vekt på motoren og kjøring på henger i dumper o.l. Min er en 2000mod , kan godt hende de har endret ting i produksjonen i ettertid som gjør akterspeilet sprekere... Hadde ikke vært bekymret for å sette på en 115hk på ca170kg hvertfall. Den leveres jo fra forhandler med 90hkOptimax som veier 170kg. Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 16.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2009 Høres bra ut. Da er det bare å finne ut hvilken 115 HK det blir... Tohatsu, E-tech og OPTIMAX er alle ca 170 kg. Sitér dette innlegget Link to post
1975david Svart 16.Mai.2009 Del på Facebook Svart 16.Mai.2009 Hei Jeg har bella 512 Excel med yamaha 100hk firetakt, den veier 189 kg. Båten ligger nok litt lengere bakpå, men til vanlig går det helt fint. Hvis vi er 4-5 stk voksne har jeg opplevd at selvlensinga begynner å drenere havet istede for båten, så den er nok i tyngste laget.. Fart og håndtering er ikke noe problem, 40knop med 100hk. Båten oppfører seg eksemplarisk. Skal legges til at når jeg fikk båten så hadde den mye sprekker baki motorbrønn. Jeg slipte ned all gelcoat og forsterket hele område med epoxy og 5lag duk. Det fungerer fortsatt bra. I og med den er godkjent for 90hk,tror jeg ikke det er de 10hk som lagde sprekkene... Tror heller det er kombinasjonen høy vekt på motoren og kjøring på henger i dumper o.l. Min er en 2000mod , kan godt hende de har endret ting i produksjonen i ettertid som gjør akterspeilet sprekere... Hadde ikke vært bekymret for å sette på en 115hk på ca170kg hvertfall. Den leveres jo fra forhandler med 90hkOptimax som veier 170kg. Har du noen bilder av hvordan motorbrønnen din ser ut etter forsterkningen? Sitér dette innlegget Link to post
mor10a Svart 16.Mai.2009 Del på Facebook Svart 16.Mai.2009 Jeg har en Bella 512 Europa med 90 hk Johnson 2t. Dette fungerer naturlig nok helt fint. Med 13x19 stålpropell gjør den 42 knop. Jeg regner med det vil gå ganske bra å sette på en 115 hk versjon av samme type. Sitér dette innlegget Link to post
zacroa Svart 16.Mai.2009 Del på Facebook Svart 16.Mai.2009 Har du noen bilder av hvordan motorbrønnen din ser ut etter forsterkningen? Det har jeg... Pusset vekk all gelcoat i hele motorbrønnen, la så epoxy og fem lag med duk. Sparklet, grunnet med antipest og lakket med topcoat til slutt. Fant ut at det ikke var noe poeng å prøve å matche gelcoat fargen, så valgte en lys grå farge istede. Roar Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 16.Mai.2009 Del på Facebook Svart 16.Mai.2009 Kjørte et par sommre med 90hk V4 (Ocean Runner), ville ikke nølt med 115hk :) Riktignok vært litt forsiktig alene i veldige bølger hehe. Sifra om du passerer Bergen med ny motor! Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
BAN Svart 16.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2009 Blir nok litt langt til Bergen selv med god fart. Jeg holder jo til midt i Nordland... Har ikke hatt båten så lenge, så jeg er nok litt overforsiktig i bølger. Svært uvante bevegelser i sidevind, men det er nok en vane. Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 16.Mai.2009 Del på Facebook Svart 16.Mai.2009 Husker godt introduksjonsturene, uvant å sitte helt bak. Voldsomt nært havet! Et triks som gjør kjøringen veldig mye enklere, er å kjøre halveis stående. Ble vant med den, så var den utrolig fin å kjøre! Skjedde aldre noe dramatisk selv med hopp som gav propelløft. Den nye eieren av vår Bella gikk over til skikkelig stålpropell og endte opp med litt over 40 knop. Regner med han fikk litt bedre grep ved brå svinger også, skjedde at propellen slapp da. Savner båten Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.