Jump to content

Bredde på båtplass kontra båt : Konklusjon.


Erik

Recommended Posts

Har fått 3 fots syken (eller kanskje nærmere 10 fots syken :lol:), og vurderer å selge skuta.

 

Båten er av ett ukjent fabrikat, og jeg finner derfor ikke andre båter for salg å sammenligne pris med. Håper derfor at dere kan komme med innspill på hvilken pris som er rimelig for den ved salg.

 

Den er ikke i ett prisleie der det aktuelt å benytte båtmegler, og dermed få hjelp den veien. :cool:

 

Mer detaljer om båten ligger i erfaringsbasen her : https://baatplassen.no/i/baatdb.pl?db=defau...;view_records=1

 

Jeg gav selv 45000,- for den i 1999 (men mistenker nok at det var noe dyrt for ett opppussnings objekt :cool:).

 

Har utført følgende forbedringer etter overtakelsen :

'ny motor' (Brukt byttet med en marinisert bilmotor.)

Ny kalesje (Den gamle var råtten og lakk som en sil)

Hydraulisk trimflapps (Hadde vært før, men var demontert av forrige eier).

Trykkvann (Var vasker/kraner men tank, pumpe og slanger var vekk).

Ny skott bekledning (Den gamle hang i laser).

Batteribank (kun start bateri før).

Div småting som Oljetrykksmåler,ny propell, luker i dørk, noen nye puter, kokeapp,Radio/Kass, etc.

 

Mest negativt med båten er at det er sjøvanns kjølt motor (Og den drypper litt olje). :nonod:

 

Vurderer å ta utgangspunkt i de 45 000,- jeg gav (Men er altså usikker på om det var for mye :headbang:)

Hvor mye bør jeg trekke for 5 år eldre en da jeg kjøpte den :cryin:

Hvor mye bør jeg plusse på for utførte forbedringer? :sleep:

 

Vil ikke ta mer en den er verdt (Båt folk skal vel ikke flå hverandre), men samtidig vil jeg jo ha igjen litt da dette skal investeres i neste båt.

 

Noen som har innspill på hva min/max pris bør være?..

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Dette er veldig vanskelig å si, men hvis jeg var deg ville jeg lagt den ut for salg med den prisen du tipper den er verdt? Du har sikkert en ca pris i hodet som du tror/håper å kunne få. Se litt på hvor mye som du har påkostet (men ikke regn med å få igjen så altfor mye av det). Hvis du ikke får noen som er interessert så skjønner du at prisen er for høy.

Hvis jeg skulle sagt en pris så ville jeg antaklig vis tippet på mellom 45 000 og 70 000, men det er helt uten grunnlag, og ikke har jeg sett båten heller.

Og lykke til med kjøp og salg!

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

JA, det er vanskelig, og jeg skjønner at det ikke er lettere uten å ha sett båten :cryin:.

 

Oppfatter at du føler at forbedringene minst oppveier aldringen (Siden du setter Min til det jeg gav, og antyder muligheter for høyere pris.)

 

Men spørsmålet er da fortsatt om jeg gav for mye, og da flytter vel pris leiet seg nedover.

 

Prøv og se metoden har jeg vurdert (Det er tross alt markedet som bestemmer til syvende og sist), men begynner jeg for høyt risikerer jeg å få en nybegynner på kroken som ikke vet bedre, og begynner jeg for lavt treffer jeg gjerne noen med teft.  Derfor er det greit å ha en nogenlunde formening om fornuftig prisleie før jeg legger den ut for salg.

 

Takker uansett for innspill, men håper på flere. :headbang:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Er enig med det du sier, men det er jo så vanskelig når det ikke er andre slike båter for salg. En annen ting du kan gjøre er jo å sammenlikne den med andre båter i samme klasse, altså daycruisere på ca 18 fot fra 1979. Da kan det jo kanskje bli litt lettere å finne en riktig pris.

Selv tror jeg vel kanskje ikke at du ga for mye for den når du kjøpte den.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Ville vel tippe at denne hadde gått for 55-60000 hos megler.

Begynn på 50-55000 så har du noe og gå på.

Når jeg har sett hva folk gir for båter på denne tiden av året så er det vel ingen skam og prøve og få mere enn du kunne tenke deg.

 

Jeg solgte en heller dårlig plastbåt ifjor med en kaklende motor.

Selv ga jeg 1500, solgte for 5600 14 dager etterpå.

 

hvis folk er villige til og gi en slik pris kan man ikke klage da

Link to post
Share on other sites

Søkt litt på finn.no

 

Finner :

Rana 18 1978 uten motor                    59 000,-

Nidelv 18 1979 Vp140                          95 000,-

Selco 18 1976 Mariner påhengs 60hk  52 000,-

Selco 18 1973 Evinrud påhengs 60hk  49 000,-

 

Problemet er at disse er alle av kjent merke og fabrikat, og det trekker vel en del opp? :headbang:

 

Desuten virker de fleste av dem som litt mindre turbåt, og litt mer dagstur båt enn min (de  mangler f.eks toalett.). Og de fleste er nok endel raskere vil jeg tro.  

 

Det er vel bare en av disse som har ferskvanns kjøling (Påhengs er jo sjøvannskjølt) så det kan kanskje sammenlignes :cryin:

 

 

Men jeg er egentlig forundret over prisnivået generelt. Går virkelig disse båtene for prisantydning?  :sleep:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Takker for svar så langt.

 

Er overveldet over responsen så langt. Hadde egentlig ikke forventet meg fullt så høyt prisnivå på så gamel båt med sjøvannskjølt motor, selv om jeg som sagt var veldig i tvil. :flag:

 

Ligger da ann til å begynne på Ca 50 000,- så får vi se responsen. Så lenge ny båt ikke er konkretisert (og mangler foreløpig stor nok båtplass til mange av de båtene som ligger øverst på ønskelisten) har jeg det ikke så travelt heller. :flag:

 

Men er det ingen som har litt kaldt vann å helle i blodet, ang sjøvannskjølt, oljelekasje, alder generelt osv? :wink:

 

Har også oppdaget at når det nå begynner å bli konkret å faktisk selge, så er det ikke uten et snev av vemod. Skuta har tross alt gitt oss mye glede disse 5 årene, og det er allerede endel nostalgi knyttet til den. Hmm. Dette blir ikke lett. :smiley:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er skuta solgt :eek:.  

Underlig følelse og våkne i morres å vite at jeg ikke har båt til i kveld så selveste sankthans aften  :cryin:

Vedmodig også å se skuta forsvinne for siste gang.  Den skal nyte pensjonist tilværelsen som sørlending, så den blir neppe å treffe i mine farvann på en stund.

 

Den gikk for 46 000,- så dere bommet ikke mye noen av dere. Mulig jeg kunne fått mer ved litt tålmodighet, har vært en del henvendelser, men det var kjekke folk som fikk overta, og nå rekker jeg kanskje å skaffe ny skute før ferien begynner.

 

Overrasket over geografisk spredning på kjøperne til båt i denne pris klassen. Det har vært folk fra Hamar og Oslo  i sør, til Svolvær i Nord, og flere sørlendinger og bergensere. Dette forbauset meg noe, da jeg så for meg at båt i denne prisklassen ikke lønnet seg med reise/transport kostnadder, men slik var det altså ikke.

 

Men nå er jeg altså på jakt etter ny skute. Har fått beskjed om at større båtplass ikke er mulig før TIDLIGST neste år, så det blir ny skute som kan klemmes inn i 2,70 m bås. Det begrenser utvalget noe, og eliminerer de som står på topp på ønskelista. Dersom noen har noen tips on kjekke båter innen denne bredden (Primær formål overnattings turer 3 personer, trenger ikke mye fart) er det bare å synge ut.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med salget   :eek: Selv om de fleste ser frem til enda større og bedre båt, er det alltid vemodig å se gammelskuta for siste gang. Håper du finner deg ny båt i sommer!

 

Hvilken prisklasse hadde du tenkt i forhold til ny båt? Antall fot 3+? Kanskje du vil dele "ønskelisten" din med oss? Regner med at du får en del tips da  :cryin:

Link to post
Share on other sites

Ønskelista  :flag: Tjah, det er så ymse det.

 

Skal brukes til overnattings tur, så den må ha kok/wc/varmtvann og helst varme. Trenger ikke være så rask. Helst AC. Diesel. Pris opp til rundt 200 000,-

 

Sandvik 28, Risør, Saga 27 etc er aktuelle kandidater.

 

En vesentlig egenskap, er sjøegenskap. Har en litt nervøs kone, så for vellyket tur, er jeg avhengig av at hun føler seg trygg selv om det blåser på litt.  I den kategorien tror jeg Wiking 28 stiller sterkt (gjør den ikke det??). Den ligger nok på Ca 350 000,-  (og vel så det) men budsjetter er til for å overskrides :flag: og dobbling av budsjett er aktuelt for å oppnå maksimal trygghetsfølelse. (Antar de andre er minst like trygge, men vi snakker tryghetsFØLELSEN til kona her). Hadde jeg hatt stor nok plass, hadde vi sannsynligvis handlet Wiking 28 i år, men stemmningen kan jo snu seg før båtplass er i orden.

 

Samtlige nevnt over er for store for båtplassen jeg har nå. De ligger på over 3 meter alle, og båsen er 2,70m. Det tar minst ett år (kan fort gå flere) før vi har stor nok plass til toppen av ønske lista.

 

Vi er derfor nå på jakt etter en mindre båt, med mest mulig av den overnevnte komfort. I og med at vi ikke får det vi kunne ønsket, er også betalings viljen noe redusert, da dette blir en slags mellom båt som bare skal benyttes noen år, ett slags mellom trinn fra 18 foteren som nå er solgt. Det viktigste er egentlig bare å disponere båt i perioden, og helst ikke tape for mange penger på det, slik at vi etter salg fortsatt kan bruke tilsvarende summer nevnt over på drømme båten.

 

Å oppretholde og øke båtgleden til kona er en viktig taktisk faktor nå  :eek:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Forståelig at dere ikke ønsker å invistere all verden i en båt som dere i utgangspunktet skal ha for en kort periode. Hva med Scand? 26 CC og HC får dere for en rimelig penge alt etter motorstørrelse og tilstand. Har sett de fra ca 130.000,- til rundt 250.000,- + +.

Hva med denne 25 foteren: http://www.forbrukspar.no/marked/bat/1189#bilder.

 

Vet ikke bredden på den, men har dere sett på 26 foteren til Wiking? Ikke helt samme skroget som 28 foteren, men denne har også et stort boareal, nær sagt et "hav" av plass. Så et par stykker på finn.no i forrige uke, men de ligger ikke der nå.

Link to post
Share on other sites

Takker for forslag.

 

Har kikket litt på Scand Classic allerede (tror det må ha vært det linken viste til, selv om det ikke var oppgitt i anonsen). Kjempe kjekk båt, men 2.87m bred  :sad:  Scand 26 HC / CC har jeg ikke kikket på men antok den var enda større  :flag:

 

Nidelv har jeg kikket litt på 28 foteren (i fob med toppen av ønskelista), men følt at de ble for dyre i forhold til alternative snekker i samme størrelse.  Ser nå at 24 foteren ikke er så ille i forskjell, så den kan vurederes, men den er 265 bred, så jeg er avhengig av å finne en lokalt for å teste den i båsen.

 

Å finne en lokal kandidat er jeg rimelig avhengig av uansett, for det blir nok noe i grenseland av hva som kan ligge i den båsen, og det er dumt å handle båt og så stå der uten plass til den.. :cryin:

 

Kom gjerne med flere forslag, Nidelv er som sagt ikke på lista fra før, og Scand Classic fikk jeg ikke øynene opp for før for få dager siden.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Kikket litt på scand 26. Kjekk båt, men litt for dyr som mellom båt..

Scand Classic har jeg likt best av alle snekkene på 24/25 fot så langt, men er altså for bred nå. Kanskje også litt dyr, men ihvertfall innen orginal budsjettet.

 

En annen båt jeg falt veldig for linjene på (og løsning etc også) er Albin Bonum 25 AC.  I øvre prisklasse som mellom båt, men den kunne jeg nok trivdes med. Har kun vært en til salgs så langt i sommer, ligger i Ålesund (Fortsatt til slags) og er helt på grensen i bredde, så jeg må teste om det går før jeg kan vurdere (og jeg bor i Stavanger).  Forløperen (Albin 25 ?) liker jeg også. Ikke like godt som Bonum, men prisen er passelig på 'vente tids' båten.  Problemet er altså at det ikke ser ut til å dukke opp så mange av disse for salg, og ingen i Rogaland så langt. :cryin:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Har glemt å komentere forslaget om Wiking 26.

 

Ja, har kikket litt på den. Den er over 3 m, og ikke MYE å spare i forhold til 28 foteren heller.  Den er mao uteukket både som mellom båt (pga bredde) og som drømmebåt (Fordi Wiking 28 frister mye mer).

 

Men er dere enige om at Wiking 28 er en båt kona kan oppnå trygghets følelse i?  18 foteren var jo lav, så bølgene var ikke så høye før hun følte at de snart kom over ripa, og ved kjøring og litt fart slo sjøene inn, så vi måtte ha kalesjen oppe, og da trommet det jo på taket. :sad:

 

Wikingen ser stor og høy og solid ut, og med oppdriften akter så jeg for meg at den slo lite selv i sjø.  Forstår at den krenger i side sjø, men da får vi heller krysse litt hvis det blir for ille.

MEn jeg har aldri prøvekjørt, så jeg vet jo ikke sikkert. Noen med erfaring  :cryin:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg ser med glede engasjementet om å finne rett båt til Erik. Hele diskusjonen går på at båten er for bred. Denne er 3m og denne er 2,90 bred, jeg skjønner ikke helt hva betydning det har, da det er bredden i høyde med utriggerene som er interressant. Den er normalt en god del smalere enn total bredde på båten. :cryin:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Ja, dette er ett vesentlig poeng.

Nå er det jo variabelt hvor mye forskjellige skrog smalner mot vannlinjen (Og båsen er vel 20-30 Cm over der), men håpet at båter opp mot 2.60/65 kanskje kunne klemmes inn, men det tørr jeg ikke kjøpe før jeg har prøvd, og dermed er jeg avhengig av å finne lokale objekt så jeg kan teste først.

 

Beskjed fra havnesjefen på Max bredde er at bare det er plass til fendre, er det greit. Får jo bare finne noen veldig små fendre, og heller polstre selve utrigerne med tepperester (som en foreslo i en tidligere tråd).  :flag:

 

Og så er det jo båter på begge sider, og jeg kan ikke godt bre meg inn på deres teritorium heller, men der er det litt mer å gå på i hvertfall.

 

Tror uansett 2,87 (Scand Classic) blir for mye da.. :flag:

 

Solux 24 er en het kandidat, og det er flere her lokalt til salgs, så det kan godt ende med en slik (hvis de passer) .

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Men er dere enige om at Wiking 28 er en båt kona kan oppnå trygghets følelse i?

Kjenner ikke sjøegenskapene så godt, men i båtforeningen vår er det flere svorne Wiking-eiere. De har ulike motorstørrelser, og marsjer på alt fra 14 til drøyt 20 knop. De er alle svært fornøyde med båtene sine, også når de har kommet ut for skikkelig dårlig vær. Ingen av konene er foreløpig skremt på land  :flag:

 

Det ligger en 28 foter i erfaringsdatabasen, og her finner du en test: http://www.batmagasinet.no/baatweb/bmweb.n...ages/tidlige_57

 

Wiking boat club finner du her: http://home.online.no/~jonpa/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...