Jump to content

Problemer med kjøling FM 7-9 hk motor.


Jøran Larssen

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har sammen med en kompis vært og handlet en nydelig 21 fots kogg i Langangen, og vi hentet denne tidlig fredag morgen (15. mai), for å kjøre inn til Oslo. Vi hadde satt av to dager til turen, og hadde et fantastisk fint vær hele fredagen med skyfri himmel og blikk stille hav.

 

Motoren gikk som en klokke til vi var utenfor Stavern, da vi hørte at eksosen endret lyd, og vi konstaterte da mangel på kjølevann. Etter en liten hvilepause, startet vi opp igjen, og klarte å komme oss inn til Stavern. Impeller etc. ble sjekket, og vi kunne ikke finne noe feil. Kjølevannet sildret igjen, og vi putret videre.

 

Men problemet vedvarte med visse intervaller, og med småpauser, litt kjøring, ny pause, klarte vi å komme oss inn i Tønsberg etterhvert. Her handlet vi inn ny impeller, gikk over kjølesystemet, og kunne da konstatere at det kun kom små mengder med kjølevann gjennom systemet.

 

Lørdag morgen bakset vi videre, men ved Hvitsten måtte vi gi opp. Da var vi lei av å sitte med hånda i motorrommet og kjenne på rør, samt at intervallene ble kortere og kortere.

 

Jeg fisker nå etter om noen har på forumet har erfaring med FM motorer, og eventuelt kan bidra med innspill som gjør at vi kan finne årsaken til problemet.

 

Vi har konstatert at impelleren fungerer, røret etter impelleren blir kaldt, forrige eier har også fjernet termostaten!!, og det sildrer så vidt kjølevann ut av systemet enten krana står på utslipp på siden av båten eller bakover i eksorøret. Jeg har også åpnet lufteskruen på eksosmanifolden, og der sildrer det en stund, men går over til sprut/damp etterhvert.

 

Selv er jeg fristet til å tro at det kan være en propp i manifolden, muligens forårsaket av rust. Vi fikk også tips i Tønsberg om et "lurium" middel som kunne kjøres inn i kjøleanlegget for å løse opp.

 

Hva kan årsaken være, har dere erfaringer/innspill og komme med? Hvor får jeg eventuelt tak i deler i nærheten av Oslo?

 

Båten ligger nå i Hvitsten, så det er jo ikke lange etappen igjen.

 

Alle innspill mottas med takk :flag:

 

img_0131.jpg

Redigert av Jøran Larssen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for tips. Jeg tror faktisk det var systemrens som ble nevnt på marinaen i Tønsberg.

 

Da kan det kanskje være en løsning å pumpe dette inn i røret etter impelleren, før blokka, og ta det ut ved kranen på eksosmanifolden. Kanskje det kan fungere med en bøtte med ferdigblandet systemrens i en bøtte med pumpe, og en annen bøtte til å ta imot "avfallet" (koble på noen slanger selvfølgelig).

Link to post
Share on other sites

Ta ut frost pluggene og stak ut med en stål trå det er helt sikker fult av rustflak inne i kjølekappa , Toppen får bra kjøling sylinderne går varm, helt vanlig problem på gamle snekke motorer. Sørg for å få nye frost lokk

. Dette er nok ett problemsom tidligere eier har vist om siden termostaten er borte, dere bør montere inn en ny termostat for å få motorn til å gå fint på tommgang

 

Bernt

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk for innspill.

 

Utrolig med så bra respons, med tanke på at det er 17. mai i dag :flag:

 

Er det noen som vet hvor jeg får tak i deler, eksempelvis termostat til denne motoren i Oslo og omegn?

 

Litt hastesak dette, da båten ligger på lånt plass og må fjernes så fort som mulig.

Redigert av Jøran Larssen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har også mest tro på Systemrens. Jeg hadde svært god erfaring med det på forrige båt. Sirkulasjonen der hadde blitt svært redusert, men Systemrens fikset det raskt og effektivt.

 

Min fars gamle FM 4-6 hadde også nesten rustet igjen. Vi prøvde diverse radiatorrens og liknende. Systemrens fantes nok ikke dengang. Som siste forsøk prøvde vi noe vi hadde hørt om, men ikke helt trodde på. Kjølekappa ble fylt med Cola som sto natten over, hvis jeg husker riktig. Ihvertfall, all invendig rust var løst opp til en slimig masse, som greit lot seg skylle ut etterpå.

Link to post
Share on other sites

Har ikke forsøkt selv, men har hørt at rensemidlet man bruker til å få løs rust i gamle sentralfyr-anlegg med radiatorer skal være meget effektivt og rimelig i forhold til "båt-lurium" som bestandig koster 498,- pr/liter samme hva det er.

 

På min Marna blir det fra fabrikken anbefalt å skru/slå ut frostpluggene (avhengig av type) og kare løs med en ståltråd. Husk å skaffe nye frostplugger FØR du slår ut de gamle. Slike ting er som regel enkle å kjøpe før du slår ut de gamle, mens de er umulige å finne når de gamle allerede er tatt ut. En versjon av Murphy... :cool:

 

FM har kanskje plugger liggende...

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Systemrens ble kjørt inn i kjøleanlegget i går. Operasjonen var gjort på en halv time.

 

Vi stengte sjøvannkrana, koblet en slange rett på pumpa, og lot impelleren gjøre jobben med å få inn en ferdigblandet bøtte med systemrens.

 

I dag skal vi ut for å se om det har gitt resultater. Håper å kunne tøffe inn til Oslo i ettermiddag :sailing:

 

Takk for alle innspill :smiley:

 

Her er et bilde fra turen, på vei inn mot Tønsberg.

 

cimg4312_medium.jpg

Redigert av Jøran Larssen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...