Jump to content

Oppussing av 25" tresnekke.

Malvin

Recommended Posts

Jeg er spent på om du får dette med omstyringen til å virke, det ser jo ut til å kunne fungere ihvertfall! Følger spent med videre, ta mye bilder og gode beskrivelser av dette så er jeg meget takknemlig.

Over til det andre, syns du får det bra til :smiley: Altid kjekt å begynne å bygge nytt, man har liksom muligheten til å gjøre hva man vil! :smiley:

"tipper det er her oljetemp føleren skal?? riktig??"

Ikke helt riktig, dette er en av blindpluggene som jeg nevnte i en annen tråd for kjølekanalen i toppen. Her kan det monteres føler til et evt et vanntemperatur instrument. På mange andre Sabber er det montert et SKA messingtermometer i denne blindpluggen, blant annet i min egen :

topp.jpg

"Kan jeg ta ut vanntemp her eller er det noe annet som skal på der?? og hva skal i hullet ved siden av??"

Dette ser ut for meg til å bare være en tappekrane for kjølevann i sylinderen. Denne åpner man for å forsikre seg om at det ikke ligger vann i blokka ved kuldegrader slik at det ikke fryser og frostsprenger blokka. Å montere tempføler her tror jeg ikke er best, det er bedre og montere i toppen da det er der det vil bli fortest varmt ved evt mangel på kjølevann osv.

Hullet vedsiden av skal det stå en pinnebolt (skrue med ender på gjengen) for montering av dynamo brakett. :

sabben_virker.jpg

dynamo_bolt.jpg

Hvor du skal koble til føleren for oljetrykket er jeg ikke sikker på, men er det ikke montert føler for det fra før av? :crazy:

Jeg tør ikke garantere noe men jeg er rimelig sikker på at det er en blindplugg for kjølekanalen.. At det står OIL på pluggen kan godt være fordi han bare har funnet en 1/2" plugg liggende i kjelleren... Men som sagt jeg vil ikke garantere noe.. Derimot kan jeg ikke forstå hva oljen skal gjøre inni der, vippestellet blir uansett smørt av smørekoppen i toppdekselet..

Er bare å skru ut pluggen så finner du det fort ut .. :wink:

Redigert av Sleipner93 (see edit history)

Skal du ha oljetemp må denne monteres i bunnpanna, siden motoren har plaskesmøring. Men jeg tviler på om det er laget til uttak for dette. I så fall ville jeg bare ha sløyfet den. Du har ikke særlig nytte av en slik måler likevel...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

I dag fikk jeg båten ut i frisk luft. skal si det gjorde underverker... Arbeidslysten strømmet på og dekk + overbygg ble slipt...nesten ferdig.. :confused:

28062009337.jpg

overbygget blir veldig bra etter litt sliping. glad jeg ikke valgte å male det..

28062009339.jpg

28062009345.jpg

Kappet ut råttenskap

28062009344.jpg

Råte her også.

28062009340.jpg

Fiiine linjer!!

28062009338.jpg

Ble nesten ferdig før slipemaskinen tok kvelden. bare babord side igjen.

28062009341.jpg28062009342.jpg

Litt prøving av mast ble det også tid til. men får ikke bestemt meg... hvor skal den stå?? hva syns dere??

28062009334.jpg

er det mahogny eller teak??

28062009333.jpg

Akterdekket slipt. noen nater må fikses på her.

Dette blir jo riktig så bra, pass på nå som du har fått båten ut i det tørre og fine været at den ikke tørker ut. Det har nemlig min gjordt og det har dannet seg en god del sprekker.. :cry: Du kan forhindre dette med å legge gamle tøy/laken osv. å fukte med vann hver dag. Støtt også gjerne kjølen opp skikkelig og fyll oppi litt vann.. :smiley:

Masta ville jeg ha satt på taket om det var min båt, den slipper å være i veien for sikten fra styrhuset og den tar også opp plassen på dekket. (Hvor det ofte er herlig å ligge å sole seg om sommeren, vinduene med den rette skråen gir godt rygglene.. :wink: Dette vet jeg alt om :cool: )

Pluss det var finere med masten på taket, syns jeg...

Da er jeg nesten ferdig å pusse dekk og overbygg utvendig og innvendig.

Tenkte å friske opp mahognyen med mahognybeis. tar Owatrol D1 skade av å ha mahogny beis oppi?? vet den kan tilsettes Clipper 1. trenger jeg å olje overbygget? eller holder det å tynne første strøk lakk?

og til slutt hvor mye lakk går det med på skrog, dekk og overbygg?? skal ha 4 strøk i år. tar flere strøk hvis jeg har tid til det... tenker å bare bruke Ravilakk på alt jeg.

Fikk båten inn igjen idag. støvsuget og vasket bort alt pussestøv og skitt.

vasket dekket med rødsprit

05072009352.jpg

Påført Mahognybeis for å få frem fargen på mahognyen. dette tror jeg blir fint..

05072009353.jpg

er det noen som vet om et sted i Bergen Distriktet hvor jeg kan få tal på mahogny?? trenger noen biter til å felle inn i dollbord.

Kommodo: Omstyringen tar jeg helt til slutt siden jeg kan bruke stangen som er der fra før. Må prioritere å få den utpå nå. Men jeg tenker på løsninger i kaffe pauser og når jeg bare sitter og beundrer båten. (Det skjer ganske ofte egentlig :smiley: )

Jeg bygde om en lignende omvelger for en tid tilbake, som fungerte utmerket for mitt bruk. Mulig denne kan hjelpe deg, eller iallefall gi deg en ide på hvordan du kan gjøre det.

Legger med en tegning som jeg tegnet for å ilustrere hva jeg gjorde.

tanndrev.jpg

Tannhjul 1 er med 20 tenner, og tannhjul 2 er med 40 tenner. Da vil du få gjort om den 90 graderen på tannhjul 2, til 180 grader på tannhjul 1.

Det som kan være litt problematisk her, er kreftene som velgeren påfører 'systemet' da det er lettere for den å vri hendelen tilbake, en det er for deg å vri hendelen på plass.. Men med nok friksjon på hendelen så vil dette fungere.. det gjorde det iallefall for meg :) Eventualt kan du også sette på en kjedelås som du løser ut når du skal forandre posisjon.. Dette kan være en liten bryter, eller egen hendel på styrekosollen :)

Håper det hjelper, og ser frem til å se den endelige løsningen :)

tanndrev.jpg

Tannhjul 1 er med 20 tenner, og tannhjul 2 er med 40 tenner. Da vil du få gjort om den 90 graderen på tannhjul 2, til 180 grader på tannhjul 1.

Utmerket tenkt og vidreformidlet, kjell-arne! Takk for at du deler dette med oss "Sabb-kællane" her på forumet. Denne er nå lagret i "skal brukes-en-gang"-folderen min for fremtidig forsøk.

Takk! :flag:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

En god arbeidsøkt på båten idag. Fikk natekniven til Fein-sagen idag så nå er de natene som ikke var helt bra fjernet. dette var et helt fantastisk verktøy.

Jeg angrer ikke ett sekund på at jeg brukte 385,- på denne natekniven.

Videre har jeg fått beiset ferdig mahognyen på dekk og dollbord. Tok i samme slengen et strøk på overbygget og innvendig. skal si det ble forskjell. der det var skjoldet og stygt før ble som nytt. Gleder meg til å begynne med oljing i morgen. Det nye dashbordet fikk også et strøk mahognybeis. Gikk litt amokk med den beisen idag men mahogny er jo så fiiin farge på :crazy:

noen bilder tok jeg også.

Før:

12042009268.jpg

Etter:

06072009354.jpg

06072009355.jpg

Før:

12042009283.jpg

Etter:

06072009356.jpg

06072009357.jpg

Da har jeg endelig fått tak i Mahogny. men det kommer med post og må høvles ned så det tar litt tid før det kommer på plass...

men i mellomtiden har jeg oljet overbygg og dekk/dollbord, primet et strøk under vannlinjen og oljet innvendig i styrehuset.

dette er bare deilige bilder.... gleder meg til å få den ut i solen og se gløden i treet. kan ikke noe for det men det er noe med mahogny som gjør at jeg får grøssninger på ryggen :crazy:

her er noen bilder:

Første strøk Owatrol D1

11072009362.jpg

11072009364.jpg

Blir nesten som nytt dette. og så forferdelig stygt som det var da...

11072009365.jpg

akterdekket oljet ferdig.

11072009367.jpg

Dekket oljet ferdig.

11072009368.jpg

11072009370.jpg

Med primer:

11072009369.jpg

det nermer seg nå. har nesten ikke tid til å gå på jobb... og jeg som må jobbe til 20 to dager denne uka.... :nonod:

Da er det vel på tide med en liten oppdatering. Har fått gjort en god del nå.

Et bilde sier mer enn 1000 ord, så her kommer det noen.... :cheers:

15072009382.jpg

Første Strøk bunnstoff.

15072009384.jpg

Fin akterende?? :crazy:

15072009385.jpg

15072009386.jpg

Liker denne baugen.

18072009388.jpg

Lagt på listene og horn. sånn bare for å se...

18072009389.jpg

Tror det blir montert slik og med masten på midten av taket. ihvertfall i år så får vi se hvordan det blir til slutt.... hornene bør kanskje stå på andre siden . kan jo hende det kommer en lyskaster på taket der....

19072009391.jpg

FERDIG med bunnstoff!!!! :flag:

19072009392.jpg

begynner å ligne en båt bå.

19072009393.jpg

Nytt kjølevannsinntak.

19072009394.jpg

Lensepumper må man ha. en automatisk og en litt større for heavy duty lensing.

20072009403.jpg

Og en manuell. denne blir skjult under dørken.

19072009397.jpg

Begynt på litt elektrisk.

19072009398.jpg

T-stykke til lensepumper. her kommer den manuelle og den store elektriske pumpen inn. den automatiske har egen skrog gjennomføring

20072009401.jpg

Lagde en liten oppoverbakke for vannet. tenker kanskje at vannet som kommer fra den elektriske lensepumpa vil bli presset ut i den manuelle. eller tror dere det bare renner ut. er jo ikke sååå mye trykk ut av denne pumpa??

20072009402.jpg

Ellers så begynner det å nærme seg, både ferie og sjøsetting. Starter på ferie neste uke og satser på sjøsetting uka etter. det som står igjen nå er felle inn de bordene som mangler...... :smash: lakke heke båten og montere litt krimskrams. så er det bare å håpe at motoren starter når den tid kommer... :sweat:

God Sommer!! :sailing:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...