Jump to content

måkemøkkpå kalesje

Jernklumpen

Recommended Posts

Jeg har i etpar år nå strekt en line fra lantærnemast til akterenden av båten.

På denne linen har jeg knytt fast strimler klippet til fra en vanlig bærepose

med ca 50cm mellomrom. Dette ser ut til å fungere ganske bra.

Det hender jo at det dumper ned en og annen bærsj, men det er ikke ofte.

Tidligere år var jeg veldig plaget.

Det beste, det er helt gratis å prøve.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.

Den er grei......

Måkene veit at slanger er farlig ...og de skyr unna.

Men de veit også at ugla di (hubroen) dreper og spiser slangene. Så når de ser hubroen oppå båten så blir de glad for at den landa der , og tok knekken på slangene.

Så da bestemmer de seg for å være ekstra ekkel mot slangene siden de ikkje er farlig lenger.......

:yesnod:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

hadde en "pølse" vimpel (i rødt hvitt og blått :D ) ca 1m lang, montert på en stang, slik at den lå å flagret over kalesjen. Denne er veldig lett og skal så å si ikke vind til får at den beveger seg. . . . har prøvd mye, men denne har fungert best. Vet ikke hvor denne ble kjøpt, men hvis noen vet, vil jeg gjerne ha en ny.

Forøvrig er det mitt intrykk, at di hvite jev..... lærer seg etterhvert hva som er ufarlig. . det bør derfor varieres med forskjellig krims krams. Ting som beveger seg er bra.

slange har jeg og, fungerer til en viss grad. Har brukt det på en liten rød cabriolet jeg bruker litt om sommeren, men da hadde det motsatt effekt :headbang: holder kvit jev.... borte, men småfuglene hadde som hobby å leke bombefly mot disse..... ikke å anbefale på land :(

Vi hadde tidligere båten liggende ved en holme med hekkende måker. Vi prøvde en rekke forskjellige remedier, men det som vi fant ut hjalp mest var remser av oppklipte bærenett i plast, som vi festet i ei snor over kalesjen. Vi festet snora i et kosteskaft som vi satte i flaggstangfestet og strakk den fram til lanternemasta. Båten så nesten ut som kongskipet med full flaggborg :flag:

Det som imidlertid hjalp aller mest var ny båtplass, lengre bort fra de hekkende krapylene.

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Måkene tiltrekkes av alskens fiskeslo og matavfall!

En god start tror jeg vil være å forby å gjøre opp fiskefangsten i båthavnene, eller i umiddelbar nærhet!!

Og at all matavfall oppbevares i tette søppel containere!!

Har man derimot båten liggende i nærheten av et fiskemottak så tror jeg bare hagla hjelper!!

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

noen som har tips ang måkemøkk? har ugle (hubro) og to gummiormer liggende på toppen av kalesjen,,, men hjelper ikke.. tips???? :flag:

Min erfaring med måker og annet utøy er at de driter på gjennstander som kan virker truende! Her kan det virke som du får motsatt virkning :giggle:

Flere som har opplevd/opplever det samme?

Redigert av Anoden (see edit history)

logo_Ornvik.jpg

Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord.

Også jeg har forsøkt en rekke remedier med vekslende utfall. Men forrige sesong ble jeg tipsen om en båtnabo om kun å bruke en meget tynn fiskesene over båten - så nå har jeg en tynn sene fra pullpitten til toppen av lanernemasten + en sene bakover fra lanternemasten og bak til bakre "hjørne" av kalesjen. Og siden jeg valgte denne løsningen har jeg faktisk vært forskånet for måkeskit. Teorien bak denne "løsningen" er vistnok at måkene ikke ser sena, og dermed "flyr på den" når de forsøker å lande. Og de er så lærnemme at de raskt "lærer" hvilke båter som er ok å sitte på samt motsatt. Tipset er herved overbragt.!

Det hjelper også svært godt å holde bryggene rene for blåskjell og groe, måkene holder seg ved spiskammerset og båten din som er spisebordet. Lag en skrape og få det bort.

En død måke liggende er også effektivt, så om man klarer å lage en tro kopi av død måke er saken biff.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

*snip*

En død måke liggende er også effektivt, så om man klarer å lage en tro kopi av død måke er saken biff.

baaang og vips en tro kopi :giggle:

Men tror jeg har sett noe småmåse i plast-utførelse noe sted.

Usynlig snubble tråd virker ja, onkel min gjorde det i fjor sommer. Gikk ikke lange tiden og de holde seg borte.

:cryin: de kom over på min.

Noe som er meget effektivt.. er rester av et garn... eller trekke noen snorer med fiskegøtt..

Når måker ser elelr erfarer noe de kan sette beina fast i... så styrer de unna... vet om flere gamle sjøulker som har dette på båtene sine og der styrer måkene unna..

er på jakt etter noe bra til min nye båt.. og vil prøve dette. elelr kjøpe en hitech drittlei( elektronisk dings som lager lyd som vi ikke hører og som måkene ikke liker.. vistnok)

mvh Kjetil

Mvh Kjetil

Bavaria 270 sport :-)

Rart at det er så få som har tro på ikea-slangen til ca kr 40. Det er billig måkejeger det! Og det virker. :smiley:

Men for all del: Hvis en higer etter å montere stygge dyre dingser på båten, så er det jo hver enkelt sitt valg. Ville nå iallefall prøvd den billige måten først og her var det mange gode forslag. En bør jo samtidig tenke på at det skal være kjapt å ta av/legge på, slik at ikke båtturene blir hindret på noe vis.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Den er grei......

Måkene veit at slanger er farlig ...og de skyr unna.

Men de veit også at ugla di (hubroen) dreper og spiser slangene. Så når de ser hubroen oppå båten så blir de glad for at den landa der , og tok knekken på slangene.

Så da bestemmer de seg for å være ekstra ekkel mot slangene siden de ikkje er farlig lenger.......

:yesnod:

Intelligente måker på Stord............... :wink:

Jan Rune

takk for gode tips. fjerner hubroen og henger opp fiskesene0.20mm? holder det? virker ikke det så slenger jeg opp et par (sjøldaua) måker oppned..

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...