Jump to content

90W solcelle på en joda7900... går dette?


sjonkel

Recommended Posts

Jeg må installere nytt ladesystem i båten (en Joda 7900, 26fot). Den har ingen Landstrøm eller solcelle pr. i dag.

 

Tenkte på å kjøpe en 90 W Sunpower SPR-90 53x104cm ( hos http://www.alternativenergi.no/subdet2.htm ) som jeg fester med hurtigklips i taket eller veggen på stikklugaren. Når jeg legger til og skal bli liggende en dag eller flere, så henter jeg panelet og legger det foran på dekk ved siden takluken. Til strømkabelen lager jeg en hurtigkobling til regulatoren (Steca PR1515). Når jeg er fortøyd på brygga (mellom helgeturene) vil jeg ha den under vinduet til vedlikehodslading.

 

Vil denne kunne drive mitt kjøleskap på 40W ved skyfri himmel? Og vil den kunne drive kjøleskapet når det er overskyet?

 

 

(skal også installere landstrøm etter hvert, men kommer skjeldent til å ligge til steder med strøm).

 

-Rolf

Redigert av sjonkel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette blir bra, men om du har tenkt å ha kjøleskapet på døgnet rundt, vil panelet antagelig ikke klare å gi nok strøm. Særlig ikke hvis panelet ligger inni båten. 40W for kjøleskapet ditt er bare når det går og det går gjerne 25-30% av tiden (hvis du har et rimelig nytt skap med kompressor). men selv da har ikke panelet stor sjanse til å være på pluss. Ikke hver dag er en soldag.

Link to post
Share on other sites

Hva ellers må man ha for at dette skal fungere? Er det viktig med regulator? Kan den være tilkoplet hvis man kjører (lader batterier med motor). Hvor stor batterier "passer" til en slik 90 W panel?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Dette blir bra, men om du har tenkt å ha kjøleskapet på døgnet rundt, vil panelet antagelig ikke klare å gi nok strøm
.

 

Kjøleskapet vil kun stå på fra morgen til sen ettermiddag... men hvor mange watt klarer det panelet å levere når det er overskyet..? Er ikke så interessert i hva den klarer på skyfri himmel, for da regner jeg med den klarer å levere minst 45W. Men finner ikke ut noen steder om effekten den klarer å levere ved fullt overskyet .... Dropper den ned til 0 ???

 

Kan den være tilkoplet hvis man kjører

For min del vil jeg kun ta frem panelet når båten står stille (enten lagt til holme eller ved egen brygge). Den veier kun 7.7kg så den er relativt mobil.

 

Min batteribank er 2 x 125A batterier på forbruk (+1stk 125A starbatt). Vurderer sterkt å kjøpe et 125A batteri til da det fint er plass til det.

 

-R

Redigert av sjonkel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er grunnen til at du ikke vurderer fastmontert solcellepanel?

 

Vi hadde dette på 90-tallet, og det fungerte utmerket. Ladet opp og vedlikeholdsladet batteripakken når båten lå i ro (og under gange tror jeg).

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Hva er grunnen til at du ikke vurderer fastmontert solcellepanel?

 

Eneste plassen jeg kan ha dette er oppe foran på dekk ved siden av takluken > Et panel på hver side. Panele kan Max være 45 (i bredda) x 85 (i lengda) cm hvis den skal kunne fastmonteres der.

 

Så hvis jeg skal ha fastmontert paneler må jeg jo selvfølgelig ha noe som kan tåle å bli bøyd (dekket bøyer litt) og bli tråkket litt på.

 

Så NAPS SOLCELLEPANEL BÅT 44 WATT (fra maritim.no) på 67 x 60 cm blir for stor/bred i forhold til det jeg kan ha på sidene av takluka.

NAPS SOLCELLEPANEL BÅT 33 WATT på 35 x 83 cm vil forsåvidt passe, men skal jeg montere disse fast vil de dekke nesten hele av flaten oppe på øverste dekket (tror ikke dette blir så fint).

Det står heller ingenting om at disse tåler å bli bøyd ved montering (slik at de følger kurven på dekket).

 

Og som jeg har nevnt tidligere vil jeg få plass til det 90W panelet under vinduene ved "styrhuset" ved fortøyning på brygga slik at de vil vedlikeholde bankene under helgeturene. Jeg vil prøve få få til hurtigkobling på kabelen fra panelet noe liknende man har til motor-varmer-tilkoblinger på biler.

Link to post
Share on other sites

Hei sjonkel,

et solcellepanel trenger riklig med sol skal det fungere. Et 90W Panel vil gi deg ca 6A om det får ordenlig med sol, men produserer bare 1/10 eller enda mindre ved dagslys. Sålenge sola skinner på panelet vil det lage nok strøm for kjøleskapet ditt, blir det overskyet må nok størsteparten tas fra batteriet.

Steca PR1515 er en fin oversiktlig regulator hvor du kan lese av batterispenning, ladestrøm samt at den har lastutgang.

Ser at du har 2X125A som forbruksbatteriet - det holder ca 40 timer for kjøleskap (SOC 50% - husk man skal helst ikke (dyp)utlade batterier mer en 50%)

Evt kan du sikre den med en batterivakt du kobler mellom kjøleskap og batteriet. Mulig biltema har slik til en 100-lapp.

Redigert av ca119 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Interesant streng dette :smash:

Hva med å koble sammen flere panel, av forskjellig størrelse (paralellkobling)??

Behøves diode mellom hvert panel?

Kan de gå til samme regulator?

 

For at panelet skal kunne gi max strøm, bør det vel være rettet 90 grader mot sola?

Her hos oss er aldri sola i zenit, hvilket betyr at det alltid er en viss vinkel mot sola;

Som nedsetter virkningsgraden, eller?

 

Noen som jobber med slikt som kan gi råd her?

 

(For mange år siden da vi "lekte" med elektronikk, reiv vi dekslet av en krafttransistor og brukte DEN som et "solpanel".... (Tror det var en 2N3055) MEGET svak strømkilde selvsagt, og den måtte rettes vinkelrett mot sola for å få målbar strøm ut. Derfor laget vi en regulator av en vinduspussermotor, et par LDR (lysfølsomme dioder) samt noen enkle komponenter, og fikk dermed "solpanelet" til å snu seg etter sola...)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener å ha lest at langturseilere regner med nominell paneleffekt på 120W for å forsyne kjølingen.

 

Og så er jo mye avhengig av hva slags kjøleløsning og bruksvaner du har ombord - boks eller skap/lufting rund ytre varmeveksler/ ekstra isolasjon/bruksmønster

Link to post
Share on other sites

Mitt SPR-95 gir på det meste 6,2A når det er rette vinkelrett mot sola og det er i de 4 mest solrike timene på dagen, og det er rundt St. Hans. 6,0A er imidlertid et mer vanlig snitt midt på dagen. I overskyet vær får jeg ca 2 A under samme forutsetninger.

 

Panelet er kresent når det gjelder mengden skygge. Det skal ikke mer enn kanskje 10% skygge til før strømmen halveres. Litt avhengig av hvor skyggen treffer panelet. Noen paneler er også betydelig dårligere til å lade i overskyet vær. 30% av full effekt når det er overskyet er bra, synes jeg. Er det skikkelig grått, kan jeg glemme å få lading fra panelet.

 

Mener bestemt at man kan parallellkoble paneler av ulik størrelse direkte inn på regulatoren uten noe mer om og men, men er ikke 100% sikker.

Link to post
Share on other sites

Hva er rå-spnningen fra panelet, levert til regulator?

Ser for meg (magefølelse) at det kan være lurt med en skillediode på hvert panel... (Hvis det er forskjellige i size & make.

 

OG passe på at regulatoren takler total effekt da. :yesnod:

 

Si fra om dine erfaringer på dette Lotus. :wink:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Oki.

Tanken som slo meg, var at om du paralellkobler paneler med forskjellig fabrikat,, ELLER: at de står med forskjellig vinkel mot sola, ville spenningene være forskjellig :rolleyes: og at kanskje ikke paneler ikke TÅLTE å bli tilkoblet en spenningskilde som var / er høyere en egenspenningen...

Bare drodler litt rundt emnet....

Med så høye spenninger som du antyder her, ville ikke et tap på 1/2 volt over en diode gjøre noe... En diode i pluss-lederen fra hvert av panelene ville jo hindre "tilbakespenning"..

:rolleyes: Trur eg... :rolleyes:

Flere "elektro-meninger" om dette?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Dioder må man ha. Et solcelle panel er egentlig en diode, men har en breakdown spenning på kun 10v tror jeg. Om man ikke har dioder/regulator vil solcellepanelet fungere som en sensor og trekke strøm.

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet som stilles er om man må ha diode på hvert panel når man parallelkobler flere paneler av ulik størrelse til samme regulator.

Det må man så vidt jeg vet ikke og man kan parallelkoble så mye man vil så fremt total strømstyrke ikke overstiger regulatorens maksstrøm.

 

Så dioder må man nok ikke ha. hadde det vært nødvendig, ville de nok blitt sogt sammen med regulatorer og paneler - og det blir de jo faktisk ikke.

Link to post
Share on other sites

Sikkert riktig DET, Lotus; Men det er vel hellir ikke så VANLIG å koble flere paneler med forskjellig verdi sammen. Eller? :rolleyes:

 

Neida, jeg er enig i at "unødvendige dioder" med fordel kan utelates. Må bare være SIKKER på at skade-situasjon ikke kan oppstå.

 

(Eks.: To ulike paneler paralellkobles;

Det ene (nytt) står MOT sola, det andre (eldre) FRA sola...

Hva er spenningsdifferansen? KAN den skade det panelet som står FRA sola??

DET er essensen i tankegangen her.)

 

Satt på spissen. Og jeg spør fordi jeg ikke vet! :sweat:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har nå installert Regulatoren og fått panelet.. brukt dette noen døgn nå. Når den ligger flatt oppå dekk lader den på ca 4A fra formiddag til ettermiddag (med 6.5A på topp midt på dagen). På kvelden lader den på 2A og 1A rett før sola går ned.

 

Men dette imponerte: Hvis jeg vinklet panelet rett på sola kl. 2130 ladet den på hele 5.5A !! Dette er rett før sola går ned.

 

Ellers ladet den på ca 2A når det var bra overskyet.

 

Den er lett og meget lett å flytte på. Den ligger på dekk ved brygga mellom turene, og også under fart hvis jeg kjører under 20 knop med rolig sjø (laget festepunkter i hjørnene på den). Laget hurtigkobling til regulatoren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...